• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Låt oss prata Panerai Due

oystercase

Cartier
Ryktet säger att panerai trycktestar sina klockor utan att ha kronskyddet "aktiverat" - så en kan du bada med en 30m vattenskydd. Hade jag personligen? Nja. Reviderar min åsikt med att jag rekommenderar inte att bada med sin 30m panna.
Stora problemet är nog att boetterna är rätt mycket tunnare och mer flexibla på 30m. Enligt panerai blev det 30m för att de annars hade blivit tjockare än vad de är. Slår man till eller klämmer åt en sådan klocka när den är under vatten är nog risken större att man kan få läckage. Samma sak vid större temperaturssvägningar så finns det mindre material att "hålla" emot för att ex bakboetten inte ska deformeras och påverka tätningens integritet. Så med försiktighet och varsamhet samt färsk täthetstest så ska det nog gå bra så en försiktighetsrekommendation är nog inte helt fel men risken är nog låg för problem.
 

Kibo

Cartier
Vet att många klagar på den men jag är nöjd med min och inga planer idag på att köpa en ”vanlig” luminor i närtid.
Men smaken är som sagt delad.
54C9DD42-7395-494C-B022-46FB9FAB96B0.jpeg
Är det Due 38mm?
 
Topp