• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

oystercase

Cartier
Typ så här blir det om man bara kör en gång med bara borste. Kör du två gånger (andra gången innan det torkat helt) och slätar till med brädan blir det mycket slätare. Färgskillnaden vid fogarna beror på att leca och fog håller vatten olika. Det försvinner vid andra skiktet eller så klart efter målning.
IMG_20181118_141342.jpg
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Typ så här blir det om man bara kör en gång med bara borste. Kör du två gånger (andra gången innan det torkat helt) och slätar till med brädan blir det mycket slätare. Färgskillnaden vid fogarna beror på att leva och fog håller vatten olika. Det försvinner vid andra skiktet eller så klart efter målning.
IMG_20181118_141342.jpg
Det där är egentligen "bättre" än jag behöver. Jag tycker det ser helt ok ut bara som det är målat idag. Är som sagt källarväggar. Vill dock åt att det ska bli mera lättmålat så det är bara lite finare ytskick jag behöver precis som din bild. Dock är det värt att måla för intrycket i rummet blir väldigt mycket trevligare av det vita än murbruksfärgen. Blir mycket fräschare invändigt.d
 

oystercase

Cartier
Det där är egentligen "bättre" än jag behöver. Jag tycker det ser helt ok ut bara som det är målat idag. Är som sagt källarväggar. Vill dock åt att det ska bli mera lättmålat så det är bara lite finare ytskick jag behöver precis som din bild. Dock är det värt att måla för intrycket i rummet blir väldigt mycket trevligare av det vita än murbruksfärgen. Blir mycket fräschare invändigt.d
Det går väldigt snabbt att få finnish som på bilden. Gäller att ha lagom med samma och borsta på åt olika håll tills porerna är fyllda. Kommer gå som en dans.

Men nog smart att släta till lite med brädan så blir det ännu lättare att Rolla. Alternativt drar du över det med en rivbräda efter det torkat så blir det lite slätare och lättare att måla.
https://www.biltema.se/bygg/murning/murarverktyg/putsbrador/rivbrada-2000035689
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Det går väldigt snabbt att få finnish som på bilden. Gäller att ha lagom med samma och borsta på åt olika håll tills porerna är fyllda. Kommer gå som en dans.

Men nog smart att släta till lite med brädan så blir det ännu lättare att Rolla. Alternativt drar du över det med en rivbräda efter det torkat så blir det lite slätare och lättare att måla.
https://www.biltema.se/bygg/murning/murarverktyg/putsbrador/rivbrada-2000035689
Tack! Hur mycket bruk skulle du säga att det går åt per m2? Väggen är 2,4x9m som jag tänkte börja med.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Det går väldigt snabbt att få finnish som på bilden. Gäller att ha lagom med samma och borsta på åt olika håll tills porerna är fyllda. Kommer gå som en dans.

Men nog smart att släta till lite med brädan så blir det ännu lättare att Rolla. Alternativt drar du över det med en rivbräda efter det torkat så blir det lite slätare och lättare att måla.
https://www.biltema.se/bygg/murning/murarverktyg/putsbrador/rivbrada-2000035689
Nu blir jag lite förvirrad. Jag tolkar din text som att man i princip "målar" på bruket. När jag googlar "slamning" så ser de flesta beskrivningar ut som nedan. Dvs använda putsbräda och sedan endast jämna ut med penseln. Funkar båda? Spontant så ser det ut som att nedanstående variant skapar ett tjockare lager än vad jag egentligen behöver. https://www.byggmax.se/gör-det-själv/fasad/putsa-på-murblock
Steg_8.jpg

Steg_9.jpg
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Nu blir jag lite förvirrad. Jag tolkar din text som att man i princip "målar" på bruket. När jag googlar "slamning" så ser de flesta beskrivningar ut som nedan. Dvs använda putsbräda och sedan endast jämna ut med penseln. Funkar båda? Spontant så ser det ut som att nedanstående variant skapar ett tjockare lager än vad jag egentligen behöver. https://www.byggmax.se/gör-det-själv/fasad/putsa-på-murblock
Steg_8.jpg

Steg_9.jpg
Du blandar bruket i typ filmjölkskoncistens och ”målar” upp det med en murarborste. Rätt söligt, men går snabbt.
Bilderna ovan gäller snarare metoden vid finputs än vid slammning.
 

Sonnyboy

Audemars
2-Faktor
Köp mer säckar än du rimligen behöver och spara kvittot. Det finns inget som är störigare än att köra slut halvvägs. Lämna sedan tillbaka det som blir över. Om du använder putsbräda enligt beskrivningen så blanda bruket fastare än välling, om du använder penselmetoden blanda välling. Båda funkar fint, men penselmetoden räcker för dig som bara vill täta porer. Testa på en liten yta om du är osäker.

När du blandar soppan, fyll brukshinken med för lite vatten och sedan bruk. Bredvid brukshinken har du en hink med rent vatten och murarkvasten i vattnet. Slå ner vatten från kvasten i brukshinken samtidigt som du mixar, på så vis kan du lättare kontrollera vattenmängden. Bara lite för mycket vatten räcker för att det ska bli för löst.
 

oystercase

Cartier
Som sonnyboy skriver. Det är bara att köra på med kvasten, går mycket fortare och blir tunnare. Lägg lite täckpapp under väggen för det ramlar ner bruksspill hela tiden. Bara börja, Du kommer upptäcka att det går hur lätt som helst.
Svårt att beräkna mängd då det är tunnt och ojämnt. På ex hornbach är det bara att lämna tillbaka. Annars är det ju inte svårare än att åka och köpa mer. Inte så kritiskt om det tar slut och man får fortsätta en annan dag.
 

oystercase

Cartier
5mm var ren chansning. Är nog ingen större risk att jag kommer kunna hålla en viss jämn tjocklek. Jag är bara lycklig om det blir något mindre hål för färgen att försvinna ner i...
Kör på tills hålen blir fyllda. Det märks rätt tydligt om de inte blir helt fyllda då det blir som porer då. Du kommer snabbt märka hur du ska göra när du väl kör igång.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
PlE9VOI.jpg

Så här ligger vi till än så länge. Ungefär hälften klart. På nån meters håll är resultatet helt klart tillräckligt bra. Nu återstår bara att plocka ner allting från hyllorna och måla där bakom, yay. Kommer bygga in avloppsrören, har alltid stört mig på dem, därav att inte målat hela vägen upp. Högra hörnet ska tas ut för fönster. Grå skivan bakom bilen ska bli verktygstavla.

På nära håll ser man förstås att det inte blir någon perfekt yta men det är bra nog
jSSdpBnSTyiKOJWnGcYkqQ.jpg
 
Senast ändrad:

DHLE

Cartier
2-Faktor
Fått in en dörr ut till uterummet. Målare fixad, skulle spackla och tapetsera.... han hörde av sig i går. Fått förhinder, stort jobb uppbokad till mitten av januari:banghead: skit också.
3F496E8B-9721-4DAC-ADE9-2B4D6A0B3394.jpeg
 

mofo

Audemars
2-Faktor
Fått in en dörr ut till uterummet. Målare fixad, skulle spackla och tapetsera.... han hörde av sig i går. Fått förhinder, stort jobb uppbokad till mitten av januari:banghead: skit också.
3F496E8B-9721-4DAC-ADE9-2B4D6A0B3394.jpeg
Tyvärr ett återkommande tema när det gäller denna branschen, man bokar upp att någon ska komma och se är det en no-show!
Fattar inte hur det är hållbart, i vilken annan bransch som helst hade man varit fetrökt!
 

Sonnyboy

Audemars
2-Faktor
PlE9VOI.jpg

Så här ligger vi till än så länge. Ungefär hälften klart. På nån meters håll är resultatet helt klart tillräckligt bra. Nu återstår bara att plocka ner allting från hyllorna och måla där bakom, yay. Kommer bygga in avloppsrören, har alltid stört mig på dem, därav att inte målat hela vägen upp. Högra hörnet ska tas ut för fönster. Grå skivan bakom bilen ska bli verktygstavla.

På nära håll ser man förstås att det inte blir någon perfekt yta men det är bra nog
jSSdpBnSTyiKOJWnGcYkqQ.jpg
Är det där den enbart målade ytan? Det ser hursomhelst mycket bra ut. Jag tänkte förresten på möjligheten att måla med linoljefärg istället för silikatfärg. Linolja har verkligen en förmåga att tränga in i håligheter och funkar bra på puts och sten.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Är det där den enbart målade ytan? Det ser hursomhelst mycket bra ut. Jag tänkte förresten på möjligheten att måla med linoljefärg istället för silikatfärg. Linolja har verkligen en förmåga att tränga in i håligheter och funkar bra på puts och sten.
Ja det där är bara målat. Slutresultatet är precis som du säger helt ok, men jäklar så energikrävande material att måla det är.

Linolja kanske hade varit värt att undersöka, kände inte till det och det dök inte upp när jag googlade. Nu vågar jag nog inte riktigt byta ytskikt halvvägs så att säga ;)
 

Edin

Panerai
PlE9VOI.jpg

Så här ligger vi till än så länge. Ungefär hälften klart. På nån meters håll är resultatet helt klart tillräckligt bra. Nu återstår bara att plocka ner allting från hyllorna och måla där bakom, yay. Kommer bygga in avloppsrören, har alltid stört mig på dem, därav att inte målat hela vägen upp. Högra hörnet ska tas ut för fönster. Grå skivan bakom bilen ska bli verktygstavla.

På nära håll ser man förstås att det inte blir någon perfekt yta men det är bra nog
jSSdpBnSTyiKOJWnGcYkqQ.jpg

Ser ju skitbra ut! Tycker inte du ska bygga in avloppsrören för det är ju som sagt ett garage och inte en boyta. Fördelen som jag ser det är att du ser ju nu om det skulle (gud förbjude) börja läcka då det blir en liten pöl på golvet direkt och inte inne i "lådan" om du bygger in dom. Smacka upp åtta krokar för fälgarna på väggen med så får du bort dom från golvet. ;)
 

Hotshot

Rolex
2-Faktor
Ser ju skitbra ut! Tycker inte du ska bygga in avloppsrören för det är ju som sagt ett garage och inte en boyta. Fördelen som jag ser det är att du ser ju nu om det skulle (gud förbjude) börja läcka då det blir en liten pöl på golvet direkt och inte inne i "lådan" om du bygger in dom. Smacka upp åtta krokar för fälgarna på väggen med så får du bort dom från golvet. ;)

Jag hade byggt in och satt i lite spotlights i lådan. Och sedan gjort ett långbord+ verktygstavlor :)
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
@alfgren Ok detta kanske är ett idiotförslag men jag fick tanken på att klä in avloppsrören med spirorör och måla svart. Kan se rätt industri ut och fint till vit vägg. Jag gjorde så med utsuget till min köksfläkt :p

E782AAD2-FC7E-4275-A773-234DF4D6D6D7.jpeg
61A2E6CC-CC1E-40A2-92DB-927DF0594DD4.jpeg
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
@alfgren Ok detta kanske är ett idiotförslag men jag fick tanken på att klä in avloppsrören med spirorör och måla svart. Kan se rätt industri ut och fint till vit vägg. Jag gjorde så med utsuget till min köksfläkt :p

E782AAD2-FC7E-4275-A773-234DF4D6D6D7.jpeg
61A2E6CC-CC1E-40A2-92DB-927DF0594DD4.jpeg
Jag hade byggt in och satt i lite spotlights i lådan. Och sedan gjort ett långbord+ verktygstavlor :)
Ser ju skitbra ut! Tycker inte du ska bygga in avloppsrören för det är ju som sagt ett garage och inte en boyta. Fördelen som jag ser det är att du ser ju nu om det skulle (gud förbjude) börja läcka då det blir en liten pöl på golvet direkt och inte inne i "lådan" om du bygger in dom. Smacka upp åtta krokar för fälgarna på väggen med så får du bort dom från golvet. ;)
Ska erkänna direkt att det kanske är 20% estetiskt att jag tycker rören är fula, men 80% att det är skitjobbigt att måla bakom. För att få vettig färgteckning så krävs det att man målar från flera olika vinklar - det är inte toppenkul att göra bakom ett avloppsrör så att säga.

Vad gäller läckagerisk så tänkte jag dels inte spackla igen skruvskallar osv så det ska gå relativt enkelt att plocka loss skivor (tänkte använda MDF?) och kanske att man kan få till lite skvallerrör eller nåt. Kanske nån skön liten glipa in mot väggen eller nånting så man ser om det läcker något.
 
Topp