• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Låta klockan "vila"?

Hej klocksnackare!

Vet inte om det här har pratats om tidigare, hittade inget. Men låt oss säga att man är en äkta OWG och bara har EN endaste klocka som är automatisk och att den används dagligen i flera års tid. Enda gångerna klockan inte är på handleden är när man duschar och när man sover. Klockan tickar alltså på hela tiden, konstant, tills den dagen det är dags för service.
Min (konstiga) fundering är, ska man några gånger per år, t.ex en gång varje kvartal, låta klockan stanna helt för att "ta hand" om den på bästa sätt, eller är det bara att köra? Jag har läst en hel del om att mekaniska/automatiska klockor inte mår dåligt av att bara ligga still, bara man motionerar de ibland. Men de klockor som aldrig stannar då, bör man ändå låta de stanna någon gång ibland för att hålla insidan i så gott skick som möjligt?

Hej klocksnackare!

Vet inte om det här har pratats om tidigare, hittade inget. Men låt oss säga att man är en äkta OWG och bara har EN endaste klocka som är automatisk och att den används dagligen i flera års tid. Enda gångerna klockan inte är på handleden är när man duschar och när man sover. Klockan tickar alltså på hela tiden, konstant, tills den dagen det är dags för service.
Min (konstiga) fundering är, ska man några gånger per år, t.ex en gång varje kvartal, låta klockan stanna helt för att "ta hand" om den på bästa sätt, eller är det bara att köra? Jag har läst en hel del om att mekaniska/automatiska klockor inte mår dåligt av att bara ligga still, bara man motionerar de ibland. Men de klockor som aldrig stannar då, bör man ändå låta de stanna någon gång ibland för att hålla insidan i så gott skick som möjligt?
Ja, risken är annars att de överhettas och delar i verket smälter. Kan bli en riktigt dyr historia.

Detta är något jag funderat på. Det är snart 1 år sedan jag klampade in i klockträsket och har sedan dess hunnit införskaffa ca två dussin klockor varav hälften automater.
Enligt vad jag läst bör klockor in på service varje 5 år eller så. Shit; det blir ett massivt projekt(och betydande kostnad) för mig om ca 5 år! 😳.
MEN: när det gäller automater så tror jag utifrån det jag hittills läst och förstått, att det inte finns nån anledning att konstant hålla igång klockor man inte konstant använder.
Även om en mekanisk konstruktion till viss del inte mår bra av att stå still länge(pga oxidering och stelnande olja) så slits den heller inte om den står still.
Mekaniska klockor står ju också av och till still i förpackningen ett par år i väntan på försäljning.
Min tanke är alltså att om man har flera automater och varierande använder dessa och de periodvis står still så borde de knappast vara i behov av service lika ofta som om man använder endast 1 automat som får gå oavbrutet.

Senast ändrad:
Detta är något jag funderat på. Det är snart 1 år sedan jag klampade in i klockträsket och har sedan dess hunnit införskaffa ca två dussin klockor varav hälften automater.
Enligt vad jag läst bör klockor in på service varje 5 år eller så. Shit; det blir ett massivt projekt(och betydande kostnad) för mig om ca 5 år! 😳.
MEN: när det gäller automater så tror jag utifrån det jag hittills läst och förstått, att det inte finns nån anledning att konstant hålla igång klockor man inte konstant använder.
Även om en mekanisk konstruktion till viss del inte mår bra av att stå still länge(pga oxidering och stelnande olja) så slits den heller inte om den står still.
Mekaniska klockor står ju också av och till still i förpackningen ett par år i väntan på försäljning.
Min tanke är alltså att om man har flera automater och varierande använder dessa och de periodvis står still så borde de knappast vara i behov av service lika ofta som om man använder endast 1 automat som får gå oavbrutet.
Det stämmer sannolikt en del. Bl a har jag förstått att vanliga automatare inte rekommenderas hållas igång non-stop i Winders då det leder till onödigt slitage på urverket. Med modern teknik med syntetiska oljor eller framförallt oljefria urverk med keramiska komponenter finns det ingen anledning att hålla igång hela tiden, klockan tar absolut ingen skada av att ligga stilla under perioder

Håller också med er om att en helt vanlig automatare inte bör hållas igång i t.ex en winder när den inte används, utan då är bättre att låta den stanna helt.

Men om man bara har en endaste automatare då? Om den används konstant, dvs på jobbet, fritiden, på helgen osv, är det då klokt att man ibland låter den stanna med flit och låta gångreserven ta slut?

Håller också med er om att en helt vanlig automatare inte bör hållas igång i t.ex en winder när den inte används, utan då är bättre att låta den stanna helt.

Men om man bara har en endaste automatare då? Om den används konstant, dvs på jobbet, fritiden, på helgen osv, är det då klokt att man ibland låter den stanna med flit och låta gångreserven ta slut?
Nejdå du behöver inte låta den stanna, utan det är bara att köra på och använda den👍

Samtidigt som det inte är bra att (för många urverk) vrida upp en automatare för hand allt för ofta.

Jag har provat att istället försiktigt skaka igång och sen ta på mig klockan, och det funkar även på en automat med uppvridningsmöjlighet. Min Orient Star med mätare visar laddningsstatusen, och det krävs inte lång tid vid vanlig användning så har det laddats 10 timmar. Efter en dag var den fulladdad 50 timmar.
Om man vill starta igång klockan genom att vrida kronan så behövs bara 5-10 varv och sen ta på sig den. Vad jag förstår slits automaten speciellt hårt om man regelbundet vrider upp den fullt för hand.

Vad skulle teoretiskt bli bättre av det tänker du? Service behövs ju efter XX dagar men det är ju inte som att delarna blir trötta o behöver vila.... Eller har du någon tanke/jämförelse på annan mekanik som behöver en paus?

Vad skulle teoretiskt bli bättre av det tänker du? Service behövs ju efter XX dagar men det är ju inte som att delarna blir trötta o behöver vila.... Eller har du någon tanke/jämförelse på annan mekanik som behöver en paus?
Tänkte bara rent allmänt att alla är saker med många rörliga delar kanske behöver en paus nån gång? Samtidigt så vet jag att en mekanisk klocka är byggd för att användas år efter år tills den dagen den börjar gå dåligt. Men du och alla andra i denna tråd har nog rätt, delarna blir ju inte trötta direkt. Jag kommer nog släppa detta, njuta av att bära klockan varje dag och gå vidare. Ville bara ha er input och det fick jag 😀

Senast ändrad:
Det finns en villfarelse att mekaniska klockor är något annat än maskiner som med tid behöver både underhåll och reservdelar. Varifrån denna villfarelse kommer vet jag inte men jag misstänker att klockbranschens reklam som spinner sagor om det aviga och tidlösa har något med saken att göra.

En bil som aldrig körs behöver aldrig nya sulor, en klocka som aldrig går håller nog för alltid. Men det förstnämnda är inte längre ett motorfordon och det sistnämnda….vad är det ens?

Slit på grejerna, serva när det behövs och tänk inte för mycket på vad som faktiskt ska vara ett bruksföremål.

Senast ändrad:

En sak är säker, en avstannad klocka slits inte. Finns det bara rätt olja på rätt ställe i urverket, är slitningen försumbar. Gamla oservade klockor där metaller slits mot varandra utan olja bör du nog vara lite mer försiktig med. Om din är hyfsat ny, tuta och kör!

Nej det behöver du inte. Använd hela tiden om du vill. Service när det är dags förstås. Dock är vart 5e år lite överdrivet.

Om jag tolkar er rätt så är det alltså inget problem att (som jag) ha två klockor varav en vilar under en längre period? Spelar det någon roll hur lång period, ett år? Och är således syftet med en winder endast att hålla igång flera klockor som man använder om vartannat? Mina frågor kommer av att jag just nu har en klocka liggandes som jag inte ser mig använda på ett tag. Och är lite i valet och kvalet om jag ska införskaffa en winder eller inte.

Om jag tolkar er rätt så är det alltså inget problem att (som jag) ha två klockor varav en vilar under en längre period? Spelar det någon roll hur lång period, ett år? Och är således syftet med en winder endast att hålla igång flera klockor som man använder om vartannat? Mina frågor kommer av att jag just nu har en klocka liggandes som jag inte ser mig använda på ett tag. Och är lite i valet och kvalet om jag ska införskaffa en winder eller inte.
Winder kan du skippa men det är bra att motionera uppdragsfjädern lite då och då. Jag har en mekanisk GS som jag aldrig använder. Den drar jag upp någon gång i månaden.

Winder kan du skippa men det är bra att motionera uppdragsfjädern lite då och då. Jag har en mekanisk GS som jag aldrig använder. Den drar jag upp någon gång i månaden.
Tack, då slapp jag fundera över winder. Fick den rekommendationen av handlaren också. Lär bara komma ihåg att det ska göras lite då och då också :)

Jag brukar dra upp mina klockor en gång i veckan bara för att ha den rutinen. Tror inte det gör något om man väntar betydligt längre.

Tillbaka
Topp