• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Lagonda och Tissot med stort affektionsvärde söker service

Scipio

Pandion
2-Faktor
En vän behöver hjälp med att få igång dessa två klockor. Vart ska jag vända mig, antingen till en urmakare eller någon duktig hobbyurmakare här på forumet. Tips?

Tissot med kvartsverk startar inte trots batteribyte. Går det att få tag i ett fungerande urverk för igång ska den.
Lagonda som inte går att dra upp. Går det att få igång den? Vilket verk finns i dessa?

IMG_8363.JPG
IMG_8364.JPG

Hej, i Lagondan sitter det troligen ett Unitas 6300N verk. Jag kan troligen hjälpa till när det gäller denna, skickar ett PM.

Tissot har något vanligt ETA som det förmodligen finns massor av delar till och donatorverk från skrotade guldklockor. Det måste finnas många urmakare som kan hjälpa dig med den även om en del kan komma att tacka nej om verket är så gammalt att det börjar bli svårt att beställa nya delar från deras vanliga leverantörer.

Jag kan vara lite försiktig nästa gång jag skrotar en kvarts-Seastar. Kanske har något verk redan, ska kolla i skrotlådan.

Tissot har något vanligt ETA som det förmodligen finns massor av delar till och donatorverk från skrotade guldklockor. Det måste finnas många urmakare som kan hjälpa dig med den även om en del kan komma att tacka nej om verket är så gammalt att det börjar bli svårt att beställa nya delar från deras vanliga leverantörer.
Tissoten fick personen runt 1992 så jag tänker att den inte är så mycket äldre. Frågan är hur man får reda på vad det satt för urverk i dem? En dum fråga kanske men finns det batteridrivna ETA-verk?

Tissoten fick personen runt 1992 så jag tänker att den inte är så mycket äldre. Frågan är hur man får reda på vad det satt för urverk i dem? En dum fråga kanske men finns det batteridrivna ETA-verk?
Det är väl ingen dum fråga. :) Det finns massor av batteridrivna ETA. Jag tror att det kan vara lite besvärligt ibland med delar till ett fåtal av dem men när klockan är så här modern hade jag inte oroat mig eller bekymrat mig om att forska i vad det är för kaliber innan jag lämnade in den. Låt urmakaren upptäcka vad exakt som sitter i den. Det skulle förvåna mig om det blir svårt att hitta delar eller ett ersättningsverk men om du trots det får besked om att det uppstått problem med att anskaffa något så får du gärna höra av dig. Jag har en del i bra att ha-lådorna och känner andra som har mer.

Det är väl ingen dum fråga. :) Det finns massor av batteridrivna ETA. Jag tror att det kan vara lite besvärligt ibland med delar till ett fåtal av dem men när klockan är så här modern hade jag inte oroat mig eller bekymrat mig om att forska i vad det är för kaliber innan jag lämnade in den. Låt urmakaren upptäcka vad exakt som sitter i den. Det skulle förvåna mig om det blir svårt att hitta delar eller ett ersättningsverk men om du trots det får besked om att det uppstått problem med att anskaffa något så får du gärna höra av dig. Jag har en del i bra att ha-lådorna och känner andra som har mer.
Tack, jag ska bearbeta ägaren :). Det är ändå hans fars guldklocka så den är på så sätt ovärderlig. Då får det kosta!

Tillbaka
Topp