• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Löpning. Nu riktigt OT

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Just det där med att låta den hitta satelliter och kalibrera i lugn och ro har jag läst tydligen ska påverka noggrannheten även under aktiviteten.

Dvs att om man sticker iväg direkt och när klockan blivit grön så startar man aktiviteten, då är noggrannheten sämre under hela löpturen än om man låter den bli grön när man står till och sedan typ står still i 30 sekunder till, och sedan startar aktiviteten.

Har ni märkt eller hört något liknande?
 

CROE

Omega
2-Faktor
Ja. Hade en aktivitet på. Efter 2,5 timme uppskattar jag att den mätt kanske 30-40 procent för långt så då stängde jag av den. Blir mycket stillastående när man går med två tvååringar även när vi inte äter. Jag har helt enkelt insett att jag bra ska använda GPS vid löpning eller promenad utan barn.

Funderade på en 745 men tyckte den skulle bli för stor. Annars bra med den förbättrade batteritiden mot 645. Nu hittade jag denna för 2 400 kronor på Wiggle och då var prisskillnaden en faktor också.

Hade hellre haft storleken på 645 och den snyggare bezelen. Men 745 ska faktiskt ha vassaste GPS’en av alla Fenix och FR enligt DesFit (YouTube). Med det sagt så handlar det om marginella förbättringar.

Just det där med att låta den hitta satelliter och kalibrera i lugn och ro har jag läst tydligen ska påverka noggrannheten även under aktiviteten.

Dvs att om man sticker iväg direkt och när klockan blivit grön så startar man aktiviteten, då är noggrannheten sämre under hela löpturen än om man låter den bli grön när man står till och sedan typ står still i 30 sekunder till, och sedan startar aktiviteten.

Har ni märkt eller hört något liknande?

Det är de första hundra metrarna eller så som kan bli tokiga om jag inte väntar ca 30 sekunder innan start. Att det däremot skulle påverka hela löpturen har jag svårt att tro.
 
Hade hellre haft storleken på 645 och den snyggare bezelen. Men 745 ska faktiskt ha vassaste GPS’en av alla Fenix och FR enligt DesFit (YouTube). Med det sagt så handlar det om marginella förbättringar.



Det är de första hundra metrarna eller så som kan bli tokiga om jag inte väntar ca 30 sekunder innan start. Att det däremot skulle påverka hela löpturen har jag svårt att tro.

Jag tittade på denna länk när jag valde mellan modeller: https://www.loparshop.se/inspiration/garmin-forerunner-serien. Tyckte då inte fördelarna med 745 övervägde prisskillnaden och storleksökningen. Planerar inte att syssla med triathlon eller vara ute på pass som kräver mer än 14 timmar med GPS efter full laddning. Kommer nog heller inte använda den för musik men det klarar ju alla modernare Forerunners.

I GPS-kolumnen verkar det inte vara någon skillnad mellan modellerna. Trodde denna enhet skulle vara identisk mellan 645, 745 och 945. Är du säker på att det finns en skillnad här?
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Blä, vätskefyllnad vid knäveck i två veckor o ingen löpning, man blir galen ... dock kört endel rehab, cykling o kört nyköpta roddmaskinen hemma... men hoppas imorn på ett löppass!!

CD570DE7-7210-4C93-B6FB-7B9913AAB32D.jpeg
Uj….trist och hoppas på snabb comeback…..ta det piano…..sluta gnugga asfalt 100%……
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Tror jag skulle knarka data på tok för mkt med aktivitetsband. Har kollat och Garmin har ett med 12 mån batteritid…..vill inte ha ytterligare en pryl att ha laddångest över……tvekat länge nu. Man signalerar ju brutal hälsonoja med dessa band……den här ringen skulle nog bli mitt val……men det är det här med laddandet….orka….

 

falten

Cartier
Uj….trist och hoppas på snabb comeback…..ta det piano…..sluta gnugga asfalt 100%……
Tack! Det tråkigaste är när man inte riktigt vet vad man gjort fel o att vätska i knät är bara en symptom på något annat, gjort ultraljud osv men de kan inte säga exakt vad som gjort att ledvätska läcker ut... för det krävs magnetröntgen, vilket är en djävla process genom sjukvården för att få igenom
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Tack! Det tråkigaste är när man inte riktigt vet vad man gjort fel o att vätska i knät är bara en symptom på något annat, gjort ultraljud osv men de kan inte säga exakt vad som gjort att ledvätska läcker ut... för det krävs magnetröntgen, vilket är en djävla process genom sjukvården för att få igenom
Hmmmm….de säger bara…..överbelastning…..vila….. man vill ju veta direkt så man kan agera på rätt sätt. Hoppas det går över snabbt för dig nu…….sen ett tips…..privat sjukvårdsförsäkring…..kostar ett halvt par sneakers i månaden och MR inom ett par dagar…..
 

VanDusen

Rolex
2-Faktor
Tror jag skulle knarka data på tok för mkt med aktivitetsband. Har kollat och Garmin har ett med 12 mån batteritid…..vill inte ha ytterligare en pryl att ha laddångest över……tvekat länge nu. Man signalerar ju brutal hälsonoja med dessa band……den här ringen skulle nog bli mitt val……men det är det här med laddandet….orka….

Jag har den och det är riktigt nice med en bra HRV mätning samt vilopuls där man kan se trender och ens formkurva typ

Ett exempel där jag hade en OK period men har de senaste 2 veckorna varit förkyld
56C49956-7C19-45D4-9FE0-8FA858C54EE5.png
04B9FE13-A2F8-4445-A78C-3BBCE21F0134.png
 

VanDusen

Rolex
2-Faktor
Tack! Det tråkigaste är när man inte riktigt vet vad man gjort fel o att vätska i knät är bara en symptom på något annat, gjort ultraljud osv men de kan inte säga exakt vad som gjort att ledvätska läcker ut... för det krävs magnetröntgen, vilket är en djävla process genom sjukvården för att få igenom
Precis som du nämner får man oftast en bakercysta när något annat strukturellt felar i knät. Cystan/vätskan i sig är inte farligt annat än det gör att knät känns stelt och svullet. Dock kan man ha det utan någon artros eller skadat korsband etc. Håller tummarna. Krya!
 

VanDusen

Rolex
2-Faktor
Värt $$? Orkar man ladda? Hur ofta krävs det?
Jag tycker det är värt det pga motivationen man får när vilopulsen går ned samt svaret man får på bra återhämtning (om man nu kan få det med småbarn).

man får notis i telefonen när det är dags för laddning. Behöver laddas var 6-7 dag typ
 
Med risk att folk tröttnar på mitt klagande på min nya klocka måste jag bara få höra hur era höjddata ser ut om ni använder en barometrisk sensor.

På min Forerunner 645 ser höjdprofilen på min senaste runda ut på detta sätt efter korrigering för GPS-position (ska inte användas om man har en barometer egentligen):

Screenshot_20210514-003319_Chrome.jpg


Här ser man tydligt att jag sprungit samma sträcka fram och tillbaka. Det börjar lätt uppför och sedan kommer två brantare backar och sedan nerför och uppför en mindre backe. Därefter svagt uppför undre några kilometer till strax innan vändning då det blir relativt brant uppför innan en svag nerförsbacke vid 5 km. Sedan samma väg tillbaka vilket tydligt syns på den spegelvända andra halvan.

Innan korrigering kan man inte ana att det är samma sträcka ut och tillbaka:

Screenshot_20210514-003342_Chrome.jpg


Backarna uppför vid 5 km syns inte alls och första och sista kilometern ser helt olika ut. Mellan 6,5 och 8 km ser det ut som att jag sprungit upp och ner för många små backar hela tiden vilket inte syns på samma sträcka åt andra hållet (helt plan asfalt i verkligheten).

Enligt Garmin ska man bara korrigera datan om man har problem med sensorn, det blåser mycket eller man saknar sensor på sin klocka. För min del går dock höjdprofilen från obrukbar till bra. Problemet är dock att den dåliga datan ju ligger kvar på klockan okorrigerad.

Någon annan som har en höjdprofil från en sträcka de sprungit fram och tillbaka där barometer varit aktiv?
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Med risk att folk tröttnar på mitt klagande på min nya klocka måste jag bara få höra hur era höjddata ser ut om ni använder en barometrisk sensor.

På min Forerunner 645 ser höjdprofilen på min senaste runda ut på detta sätt efter korrigering för GPS-position (ska inte användas om man har en barometer egentligen):

Screenshot_20210514-003319_Chrome.jpg


Här ser man tydligt att jag sprungit samma sträcka fram och tillbaka. Det börjar lätt uppför och sedan kommer två brantare backar och sedan nerför och uppför en mindre backe. Därefter svagt uppför undre några kilometer till strax innan vändning då det blir relativt brant uppför innan en svag nerförsbacke vid 5 km. Sedan samma väg tillbaka vilket tydligt syns på den spegelvända andra halvan.

Innan korrigering kan man inte ana att det är samma sträcka ut och tillbaka:

Screenshot_20210514-003342_Chrome.jpg


Backarna uppför vid 5 km syns inte alls och första och sista kilometern ser helt olika ut. Mellan 6,5 och 8 km ser det ut som att jag sprungit upp och ner för många små backar hela tiden vilket inte syns på samma sträcka åt andra hållet (helt plan asfalt i verkligheten).

Enligt Garmin ska man bara korrigera datan om man har problem med sensorn, det blåser mycket eller man saknar sensor på sin klocka. För min del går dock höjdprofilen från obrukbar till bra. Problemet är dock att den dåliga datan ju ligger kvar på klockan okorrigerad.

Någon annan som har en höjdprofil från en sträcka de sprungit fram och tillbaka där barometer varit aktiv?

Det är ju extremt små höjdskillnader. Vad har du tänkt använda datan till?
 
Det är ju extremt små höjdskillnader. Vad har du tänkt använda datan till?

Tycker det är intressant att se puls i förhållande till lutning. Försöker komma underfund med om man ska försöka hålla samma tempo eller samma HR i uppförs- och nerförsbackar. Är ändå en stigning på 15-20 meter kanske på några hundra meter så i verkligheten är det en ganska markant stegring även om det såklart inte är varken Mördar- eller Abborr-backen.

Mest irriterande att hade jag kunnat stänga av sensorn hade jag fått bättre data men det verkar inte gå. Den GPS-korrigerade är jag mer än nöjd med. Känns då tråkigt att få dåliga data när det uppenbarligen går att få betydligt bättre.

Bifogar skärmdumpar från appen där bilderna blir lite tydligare med annan y-skala.

Screenshot_20210514-124328_Connect.jpg


Screenshot_20210514-124440_Connect.jpg


Varför ha som bild 2 när man kan ha som bild 1?
 
Senast ändrad:

Dr.Glas

Omega
Hej! Mitt första inlägg här. Köpte mig en garmin forerunner 245 för några veckor sedan, tänkte att det skulle bli lite roligare att springa och behövde komma igång lite. Det här med vo2-mixer förbryllar mig lite. Efter första passet sa den att mitt Max låg på 31, att det var dåligt, och att min konditionalare var 63. Jag är 40, och tänker att jag i alla fall är lite bättre tränad än snittet för min ålder. Sedan dess har det gått upp lite för varje pass, för att nu ligga på 49, ”konditionsålder 20” och detta känns ju orimligt åt andra hållet, så vältränad tror jag själv inte att jag är. Vad har ni andra för erfarenheter, hur lång tid tar det egentligen för den att kalibrera sig? 58918F7D-F9E0-4221-974F-1FF90D034C24.png 1717729F-6987-4DB5-A526-C3C5DD5CC677.png
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Hej! Mitt första inlägg här. Köpte mig en garmin forerunner 245 för några veckor sedan, tänkte att det skulle bli lite roligare att springa och behövde komma igång lite. Det här med vo2-mixer förbryllar mig lite. Efter första passet sa den att mitt Max låg på 31, att det var dåligt, och att min konditionalare var 63. Jag är 40, och tänker att jag i alla fall är lite bättre tränad än snittet för min ålder. Sedan dess har det gått upp lite för varje pass, för att nu ligga på 49, ”konditionsålder 20” och detta känns ju orimligt åt andra hållet, så vältränad tror jag själv inte att jag är. Vad har ni andra för erfarenheter, hur lång tid tar det egentligen för den att kalibrera sig? 58918F7D-F9E0-4221-974F-1FF90D034C24.png 1717729F-6987-4DB5-A526-C3C5DD5CC677.png
Längre än en månad får man nog räkna med…..om du nu inte sprungit typ 4-5 pass/v. Över ett år tycker jag variationen är jämn och fin…..ser när man tar uppehåll direkt. Sen tycker jag det blir svårt att öka när man nått runt 55 i resultat….
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Hej! Mitt första inlägg här. Köpte mig en garmin forerunner 245 för några veckor sedan, tänkte att det skulle bli lite roligare att springa och behövde komma igång lite. Det här med vo2-mixer förbryllar mig lite. Efter första passet sa den att mitt Max låg på 31, att det var dåligt, och att min konditionalare var 63. Jag är 40, och tänker att jag i alla fall är lite bättre tränad än snittet för min ålder. Sedan dess har det gått upp lite för varje pass, för att nu ligga på 49, ”konditionsålder 20” och detta känns ju orimligt åt andra hållet, så vältränad tror jag själv inte att jag är. Vad har ni andra för erfarenheter, hur lång tid tar det egentligen för den att kalibrera sig? 58918F7D-F9E0-4221-974F-1FF90D034C24.png 1717729F-6987-4DB5-A526-C3C5DD5CC677.png

Det har väldigt mycket att göra med hur du har ställt in dina pulszoner, ålder, vikt, etc. Så kolla så att allt sånt är korrekt, och att pulszonerna verkar rimliga i förhållande till din upplevda ansträngning. Kan vara sånt som spökar också?

Sedan kanske den statistik som Garmin utgår ifrån över kondition i förhållande till ålder är lite felaktig också?
 

Dr.Glas

Omega
Det har väldigt mycket att göra med hur du har ställt in dina pulszoner, ålder, vikt, etc. Så kolla så att allt sånt är korrekt, och att pulszonerna verkar rimliga i förhållande till din upplevda ansträngning. Kan vara sånt som spökar också?

Sedan kanske den statistik som Garmin utgår ifrån över kondition i förhållande till ålder är lite felaktig också?
Ja, om jag ligger i topp 15% för min ålder så är det nog jämfört med feta amerikaner som inte rör på sig i onödan. Vikt stämmer. Gjorde ett maxpulsstest, kom upp i 191, pulszonerna är satta efter det. Det är väl bara fortsätta springa och se vad som händer...
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Med risk att folk tröttnar på mitt klagande på min nya klocka måste jag bara få höra hur era höjddata ser ut om ni använder en barometrisk sensor.

På min Forerunner 645 ser höjdprofilen på min senaste runda ut på detta sätt efter korrigering för GPS-position (ska inte användas om man har en barometer egentligen):

Screenshot_20210514-003319_Chrome.jpg


Här ser man tydligt att jag sprungit samma sträcka fram och tillbaka. Det börjar lätt uppför och sedan kommer två brantare backar och sedan nerför och uppför en mindre backe. Därefter svagt uppför undre några kilometer till strax innan vändning då det blir relativt brant uppför innan en svag nerförsbacke vid 5 km. Sedan samma väg tillbaka vilket tydligt syns på den spegelvända andra halvan.

Innan korrigering kan man inte ana att det är samma sträcka ut och tillbaka:

Screenshot_20210514-003342_Chrome.jpg


Backarna uppför vid 5 km syns inte alls och första och sista kilometern ser helt olika ut. Mellan 6,5 och 8 km ser det ut som att jag sprungit upp och ner för många små backar hela tiden vilket inte syns på samma sträcka åt andra hållet (helt plan asfalt i verkligheten).

Enligt Garmin ska man bara korrigera datan om man har problem med sensorn, det blåser mycket eller man saknar sensor på sin klocka. För min del går dock höjdprofilen från obrukbar till bra. Problemet är dock att den dåliga datan ju ligger kvar på klockan okorrigerad.

Någon annan som har en höjdprofil från en sträcka de sprungit fram och tillbaka där barometer varit aktiv?
Har du kollat inställning av höjd-kalibreringen i klockan? På min kan man välja att kalibrera manuellt, vid start (via GPS eller DEM; lagrad höjddata) eller kontinuerligt. Sedan kan man också ställa höjdmätningen till automatisk (klockan gör sitt bästa för att förstå om du rör dig = alla ändringar avser höjd eller om du sitter stilla, dvs alla ändringar = ändringar i lufttryck), eller ”höjdmätare” (alla ändringar avser höjd), eller barometer (alla ändringar avser barometer). Det är nämligen en och samma sensor; lufttryck.

Prova att variera dessa. Om jag vill ha bästa data avseende höjd, väljer jag manuell kalibrering av höjd och sedan sätter jag också sensorn på höjdmätning. Det gör att alla ändringar i lufttryck tolkas som ändring i höjd. Detta märks mest vid aktiviteter i fjäll/alpin miljö där det blir tal om många höjdmetrar. Vid flera timmar långa aktiviteter behöver man också tänka på att kalibrera om höjden, då lufttrycket hela tiden ändras. Men på pass kortare än en timme rör sig sällan lufttrycket såpass att det påverkar höjdkurvan... om det inte är storm på gång...
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Följer ju ett Garmin-program mot halvmaraton på sub2 och idag stod 2h lugn löpning (6.07-6.47 tempo, typ) på schemat. Efter 2h hade jag sprungit 2 mil och det kändes helt okej. Så jag bestämde mig för att nöta på lite till och bocka av första halvmara-distansen någonsin.

Ska väl vara ärlig och säga att jag känner mig lite sliten i kroppen just nu. Har haft lite strul med knäna tidigare och känner att jag nog bör vila ett par dagar. Men ändå jävligt najs att bocka av detta.

Målet är dock som sagt att komma under 2h. Och kanske rent av justera målet till under 1h50 på Sthlm halvmaraton i höst. Tänker att det beror lite på formen där och då, och att man får känna efter lite.
 

Bilagor

  • 415D2996-3F3A-4370-896B-D87D0C23E725.jpeg
    415D2996-3F3A-4370-896B-D87D0C23E725.jpeg
    425.3 KB · Visningar: 5
  • 1A3C83B1-0835-4E4E-AA26-6DCECA7CF312.jpeg
    1A3C83B1-0835-4E4E-AA26-6DCECA7CF312.jpeg
    408 KB · Visningar: 5

CROE

Omega
2-Faktor
Följer ju ett Garmin-program mot halvmaraton på sub2 och idag stod 2h lugn löpning (6.07-6.47 tempo, typ) på schemat. Efter 2h hade jag sprungit 2 mil och det kändes helt okej. Så jag bestämde mig för att nöta på lite till och bocka av första halvmara-distansen någonsin.

Ska väl vara ärlig och säga att jag känner mig lite sliten i kroppen just nu. Har haft lite strul med knäna tidigare och känner att jag nog bör vila ett par dagar. Men ändå jävligt najs att bocka av detta.

Målet är dock som sagt att komma under 2h. Och kanske rent av justera målet till under 1h50 på Sthlm halvmaraton i höst. Tänker att det beror lite på formen där och då, och att man får känna efter lite.
Vilken coach kör du och hur upplever du programmet? Är sugen på att köra ett sådant program om några veckor.
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Vilken coach kör du och hur upplever du programmet? Är sugen på att köra ett sådant program om några veckor.

Coach Greg. Tycker faktiskt att det funkar riktigt bra. Man måste dock ha tid till fyra pass i veckan, varav ett längre. I början handlade det bara om att samla kilometrar och gradvis öka distansen. Men nu är det en hel del fartintervaller och liknande också.
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Blev debut på 21k under gårdagen. Brukar ni köra halvmara som distanspass eller sliter det för mycket?
AF483021-75C4-4F26-B806-6605958E0AEA.png
Brukar försöka få till min 2h ute på distanspassen, beroende på fart och underlag så skiftar längden.
Men det du visar upp känns som ett bra pass, sedan är frågan vilken puls du haft, jag ska aldrig över 140 slag på långpass.
 
Är väl extremt individuellt. Har en bekant som sticker ut och kör 30k innan familjen är igång på helgen. Det är hans "vanliga" helgpass liksom...

När jag kör långpass brukar distansen ligga mellan 20 km och 30 km. Allt som oftast blir det runt 25 pga jag har en slinga som är så lång.

Brukar försöka få till min 2h ute på distanspassen, beroende på fart och underlag så skiftar längden.
Men det du visar upp känns som ett bra pass, sedan är frågan vilken puls du haft, jag ska aldrig över 140 slag på långpass.
Tack för respons! Helt klart individuellt så klart, har inte sprungit särskilt länge men funderat lite hur man bäst lägger upp träningsveckan.
För att återkomma till pulsen så hade jag en medelpuls på 137 under ovan pass.
 
Topp