• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Låt oss prata Panerai Due

Norrland

Vacheron
2-Faktor
Det är en smak- och framför allt vanesak. Jag har en vad du förmodligen tycker är en pytteliten klocka som jag bär oftast. Cartier Santos Carrée.
För mig som inte är ett fan av stora klockor ser det bra ut.

Förstår dock om man gillar Panerai och de "vanliga" på 44-47mm att man tycker 38 är litet.
Det beror väldigt mycket på vad man är van att bära och självklart spelar omkrets på handleden in, tror inte att alla som bär 34mm DJ el 36mm Exp tycker att en 44mm DS känns bra, eller en bärare av 33mm RO vill inte ha en 44mm ROO kanske, Så ett brett utbud är väl inte fel då tycke och smak tack och lov varierar.
 

kmg

Patek
2-Faktor
Det är en smak- och framför allt vanesak. Jag har en vad du förmodligen tycker är en pytteliten klocka som jag bär oftast. Cartier Santos Carrée.
För mig som inte är ett fan av stora klockor ser det bra ut.

Förstår dock om man gillar Panerai och de "vanliga" på 44-47mm att man tycker 38 är litet.
Det är inte diametern. Jag har också små ur.
Det är hur det känns på handleden och hur balanserad klockan upplevs. Men testa. Kanske blir en fullträff för dig.
 

VanDusen

Rolex
2-Faktor
Det är en smak- och framför allt vanesak. Jag har en vad du förmodligen tycker är en pytteliten klocka som jag bär oftast. Cartier Santos Carrée.
För mig som inte är ett fan av stora klockor ser det bra ut.

Förstår dock om man gillar Panerai och de "vanliga" på 44-47mm att man tycker 38 är litet.

Verkligen vanesak. Jag är själv på jakt efter en bra Santos och skulle behöva vänja mig till den storleken som jag är helt övertygad går snabbt. Jag dras till ikoniska klockar som just Santos eller Panerai. Är den ikoniska klockan liten så ska den vara liten (Santos 100 xl är inget för mig t.ex.) och är den ikoniska klockan stor så gillar jag det. Jag har 2 st Panerai i nuläget, 42 samt 44 mm på en 16-16,5 cm handeled. som referens.

Det jag menar med mitt inlägg är att den ikoniska Paneraien inte är ikonisk i 38 mm enligt mig. Det finns säkert andra som tyckerdet motsatta och då är det ju jävligt nice att det finns alternativ på mindre.
TILLÄGG: 38mm Panerai blir sjukt snygga wristshots. På avstånd ser det annorlunda ut.
 

oystercase

Cartier
Jag har bara klämt på någon. Utseendet är ju nice, det jag fastnat för hos panerai. Men kronskyddet känndes fjantigt filligrant. Kommer inte ihåg om det var 38mm jag klämde på? Min 42mm 512:a hat helt annan gedigen känsla även om den är långt från en 40mm luminor, edit, menade ju 44mm
 
Senast ändrad:

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Jag har bara klämt på någon. Utseendet är ju nice, det jag fastnat för hos panerai. Men kronskyddet känndes fjantigt filligrant. Kommer inte ihåg om det var 38mm jag klämde på? Min 42mm 512:a hat helt annan gedigen känsla även om den är långt från en 40mm luminor.
Vilket påminner mig om att en 40mm Luminor verkligen är ett annat djur, ett ganska otrevligt tjockt djur. Då är nog faktiskt Due 42mm ganska väldimensionerad, fast jag föredrar också Radiomir 1940-dito.
 

Olaola

Panerai
Jag har själv aldrig ägt en Panerai men har ofta sneglat länge och väl på många av deras fantastiska modeller. Det som alltid avskräckt mig har sedan varit tjockleken.
När jag fick chansen att testa Due på armen (mins ej ref), tyckte jag att den var fantastiskt fin och övervägde att slå till. Då föll det i stället på 30m...
 

oystercase

Cartier
Vilket påminner mig om att en 40mm Luminor verkligen är ett annat djur, ett ganska otrevligt tjockt djur. Då är nog faktiskt Due 42mm ganska väldimensionerad, fast jag föredrar också Radiomir 1940-dito.
Oj, skrev fel. Menade 44mm luminor, men även 40mm luminor är ju helt annan känsla.

När det gäller 44mm så fixar jag bara dem om de är i titan, composit eller keram. Stålvarianterna är alldeles för klumpiga i 44 för det ska funka för min del. Med det sagt är jag väldigt glad för min 44mm 779 i titan. Att jämföra den med 512an är som päron o banan.
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Vet att många klagar på den men jag är nöjd med min och inga planer idag på att köpa en ”vanlig” luminor i närtid.
Men smaken är som sagt delad.
54C9DD42-7395-494C-B022-46FB9FAB96B0.jpeg
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Vet att många klagar på den men jag är nöjd med min och inga planer idag på att köpa en ”vanlig” luminor i närtid.
Men smaken är som sagt delad.
54C9DD42-7395-494C-B022-46FB9FAB96B0.jpeg
Skit i dom. Jag klagar inte på klockan i sig, jag klagar på att jag tycker den känns för tunn. Men det tycker jag om de flesta klockor. :)
 

Barsis10

Omega
Due är lite för tunna för mig, men det tycker jag om *alla* andra klockor än de tjockare Pannor som jag har.

Den ena behöver inte utesluta den andra :)
Med det sagt så har jag aldrig räknat bort dem, förstår att det finns folk som gillar dem. De är mycket fina. Jag har hellre än Due än en jag-vet-inte-Millgaus-eller-Explorer...

Och därmed undrar jag om vi inte gör Due en extra otjänst genom att starta en egen tråd om det hela, som inte är i den allmänna Paneraitråden. Men jag hajar ju också att det är lite syftet med den här forumdelen. :D
Due är lite för tunna för mig, men det tycker jag om *alla* andra klockor än de tjockare Pannor som jag har.

Med det sagt så har jag aldrig räknat bort dem, förstår att det finns folk som gillar dem. De är mycket fina. Jag har hellre än Due än en jag-vet-inte-Millgaus-eller-Explorer...

Och därmed undrar jag om vi inte gör Due en extra otjänst genom att starta en egen tråd om det hela, som inte är i den allmänna Paneraitråden. Men jag hajar ju också att det är lite syftet med den här forumdelen. :D

Tycker det är en bra duo :)
upload_2020-9-12_11-20-13.jpeg
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
För en novis, förklara gärna hur du ser det?
Ärligt talat så vet jag inte riktigt. Fel djup på sandwich. Konstig placering av text. Datumet känns lite fel storlek. Men jag kan ha fel...

Okej, då kan jag anse min som vintage för en klocka från förra året :cool:

Här kommer en bättre bild (från panerais hemsida)
upload_2020-9-15_11-6-37.png
Förlåt? Hade jag fel? :)

Ah. Är det samma proportioner på den bättre bilden från Panerais hemsida?
 

Kalasson

Breitling
Helt enkelt fantastisk klockor. Bra proportioner, fina tavlor, tunna osv.
Problemet är väl kanske att Due inte bär upp det initiala arvet om hur en Panerai ”ska” vara, dvs en stor dykarklocka.
30m vattentålighet, som Panerai envist höll fast vid verkligen var 30m, är lite udda just med tanke på vad en Panerai ”ska” vara.
Har ägt två stycken Due. Hade en 676 (om jag kommer ihåg rätt ref). Stål med grå sunbursttavla. Oerhört snygg klocka som bland annat hängde med på lite snorkling i Thailand med
@Bomier .
Efter den hade jag en 728 en kortare stund. Den var om möjligt ännu snyggare med sin blåa tavla. Jag kom dock inte riktigt överens med att klockan var så lätt eftersom den var i Titan.
Slår ändå ett slag för denna del av Panerais utbud. Klockan bärs oerhört bra och är egentligen grym på alla sätt. Problemet är just kanske att det inte känns som en ”riktig” Panerai. Lite som en Porsche 944 S2. En av de roligaste mest välbalanserade bilar som gjorts. Problemet var kanske att det just var Porsche som gjorde den? En Porsche ”ska” ju vara en 911...

Tankar om Due?
Kan man bada med den!? Det e inte 30m som betyder typ "duscha går bra"?!

Ja tycker den e nice, ja köpte en.
 
Senast ändrad:

Urverket

Omega
Jag har bara en Bettarini 005 44mm som jag gillar skarpt men vill också komplettera med en 1950 modell, har dock tyckt att de upplevs lite större. Gränsfall till jobbigt för min del med handleder strax under 17cm. Har funderat mer och mer på en 904 som verkar perfekt men är inte riktigt där än
 

oystercase

Cartier
Rekommenderas ej att bada med
Stämmer verkligen det? I Panerais användarmanual står det att angivet tryck (meter) är testtryck-25% och att användning "upp till maximalt det angivna djupet" rekomenderas. Att andra tillverkare anger att 30m bara skyddar mot "Tvätta händerna" är ju en annan sak och inte nödvändigtvis vad Panerai menar med 30m.
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Jag har bara en Bettarini 005 44mm som jag gillar skarpt men vill också komplettera med en 1950 modell, har dock tyckt att de upplevs lite större. Gränsfall till jobbigt för min del med handleder strax under 17cm. Har funderat mer och mer på en 904 som verkar perfekt men är inte riktigt där än
Mitt problem med Due är att jag tycker de är för tunna, så att de inte känns på handleden, och det tycker jag förtar charmen med Panerai.
 

metamorfos

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Stämmer verkligen det? I Panerais användarmanual står det att angivet tryck (meter) är testtryck-25% och att användning "upp till maximalt det angivna djupet" rekomenderas. Att andra tillverkare anger att 30m bara skyddar mot "Tvätta händerna" är ju en annan sak och inte nödvändigtvis vad Panerai menar med 30m.

Ryktet säger att panerai trycktestar sina klockor utan att ha kronskyddet "aktiverat" - så en kan du bada med en 30m vattenskydd. Hade jag personligen? Nja. Reviderar min åsikt med att jag rekommenderar inte att bada med sin 30m panna.
 
Topp