• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Löpning. Nu riktigt OT

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Skärmdump från mobilen, som du sedan beskär. Så här, typ?
DAD744A9-5F2C-4D97-9931-2BBC35AAA2AD.jpeg

Eller menar du ett fotografi från löprundan, med statistik infälld?

Precis. Det där ”instagram”-fotot man vill komma åt... ;)

Verkar som att man måste ändra sekretess till ”synlig för alla”?

6EB51836-042C-414D-9F1E-D0929282FED7.jpeg
 

Kwyjibo

Omega
2-Faktor
Familjens USA-flytt blev något av ett fiasko som sträckte sig längre än en för mig inställd mara. Hustrun skulle forska på ett universitet som nu på kort varsel stängt åtminstone för resten av terminen pga Covid-19. Detta i kombination med karantänsreglerna gjorde vår resa i stort sett poänglös. Nu hemma i Sverige igen...

För att återgå till topic: Vill göra reklam för ett lopp i sommar, Runmarö halvmarathon 19/7 som går i Stockholms skärgård. Det går att springa både 5,7 km eller halvmara och det är ett litet lopp med max 150 deltagare per distans. Det är omöjligt att säga hur begränsade vi alla kommer vara i sommar med tanke på resor, restriktioner etc men pga loppets storlek, och om vi utgår från att det inte är värre i slutet av juli än vad det är idag, så kommer loppet att genomföras som planerat. Loppet är prestigelöst och familjärt där kanske hälften av deltagarna har kopplingar till ön och hälften kommer dit bara för loppet. Samtidigt har det lockat flera riktigt duktiga löpare på både herr- och damsidan. Det är en härlig men tuff bana i mycket fin skärgårdsmiljö. Går ganska smidigt att åka över dagen från Stockholm. Runner's World skrev en artikel om loppet i fjol. Jag har absolut ingen koppling till arrangemanget men svärfamiljen har hus på Runmarö så vi brukar vara där - har därför sprungit loppet två år och nu när vi är hemma i sommar så blir det troligen en tredje gång. Anmälan öppnar i maj. Hemsida: https://www.runmaroloppen.se/
 

TomGanks

Panerai
När varje planerat evenemang ett efter ett ställs in är det svårt att hitta motivation som ska räcka ända till september. Därför har både kropp och huvud fått vila från löpningen ett tag. Men idag var det bara att ta sig i kragen och ge sig ut, trots blåsten.

2020 ska inte få vinna.
GarminConnect_20200329-125510.jpg
Starkt, rätt!
Jag gjorde min push för 2 veckor sen och har sedan dess bara provat 1 pass som jag avbröt pga känningar i knä. Men visst borde jag rör på mig mer, nu märker man hur mycket ett mål hjälper till för att få en ut igenom dörren!
 

Zingo

Rolex
Corona är det bästa som har hänt för min löpning. I brist på andra idrotter som är stängda tillsvidare så är det bara knyta skorna och ge sig ut. Andra veckan check. :)
 

BorisTheSpider

Cartier
2-Faktor
Tips på löparklocka någon?
Jag har använt Garmin sen urminnes tider men har gjort mig av med allt som heter GPS numera. Jag ”behöver” dock något för att hålla reda på mina intervaller.
Hade velat ha något där jag kan starta tidtagningen och sedan trycka på ”lap” knappen vid varje varv. Riktigt basic alltså. Garmin är ju bra på detta men jag vill inte betala flera tusen för GPS och pulsfunktioner som jag inte kommer använda.
Är det någon som har en pensionerad tidtagare så kan jag köpa den :)
 

Esh

Omega
2-Faktor
Har under en 3-års tid sprungit till och från, standard är en runda på ca 5-10km. Jag har satt ett mål att springa 400km i år och har nu klarat ca 33%. Men känner inte att jag får det resultat jag vill.

Springer 5km på ca 26min och 10km runt 58min.
Vikt: 94-96kg

Ingen viktförändring under året trots att jag även lagt om kosten och minskat på onödigt intag. Har iofs byggt lite muskler under denna period.

Målet med min löpning är att bli snabbare samt droppa i vikt, några tips på hur jag bör lägga upp min träning?

För ca 2 år sedan så var jag nere på 87 kg och sprang 10km på 46min så jag känner att min höga vikt är avgörande för hastigheten. Sen kom nytt jobb och kontorslathet...
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Tips på löparklocka någon?
Jag har använt Garmin sen urminnes tider men har gjort mig av med allt som heter GPS numera. Jag ”behöver” dock något för att hålla reda på mina intervaller.
Hade velat ha något där jag kan starta tidtagningen och sedan trycka på ”lap” knappen vid varje varv. Riktigt basic alltså. Garmin är ju bra på detta men jag vill inte betala flera tusen för GPS och pulsfunktioner som jag inte kommer använda.
Är det någon som har en pensionerad tidtagare så kan jag köpa den :)
Har du kollat Tradera? En Polar RS200/300/400/800 gör vad du frågar efter. Med eller utan pulsband. Annars får du ju en Garmin Forerunner 30 för en tusenlapp. Är det för mycket? Tycker möjligheten att få info lagrat i molntjänsten Connect är värdefull. Plus att kunna använda puls i träning.
 
Senast ändrad:

BorisTheSpider

Cartier
2-Faktor
Har du kollat Tradera? En Polar R200/300/400/800 gör vad du frågar efter. Med eller utan pulsband. Annars får du ju en Garmin Forerunner 30 för en tusenlapp. Är det för mycket? Tycker möjligheten att få info lagrat i molntjänsten Connect är värdefull. Plus att kunna använda puls i träning.
Aha, Polar dom hade jag glömt bort, ska kolla in det också. Jag vill ha så lite moltjänster och integrationer som möjligt. En riktig intervall-beater som alltid är redo och inte behöver syncas eller laddas. Jag har hittat en som jag gillar: Timex Ironman Classic 100. Ful som stryk men hittar inget direkt alternativ.
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Aha, Polar dom hade jag glömt bort, ska kolla in det också. Jag vill ha så lite moltjänster och integrationer som möjligt. En riktig intervall-beater som alltid är redo och inte behöver syncas eller laddas. Jag har hittat en som jag gillar: Timex Ironman Classic 100. Ful som stryk men hittar inget direkt alternativ.
Tänkte också Timex. Men en beggad Polar kan inte kosta mycket...
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Har under en 3-års tid sprungit till och från, standard är en runda på ca 5-10km. Jag har satt ett mål att springa 400km i år och har nu klarat ca 33%. Men känner inte att jag får det resultat jag vill.

Springer 5km på ca 26min och 10km runt 58min.
Vikt: 94-96kg

Ingen viktförändring under året trots att jag även lagt om kosten och minskat på onödigt intag. Har iofs byggt lite muskler under denna period.

Målet med min löpning är att bli snabbare samt droppa i vikt, några tips på hur jag bör lägga upp min träning?

För ca 2 år sedan så var jag nere på 87 kg och sprang 10km på 46min så jag känner att min höga vikt är avgörande för hastigheten. Sen kom nytt jobb och kontorslathet...
Mitt råd är att köra hårt på intervaller och fart och då varva. De jag brukar köra är:
- "1-1": en kilometer, eller valfri sträcka, i ett tempo som känns jäkligt tufft, och sen en kilometer lite långsammare.
- "X-minutaren": i mitt fall kör jag 50 minuter (men man kan såklart kör 5, 10, 20, etc) så snabbt jag kan och sen gäller det att komma så långt som möjligt. Det blir ett riktigt roligt tävlingsmoment i det hela.

En annan bra fartträning är att sätta upp ett mål att du ska springa på en viss snittid och börja med en kortare sträcka. Ex att du vill kunna hålla 5-minuterstempo och så börjar du med tre kilometer. När du lyckats springa det på 15 minuter så bygger du på och börjar springa fem kilometer och håller på tills du gör det på <25 minuter, osv.

När det gäller vikten är det nog inte så mycket löpning som promenader och kost du ska fokusera på.

Det är iaf mina fem cent.
 

BorisTheSpider

Cartier
2-Faktor
Har under en 3-års tid sprungit till och från, standard är en runda på ca 5-10km. Jag har satt ett mål att springa 400km i år och har nu klarat ca 33%. Men känner inte att jag får det resultat jag vill.

Springer 5km på ca 26min och 10km runt 58min.
Vikt: 94-96kg

Ingen viktförändring under året trots att jag även lagt om kosten och minskat på onödigt intag. Har iofs byggt lite muskler under denna period.

Målet med min löpning är att bli snabbare samt droppa i vikt, några tips på hur jag bör lägga upp min träning?

För ca 2 år sedan så var jag nere på 87 kg och sprang 10km på 46min så jag känner att min höga vikt är avgörande för hastigheten. Sen kom nytt jobb och kontorslathet...
Nu vet jag inte hur mycket du springer redan men kontinuitet och antal kilometer löpta är viktigt för att bli snabbare.
Jag skulle börja med att ha som mål att komma upp i runt 4h i veckan totalt. Öka långsamt bara, 15min i veckan bara. Det kommer ta lång tid att bli snabb. Att börja från 0 och gå ut och dunka maxintervaller har bra effekt med chansen att bli skadad och tappa motivationen är hög.
Jag hade lagt upp en plan på 1 år och bara matat så mycket distans man klarar innan man börjar jobba på farten. Man måste vara bra tränad för att träna bra.
 

Esh

Omega
2-Faktor
Nu vet jag inte hur mycket du springer redan men kontinuitet och antal kilometer löpta är viktigt för att bli snabbare.
Jag skulle börja med att ha som mål att komma upp i runt 4h i veckan totalt. Öka långsamt bara, 15min i veckan bara. Det kommer ta lång tid att bli snabb. Att börja från 0 och gå ut och dunka maxintervaller har bra effekt med chansen att bli skadad och tappa motivationen är hög.
Jag hade lagt upp en plan på 1 år och bara matat så mycket distans man klarar innan man börjar jobba på farten. Man måste vara bra tränad för att träna bra.
Mitt råd är att köra hårt på intervaller och fart och då varva. De jag brukar köra är:
- "1-1": en kilometer, eller valfri sträcka, i ett tempo som känns jäkligt tufft, och sen en kilometer lite långsammare.
- "X-minutaren": i mitt fall kör jag 50 minuter (men man kan såklart kör 5, 10, 20, etc) så snabbt jag kan och sen gäller det att komma så långt som möjligt. Det blir ett riktigt roligt tävlingsmoment i det hela.

En annan bra fartträning är att sätta upp ett mål att du ska springa på en viss snittid och börja med en kortare sträcka. Ex att du vill kunna hålla 5-minuterstempo och så börjar du med tre kilometer. När du lyckats springa det på 15 minuter så bygger du på och börjar springa fem kilometer och håller på tills du gör det på <25 minuter, osv.

När det gäller vikten är det nog inte så mycket löpning som promenader och kost du ska fokusera på.

Det är iaf mina fem cent.

tack för tipsen!
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Nu vet jag inte hur mycket du springer redan men kontinuitet och antal kilometer löpta är viktigt för att bli snabbare.
Jag skulle börja med att ha som mål att komma upp i runt 4h i veckan totalt. Öka långsamt bara, 15min i veckan bara. Det kommer ta lång tid att bli snabb. Att börja från 0 och gå ut och dunka maxintervaller har bra effekt med chansen att bli skadad och tappa motivationen är hög.
Jag hade lagt upp en plan på 1 år och bara matat så mycket distans man klarar innan man börjar jobba på farten. Man måste vara bra tränad för att träna bra.

Mycket bra input!

Jag tycker ofta man hör frågan: ’jag är nybörjare, hur lägger jag upp mina intervaller’?

Pratar man med gamla rävar så får man ofta typ svaret: ’springer du mer än 10 mil i veckan?’

’Näe’.

’Spring 10 mil i veckan innan du börjar fundera på intervaller’.
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Mycket bra input!

Jag tycker ofta man hör frågan: ’jag är nybörjare, hur lägger jag upp mina intervaller’?

Pratar man med gamla rävar så får man ofta typ svaret: ’springer du mer än 10 mil i veckan?’

’Näe’.

’Spring 10 mil i veckan innan du börjar fundera på intervaller’.
Jag håller inte riktigt med - för att bli snabbare så behöver man intervallerna. Sen är det absolut så att det man främst behöver är mil i benen. Det är alltid nummer ett.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Jag håller inte riktigt med - för att bli snabbare så behöver man intervallerna. Sen är det absolut så att det man främst behöver är mil i benen. Det är alltid nummer ett.

Jag håller inte heller riktigt med, jag springer inte 10 mil i veckan och jag springer en del intervaller. Men jag skulle nästan säga att tröskel och överfart ger mer för tempot med betydligt lägre skaderisk.

Poängen är dock att som nybörjare: spring mer. Mer tid. Mer kilometer. Innan du börjar fundera på avancerade intervallupplägg och maxpuls.

Att bli snabb kommer att vara jobbigt och göra ont, finns liksom inga genvägar. Det är dock dumt att dra på sig skador därför att man pressat intervaller för tidigt.
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Jag håller inte heller riktigt med, jag springer inte 10 mil i veckan och jag springer en del intervaller. Men jag skulle nästan säga att tröskel och överfart ger mer för tempot med betydligt lägre skaderisk.

Poängen är dock att som nybörjare: spring mer. Mer tid. Mer kilometer. Innan du börjar fundera på avancerade intervallupplägg och maxpuls.

Att bli snabb kommer att vara jobbigt och göra ont, finns liksom inga genvägar. Det är dock dumt att dra på sig skador därför att man pressat intervaller för tidigt.
Helt enig :)
 

BorisTheSpider

Cartier
2-Faktor
Man kan ju springa endast intervaller också, och bli snabb. Som i det här fallet, bli snabb på 10km, 15x1km i halvmarafart och 3x3km i 10km fart i 12 veckor. Låter enkelt, är inte så enkelt i verkligheten.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
57F16B3C-DE71-463E-B43E-1753B8005A34.jpeg

Nån här som drabbats av helveteskapet Ischias?
Har haft det sedan början av mars, fått det konfirmerat av två olika naprapater.......second opinion etc.
Som ett varmt armeringsjärn som sitter i vänstra sidan av ländryggen som går ner i vänster skinka.
Att springa går hur bra som helst....känner inget då blodet strömmar till. Men efter löppasset så skjuter smärta ner i baksida lår, runt knä...ner i vad och fot. Moler, sticker och bränner. Att röra sig generellt är nästan smärtfritt, sitta och ligga är inte så kul.
Gör en del övningar och det har väl blivit lite bättre senaste veckan.........men smärtan finns där.....

Ena naprapaten säger att jag ska fortsätta springa...om än kortare sträckor. Den andra säger att löpning bara förvärrar och retar nerven.
Känner otrolig frustration....nääääästan hat och missunsamhet mot de som kan njuta av ett pass i solen :)

Vad fan gör man....känner hur konditionen rinner ur kroppen..........funtar på att köpa en motionscykel och sätta på balkongen för att hålla flåset vid liv.....

Köpt 2 par nya Saucony för att försöka ångestdämpa.....de har gått många promenader.....men inte fått springa ännu......

Nån som gått igenom detta hades?
 
Senast ändrad:
Topp