• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Laga klocka med plastic padding .Nytt projekt .

rogart-63

Patek
Inte länge man får vara glad ibland:( .Skulle rätta till sekundvisaren . Gjorde som man kanske inte ska :arghh: . Tryckte lite ovanpå sekundvisaren .Plopp så gick axeln av till sekundhjulet .Nu måste jag leta delar igen .

RSCN3851.JPG
 

rogart-63

Patek
Minute wheel är ett hjul i visarväxeln, dvs på tavelsidan av verket.

Letat som fasen .Men hittar ingen sprängskiss . Kollat på cousinsuk och där finns det inget fourth wheel . Skulle behöva ett nummer att söka på . 784-2 är väl ett rätt vanligt verk i gamla Tissot? såg en gammal Tissot som inte funkade på Kaplans för 300:- . Så i värsta fall får jag hitta ett reservdelsverk .
 

rogart-63

Patek
Visa bild? kanske ett visarverktyg?

Ska se om jag kan fixa bild .Det är så smått . Biten från det trasiga hjulet sitter kvar i röret på visaren . Vet inte om jag kan hålla med nåt då bara en pytteliten bit sticker ut . Vill gärna använda mig av den gamla visaren .Annars vore det lätt att bara knipsa av bakänden och fila till en ny i samma stil . Och måla orange .
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
En nål från andra sidan om den har hål rakt igenom, annars rodico eller en liten tång. Bara att testa allt du kommer på! :)
 

mega

Rolex
Kul projekt! Känns som om 2 komponentslim borde kunna steloperera fast dom där bandhornen bättre än plastic padding.
Angående färgen, borde man inte kunna riva ner lite vattenfärgspigment i "röran" ?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor

rogart-63

Patek
Jag tror rogart-63 tröttnade och köpte en ny boett, min lagning håller dock fortfarande grymt!

https://klocksnack.se/threads/laga-boett-med-plastic-padding.23422/

Precis så är det . Min sprack i lagningen . Hittade en NOS boett på Ebay . Efter sju sorgen och lika många bedrövelser verkar det som om det skulle bli en klocka igen .

Lyckades peta ut tappen med en spetsig knappnål . Och ett gammalt minuthjul som mothåll .

RSCN3971.JPG

Det är inte nålen som är på bilden utan ett borr som jag testade med först .
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Du får hålla utkik efter en ny, så länge som glaset inte ramlar bort är det ju kanske inte jättebråttom. Tyckte jag såg nytt glas och packning för inte så länge sedan på bukten...
 

rogart-63

Patek
Du får hålla utkik efter en ny, så länge som glaset inte ramlar bort är det ju kanske inte jättebråttom. Tyckte jag såg nytt glas och packning för inte så länge sedan på bukten...

Kanske funkar med en L-gasket från Cousinsuk . Om jag bara får rätt storlek . Glaset är nytt . Det fick jag med boetten . Fast jag fick ändå polera bort lite repor . Man kan väl säga att denna klocka genomgår en ständig förnyelse . Allt eftersom det dyker upp nya delar nånstans .
 
Topp