• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

L.Sundstedt flygklocka

Skybolt

Basic
CB031B88-614C-4950-A5AF-35AF92795158.jpeg
Hej
Vad kan vi om denna skönhet?
Suttit i ett flygplan vet jag! Men vore kul om någon har mer info. Funkar fint och tickar på :)

Bilagor

• 93E6DAA9-308D-4748-9C88-01984E748EA9.jpeg
    93E6DAA9-308D-4748-9C88-01984E748EA9.jpeg
    90.6 KB · Visningar: 30
  • BFD8C1BA-92AE-4B8A-BA50-DC0BCE03DABD.jpeg
    BFD8C1BA-92AE-4B8A-BA50-DC0BCE03DABD.jpeg
    95.2 KB · Visningar: 21
Upplever att det är en Le coultre Chrono flight som började produceras på mitten av 30 talet och tekniskt sett ej har med J-C att göra.
Jasså, trodde det var främst Jaeger som gjorde panelur. Finns väl en del liknande den ovan som är märkta just Jaeger? Har ingen kunskap så är bara nyfiken.

Den finns namngiven som jeager på en del ur men calibern är framtagen av lecoultre glömt nummer kommer bara ihåg att den var 4 siffrig och framtagen innan samarbetet.
Lägger du lite tid på google så skall det ge dig lite info.

Hej, jag är ny i forumet. Samlar på en del klockor, men hittade hit för att jag letade information om just denna klocka.
Min svärfar var planeringsingenjör på F4 i Östersund, ansvarig för underhåll av flygplanen. Han gick nyligen bort och vi hittade under bouppteckningen en del äldre flygplansinstrument. Bland annat klockan som diskuteras här. Den verkar i stort fungera. Klockan går att dra upp och ställa tid, och kronometer startar/stoppa och går tillbaka till 12. Däremot så finns det en liten knapp/vred i mitten som jag inte listat ut vad den "skall göra". Vredet har pilmarkeringar som verkar betyda att man skall kunna skruva åt båda håll, men det är mycket lite det går att vrida och det enda synliga som händer att en färgen i det lilla hålet i Tersur tavlan byter färg mellan grönt och rött (jag har satt en röd ring runt vredet).
Är det någon av er som vet hur varje knapp/spak skall fungera / Vad den gör?
Min fru är troligen intresserad av att sälja. Vart är bästa stället att göra det? Har den något värde?

Bilagor

• Le coultre & co K2 3516 CW6805.JPG
    Le coultre & co K2 3516 CW6805.JPG
    190.1 KB · Visningar: 40
Tillbaka
Topp