• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Låt oss tvätta

Alarik

Audemars
2-Faktor
Upp med bilder när ni tvättar av dem (klockorna) och bjussa gärna på mite städtips kring marerial och produkter.

Frugans TH åkte med i tvätten.
Fett, fingeravtryck och allt som landat mellan länkarna ska bort.
4346AFC4-389C-40A5-868D-0319D8E3F099.jpeg


Ljummet vatten och Yes (jodå, granatäpple) ihop med en mjuk nagelborste.
E47BD00D-952C-41E7-9557-4DFE7FF41716.jpeg
67D72A07-A4F5-4672-99B2-2FEE76F37681.jpeg


Avsköljning
387EFFFF-5A32-4C0A-844C-677AED224963.jpeg
E9D32F1D-43B4-41A3-BAAB-3F3F920ECD87.jpeg


Mjukt handduk och kvällen är gjord.
F81E9BE1-FF9F-4C60-B1BC-D5E4470425B1.jpeg
2FC34056-5D7A-4873-858F-EF2C83792892.jpeg



Låt mig se lite klockstädporr!
 

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
Jösses, den var inte fager. Du själv som patinerat den?
Nej, för tusan! :meh:
En av mina kunders bismarklänkar som är bland det värsta jag sett. Hade en ny kandidat till den titeln här om veckan. Hen ville gärna ha en liten snabb uppfräschning av sin halskedja, som hen "-egentligen aldrig vill ta av sig!". Då gäller det att man har rätt grejer kem-skåpet. ...För 20-minuter i ultraljudet hjälpte inte....
FB_IMG_1580074113787.jpg
 
Senast ändrad:

Mässing

Omega
Inga bilder men använder detta:
-Ljummet vatten
- Mjuk tandborste eller detaljborste
- Bilschampo (Meguiars ultimate wash&wax, luktar gott :)
- Mikrofibertrasa
- Hårtork
Och gör såhär:
- Häller upp ljummet vatten i en plastskål
- Lägger ner klockan och borstar försiktigt med borste där det har samlats ”skit”
- Torkar av med duk och sedan när klockan ligger på duken blåser jag med en hårtork ( kall luft) så att ev vatten tar sig ut
- Eftertorkar med duk igen

Vet inte om posten gav så mkt men så tvättar jag dykare.
 

P-vakten

Patek
2-Faktor

Vatten har ju inte superbra egenskap att lösa fett.

Njae, absolut att det altererar ytspänningen men det ändrar inte trycket på klockan under vattnet?
Jag slänger in ett citat från @Stroboman från en annan tråd som kan läsas här:
https://klocksnack.se/threads/skadar-kemikalier-i-t-ex-tvål-klockors-tätningar.87450/
Innan jag säger något, de flesta vet detta, men jag har jobbat med recond i ett antal år.
Diskmedel är betydligt mer aggressivt mot packningarna i våra klockor än tvål och schampo.
Diskmedel är gjort för att lösa upp allt fett, gummipackningar blir gärna lite torra på sikt om de tvättas kontinuerligt i diskmedel!
Varmt vatten löser en del fett. Jag brukar använda isopropanol till undersidan av boetten.
Det står också på produkterna vad de ska användas till.
Fönsterputs till fönster osv.
Fönsterputs innehåller oftast ammoniak som inte är bra för stålet, ok för rostfritt, lite sämre för gamla fulstålsboetter.
Generellt kan man nog säga att våra klockor är av väldigt hög kvalitet, och eventuella skador pga rengöring är något som tar lång tid att förorsaka!
 

herrstilen

KS Explorers Club
Friends Of KS
2-Faktor
Absolut att det tär mer på gummi men ytspänningen av vattnet har fortfarande inget med hur vattnet tränger in det är trycket som leder till att vattnet smyger in. Och lägger du en 10 ATM klocka i en liten skål med vatten och diskmedel så kommer det inte ha ett högre tryck än utan diskmedel.
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Jag har aldrig förstått hur diskmedel ska kunna tränga in och äta upp packningar. Vad har ni för packningar och vad har ni för diskmedel?
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Jag har aldrig förstått hur diskmedel ska kunna tränga in och äta upp packningar. Vad har ni för packningar och vad har ni för diskmedel?
Kaustik soda? :arghh:
Risken jag ser är väl att packningen är gammal och det kommer in fukt. De få klockor (20-50 år gamla) jag rengjort med vatten har jag antingen tagit ur verket eller enbart sköljt försiktigt med tvål/handdiskmedel o vatten under kran. En testtryckt klocka som skall tåla ett rejält vattentryck lär knappast vålla några problem.
Jag har också svårt och se att packningen äts upp. Rätta mig gärna om jag har fel (jag är rätt nya på det här med klockor)...
 

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
Jag förstår överhuvudtaget inte med att det ska vara tvunget med att behöva blötlägga klockor. Det ska väl ändå bara behövas om man tagit över nåt som ser ut som på de bilder jag lade ut tidigare. Av med länken, den kan ju för all del läggas en stund i varmt vatten med nån droppe diskmedel. Gärna ultraljudstvätt, om man har. Boetten räcker det nästan alltid att torka av med fuktad trasa eller borsta av med fuktad, mjuk borste och då med vattnet där armbandet ligger. Eller, om man har, ännu hellre isopropanol. Det borde räcka även för den grisigaste beater.
 

sjökvist

<—Axel Nilson
Kaustik soda? :arghh:
Risken jag ser är väl att packningen är gammal och det kommer in fukt. De få klockor (20-50 år gamla) jag rengjort med vatten har jag antingen tagit ur verket eller enbart sköljt försiktigt med tvål/handdiskmedel o vatten under kran. En testtryckt klocka som skall tåla ett rejält vattentryck lär knappast vålla några problem.
Jag har också svårt och se att packningen äts upp. Rätta mig gärna om jag har fel (jag är rätt nya på det här med klockor)...
vad jag har hört från urisar så gör diskmedlet att att packningen kan torka fortare, flytande mild tvål däremot funkar bra
 
Topp