• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Laco

Laco

Basic
Jag sålde en guldklocka på tradera. Nu vill köparen lämna tillbaka klockan då han menar att det inte är äkta guld. Klockan va stämplad 14k gold filled. Vad anser ni, har jag gjort mej skyldig till en felaktig objektbeskrivning när jag skrev guldklocka i rubriken och är jag då skyldig att ta tillbaka klockan?

Personligen hade jag inte köpt en guldklocka utan att bekräfta att det var solitt guld. Det sagt så skulle jag säga att utgångspunkten bör vara att det är solitt om inte annat anges.

Sen är det väl inte korrekt att säga att det inte är "äkta" guld. Guldet är väl äkta - frågan är väl hur mycket äkta guld som såldes/köptes.

Såhär i efterhand så kan jag tycka att det va olyckligt att nämna guldklocka i objektbeskrivningen eftersom det inbjuder till diskussion. Jag är ingen expert men jag har svårt att tro att värst många klockor är tillverkade av endast 100% guld rakt igenom inklusive urverk, glas, visare. Finns det ens? Att en klocka som inte innehåller något som helst guld inte är en guldklocka känns självklart. Klockan jag sålde innehöll en viss mängd guld så frågan blir då hur mycket guld en klocka ska innehålla för att vara en guldklocka?

När man pratar om klockor i solitt guld avser man boetten naturligtvis. Finns massor av sådana.

Du kan ju kalla en guldfärgad klocka för en guldklocka, givet att du syftar på färgen och inte materialet. Finns ju massvis av exempel på det - men materialet finns alltid separat specificerat.

Problemet är generellt att objektbeskrivningen kan misstolkas till att objektet är bättre än vad det är.

Såhär i efterhand så kan jag tycka att det va olyckligt att nämna guldklocka i objektbeskrivningen eftersom det inbjuder till diskussion. Jag är ingen expert men jag har svårt att tro att värst många klockor är tillverkade av endast 100% guld rakt igenom inklusive urverk, glas, visare. Finns det ens? Att en klocka som inte innehåller något som helst guld inte är en guldklocka känns självklart. Klockan jag sålde innehöll en viss mängd guld så frågan blir då hur mycket guld en klocka ska innehålla för att vara en guldklocka?
Beror val pa vad koparen betalade.
Att vara dum i huvudet,eller tro att andra ar det ar inget brott,men da far man ocksa sta sitt kast om man ar myndig. Trodde koparen att han gjorde arets klipp manne,och nar det inte var sa blev han besviken?
Dvs. Betalade han 10000sek+ och fick en platterad klocka av okant marke sa kan jag forsta koparens besvikelse och betalat tillbaka pengarna da jag sjalv som saljare visste att nagon idiot betalat langt over marknadsvarde for min vara.
Betalades det daremot en tusenlapp och koparen trodde han hade lurat en idiot till saljare sa tror jag inte han fatt pengarna tillbaka

Jag skulle blivit rätt besviken om en säljare kallar en guldpläterad stålklocka för guldklocka.

Köp tillbaks den och sälj den med en tydlig beskrivning!

En guldpläterad klocka är inte en guldklocka i min bok. Och vad menar du med "100% guld rakt igenom inklusive urverk, glas..." Glas är glas, guld är guld.

Klockan är inte guldplätterad. Den är ”gold filled”.
ja jag var kanske för snabb med att lägga ut auktionen. Jag viste inte mycket om den, hade ingen tid och lust att göra några större efterforskningar om vare dess värde, historia eller hur den var ihopsatt och ville bara bli av med den. Därför satte jag ut den för 1kr. Högsta budet hamnade på ca 2000kr. Men jag kan ändå inte se att jag som säljare har begått något brott eller har någon skyldighet att återta klockan. Men det utesluter ju givetvis inte att jag kan ta tillbaka klockan ändå.

ja jag var kanske för snabb med att lägga ut auktionen. Jag viste inte mycket om den, hade ingen tid och lust att göra några större efterforskningar om vare dess värde, historia eller hur den var ihopsatt och ville bara bli av med den. Därför satte jag ut den för 1kr. Högsta budet hamnade på ca 2000kr. Men jag kan ändå inte se att jag som säljare har begått något brott eller har någon skyldighet att återta klockan. Men det utesluter ju givetvis inte att jag kan ta tillbaka klockan ändå.
Gold filled betyder ju att den har en annan metall som bas. Visst kan man säga att plätering är ett betydligt tunnare ytskikt, men det är ju ingen "guldklocka" oavsett.
Om jag förstår din situation rätt har du alltså reggat dig på KS just för att få svar och hjälp i detta specifika ärende? De flesta råder dig att ta tillbaka klockan, lägga ut den igen men med en tydligare beskrivning. Det är alltså den uppfattning som råder här. Det är ett gott råd tycker jag. Snärj inte in dig i detaljer eller vad som är brottsligt, visa istället att du har en önskan om att ha nöjda köpare på tradera :)

Jo den ar guldplaterad.. Gold filled ar den engelska benamningen,eller tanker jag fel? Filled kanske har ett tjockare lager an Plated?

Hursomhelst.
Ar normalt marknadsvarde pa din klocka runt vad koparen betalat sa tycker jag att du inte alls behover ta tillbaka klockan. Koparen har fatt vad han betalat for.

Vet du med dig att du fatt en tusenlapp eller mer formycket pga koparens okunskap/din otydliga beskrivning sa ar det upp till dig om du vill aterbetala kopeskillingen.
Men nagon laglig grund for detta finns inte. Bara ditt samvete.

Som säljare är det massvis av saker som man får göra trots att man inte gjort något brottsligt eller har skyldighet att göra om man vill vara aktiv på lång sikt. Om du vill fortsätta sälja saker på plattformen så gör som andra sagt här, acceptera att du kanske var otydlig i andras ögon, ta tillbaka och sälj om med en precisare objektsbeskrivning.
Om du aldrig tänker sälja på Tradera fler gånger så kan det vara skit samma, då kan du ju tjafsa hur mycket du vill med köparen om en tusenlapp eller två om det roar dig.

Köparen har kommit till korta (köpt grisen i säcken) och säljaren har kommit till korta (sålt grisen i säcken). I den situationen är det kutym att säljaren accepterar häv av köp (oavsett vad lagen säger).

Jag sålde en guldklocka på tradera. Nu vill köparen lämna tillbaka klockan då han menar att det inte är äkta guld. Klockan va stämplad 14k gold filled. Vad anser ni, har jag gjort mej skyldig till en felaktig objektbeskrivning när jag skrev guldklocka i rubriken och är jag då skyldig att ta tillbaka klockan?

Ja, du har inte beskrivit klockan sanningsenligt. Varför skulle du då inte ta tillbaka den?

Vad var orsaken till att du uppgav det var guld? Det är en väsentlig missvisning.
--
Intressant att det finns de här som tycker det är som det ska.

Senast ändrad:
Tackar för råden. Efter att ha undersökt köparen och läst alla de inte alltför positiva omdömena på de varor som köparen själv sålt så överväger jag nu att låta köpet kvarstå.

Även om det är uppenbart att inte bara den ena kniven i lådan behöver slipas så kan du väl åtminstone medge att din beskrivning kan betraktas som vilseledande?

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp