• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Låt oss diskutera Credor

john b

Rolex
Gjorde lite efterforskningar idag, givetvis på arbetstid.

Jag har alltid haft ett gott öga till Credor, de flesta av modellerna ser ut som skit men några enstaka riktigt lyckade får de till.

Om jag förstått det rätt så är Credor lite av Seikos konceptlinje. Design- och urverksmässigt. Alla är inte så fruktansvärt dyra. Jag tror t ex att första Spring Drive-verket satt i en Credor.

Den här i platina är enormt superdupersnygg tycker jag.


Seiko-Credor-Eichi-II-3.jpg



Från
http://www.watchesbysjx.com/2014/08/introducing-seiko-credor-eichi-ii.html

Enstaka månfaser de gjort tycker jag är extremt lyckade också. Tyvärr äger jag ingen.


Här finns det mesta av Credorsortimentet inkl listpriser

http://www.credor.com/lineup/signo/#mens


Någon enda liten här på forumet? Gör det det, med bildbevis, så donerar jag hundra spänn till BCF.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ska inte svära i kyrkan, men det är faktiskt en helt sjyst Seiko.
Välkommen till verkligheten. :D

Credor har några riktigt fula och några riktigt grymma klockor. Den John postade ovan är i porslin med handmålade detaljer (samtliga saker på tavlan) vilket är väldigt tidskrävande. Credor har även en hel del roliga urverk som jag inte används i så många andra SEIKOs, bland annat har de en kronografversion av 8L (som sitter i mm300), samt manuella urverk med massa gulddelar baserade på GS-verk.

Credor känns väldigt japanskt. Mycket gravyrutsmyckningar och grejer. De gör som sagt även många konceptklockor, bland annat minute repeaters.
 

Molle

Kambei
Moderator
2-Faktor
Lite Credor historia: http://watchopenia.blogspot.se/2011/06/credor-pinnacle-of-japanese-watch.html

In 1969, Seiko wanted to design a specially selected wrist watch series, one that was high end and made of precious metals (14/18K gold or platinum). In 1974, the series was grouped and named "SEIKO KUREDORU” ( SEIKO CRET DOR ). “ CRET D'OR “ means " the golden top” in French. The symbol of Credor is derived from the chinese word "Mountain" and symbolise the aim of reaching the summit and touches the cloud and the heaven.
 

john b

Rolex

Jag kan tycka att även Credor lider lite av Seikosyndromet varumärkesurvattning eller vad ni Handelsnissar vill kalla det.
Priser mellan 3000 och 400000 USD ger ju en jäkla spridning.

Bra att man har ett helt eget namn, men dumt att det finns Credorklockor som är billigare än Seikos.
Vill man ligga i topp skall hela produktsortimentet ligga i topp.
Som det står i länken artikeln ovan, man vill tävla med Patek etc (och kan säkert göra det framgångsrikt). Då blir det konstigt att det finns Credor varianter som kostar mindre än en batteriare från Tag.

Bästa exemplet på hög konsekvent ribba tycker jag är A Lange under söhne som håller en genomgående cool profil där de t ex inte tillverkar klockor i stål.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
C

China

Guest
Jag kan tycka att även Credor lider lite av Seikosyndromet varumärkesurvattning eller vad ni Handelsnissar vill kalla det.
Priser mellan 3000 och 400000 USD ger ju en jäkla spridning.

Bra att man har ett helt eget namn, men dumt att det finns Credorklockor som är billigare än Seikos.
Vill man ligga i topp skall hela produktsortimentet ligga i topp.
Som det står i länken artikeln ovan, man vill tävla med Patek etc (och kan säkert göra det framgångsrikt). Då blir det konstigt att det finns Credor varianter som kostar mindre än en batteriare från Tag.

Bästa exemplet på hög konsekvent ribba tycker jag är A Lange under söhne som håller en genomgående cool profil där de t ex inte tillverkar klockor i stål.

Jag håller nog inte med i resonemanget om att varumärket skulle degenereras, varken när det gäller Credor eller Seiko. Numera så är väl fenomenet med klockor i vitt skilda prisklasser lite av ett adelsmärke för Asiaterna, men å andra sidan handlar det om att muta in olika segment på marknaden, vilket man lyckats mycket bra med. Från min synpunkt är det snarare så att klockorna med lite lägre prislapp får ökad status då tillverkaren även har avancerade och exklusiva modeller. Jag betraktar det snarare som att man har väldigt starka varumärken (främst på hemmaplan), annars så skulle man inte komma undan med den här manövern.

Det är också en viss skillnad på t.ex. instegsmodellerna från Patek och exklusiva limiterade serier eller unika exemplar, även att prisskillnaderna inte är lika drastiska alla gånger. Men det har samma effekt, det exklusiva skapar intresse och stärker varumärket.
 

john b

Rolex
Jag håller nog inte med i resonemanget om att varumärket skulle degenereras, varken när det gäller Credor eller Seiko. Numera så är väl fenomenet med klockor i vitt skilda prisklasser lite av ett adelsmärke för Asiaterna, men å andra sidan handlar det om att muta in olika segment på marknaden, vilket man lyckats mycket bra med. Från min synpunkt är det snarare så att klockorna med lite lägre prislapp får ökad status då tillverkaren även har avancerade och exklusiva modeller. Jag betraktar det snarare som att man har väldigt starka varumärken (främst på hemmaplan), annars så skulle man inte komma undan med den här manövern.

Det är också en viss skillnad på t.ex. instegsmodellerna från Patek och exklusiva limiterade serier eller unika exemplar, även att prisskillnaderna inte är lika drastiska alla gånger. Men det har samma effekt, det exklusiva skapar intresse och stärker varumärket.


Det är kanske så att i Asien är det coolt att samma företag kan tillverka allt från ultra high-end till ganska billiga (relativt sett) skapelser.
Men i Västerlandet tror jag det är svårare med den filosofin.Här tror jag att exklusivitet skapas genom att produktlinjen konsekvent är lyxig.

T ex döpte inte BMW om minicooper till BMW när de köpte dem. Vad skulle det göra för varumärket att det började säljas BMWs för 100 000? Inge bra iaf.

Som du skriver är det nog så att de starka varumärkena på hemmaplan gör att de kan komma undan med detta i Asien, Men i Europa och USA är det nog svåååååårt att slå igenom med denna filosofi.

Se bara på tex den här tråden på ett "entusiastforum", bara the usual suspects bryr sig trots att den inleds med en vacker klocka i Platina och länkar till ett produktsortiment.

Iofs gött för mig som gillar att ha klockor som inte är lika vanliga som Volvo och Golden retriever...
 
C

China

Guest
Det är kanske så att i Asien är det coolt att samma företag kan tillverka allt från ultra high-end till ganska billiga (relativt sett) skapelser.
Men i Västerlandet tror jag det är svårare med den filosofin.Här tror jag att exklusivitet skapas genom att produktlinjen konsekvent är lyxig.

T ex döpte inte BMW om minicooper till BMW när de köpte dem. Vad skulle det göra för varumärket att det började säljas BMWs för 100 000? Inge bra iaf.

Som du skriver är det nog så att de starka varumärkena på hemmaplan gör att de kan komma undan med detta i Asien, Men i Europa och USA är det nog svåååååårt att slå igenom med denna filosofi.

Se bara på tex den här tråden på ett "entusiastforum", bara the usual suspects bryr sig trots att den inleds med en vacker klocka i Platina och länkar till ett produktsortiment.

Iofs gött för mig som gillar att ha klockor som inte är lika vanliga som Volvo och Golden retriever...

Jo visst har du rätt i att filosofin skiljer sig, och det är också skilda marknader. Fast å andra sidan så har både Japaner och Kineser lyckats med att väcka internationellt intresse för sina exklusiva modeller (många gånger genom entusiaster i den internationella communityn), jag skulle tippa att en faktor är just exklusivitet, man blir oftast ganska ensam i bekantskapskretsen om att ha t.ex. en Credor på armen. Lite mer udda och exklusiva klockor som går hem hos folk som är "kärringen mot strömmen" och många gånger reflekterat mer över teknik och hantverk, än vad som står på urtavlan.
 

CyberAndre

Cartier
Har lyckats lägga beslag på en GCBP987.
Är närmast överväldigad, så fin är den!
Diskret. Ganska grå om man ser den på håll, faktiskt. Verkligen inte märkvärdig. Precis som jag vill ha det. Inte väcka uppmärksamhet.
Fast ju närmare man kollar på denna klocka, ju mer detaljer ser man. Ju mer fascinerande blir den också både vad gäller design, urverk och dess historia.
 

Bilagor

  • image.jpeg
    image.jpeg
    106.2 KB · Visningar: 235

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
image.jpeg
Har lyckats lägga beslag på en GCBP987.
Är närmast överväldigad, så fin är den!
Diskret. Ganska grå om man ser den på håll, faktiskt. Precis som jag vill ha det. Inte väcka uppmärksamhet.
Fast ju närmare man kollar på denna klocka, ju mer detaljer ser man. Ju mer fascinerande blir den också både vad gäller design, urverk och dess historia.
Vill ha många fler bilder på den!
 

klockodile

Dundee
2-Faktor
Har lyckats lägga beslag på en GCBP987.
Är närmast överväldigad, så fin är den!
Diskret. Ganska grå om man ser den på håll, faktiskt. Verkligen inte märkvärdig. Precis som jag vill ha det. Inte väcka uppmärksamhet.
Fast ju närmare man kollar på denna klocka, ju mer detaljer ser man. Ju mer fascinerande blir den också både vad gäller design, urverk och dess historia.
Schyrrebyrre!!!
Fint skall det vara, riktigt bra urverk också.
Grattis!
 
Topp