• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Låt oss prata Panerai Due

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Helt enkelt fantastisk klockor. Bra proportioner, fina tavlor, tunna osv.
Problemet är väl kanske att Due inte bär upp det initiala arvet om hur en Panerai ”ska” vara, dvs en stor dykarklocka.
30m vattentålighet, som Panerai envist höll fast vid verkligen var 30m, är lite udda just med tanke på vad en Panerai ”ska” vara.
Har ägt två stycken Due. Hade en 676 (om jag kommer ihåg rätt ref). Stål med grå sunbursttavla. Oerhört snygg klocka som bland annat hängde med på lite snorkling i Thailand med @Bomier .
Efter den hade jag en 728 en kortare stund. Den var om möjligt ännu snyggare med sin blåa tavla. Jag kom dock inte riktigt överens med att klockan var så lätt eftersom den var i Titan.
Slår ändå ett slag för denna del av Panerais utbud. Klockan bärs oerhört bra och är egentligen grym på alla sätt. Problemet är just kanske att det inte känns som en ”riktig” Panerai. Lite som en Porsche 944 S2. En av de roligaste mest välbalanserade bilar som gjorts. Problemet var kanske att det just var Porsche som gjorde den? En Porsche ”ska” ju vara en 911...

Tankar om Due?

5A981179-4F59-4BA4-9309-4CE088649693.jpeg
AC5B081A-56B0-4FCC-9C91-B603C1B7E7DA.jpeg
F92DA79B-EE24-4912-BF9A-20B17046E5EA.jpeg
E9D9974C-B2AB-43F7-8A29-D5D37DC2FD44.jpeg
5CD8ABBE-3931-4B54-BC34-865F59554D0D.jpeg
5ECA0C7E-6CC1-4CCD-BA95-5BAB3E6DC4D3.jpeg
7A166697-0697-4046-9AE7-595B544B4A81.jpeg
52288499-EF77-4051-B814-F6C61E8363E5.jpeg
D5517DB8-1D43-4E9F-AFC0-D1B29C842A02.jpeg
 

R38148

Cartier
2-Faktor
Helt enkelt fantastisk klockor. Bra proportioner, fina tavlor, tunna osv.
Problemet är väl kanske att Due inte bär upp det initiala arvet om hur en Panerai ”ska” vara, dvs en stor dykarklocka.
30m vattentålighet, som Panerai envist höll fast vid verkligen var 30m, är lite udda just med tanke på vad en Panerai ”ska” vara.
Har ägt två stycken Due. Hade en 676 (om jag kommer ihåg rätt ref). Stål med grå sunbursttavla. Oerhört snygg klocka som bland annat hängde med på lite snorkling i Thailand med @Bomier .
Efter den hade jag en 728 en kortare stund. Den var om möjligt ännu snyggare med sin blåa tavla. Jag kom dock inte riktigt överens med att klockan var så lätt eftersom den var i Titan.
Slår ändå ett slag för denna del av Panerais utbud. Klockan bärs oerhört bra och är egentligen grym på alla sätt. Problemet är just kanske att det inte känns som en ”riktig” Panerai. Lite som en Porsche 944 S2. En av de roligaste mest välbalanserade bilar som gjorts. Problemet var kanske att det just var Porsche som gjorde den? En Porsche ”ska” ju vara en 911...

Tankar om Due?

5A981179-4F59-4BA4-9309-4CE088649693.jpeg
AC5B081A-56B0-4FCC-9C91-B603C1B7E7DA.jpeg
F92DA79B-EE24-4912-BF9A-20B17046E5EA.jpeg
E9D9974C-B2AB-43F7-8A29-D5D37DC2FD44.jpeg
5CD8ABBE-3931-4B54-BC34-865F59554D0D.jpeg
5ECA0C7E-6CC1-4CCD-BA95-5BAB3E6DC4D3.jpeg
7A166697-0697-4046-9AE7-595B544B4A81.jpeg
52288499-EF77-4051-B814-F6C61E8363E5.jpeg
D5517DB8-1D43-4E9F-AFC0-D1B29C842A02.jpeg
Håller med dig om att Due är tilltalande klockor men med problemet - precis som du skriver - att de bryter mot Panerais arv. Jag skulle kunna tänka mig att köpa en men den ligger nog en vit ner på min önskelista.
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Due är lite för tunna för mig, men det tycker jag om *alla* andra klockor än de tjockare Pannor som jag har.

Med det sagt så har jag aldrig räknat bort dem, förstår att det finns folk som gillar dem. De är mycket fina. Jag har hellre än Due än en jag-vet-inte-Millgaus-eller-Explorer...

Och därmed undrar jag om vi inte gör Due en extra otjänst genom att starta en egen tråd om det hela, som inte är i den allmänna Paneraitråden. Men jag hajar ju också att det är lite syftet med den här forumdelen. :D
 

metamorfos

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Jag tycker att om man utgår från vad syftet med Due är - och det kan man läsa ut via namnet - det ska vara ens andra Panerai och ett kompliment till den första.

Jag ser inga problem att ha en Due som kostymare om man är Panerai-fantast. Oavsett vattendjup och hur klent kronskyddet är.
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Due för mig är vad 11:59 är för AP - ett sätt att nå utanför den traditionella målgruppen. Som entusiast stör det mig något enormt. Som marknadsförare så är det en oerhört intressant balansgång. (Dvs hur adderar du nya kundgrupper utan att bryta ditt varumärkeslöfte).
 

Tvkd5

Cartier
2-Faktor
Tycker flera Due är snygga, tänker att det kanske får bli en sådan nästa gång.
Provar och kommer på, just det, det är därför jag inte köper en. Den där oumpfen, tyngden, känslan, närvaron som de andra pannorna har saknas anser jag.
Hade jag haft en hade det å andra sidan blivit normen efter en vecka eller så.
Man ska köpa och använda det man själv gillar!
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Verkar råda hygglig koncensus.. Jag är av samma uppfattning som de flesta andra här. Visuellt tycker jag Due är fina klockor då de ju trots allt har ett klassiskt Paneraiutseende.

För egen del attraheras jag dock inte av avsaknaden av tyngd, tjocklek, närvaro etc. Jag är ingen hater, utan tycker det är bra att Due finns då människor som annars inte hade köpt Panerai nu gör det. En viss likhet finns med Subbarna i 42mm; inget för mig men skitbra att de finns. Titta bara på den underbart fina 682 och dess efterföljare/spinoffs; blev ju en smash hit (ja jag vet att DNA:t är klart tyngre hos Subbarna än hos Due, men ändock :))..
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Hade jag lyckats övertyga min fru om att Panerai Due kostar ungefär som en billig Seiko, så hade hon gladeligen burit en 38mm.
 

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Verkar råda hygglig koncensus.. Jag är av samma uppfattning som de flesta andra här. Visuellt tycker jag Due är fina klockor då de ju trots allt har ett klassiskt Paneraiutseende.

För egen del attraheras jag dock inte av avsaknaden av tyngd, tjocklek, närvaro etc. Jag är ingen hater, utan tycker det är bra att Due finns då människor som annars inte hade köpt Panerai nu gör det. En viss likhet finns med Subbarna i 42mm; inget för mig men skitbra att de finns. Titta bara på den underbart fina 682 och dess efterföljare/spinoffs; blev ju en smash hit (ja jag vet att DNA:t är klart tyngre hos Subbarna än hos Due, men ändock :))..
Vadå? 42mm sub är samma?? :)
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Vadå? 42mm sub är samma?? :)
Hehe.. Nä inte riktigt.. 42mm Sub klassar både jag och de flesta andra som "regelrätt" Panerai. I mitt fall handlar likheten om att jag tycker både Due och 42mm-subbarna är fina, men inget för min handled. I Subbarnas fall handlar det enbart om diametern och i Dues fall om lite mer..
 

Puryeah

Panerai
Har inget emot Due, de hade dock fått mycket mer förståelse av mig om de inte hade kronskydd, alltså 1940-style. Den hade då på ett mer rimligt sätt framstått som en ren kostymklocka.

Sen det här med 30m vattenresistens skiter iaf jag i personligen, det har 685 och 687 också ;)
 
Senast ändrad:
bryr mig inte nämnvärt, gillar folk den så fine, och som en dammodell javisst....då är den riktigt nice...

förstår såklart att Panerai vill komma åt kunderna som gillar looken men ändå vill ha en mindre klocka men Vafaan ....

Kan inte något märke ha lite ryggrad att hålla på sitt arv...vill man inte ha en stor klocka, ja då finns det hundratals andra märken att köpa...

Panerai har ju redan en dressare ala Panerai i Radiomir....visst den är stor i diameter men tunn så den funkar...

172197C2-4A1B-43DC-BB53-2A562DE45E3A.jpeg
 

azcii

Patek
2-Faktor
bryr mig inte nämnvärt, gillar folk den så fine, och som en dammodell javisst....då är den riktigt nice...

förstår såklart att Panerai vill komma åt kunderna som gillar looken men ändå vill ha en mindre klocka men Vafaan ....

Kan inte något märke ha lite ryggrad att hålla på sitt arv...vill man inte ha en stor klocka, ja då finns det hundratals andra märken att köpa...

Panerai har ju redan en dressare ala Panerai i Radiomir....visst den är stor i diameter men tunn så den funkar...

172197C2-4A1B-43DC-BB53-2A562DE45E3A.jpeg
Vi har ju även 42mm Radiomirs, t.ex. 512 och 337! :)
 

Tvkd5

Cartier
2-Faktor
bryr mig inte nämnvärt, gillar folk den så fine, och som en dammodell javisst....då är den riktigt nice...

förstår såklart att Panerai vill komma åt kunderna som gillar looken men ändå vill ha en mindre klocka men Vafaan ....

Kan inte något märke ha lite ryggrad att hålla på sitt arv...vill man inte ha en stor klocka, ja då finns det hundratals andra märken att köpa...

Panerai har ju redan en dressare ala Panerai i Radiomir....visst den är stor i diameter men tunn så den funkar...

172197C2-4A1B-43DC-BB53-2A562DE45E3A.jpeg
Handlar mer om marknadsandel och vinstmaximering än arv och ryggrad.
Som i typ alla företag.
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Jag tror inte jag träffat på någon som sagt att de tycker Panerai är fula, tvärtom så uppfattar jag att många tycker att dom är snygga och har ett lite mer eget formspråk. Väldigt många tycker dock att dom är för stora för att kännas bekväma att bära. Den uppfattningen tycker vi i den här tråden är konstig och det lär nog inte ändras.
Jag tycker dock att det är bra att det numera går att få Panerais design och formspråk i en mindre förpackning för de som har problem med storleken.
Så länge de stora pannorna finns kvar ska tilläggas:)
 

kmg

Patek
2-Faktor
Jag tror inte jag träffat på någon som sagt att de tycker Panerai är fula, tvärtom så uppfattar jag att många tycker att dom är snygga och har ett lite mer eget formspråk. Väldigt många tycker dock att dom är för stora för att kännas bekväma att bära. Den uppfattningen tycker vi i den här tråden är konstig och det lär nog inte ändras.
Jag tycker dock att det är bra att det numera går att få Panerais design och formspråk i en mindre förpackning för de som har problem med storleken.
Så länge de stora pannorna finns kvar ska tilläggas:)
Hade de släppt en radiomir due så tror jag att det hade tagits emot bättre. Det är nog kombon kronskydd och 30 m som skaver hos många. Och att de har så flexibla principer kring vad en panerai är.
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Jag håller i grunden med men det drabbar inte mig så jag bjuder på en Due serie till folket. Det här med Panerais DNA är ju också en historia det finns rätt många synpunkter kring i övrigt
Hade de släppt en radiomir due så tror jag att det hade tagits emot bättre. Det är nog kombon kronskydd och 30 m som skaver hos många. Och att de har så flexibla principer kring vad en panerai är.
 

kmg

Patek
2-Faktor
Jag håller i grunden med men det drabbar inte mig så jag bjuder på en Due serie till folket. Det här med Panerais DNA är ju också en historia det finns rätt många synpunkter kring i övrigt
Så är det. Det man kan drabbas av är att märket man gillar gör saker som leder till att man kanske identifierar sig mindre med märket.
 

Caravelle33

Vacheron
Jag är positiv till due, min fru vill ha en 42mm. Hon tyckte 38mm var för små. Själv så trivs jag bra med 47mm och kommer nog aldrig köpa en mindre panna, har testat 112, 510, 509 och 190 men dom var lite för små.
 

kmg

Patek
2-Faktor
Ja. Min post syftade på i person, på bild har jag sett massor.
Svårt att fånga den på bild, men kan berätta att 38 mm på min handled (17-18) kändes pyttepytteliten. Beror nog till stor del på proportionerna, både vad gäller klockan men också hur det blir på handleden. Kronskyddet exempelvis upplevs ytterst litet.
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Svårt att fånga den på bild, men kan berätta att 38 mm på min handled (17-18) kändes pyttepytteliten. Beror nog till stor del på proportionerna, både vad gäller klockan men också hur det blir på handleden. Kronskyddet exempelvis upplevs ytterst litet.
Det är en smak- och framför allt vanesak. Jag har en vad du förmodligen tycker är en pytteliten klocka som jag bär oftast. Cartier Santos Carrée.
För mig som inte är ett fan av stora klockor ser det bra ut.

Förstår dock om man gillar Panerai och de "vanliga" på 44-47mm att man tycker 38 är litet.
 
Topp