• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

alfgren

Rolex
2-Faktor
Haha ohh yeah!
20181126_153304.jpg


Har en del Bahco sedan tidigare, bra grejer för pengarna. Har deras 3T domkraft samt två av deras verktygslådor samt lite smått
Haha, misstänkte det. Slog till på ett gäng tänger och lite annat själv. Tyvärr var det rätt urplockat på lagret på nätet.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Hur ska man blanda bruket för att det ska gå att att få upp med murarpenseln? Glad i hågen köpte jag Grundningsbruk som det står att det ska användas till slamning, blandade enligt instruktion 3.2l vatten och - den geggan gick ju inte att få upp med nån pensel direkt. Istället fick jag slabba upp det med en stor spackelspade jag hade liggandes och sedan avsluta med murarspensel och vatten. Det blev väl egentligen rätt bra men det känns som att det tog nästan lika lång tid som att använda den förhatliga grundfärgen. Trodde jag skulle kunna "måla" upp färgen men det gick inte.

4399043A.jpg

Vattenröret ska byggas in, jag hatar att de det, så därför det inte är gjort hela vägen. I taket tänkte jag sätta nån slags list så jag slipper se kablarna.
Ftda9ZsUSc6pdDnBpllAqw.jpg


Vh00ReHXRV2oLcvykOjFkQ.jpg

Arbetsgången blev väldigt lik denna video

Nåväl, det kommer ju bli väääääääldigt mycket enklare att måla på det än den råa lecan. Blev säkert 5-6mm tjockt, ramlade ju ner annars.
 

oystercase

Cartier
Ja absolut. Jag har kört med en lagom stor spann, blandat med angiven mängd vatten. När jag tagit upp slamman med borsten går det inte att "doppa" den som färg. Man får liksom scoopa up en klick uppe på penseln som man trycker upp mot lecan och sedan borstar ut.
Får jag gissa att du inte förvattnat lecan med sprutan? Då tenderar det att fastna dåligt. Har man förvattnat så väggen är fuktig så hjälper vattnet till att göra samman lite mer "målningsbar" Spruta på rätt rejält med vatten innan du drar på samman. Inte så det rinner men nästan. Inga problem att hålla det sådär 1-3mm tjockt.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Ja absolut. Jag har kört med en lagom stor spann, blandat med angiven mängd vatten. När jag tagit upp slamman med borsten går det inte att "doppa" den som färg. Man får liksom scoopa up en klick uppe på penseln som man trycker upp mot lecan och sedan borstar ut.
Får jag gissa att du inte förvattnat lecan med sprutan? Då tenderar det att fastna dåligt. Har man förvattnat så väggen är fuktig så hjälper vattnet till att göra samman lite mer "målningsbar" Spruta på rätt rejält med vatten innan du drar på samman. Inte så det rinner men nästan. Inga problem att hålla det sådär 1-3mm tjockt.
Tack för förklaringen. Och nej jag har förstås inte vattnat lecan. :-/ Trodde man mest behövde det när det är varmt? Det är cirka 10 grader i garaget nu.

Men jag undrar om jag inte kör vidare på min metod. Blir ju inte så dåligt och börjar få upp lite mer fart nu. Den här sektionen tog ungefär en timme och en säck. Känns som jag lyckas få upp det lite tunnare nu så det går fortare och går inte åt lika mycket gegg.
8394EF08-83CD-4984-8BA9-3C53EEDB8A5A.jpeg

Till höger ska det tas ut för fönster så jag får väl gå dit en gång till när jag vet exakt hur skarven blir.

Gårdagens vägg är fortfarande blöt. Bidde nog lite tjockt...
1C37F7F2-CDEE-4025-9C0D-AB2ACB230529.jpeg
 

Roxen

Cartier
Tack för förklaringen. Och nej jag har förstås inte vattnat lecan. :-/ Trodde man mest behövde det när det är varmt? Det är cirka 10 grader i garaget nu.

Men jag undrar om jag inte kör vidare på min metod. Blir ju inte så dåligt och börjar få upp lite mer fart nu. Den här sektionen tog ungefär en timme och en säck. Känns som jag lyckas få upp det lite tunnare nu så det går fortare och går inte åt lika mycket gegg.
8394EF08-83CD-4984-8BA9-3C53EEDB8A5A.jpeg

Till höger ska det tas ut för fönster så jag får väl gå dit en gång till när jag vet exakt hur skarven blir.

Gårdagens vägg är fortfarande blöt. Bidde nog lite tjockt...
1C37F7F2-CDEE-4025-9C0D-AB2ACB230529.jpeg

Enbart bra att den inte torkar för fort, då kan putsen släppa nämligen pga att du inte verkar ha vattnat lecan innan (du kan ju tydligt se att putsen på murbruket torkar långsammare, därav rutmönstret).

Vi brukar använda oss av rätskivor i armering. Dosera det du tror att du förmår få upp på väggen och dra skivan med viss vinkel innåt, därefter kan du väta murarpenseln och snygga till ”finishen”. Vi slammar aldrig direkt med pensel vilket är betydligt mer tidskrävande...
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Enbart bra att den inte torkar för fort, då kan putsen släppa nämligen pga att du inte verkar ha vattnat lecan innan (du kan ju tydligt se att putsen på murbruket torkar långsammare, därav rutmönstret).

Vi brukar använda oss av rätskivor i armering. Dosera det du tror att du förmår få upp på väggen och dra skivan med viss vinkel innåt, därefter kan du väta murarpenseln och snygga till ”finishen”. Vi slammar aldrig direkt med pensel vilket är betydligt mer tidskrävande...
Hur mycket ska man vattna? Har en tryckspruta ståendes så jag kan ju lika gärna använda den.
 

oystercase

Cartier
Det går alldeles utmärkt, men du behöver ju inte gå supernära med munstycket. Se till att väggen är ordentligt fuktig men inte våt. Du kommer märka att vidhäftningen blir mycket bättre :)

Precis. Om du inte för att ar kommer lecan suga ut vatten ur samman och den blir tjockare och svårare att stryka ut med borsten. Även hållfasthet mot lecan när det torkat blir sämre. Jag tycker det går väldigt snabbt med borste men då har jag slammat väldigt tunnt, bara för att täta porerna. Roxens metod med rätskiva låter snabb om man vill ha lite tjockare.
Nästan svårt att få för mycket vatten med sprutan, det tenderar att rinna av i så fall.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Precis. Om du inte för att ar kommer lecan suga ut vatten ur samman och den blir tjockare och svårare att stryka ut med borsten. Även hållfasthet mot lecan när det torkat blir sämre. Jag tycker det går väldigt snabbt med borste men då har jag slammat väldigt tunnt, bara för att täta porerna. Roxens metod med rätskiva låter snabb om man vill ha lite tjockare.
Nästan svårt att få för mycket vatten med sprutan, det tenderar att rinna av i så fall.
Älskar engagemanget. Har ni nån input på hur länge jag behöver vänta innan jag kan måla över med silikatfärgen? Putsen är torr att ta på nu men man ser "rutorna" som mörka skuggor. På vissa ställen står det 6-8 veckor(!) och så länge har jag inte lust att ha oordning i garaget helst. Silikatfärgen är ju vattenlöslig och diffusionsöppen så lite fukt bakom borde inte vara ett problem?
@Roxen
 

Roxen

Cartier
Älskar engagemanget. Har ni nån input på hur länge jag behöver vänta innan jag kan måla över med silikatfärgen? Putsen är torr att ta på nu men man ser "rutorna" som mörka skuggor. På vissa ställen står det 6-8 veckor(!) och så länge har jag inte lust att ha oordning i garaget helst. Silikatfärgen är ju vattenlöslig och diffusionsöppen så lite fukt bakom borde inte vara ett problem?
@Roxen

Vänta några dagar, det räcker. Kanske inte enligt anvisningen på säcken, men i realiteten går det fint. Helst 5dgr om du pallar ;)
 
Topp