• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Löpning. Nu riktigt OT

VanDusen

Rolex
2-Faktor
Förmiddagens löpning var sista trailpasset innan sthlm eco trail nästa helg. Nån mer som kör? Blir 33 km för egen del
7788D7B0-2EF4-4EA7-B35F-E9D25797B6DB.jpeg
56D1454E-ABDB-4E68-A24F-8B7FCF8DBC53.jpeg


90D614C9-72FD-48E4-ADDE-DE26B935F5DA.jpeg
BC2D2CAD-6534-4284-B7C2-C9E7A8B2A76A.jpeg
368A473E-4361-46BD-9390-0617FA083019.jpeg
 

POO

Panerai
Vem av er var det jag mötte igår i 5:an släpandes en plastkasse? Och som vid målgång plockar upp och knäcker en Carlsberg? Nästa gång kan ni ställa sexpacket på lilla bordet. Där är ingen som snor det. Såg jäkligt jobbigt ut att ha det med sig runt.
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Imorgon är det race day enligt coach Garmin-Greg. Halvmaran på under 2h. Har bara sprungit distansen en gång tidigare, så det är med skräckblandad förtjusning ska jag erkänna... Skriver här för att inte kunna fega ur och för att få extra mental push att ge det där lilla extra imorgon. Så hjälp mig tända till nu! :)
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Imorgon är det race day enligt coach Garmin-Greg. Halvmaran på under 2h. Har bara sprungit distansen en gång tidigare, så det är med skräckblandad förtjusning ska jag erkänna... Skriver här för att inte kunna fega ur och för att få extra mental push att ge det där lilla extra imorgon. Så hjälp mig tända till nu! :)
Bara att visa Greg var skåpet ska stå!
 

Birkhel

Rolex
2-Faktor
Imorgon är det race day enligt coach Garmin-Greg. Halvmaran på under 2h. Har bara sprungit distansen en gång tidigare, så det är med skräckblandad förtjusning ska jag erkänna... Skriver här för att inte kunna fega ur och för att få extra mental push att ge det där lilla extra imorgon. Så hjälp mig tända till nu! :)
Kör hårt!
 

VanDusen

Rolex
2-Faktor
Imorgon är det race day enligt coach Garmin-Greg. Halvmaran på under 2h. Har bara sprungit distansen en gång tidigare, så det är med skräckblandad förtjusning ska jag erkänna... Skriver här för att inte kunna fega ur och för att få extra mental push att ge det där lilla extra imorgon. Så hjälp mig tända till nu! :)
Lätt sport!! Det fixar du galant
 

Esh

Omega
2-Faktor
Pajade löparskorna vid ett inhopp i badminton igår, har för mig att jag fått ett mail från lidingöloppet/annan reklam från löplabbet med 20% på skor? men kan inte hitta det, någon som känner igen och fått det nyligen?
 

martaSM30

Audemars
Ett par tankar om drop:
Det var dags att byta ut mina trogna NB Fresh Foam More (4 mm drop), det blev ett par Brooks Ghost 14 (12 mm drop). Har inte reflekterat över vad höjdskillnaden gör för steget förrän premiärturen med Ghosten. Kändes otroligt tråkigt och ineffektivt med dem. Nu var det ju iofs väldigt stor skillnad i drop mellan dem men jag blev iaf helt på det klara med vilken typ av skor jag gillar så det blev en ny tur till löparbutiken och ett par NB Fuel Cell inhandlades. Mkt trevliga med 6 mm drop, lite mindre skor än Fresh Foam. Blev en härlig långgrunda ner till hamnen i eftermiddags:cool:
7EF96B57-7A9C-41FF-B1E6-97E205862142.jpeg

Och här de gamla trotjänarna :)
A762B967-67D6-48E1-8E3B-4BE17F7931B8.jpeg

Vilket drop föredrar ni och varför?
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Ett par tankar om drop:
Det var dags att byta ut mina trogna NB Fresh Foam More (4 mm drop), det blev ett par Brooks Ghost 14 (12 mm drop). Har inte reflekterat över vad höjdskillnaden gör för steget förrän premiärturen med Ghosten. Kändes otroligt tråkigt och ineffektivt med dem. Nu var det ju iofs väldigt stor skillnad i drop mellan dem men jag blev iaf helt på det klara med vilken typ av skor jag gillar så det blev en ny tur till löparbutiken och ett par NB Fuel Cell inhandlades. Mkt trevliga med 6 mm drop, lite mindre skor än Fresh Foam. Blev en härlig långgrunda ner till hamnen i eftermiddags:cool:
7EF96B57-7A9C-41FF-B1E6-97E205862142.jpeg

Och här de gamla trotjänarna :)
A762B967-67D6-48E1-8E3B-4BE17F7931B8.jpeg

Vilket drop föredrar ni och varför?

Har gått från högt - typ 10 till lågt ~4 och kört det senaste åren. Har växlat in några noll droppare också för att variera. Nu hittar jag rätt få skor på just 4 så kör några olika Hoka på 5 just nu.

Blev sugen på att testa några hypade snabb-skor för någon säsong sedan så köpte ett par Nike på 10. Stungit en runda i dem - av någon anledning kändes det helt fel.
 

Älvkvarn

Omega
2-Faktor
Ett par tankar om drop:
Det var dags att byta ut mina trogna NB Fresh Foam More (4 mm drop), det blev ett par Brooks Ghost 14 (12 mm drop). Har inte reflekterat över vad höjdskillnaden gör för steget förrän premiärturen med Ghosten. Kändes otroligt tråkigt och ineffektivt med dem. Nu var det ju iofs väldigt stor skillnad i drop mellan dem men jag blev iaf helt på det klara med vilken typ av skor jag gillar så det blev en ny tur till löparbutiken och ett par NB Fuel Cell inhandlades. Mkt trevliga med 6 mm drop, lite mindre skor än Fresh Foam. Blev en härlig långgrunda ner till hamnen i eftermiddags:cool:
7EF96B57-7A9C-41FF-B1E6-97E205862142.jpeg

Och här de gamla trotjänarna :)
A762B967-67D6-48E1-8E3B-4BE17F7931B8.jpeg

Vilket drop föredrar ni och varför?
Helt ärligt vet jag inte ens vad för dropp mina skor har och har heller inte reflekterat över det när jag köpt skor. Men löper mest i NB 1080v10, Hoka Mach 3 och Saucony Endporhin Speed. Hoka är den sko jag gillar minst, men det beror snarare på dålig passform.
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Ett par tankar om drop:
Det var dags att byta ut mina trogna NB Fresh Foam More (4 mm drop), det blev ett par Brooks Ghost 14 (12 mm drop). Har inte reflekterat över vad höjdskillnaden gör för steget förrän premiärturen med Ghosten. Kändes otroligt tråkigt och ineffektivt med dem. Nu var det ju iofs väldigt stor skillnad i drop mellan dem men jag blev iaf helt på det klara med vilken typ av skor jag gillar så det blev en ny tur till löparbutiken och ett par NB Fuel Cell inhandlades. Mkt trevliga med 6 mm drop, lite mindre skor än Fresh Foam. Blev en härlig långgrunda ner till hamnen i eftermiddags:cool:
7EF96B57-7A9C-41FF-B1E6-97E205862142.jpeg

Och här de gamla trotjänarna :)
A762B967-67D6-48E1-8E3B-4BE17F7931B8.jpeg

Vilket drop föredrar ni och varför?
Har inte lagt så mycket tanke på drop förrän de senaste åren. Varit bekväm och varit på Löplabbet och köpt vad de föreslagit efter test och sedan hållit mig till det till de senaste åren då (antar jag) åldern har börjat ta ut sin rätt med lite kämpigt för ena knät och höften. Jag har de senaste åren handlat lägre drop, men jag är lite osäker på vad det gör för mig då jag har en hyfsat naturlig landning på mellanfoten men något asymmetriskt (kollat på labb).

Just nu kör jag Hoka med 4 mm (tror jag) drop på asfalt och samma drop på Salomon för trail. Inte en aning vad mina Asics som jag kör på löpbandet har. Sprang i många år med en lättviktssko (Asics) på band.

Men knät och höften behöver mer än bara bra skor...

Lågt drop här alltså. Och mjuka skor på asfalt. Blev 8,5 km idag. Långsamt. Med ljudbok och fint väder som sällskap.
 

bluetrain

Cartier
Ett par tankar om drop:
Det var dags att byta ut mina trogna NB Fresh Foam More (4 mm drop), det blev ett par Brooks Ghost 14 (12 mm drop). Har inte reflekterat över vad höjdskillnaden gör för steget förrän premiärturen med Ghosten. Kändes otroligt tråkigt och ineffektivt med dem. Nu var det ju iofs väldigt stor skillnad i drop mellan dem men jag blev iaf helt på det klara med vilken typ av skor jag gillar så det blev en ny tur till löparbutiken och ett par NB Fuel Cell inhandlades. Mkt trevliga med 6 mm drop, lite mindre skor än Fresh Foam. Blev en härlig långgrunda ner till hamnen i eftermiddags:cool:
7EF96B57-7A9C-41FF-B1E6-97E205862142.jpeg

Och här de gamla trotjänarna :)
A762B967-67D6-48E1-8E3B-4BE17F7931B8.jpeg

Vilket drop föredrar ni och varför?

Intressant att en modell kan passa så olika! :) Hade lite bonustid och var förbi löplabbet och provade lite olika baserat på vad de tyckte passade mina fötter och löpstil osv. Av dem jag provade kändes helt klart ghost 14 bäst. Har kört Kayano sen länge och ville ha ngt åt det hållet. tycker ghosten (ghostarna?) påminde en hel del men lite lättare och mer bekväma så ska bli kul att testa dem i löpspåret.
 

martaSM30

Audemars
Intressant att en modell kan passa så olika! :) Hade lite bonustid och var förbi löplabbet och provade lite olika baserat på vad de tyckte passade mina fötter och löpstil osv. Av dem jag provade kändes helt klart ghost 14 bäst. Har kört Kayano sen länge och ville ha ngt åt det hållet. tycker ghosten (ghostarna?) påminde en hel del men lite lättare och mer bekväma så ska bli kul att testa dem i löpspåret.
Ja verkligen! Det är väl löpsteget det hänger på: jag har ett steg där jag inte landar så tungt på hälen. Då känns en sko med lågt drop smidigare.
 
Har insett att jag behöver hjälp med att få till en bra löpteknik. Hade uppehåll i två veckor efter att jag fick ont i benen vid tidigare pass. Nu när jag sprang milen fick jag åter ont men bara i vaderna och har haltat i två dagar. Känns verkligen som multipla mindre bristningar (eventuellt gubbvad fast jag bara är 33 år?). Försökte tänka på att sätta i foten mer under kroppen och springa med lite högre frekvens (från låga 170 till 180 steg/min). Tror mina vader är för svaga då jag nu landar mer på framfoten.

Skulle vilja göra MotionMetrix eller någon annan typ av löpteknikanalys för att se till att få ett bra löpsteg och undvika onödiga skador. Tycker Fredrik Zillén verkar kunnig men tekniken finns också i Linköping (där jag bor) på Idrottslabbet.

Någon med erfarenhet av Fredrik eller undersökningen? Eftersom det just nu inte verkar finnas några bokningsbara tider någonstans tänkte jag i andra hand testa Fredriks onlinekurs (https://www.fredrikzillen.se/on-line-kurs/), vad tror ni om detta?
 

zeke_varg

Omega
Har insett att jag behöver hjälp med att få till en bra löpteknik. Hade uppehåll i två veckor efter att jag fick ont i benen vid tidigare pass. Nu när jag sprang milen fick jag åter ont men bara i vaderna och har haltat i två dagar. Känns verkligen som multipla mindre bristningar (eventuellt gubbvad fast jag bara är 33 år?). Försökte tänka på att sätta i foten mer under kroppen och springa med lite högre frekvens (från låga 170 till 180 steg/min). Tror mina vader är för svaga då jag nu landar mer på framfoten.

Skulle vilja göra MotionMetrix eller någon annan typ av löpteknikanalys för att se till att få ett bra löpsteg och undvika onödiga skador. Tycker Fredrik Zillén verkar kunnig men tekniken finns också i Linköping (där jag bor) på Idrottslabbet.

Någon med erfarenhet av Fredrik eller undersökningen? Eftersom det just nu inte verkar finnas några bokningsbara tider någonstans tänkte jag i andra hand testa Fredriks onlinekurs (https://www.fredrikzillen.se/on-line-kurs/), vad tror ni om detta?
Jag föreslår att du bokar in en tid i närområdet på första tiden. Spring kortare sträckor när benen tillåter. Spring stigar och mjukt. Spring långsamt så belastas inte benen heller. Iaf fram till att du har en tid med en expert.

Hjälp med löpsteget kan också kosta. Jag gick till Zillén, fick hjälp.. fick bra vägledning. Blev hyperpepp. Sprang ”för bra” för länge. Blev trasig. Jag gick dock från pensionärslöpsteg till powerrunner.

kör försiktigt! Ta hjälp! Lätt värt det om man gillar löpning och vill utvecklas.
 

wlk

Omega
Jag har också varit hos Zillén och fick väldigt mycket bra hjälp. Otroligt engagerad trots att han gör det där hela dagarna.
 

jappdapi

Rolex
2-Faktor
Antagligen bara förslitning av menisken vid löpning, inget direkt man kunde förutsäga 😥 men jag gnatar på som tusan på min gamla cykel istället och det funkar bra, så jäkla skönt att få fortsätta flåsa o bibehålla konditionen hyfsat!
8C5010C3-3C0B-402C-A8E4-98F5F627D919.jpeg
F661E0C5-3D21-43DA-AC07-31AA68BF0F4A.jpeg
2B1532D5-7E5F-496A-B70A-69A24AC1EC09.jpeg
Hoppas det blir bättre snart. Skönt att ändå kunna träna något annat under tiden du blir bättre.
tufft att springa på pulsen idag. Sjukt varmt.
093BC28D-F34D-4E84-9C61-6AF1AC9F8A72.jpeg
E749B96D-2D0C-498D-9958-8BCFB4907F70.jpeg
Imponerande! Själv orkar jag inte ut och springa i det vädret vi haft idag.
 
Topp