• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Lösningsmedel till skruvarna i mina länkbitar

aljung

Panerai
2-Faktor
Hej!

Tänkte kolla om någon kan hjälpa mig med ett litet problem. Har köpt en Tärnan Oceanographer här på forumet och länken är en länkbit för lång. Länkbitarna sitter fast med en liten skruv från varje håll. Skruvarna verkar dock vara limmade med loctite eller något liknande för jag kan inte rubba dem (måste skruvas från båda hållen). Tänkte höra om någon har tips på ett lösningmedel som löser upp limmet men som inte skadar länken i övrigt?

//Andreas
 

McGyver

Rolex
Lösningsmedel kommer inte att hjälpa utan du behöver värme!

Prova att ta en lödkolv och värm upp skruven ordentligt - sedan skall det bara vara att lossa!

Lycka till!
 
D

Deleted member 1154

Guest
Lånar tråden, kan man köra ugnen 200grader eller "smälter" länken bort?
 
D

Deleted member 1154

Guest
hur tar man länken ur kokande vatten och börjar skruva utan att bränna sig? :)
 
D

Deleted member 1154

Guest
ok, intressant, lite som 1987 när man värmde av frimärken från kuvert
 

Rolfen

Rolex
Lödkolv som tipsas om ovanför eller en ciggtändare. Du behöver inte värma hela länken utan bara där skruven är och skruva medans det är varmt. Har för mig att vanlig Loctite gänglåsning tål 180 grader, dock inte alls säker på att det är sån som används men rejält varmt är nog lösningen.
 
Topp