• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Låta en/flera Sport Rolex ligga orörda i ett bankfack under längre (flera års) tid?

Hej hej, ny på forumet och kommer här med en fråga på direkten :)

Jag har bestämt mig på att försöka införskaffa två Sport Rolex, helst tillverkade 2018, som jag ska ge mina två söner (som kom till under 2018) i present då de fyllt 18-20 år.

Till frågan, som även står i rubriken, kan man låta denna typ klocka ligga orörd under så lång tid eller är man tvungen att se över dem regelbundet så att de inte rasar?

Med det ur världen så ska jag bara komma på hur jag får tag i två, kanske tre, Sport Rolex ;) (klart pappa ska ha en han också!)
Men detta låter jag kanske bli en framtida fråga...

Senast ändrad:
Aldrig låta en mekanisk klocka ligga orörd under en lång tid, så det vore bäst att se över de ibland och serva de under tiden de ligger i facket ;)

Edit: vore de inte bättre att använda de i rotation under tiden de växer upp?

Tack, då är ställningarna 2 mot 1 att de kan ligga med en service innan använding :)
Jag har funderat på att jag skulle kanske använda dem i rotation men då är risken att jag råkar smälla en av dem till oigenkänlighet :)

Tack, då är ställningarna 2 mot 1 att de kan ligga med en service innan använding :)
Jag har funderat på att jag skulle kanske använda dem i rotation men då är risken att jag råkar smälla en av dem till oigenkänlighet :)

Å andra sidan kanske dina barn hade uppskattat om de fick klockor som de sett att du har burit och orsakat många battle scars på?
Jag hade nog uppskattat detta mer än en högblank, steril klocka.

Å andra sidan kanske dina barn hade uppskattat om de fick klockor som de sett att du har burit och orsakat många battle scars på?
Jag hade nog uppskattat detta mer än en högblank, steril klocka.
Håller verkligen med dig, jag ärvde min farfars gamla omega i guld som användes konstant och har allt från hundbett under jaktsäsong till skrivbords repor på sig. Så mycket kärlek i den klockan

Ni har helt rätt, jag går lite fram och tillbaka på denna punkt.

Har själv alltid varit ganska spartansk och funktions orienterad, min nuvarande klocka är en Citizen EcoDrive samt en Casio från 1986 (som jag fick av farsan min när jag fyllde 18). Inga märkvärdiga klockor prismässigt men ovärderliga oavsätt, dessa kommer de att få.

Så där är en bit tradition som jag vill hålla igång, samt iom att vi fått tvillingar så blir det skevt om jag bara har en klocka att ge som de minns att jag burit. Köper jag två, då kommer jag förmodligen att favorisera av dem och är tillbaka samma dilemma...

Får se hur jag gör här, har ett par år på mig att hitta rätt väg :)

Senast ändrad:
  • Like
Reactions: jwh
Håller verkligen med dig, jag ärvde min farfars gamla omega i guld som användes konstant och har allt från hundbett under jaktsäsong till skrivbords repor på sig. Så mycket kärlek i den klockan

Jamen precis. Och hur spännande är det egentligen för en 18åring att få höra farsan säga ; "Du får äran att plasta av den!"
Nej, jag tror att en grabb ska se sin farsa ha den på handleden när han klyver ved, läser gonattsagor, grillar, klipper gräsmattan, badar.

Nu är det här förvisso ett klockforum så det här rådet må falla lite illa men jag tror att de uppskattar mer om du avsätter summan i något långsiktigt sparande.
Visserligen står sig sport-Rolex väl i värde men cash is king. Som erfaren pappa vet jag att barnen inte alltid ärver pappas entusiasm över samma saker och att ge dem något värdefullt som de samtidigt ger ett sentimentalt värde och därmed känslomässigt svårt att avyttra kan vara en sk grekisk present.

Eller så skiter ungen fullständigt i klockor. Man kan ha mycket roligt för dom stålarna :).
Håller med, men nej, de ska inte få ~80 lax när dem precis fyllt 18-20 ;)

Nu är det här förvisso ett klockforum så det här rådet må falla lite illa men jag tror att de uppskattar mer om du avsätter summan i något långsiktigt sparande.
Visserligen står sig sport-Rolex väl i värde men cash is king. Som erfaren pappa vet jag att barnen inte alltid ärver pappas entusiasm över samma saker och att ge dem något värdefullt som de samtidigt ger ett sentimentalt värde och därmed känslomässigt svårt att avyttra kan vara en sk grekisk present.
Helt rätt, långsiktigt sparande är redan ordnat, klockorna är mest en personlig, kanske egositisk, grej.

Senast ändrad:
Du kan ju alltid kontakta AD:n inför köp och se vad deras professionella syn är kring att låta dem ligga

Håller med, men nej, de ska inte få ~80 lax när dem precis fyllt 18-20 ;)

Helt rätt, långsiktigt sparande är redan ordnat, klockorna är mest en grej personlig, kanske egositisk, grej.
Möjligen, men mitt klockintresse kom först några år efter att jag ärvde min farfars klocka (fick den på studenten av min far).
För två-tre år sedan började ett intresse för klockor att växa fram och när min far gick bort hastigt i somras blev klockan ovärderlig för mig.

Någon gång under livet kommer dina söner inse det (enorma) emotionella värdet av en klocka deras far köpte åt dom året de föddes.

Kom vi fram till om en klocka som legat oanvänd i många år behöver service direkt? Även jag är intresserad av svaret :)

Kom vi fram till om en klocka som legat oanvänd i många år behöver service direkt? Även jag är intresserad av svaret :)
Behöver är ju en tolkningsfråga. Det finns ju inget slitage, bara torkade oljor och packningar. En 20 år gammal oöppnad Sub som bara legat skulle jag kunna slå vad om rätt mkt pengar på att de även efter 20 år skulle den gå hyfsat och vara tät. Däremot slits de mycket mer när du väl börjar använda de med torra oljor, så ska de bruksas så är ju en service att föredra. Jag har kommit över en del oöppnade NOS-klockor som varit 30+ år. De har varit helt ok. Bl a min guld-Chronomat. Lite torr, men går ok tidsmässigt och är tät. Skulle jag använda klockorna på riktigt så skulle jag servat.

Men frågar du olika personer får du olika svar. Jag är av skolan att man servar när det behövs servas, inte på något schema. Bl a servade jag min första Breitling som jag haft sedan mitten av 90-talet första gången i somras. Den ”behövde” inte servas egentligen, men ville ge den lite kärlek. Gick ok, såg ok ut inuti och var tät, enligt ärlig urmakare som inte luras. Men valde att serva ändå just på denna. :)

Jag har gjort exakt samma sak. Har köpt en 116610LN till min son från 2010 vilket är hans födelseår. Den har legat i mitt bankfack sedan dess. Tanken är att han ska få den i studentpresent. Antaget att han inte är en rövhatt när det är dags ;).

Det ska börjas i tid, varför låta dom ligga.
Screenshot_20190311-203153_Samsung Internet.jpg

Gärna guld också:rolleyes:

Tillbaka
Topp