• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Laga klocka med plastic padding .Nytt projekt .

rogart-63

Patek
@Ericsson850 gjorde ett fint jobb med att laga en Tissot sideral .Med detta i bakhuvudet så har jag antagit detta projekt från bukten . Ska se om jag kan få till det snyggt och hållbart .Utgångsobjektet

RSCN2772.JPG


Lite vaselin skadar aldrig .Skall användas till att isolera så inte gipsen fastar .

RSCN2773.JPG


Skydda glaset mot repor .
RSCN2774.JPG


Hel sida .
RSCN2775.JPG


Trasig sida .
RSCN2776.JPG


Och så lite gips att göra en form av .Innan jag smackar dit gipsen har jag smörjt in klockan med vaselin .
RSCN2777.JPG

RSCN2786.JPG
RSCN2784.JPG
RSCN2783.JPG
RSCN2782.JPG
RSCN2780.JPG
RSCN2779.JPG
RSCN2778.JPG
RSCN2777.JPG
RSCN2776.JPG
RSCN2775.JPG
RSCN2774.JPG
RSCN2773.JPG
RSCN2772.JPG


Lite gips under ett gammal bandstift för att lokalisera var hålen skall vara på den trasiga sidan .Märk att jag har gjort en mall av det hela sidan för att sedan få en form att gjuta av på den trasiga sidan .Gick sönder lite men det spelar ingen roll .Bara så jag har en hum om var hålen skall vara .

RSCN2779.JPG



Ein klick gips .

RSCN2780.JPG


Och så dopp i gipsen .

RSCN2784.JPG


Gjorde en lite testgjutning först i glasfiberspackel .Bara för att se hur det blev . Ser bra ut men färgen stämmer dåligt .Har grönt från Plastic padding sen hade jag lite från Biltema som var vit .Om jag blandar dessa så kanske jag kan närma mig rätt nyans .Plus att härdaren är gul .


RSCN2782.JPG


Tänkte använda ett par öron från en gammalt boett som förstärkning .Om det funkar .
RSCN2783.JPG


Nu har jag tagit bort lite på boetten och tänkte fästa fast dom tillslipade öronen där . Återkommer....................................

RSCN2786.JPG


Eller funkar eriksson850 med skruvarna bättre ?
 

rogart-63

Patek
Sorry han inte med att ändra inlägget innan tiden gick ut därför blir det lite konstigt med många bilder .
 

rogart-63

Patek
Slipade till öronen och har fäst dom i rätt läge med lite epoxi .

RSCN2793.JPG


RSCN2792.JPG


Nu ska jag bara mixa till en bra blandning på glasfiberspacklet . Och gjuta fast det mot boetten .

RSCN2791.JPG


Det sprack lite när jag skulle ta bort pluggen .Därav limningen .Det funkar bra att limma gips med superlim bara gipsen är lite fuktig .Fortsättning följer ..............................................
 

Stomatologen

Patek
2-Faktor
Det här följs med glädje!
Hur pilligt är det hela och hur lång tid tog det komma till urslipningen av boetten?
 

rogart-63

Patek
Precis samma problem som Eriksson850 hade så fick jag inte till färgen . Testade med lite vit i utan resultat . Så till slut gav jag upp och satte ihop ändå . Jag får helt enkelt testa om allt håller och sen hitta nån lämplig Humbrol modell färg och måla hörnen med. Håller det inte får jag väl slipa mig längre in i boetten .Ps Höll mig utomhus med allt då det inte är så hälsosamt med ångorna från spacklet .

RSCN2811.JPG


Mest grönt med en pytteliten droppe vit men ändå fel färg .När härdaren kommer i som är gul blir det lite bättre .
RSCN2810.JPG


Resultat so far .

RSCN2812.JPG


RSCN2813.JPG

Ska låta det härda och sen slipa till så snyggt det går . Nån som har nåt tips på vilken färg man ska blanda den gröna med för att få samma nyans ?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Ser väldigt likt ut det resultat jag fick! :) du behöver nog inte vara orolig för att det ska hålla, bara du låter det härda tillräckligt länge (du körde ju starkare armering också). snyggt!

Vad ska du köra för band/länk?
 

rogart-63

Patek
Ser väldigt likt ut det resultat jag fick! :) du behöver nog inte vara orolig för att det ska hålla, bara du låter det härda tillräckligt länge (du körde ju starkare armering också). snyggt!

Vad ska du köra för band/länk?

Jag har en borstad no-name stållänk som jag funderar på alt ett svart racing band som ligger här oxå .Eller det här http://www.ebay.com/itm/371081956204?ssPageName=STRK:MEWAX:IT&_trksid=p3984.m1423.l2649 Får testa lite vilket som är snyggast .
 

rogart-63

Patek
Så här har det blivit efter lite filande .Inte så mycket som syns men ändå .

RSCN2822.JPG
Helt magiskt vad alla små glasfiberstrån och annat syns väl på ett kort ändå har jag gjort rent så gott jag kan .
RSCN2821.JPG

På att igen .Med lupp
RSCN2823.JPG


Så här ser den ut med ett svart racingband .Rätt ok tycker jag själv . Alternativt det borstade till vänster .
RSCN2824.JPG


Återkommer med wristshot .........................
 

egbert

Panerai
Riktigt snyggt och prydligt. Varför tog du inte wristshot med detsamma? Ska du tvätta armen först? Kamma armhåren? Smörja in armen med brun utan sol?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Hur länge har det härdat? Även om det står 1 timme på förpackningen så skulle jag ha väntat ett dygn efter att du gjort klart.
Tydligen gör man så vid reparationer av segelmaster... (tips från Aurum)
 

rogart-63

Patek
Hur länge har det härdat? Även om det står 1 timme på förpackningen så skulle jag ha väntat ett dygn efter att du gjort klart.
Tydligen gör man så vid reparationer av segelmaster... (tips från Aurum)

1,5 dygn cirkus . La på lite extra igår . I ett tunt lager . Kanske inte hundra härdat men tyckte ändå jag kunde testa lite grand idag :)
 

rogart-63

Patek
Lagning jag gjorde funkade ej . Så den har legat på hyllan ett tag . Lagningen sprack . När en ny boett dök upp på bukten slog jag till . Kostade mig en 700:ing .Men jag tyckte att det var den värd . Boetten landade idag . Den gamla var lätt att plocka isär . Bara dra ut kronan och lyfta glaset . Lägga dit den tunna packningen runt tavlan .Den saknades i den gamla boetten . Och så dit med allt igen . Putsa till det nya glaset :arghh: som var lite repigt m.m . Fick några kronor av säljaren .Är det nån som behöver nån ? Vet inte vad dom skall vara till för klockor .

RSCN3841.JPG
RSCN3840.JPG
RSCN3839.JPG
RSCN3838.JPG
RSCN3836.JPG
 

rogart-63

Patek
Min tavla har en liten skada vid datumurtaget . Ser ni den ? Hittade en orange tavla på bukten idag . Skulle det funka att byta till den istället ? Har inte sett nån Tissot Sideral med grön boett och orange tavla nånstans ? Fast den är inte så fräsch heller .

$_57.JPG
 
Topp