• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

laketwig's numera sporadiska skivtips ...

laketwig

Patek
2-Faktor
Jag har ända sen 60-talet haft ett stort musikintresse. Musiken räddade mig från idrotten som jag brukar säga ;). Att jag har spelat trummor i ett par olika band under totalt 30 år har givetvis bidragit, men sen jag för ca 15 år sedan fick ryggproblem har jag fått nöja mig med att lyssna på musik. Det har resulterat i en ansenlig och varierad samling CD'n (5.000++), varav ett antal får följa med till jobbet varje dag.

Man försöker ju förnya sig i "Dagens klocka-tråden" så en dag för ett år sedan placerade jag klockan på en av skivorna jag hade med mig till jobbet och tog kortet. Jag gjorde det ett par gånger till under våren men utan att kommentera varken klockan eller skivan. Nu i höstas började jag skriva lite om både klockan och skivan, mest som en kul grej bara. I början bara nån rad men sen har det utökats vartefter. Jag har fått en hel del positiva och uppskattande reaktioner på det här, vilket är fantastiskt kul, men också klagomål på att posterna försvinner snabbt i trådflödet. Därför har jag efter uppmaning från flera valt att starta den här tråden under Lifestyle, där mina klock- och skivtips kommer att samlas. Nåja, det blir väl mest skivtips nu, då jag gått runt ett varv i klocksamlingen.

Hur som helst, här kommer mina tips sen i höstas i repris. Håll till godo!

2016-09-26
Dagens skiv- och klocktips ... ;)
IMG_376.JPG


2016-10-11
Dags för ett klock- och skivtips igen. Nyligen släppt men inspelad 2007. Grymma versioner av hans mest kända låtar.
IMG_385.JPG


2016-10-18
Tisdag, så det är dags för laketwigs klock- och skivtips igen. Förutom att färgen matchar, klart trevlig klocka för en rimlig peng och klart bra skiva. En av de bättre skivor som gavs ut under 80-talet, här i remastrad version + extraskiva med outgivet material från samma period (1985).
IMG_391.JPG



2016-11-01
Missade mitt klock- och skivtips förra tisdagen beroende på tjänsteresa, så jag tar igen det med råge idag. :)
- Rolex SD i senaste utgåva. Letar du efter en rejäl dykare i anständig storlek med grym länk kan du sluta leta nu.
- RPWL - God Has Failed (2000). Saknar du också Pink Floyd och tycker att David Gilmours soloskivor är för mesiga ska du definitivt prova den här ... :happyhappy:
IMG_397.JPG


2016-11-08
Tisdag innebär laketwig's klock- och skivtips i den här tråden. Som vanligt, två höjdare:
- Den vita 42mm Explorer II'an behöver knappast någon närmare introduktion. Perfekt sommarklocka och resekompis. Storleken jämfört med den äldre på 40mm och färgen på urtavlan (vit eller svart) genererar lika många olika åsikter som folk man frågar. Jag tycker båda storlekarna och färgerna har sin plats, men som @Compiss sa i en tråd nyligen, den större ska vara vit och den mindre svart. Amen to that! :cigar:
- Genesis: Selling England by the Pound (1973). Vi som är uppvuxna med musiken under 70-talet vet att det fanns en tid innan Phil Collins tog över sångmikrofonen i Genesis och började dra mot pop. På deras sex första studioskivor (+ ett par live) är det Peter Gabriel som sjunger, som sedan gav sig ut på en mycket framgångsrik solokarriär. De flesta brukar anse att Selling England by the Pound är höjdpunkten på Gabriel-eran och därmed också det bästa som Genesis har gjort. Jag delar definitivt den åsikten ... :happyhappy:
IMG_401.JPG


2016-11-15
Bara halvvägs genom årets värsta månad kanske det piggar upp med laketwig's klock- och skivtips? Det är ju i alla fall tisdag ... ;)

IWC Ingenieur (aka "Ingy"): Den ultimata sportdressaren eller ...? Tunn men en otroligt gedigen sak med en av marknadens grymmaste länkar, som med bara en halvlänk kan vara lite svår att få till passformen på. Första intrycket kanske är lite platt och tråkigt, tills man upptäcker alla små detaljer. Folk brukar klaga på att det bara sitter en ETA-traktor i, men går alla lika bra som min (+ 1,3 spd) låter det som ett perfekt val av urverk. Vilken kombination av urtavla och visare man sen föredrar är en smaksak.

Santana: Santana IV Live at the House of Blues Las Vegas (2016): För en gångs skull plockar jag fram en nyligen utgiven skiva. För er som med välbehag minns "Abraxas" (1970) och "Santana III" (1971) väntar en högtidsstund. Carlos Santana har samlat ihop det ursprungliga bandet för en bejublad konsert i Las Vegas tidigare i år. Grymt är bara förnamnet ... :happyhappy:
IMG_405.JPG


2016-11-22
Två riktiga klassiker i senaste tappning i tisdagens klock- och skivtips från laketwig:
Omega SMPc: Mellanchefsklockan som många passerar på väg mot en sub, eller ...? Tycker nog att utförande och upplevd kvalitet står sig väl mot en sub, även om man inte väger in att den betingar ca halva listpriset mot en sub ... ;)
Rolling Stones - Havana Moon (2016): Liveskiva från en konsert på Kuba tidigare i år, den 25'e mars för att vara exakt. Rolling Stones fick nöjet att bli det första rockband som spelade en gratis utomhuskonsert på Kuba. Uppskattningsvis bestod publiken av ca 1,2 millioner personer ...! Jag tycker att dom låtit ganska trötta på de senaste skivsläppen, inte minst live, men här är dom i fin form och levererar kanonversioner av sina mest kända låtar.
IMG_409.JPG


2016-11-29
Tisdag och dags för ett nytt klock- och skivtips:

TAG Heuer Aquaracer (WAY2112): En mycket bra mellanprisdykare, men vad som gör att den står ut i mängden är givetvis den fantastiska urtavlan. Skiftar vilt från ljusblå till nästan svart beroende på ljus. Och så sunburst på det! Mycket tydlig och lättavläst oavsett ljusförhållande. Att mitt ex dessutom går +0,5 spd gör inte saken sämre ... :cigar:
Golden Earring - Moontan (1973): Jag antar att de flesta, oavsett ålder, minns monsterhiten "Radar Love" som kommer från den här skivan. Däremot är det nog färre som har hört hela skivan. Det borde ni göra, då nästan alla spår är grymt bra.

Frågan som kvarstår är om det går att klämma ut lite moonburst från TAG'en ...? ;)
IMG_413.JPG


2016-12-06

Tisdag och dags för ett nytt klock- och skivtips:

IWC Fliegeruhr Mark XVI (IW325504): Min första seriösa automatiska klocka, såld ny 2006 och jag köpte den begagnad men nyservad 2013. Ett klassiskt flygarur blir inte mycket bättre än såhär. Smidigt format, lättavläst och en av marknadens bästa och snyggaste länkar. En intressant historia bakom klockan också, som du kan läsa mera om i min recension här:
https://klocksnack.se/threads/iwc-fliegeruhr-mark-xvi-ref-iw325504.48323/

Bruce Springsteen - Hammersmith Odeon, London '75 (2006): 1975 var året då Bruce Springsteen med band för första gången tog steget ut från Nordamerika och landade i London. Med tre utgivna studioskivor var han redan en kultfigur för många i USA men knappt känd i Europa eller i resten av världen. Som tur var spelades Londonkonserten in och även filmades i sin helhet. Därefter låg materialet bortglömt i 30 år, tills Bruce 2005 började rota i sina arkiv efter tidigt material. Det ska vi vara tacksamma för, då detta är den ultimata liveskivan med Bruce Springsteen. Låtarna är givetvis från hans tre första skivor, som utan tvekan är hans bästa. Ni som trodde att hans karriär började 1984 med "Born in the U.S.A." har just fått en njutbar hemläxa ... ;)

2006 var ett bra år ... :happyhappy:
IMG_418-rätt.jpg


2016-12-13
Tisdag och dags för ett nytt klock- och skivtips igen. Jag gjorde ju kopplingen redan i fredagstråden, så dagens tips var givet:

Rolex Sea-Dweller 4000 (ref 116600): Efter att ha varit borta från marknaden under ett antal år släppte Rolex den nya Sea-Dwellern under Basel 2014. Jag hade haft den äldre versionen som slutmål medans jag provade mig igenom ett antal billigare dykare, men tillfälligheter ändrade på detta. En annan forummedlem lyckades få tag på ett av dom första svenska exemplaren men valde att behålla sin äldre 16600 istället. Jag högg direkt på annonsen "...and the rest is history". Ultimat dykare, byggd som en stridsvagn men som fungerar perfekt till vardags också. Inget fel på den äldre versionen, men den nya länken med glidelock motiverar mer än väl merkostnaden. En Holy Diver helt enkelt ... ;)

Dio - Holy Diver (1983): Ronnie James Dio (RIP) hade tre succéskivor med Ritchie Blackmore's Rainbow och två med Black Sabbath i bagaget när han 1983 släppte den första skivan under eget namn. Förväntningarna hos hårdrockarna var givetvis skyhöga, med all rätt. Dom blev inte besvikna, då skivan är en hårdrocksklassiker, med titellåten och Rainbow in the Dark med flera som höjdpunkter.
IMG_422.JPG


2016-12-20
Tre dagar till julledighet och dags för ett nytt klock- och skivtips igen, den här gången med en låneklocka som eventuellt ska inhandlas:

Rolex Explorer II (ref 16570): Har redan en vit 216570 som jag även har en svart tavla till. Efter att ha provat båda tavlorna en längre tid har jag kommit fram till att 216570 ska vara vit. Däremot ska 16570 vara svart, så när möjligheten att få prova ett fint ex från 2003 för ev köp dök upp tog jag givetvis chansen. Båda modellerna har sitt berättigande men upplevs ganska olika. 16570 är betydligt nättare i storlek medans länken till 216570 spöar skiten ur länken till 16570. Båda versionerna är mycket trevliga klockor, så vi får se om jag sitter med en av varje när veckan är slut. Svårt det här ... :nailbiting:

Supertramp - Crime of the Century (1974): Finansiellt uppbackade av en holländsk miljonär släppte Supertramp två skivor i början på 70-talet. Då ingen av skivorna sålde något värt att nämna drog han tillbaka sitt stöd 1972. Som tur var hade man ett skivkontrakt som två år senare resulterade i Crime of the Century, en av 70-talets bästa skivor, här i remastrad version med en extra liveskiva från en konsert 1975. Resten är, som dom säger, historia ... ;)
IMG_426.JPG


2017-01-03
Business as usual igen och dags för ett nytt klock- och skivtips, den här gången med två godbitar från 1998:

Breitling Aerospace Repetition Minutes (ref F65062): I slutet på 1997 satt jag och bläddrade i Eurocardtidningen med en Casio ana-digi på armen. Över en helsida var det en annons för Breitling Aerospace med blå urtavla. Har väl sällan känt ett sådant köpsug efter att ha sett en annons. Pallrade mig iväg till AD'n som fanns på min hemort, med nollkoll på vad seriösa klockor kostade. "Hur mycket sa du ...?" :banghead:. Som sagt, nollkoll. Nåja, nytt jobb med rätt OK lön, så man måste väl kunna unna sig något? Valde bort länken som jag inte gillade (snål?) och i januari 1998 kunde jag hämta ut mitt exemplar. Den har varit en trogen kamrat i snart 19 år nu och har sett alla världsdelar, då jag tidigare reste rätt mycket i tjänsten. Perfekt klocka på resande fot, med dubbla tidszoner, larm mm. Utöver batteribyte ca vart fjärde år har jag bara bytt packningar vid vartannat batteribyte. Har aldrig krånglat på något sätt. Väger 59 gr på tjockt flygarläder med viklås och är extremt tydlig och lättavläst. För mig är detta den ultimata versionen av Aerospacen. Senare modeller har blivit större och siffrornas typsnitt har ändrats till större och italic. Skulle den packa ihop en dag blir jag nog tvungen att snoka upp en till i samma färg, men kanske med länk den här gången ... ;)

Ayreon - Into the Electric Castle (1998): Den mycket begåvade holländska gitarristen och låtskrivaren Arjen Anthony Lucassen har gett ut ett stort antal skivor under artistnamnet Ayreon. Han han en stor fascination för rymden och science fiction, vilket återkommer som tema i många av hans skivor. Han har dessutom en förmåga att få gräddan av musiker att ställa upp och hjälpa till på skivorna. Den här, som kanske är hans bästa, är inget undantag ... :happyhappy:
IMG_431.JPG


2017-01-10
Dags för ett nytt klock- och skivtips. Jag har ingen brist på skivor men det börjar bli ont om klockor. Får lov att börja flippa mera om jag ska kunna hålla liv i detta ...: ;)

Scurfa Diver One: Min beater för trädgårdsjobb med mera där det finns risk för skador på klockan. Framtagen av Paul Scurfield, en professionell dykare, som ett svar på önskemål från kollegor om ett billigt men pålitligt och stryktåligt kvartsur. Diver One är den första modellen som togs fram men det finns ett par till, även med automatiska urverk. Namnet syftar på "Diver 1", vilket avser den dykare i en tregrupp som kontrollerar dyket. En mycket trevlig klocka i PVD'at stål som endast mäter 40mm men är mycket rejäl och lättavläst. Tyvärr slutsåld nu men den finns en liknande för strax över 2k som har gula visare. Den är dessutom godkänd för 300m jämfört med 200m för min. Se länk nedan för mera info:

http://scurfawatches.com/

Black Sabbath - Black Sabbath (1970): Sommaren 1970 var jag på språkresa till Torquay på engelska sydkusten. Populär sommarort så det fanns möjlighet att se och lyssna på en mängd olika band, vilket vi givetvis gjorde. En kväll hade vi köpt biljetter till en konsert med Juicy Lucy, som hade ett par hits på listorna just då. Förband var de totalt okända Earth, som visade sig vara riktigt bra, vilket även Juicy Lucy var. Lite senare på hösten stod jag som vanligt och bläddrade bland nysläppta skivor i min skivaffär, såg ett omslag som såg häftigt ut och bad att få lyssna på skivan. Kände direkt igen varje låt från konserten med Earth, fast nu hette dom Black Sabbath. Köpte givetvis skivan och resten är återigen historia ... :)
IMG_436.JPG


2017-01-17
Dags för ett sista klock- och skivtips, då jag nu har blivit så desperat att jag dragit in min frus klocka i det här. Fick dessutom till lite rymdkoppling till dagens skiva ...:

Fortis B-42: Inte det vanligaste märket på KS, men fina och prisvärda klockor är det definitivt. Fortis startades av Walter Vogt redan 1912 men är kanske mest känt för att sedan 1994 ha varit standardklocka för ryska kosmonauter. Deras flygarklockor är också mycket uppskattade, så mycket att man tilldelades Aviation Watch Award 2004. Modellen B-42 (42mm) finns i många varianter (dykare/flygare, GMT, kronograf) och i många färger. Min frus vita med vackert blånerade visare och index är dock en av de snyggare (enligt mig). Grym antireflexbehandling gör den dessutom otroligt lättavläst i alla situationer. Det enda jag kan klaga på är en ganska svag lume. Inget vidare andrahandsvärde heller, vilket gör en begagnad till ett klipp! :cigar:

Mike Oldfield - The Songs of Distant Earth (1994): Mike Oldfield och hans skiva Tubular Bells kan till stor del skyllas för skivbolaget Virgins framgångar och därmed Richard Bransons förmögenhet. Han har dock under åren givit ut ett stort antal skivor som spänner över allt från komplex instrumentalmusik till trallvänlig pop med Maggie Reilly. Dagens skiva kan dock snarare klassas som filmmusik, dock till en film som ännu inte spelats in. Titeln kommer från en science fiction-bok som Arthur C. Clarke (RIP) gav ut 1986. Handlingen utspelar sig i en avlägsen framtid och beskriver den kulturkrock som uppstår när ett rymdskepp med emigranter från den döende jorden anländer till en koloni grundad av människor i ett annat solsystem. Mike Oldfield blev så fascinerad av boken att han skrev och spelade in komplett musik till en eventuell framtida film. Arthur C. Clarke lär ha sagt att om han själv hade kunnat komponera musik till den tänkta filmen skulle den ha låtit precis såhär. Själv vet jag bara att den mestadels instrumentala musiken är bedövande vacker och det mest helgjutna som Mike Oldfield har gjort. :happyhappy:

Coda: Slut i klocklådan nu, men om ni inte har något emot det fortsätter jag gärna med skivtips ihop med dagens klocka på tisdagar. Antalet gilla kommer att avgöra ... ;)
IMG_441.JPG


2017-01-24
Jag tolkar bunten med gilla och ett par glada tillrop som att mina skivtips uppskattas, så här kommer ett till. Det är ju i alla fall tisdag ...:

Uriah Heep - Salisbury (1971): Bandet bildades 1969, som en sammanslagning av bitar från dom två engelska banden Spice och The Gods. Namnet togs från en välkänd person i boken David Copperfield. Man hade stora framgångar under 70-talet men två medlemmar dog av sprit- och drogproblem (David Byron, sång och Garry Thain, bas). 80-talet vill nog Uriah Heep helst glömma (och jag med ... :D ) men med lite nytt blod så har man haft förnyade framgångar från 90-talet och är fortfarande i högsta grad verksamma.
Skivan för dagen är deras andra, utgiven 1971. Hela skivan är bra, men titelspåret på nära 17 minuter är fantastiskt. Där spelar man tillsammans med en 40-mannaorkester och får till en perfekt mix av rock och klassiskt. Sommaren 1971 hade jag av en ren slump möjligheten att höra dom live i Rimini, Italien. Man spelade bland annat alla spåren från Salisbury, titelspåret dock utan orkester. I pausen stannade Mick Box kvar och pratade med publiken via sin gitarr och en talkbox. Sen avslutade man med att spela några spår från den kommande skivan Look at Yourself som släpptes senare på hösten 1971. Jag hade redan deras två första skivor och skaffade givetvis den nya direkt när den släpptes. Har du inte hört Salisbury tidigare så finns det ingen anledning att vänta längre ... ;)
IMG_445.JPG


2017-01-31
Trots ny klocka blir det bara ett skivtips idag. Har inte haft tid att rota fram mera info om klockan (bara njutit :happyhappy: ) än vad skrev i min paketöppning, som du hittar här:
https://klocksnack.se/threads/iwc-trippeln-fullbordad-igen-paketöppning.67013/

IQ - Subterrania (1997): Då jag är uppvuxen med musiken under andra halvan av 60-talet och hela 70-talet, var merparten av det som gavs ut under 80-talet en stor besvikelse. Punk och syntar för hela slanten. Det fanns i alla fall några undantag, främst inom den stil som brukar kallas "neo-prog". Stilen uppstod i England i början av 80-talet som en andra progressiv våg efter att Genesis framgångar i det facket hade ebbat ut. Utöver IQ brukar Marillion, Pendragon, Pallas med flera räknas dit.

IQ bildades 1981 av Mike Holms (gitarr) och Martin Orford (keyboard), som en nystart på deras tidigare band The Lens. Trots ett antal utgivna skivor och mycket uppskattade liveframträdanden, uteblev dom stora framgångarna tills Subterrania gavs ut 1997. Det är ett konceptalbum över ca 100 minuter som innehåller allt man kan önska sig av den här typen av musik, vilket en samstämmig kritikerkår för en gångs skull håller med om. Lätt på min lista över tio album att ta med sig till en öde ö.

Uppskattar du Genesis när Peter Gabriel fortfarande var kvar, eller Marillion med Fish på sång, då kan IQ definitivt vara något för dig. I så fall är Subterrania den perfekta skivan att börja med, då den enligt mig är deras definitiva höjdpunkt. Den finns också i en liveversion från 1999 (Subterrania: The Concert). Vilken man föredrar är en smaksak, då båda är grymma ... :happyhappy:
IMG_449.JPG


2017-02-07
Sorry, bara ett kort skivtips idag, då jag har lite mycket annat att stå i.

Wolfstone - Year of the Dog (1994): Innan det mesta gick att hitta på nätet brukade jag låna skivor på biblioteket för att kunna hitta lite nya saker. Dagens skiva hade jag ratat många gånger i tron att det var nån typ av hårdrock. En gång när jag inte hittade något annat fick den till slut följa med hem i alla fall. Tur var väl det, för jag hade helt fel när det gäller typ av musik. Wolfstone bildades 1989 in Inverness och spelar keltisk rock, dvs en blandning av skotsk folkmusik och rock. En mycket njutbar blandning som är perfekt representerad på den här skivan, den tredje av sju utgivna studioalbum. Internationellt har Wolfstone tyvärr hamnat i lite oförtjänt bakvatten efter sina mera framgångsrika skotska kollegor i Runrig. På hemmaplan däremot är det en jämnare kamp mellan två läger, lite som förr i tiden mellan SAAB och Volvo i Sverige. Om musikstilen låter intressant är Year of the Dog en utmärkt dörröppnare som kommer att ge mersmak. :happyhappy:
IMG_453.JPG


Fortsättning följer ... ;)
 
Senast ändrad:

laketwig

Patek
2-Faktor
2017-02-13
Runrig - Once in a Lifetime
(1988): Förra veckans skiva med Wolfstone klassas som keltisk rock, vilket även gäller dagens skiva. De mera kända Runrig spelar också en mycket njutbar blandning av skotsk folkmusik och rock, det förstnämnda ofta sjunget på gaeliska. Bandet bildades på Skye 1973 av bröderna Rory och Calum Macdonald, som också skriver merparten av musiken. Fram till 1997 stod Donnie Munro huvudsakligen för sången, men ersattes ett år senare av Bruce Guthro. Man har gett ut 14 studioalbum och 6 liveskivor, alla riktigt bra (utom möjligen dom två första studioalbumen). Det blev lite svårt att välja en då jag har alla, men jag tog den första liveskivan som innehåller ett bra tvärsnitt av tiden med Donnie Munro vid mikrofonen. Kanonversioner av alla låtarna och en hängiven publik som kan alla texterna, oavsett om dom är på engelska eller gaeliska ... ;)
IWC I 2017-02-13 (small).jpg
 

laketwig

Patek
2-Faktor
2017-02-21
Det har varit mycket vintage i mina skivtips på sista tiden, men idag tar vi något direkt från skivpressen!

Thunder - Rip it Up (2017): Jag gillar många musikstilar, men en jag ofta återkommer till är bluesrock. Det kan möjligen bero på att jag spelat mycket av den musiktypen själv i band, men också för att det oftast är ganska okomplicerad musik som är lätt att ta till sig (och stampa takten till) vid en första lyssning. Det finns hur många band som helst som spelar bra bluesrock, men Thunder sticker ut genom att vara lite skitigare och slamrigare än genomsnittet. Lite grand som om Bad Company och Magnum fick ett uppkäftigt barn. Första skivan kom 1990 och sen dess har det blivit över 10 studioplattor och ett antal live. De senaste skivorna har väl kanske inte tillfört så mycket, varför jag blev glatt överraskad av den här. Tillbaks i riktigt fin form med en bunt låtar som fastnar direkt. Danny Bowes röst är lika bra som alltid och detsamma gäller Luke Morleys gitarr. Klart fall av en "må bra-skiva", som passar perfekt i bilen på hög volym ... :happyhappy:

Omega 2017-02-21 (small).jpg
 

laketwig

Patek
2-Faktor
2017-02-28
Dags för ett nedslag i den kanadensiska rockscenen idag.

Tom Cochrane - Mad Mad World (1991): De flesta tänker väl på Bryan Adams om man frågar efter en artist från Kanada, men det finns åtskilliga fler, Rush, Neil Young och mannen i dagens tips t ex. Tom Cohrane var frontfigur och huvudsaklig låtskrivare i det kanadensiska bandet Red Rider under hela 80-talet. Man hade viss framgång nationellt men hade svårt att komma ut internationellt, trots mycket uppskattade liveframträdanden. I början på 90-talet satsade Tom Cohrane istället på en solokarriär. Den inleddes med singeln Life is a Highway, som en försmak av dagens skiva. Låten, som jag antar att de flesta av er har hört, gav en perfekt avstamp på hans solokariär. När sen dagens skiva släpptes något senare var efterfrågan enorm. Till dags dato har den sålts i över 6 miljoner exemplar. Inte ett dugg förvånande, då det inte finns ett dåligt spår på den utan snarare en hel bunt som är lika bra som singeln. Om du råkar sakna den i din samling, satsa på 25-årsjubileumsutgåvan som kom förra året. Den innehåller även en grym extra liveskiva från en konsert 1992. Kanadensisk rock blir inte mycket bättre än såhär, sen får Bryan Adams säga vad han vill ... ;)

IWC M 2017-02-28.jpg
 
Senast ändrad:

laketwig

Patek
2-Faktor
2017-03-07
Dags för ett lite countryrock av bästa märke kanske?

Eagles - Desperado (1973): Säger man Eagles tänker väl de flesta på Hotel California, både den söndertjatade låten och skivan. När den släpptes hade man redan hunnit med fyra tidigare album, varav dom tre första (Eagles, Desperado och On the Border) är deras bästa om man gillar countryrock. Svårt att välja en av dom tre men tvåan sticker ut lite då den har ett tema. Låtarna berättar en sammanhållen historia om hur det var att leva som laglös i den amerikanska western, lite löst baserad på Bröderna Daltons liv. Skulle kunna bli klockren filmmusik faktiskt. Som vanligt på deras tidiga skivor levererar Eagles riktigt bra låtar, grym stämsång och ett fantastiskt gitarrspel (oavsett typ av gitarr).

PS.
Äh, prova vilken som helst av dom tre första skivorna. Lika bra allihop!
Rolex 2017-03-07 (small).jpg
 

laketwig

Patek
2-Faktor
2017-03-14
Äpplet faller inte så långt från trädet, eller ...?

The Wallflowers - Bringing Down the Horse (1996): Det finns ett otal exempel på söner som med mer eller mindre framgång följer i sina berömda fäders spår (gäller dock inte mina ...:D ). Jacob Dylan är inte bara frontman i The Wallflowers, han är även son till Bob Dylan. Till skillnad från sin far ("...with a voice like sand and glue" *)) kan han dessutom sjunga riktigt bra. :)

Jacob Dylan harvade tillsammans med sin kompis Tobi Miller i diverse lokala band under skoltiden. Därefter gjorde man tillsammans med några andra ett seriöst försök att leva på musiken under bandnamnet The Apples. Det var först när man i början på 90-talet bytte namn till The Wallflowers som det började hända något. Man lyckade få ett skivkontrakt, släppte en skiva som inte sålde så bra och stod lite senare utan skivkontrakt igen. Efter diverse personalbyten spelade man in ett antal nya demos som till slut gav dom ett nytt skivkontrakt 1994. Det resulterade i skivan för dagen, som utan tvekan är deras bästa. Dylan, som är den huvudsakliga låtskrivaren, levererar här pop-rock av bästa märke, med hits som "6th Avenue Heartache", "One Headlight" med flera. Dom till dags datum fyra efterföljande skivorna är också helt OK, men kommer tyvärr inte i närheten av den här. Jacob Dylan har även släppt två soloskivor med mera avskalad och personlig musik. Han står hur som helst stadigt på egna ben, utan att behöva luta sig mot sin berömda far ... ;)

*) David Bowie - Song for Bob Dylan (1971)
IWC A 2017-03-14.jpg
 

laketwig

Patek
2-Faktor
2017-03-21
Idag får det bli en liveskiva igen.

The Who - Quadrophenia; Live in London (2014): När Quadrophenia ursprungligen släpptes 1973, hamnade den i lite bakvatten jämfört med den mer kända Tommy från 1969. Över tid har den omvärderats och anses idag vara minst lika bra som Tommy. Pete Townshend har skrivit ett antal rockoperas med socialt innehåll, som började med den något udda minioperan "A Quick One While He is Away" från 1966. "Tommy" blev ju en massiv framgång, inte minst på grund av låten "Pinball Wizard", så han spände bågen ännu hårdare med Quadrophenia. Här ger han sig på konflikten mellan mods och rockers i England under slutet av 60-talet och början på 70- talet. När jag var i England på språkresa 1970 fick man passa sig så man inte råkade hamna mitt i ett gängslagsmål. Riktigt otäckt faktiskt, där dödsfall inte var ovanligt ... :banghead:

Hur som helst, Quadrophenia visade sig vara svår att framföra i sin helhet live, så det var först mycket senare och med bättre teknik som man kunde göra den rättvisa. Skivan för dagen är inspelad på Wembley Arena i London den åttonde juli 2013 och får nog anses som den perfekta liveversionen av Quadrophenia. OK, varken Pete Townshend eller Roger Daltrey har väl riktigt samma röstresurser som tidigare, men det är bara en randanmärkning. Det är inte ofta som liveversionen av en skiva övertrumfar studioversionen, men fan vet om så inte är fallet här. "Schizophrenic? I'm bleeding Quadrophenic." ... ;)

PS.
Hade nöjet att få fota Roger Daltrey med flera från scenkanten hösten 2012, dvs knappt ett år tidigare än inspelningen av dagens skiva. Du hittar några bilder här:
https://klocksnack.se/threads/den-stora-fototråden.9218/page-7#post-572837

Rolex E 2017-03-21.jpg
 

laketwig

Patek
2-Faktor
2017-03-28
Lite rejäl amerikansk rock idag kanske ...? ;)

Styx - Paradise Theater *) (1980): Bröderna Chuck och John Panozzo, samt deras granne Dennis DeYoung, startade sitt första band (The Tradewinds) redan i grundskolan. James Young adderades till 1970 och man bytte namn till Styx i samband med att man lyckades få ett skivkontrakt 1972. Efter sex utgivna skivor, där endast någon enstaka låt från varje spelades på radio, fick man äntligen till det rejält. När även Tommy Shaw hade tillkommit lyckades man mellan 1977 och 1980 rada upp fyra platinumsäljande album (The Grand Illusion, Pieces of Eight, Cornerstone och Paradise Theater), där den sista fick bli skivan för dagen.

Vad som är lite ovanligt med Styx är att man har tre riktigt bra låtskrivare i bandet, där Young och Shaw står för lite tuffare rock, medans DeYoung leverar mera åt ballad- och musikteaterhållet. Dessa kontraster framgår tydligt på Paradise Theater, som är en konceptskiva om en fiktiv teaters uppgång och fall. Kontrasterna kompletterar varandra perfekt på den här skivan, som enligt mig är den bästa och mest helgjutna skiva dom gjort.

Tyvärr blev man efter en skiva till (Kilroy Was Here) oense om musikinriktningen, så DeYoung lämnade bandet och satsade på en solokarriär. Efterföljande Styx-skivor har inte helt oväntat blivit tuffare och mera gitarrbaserade. Samtliga är fortfarande bra, men når inte upp till den höjdpunkt som Paradise Theater innebar ...

*) Intressant nog stavas titeln på två olika sätt på skivan och dess omslag. I två fall används "Theater" och i två andra fall "Theatre" ... ;)

IWC I 2017-03-28 (small).jpg
 

laketwig

Patek
2-Faktor
2017-04-04
Åter till England och lite melodisk progressiv musik.

Camel - A Nod and a Wink (2002): Camel bildades i början på 70-talet av Andy Latimer (gitarr) och har gett ut 14 studioalbum och nästan lika många liveskivor. Man spelar en mycket melodisk progressiv rock, där en stor del av låtarna är instrumentala. Dagens skiva är faktiskt den enda där samtliga spår innehåller sång. Den är en hyllning till Peter Bardens, Camels ursprungliga keyboard-kille, som dog samma år som skivan spelades in. Musiken är mycket lättillgänglig, med bedövande vackra gitarrpartier här och där (gåshud, typ ...).

Camel har av olika anledningar haft en mängd musiker över åren, med Andy Latimer som enda fasta punkt. Tyvärr har även han drabbats av hälsoproblem, så A Nod and a Wink är den för tillfället senaste utgivna studioskivan. Ihärdiga rykten säger dock att det ska komma mera i en framtid. Jag håller tummarna, då Camel alltid har hört till mina favoriter ... :happyhappy:

Omega 2017-04-04 (small).jpg
 

laketwig

Patek
2-Faktor
2017-04-11
Lite träsk-rock kanske ...?

Tony Joe White - Closer to the Truth (1991): Efter hits med låtarna Polk Salad Annie och Rainy Night in Georgia i slutet på 60-talet gick det inget
vidare med karriären för Tony. Han gav ut ett antal skivor under 70- och början på 80-talet som knappt sålde något. Då flera andra artister hade
lyckats bättre med låtar han hade skrivit fokuserade han på låtskrivandet under resten av 80-talet. Det resulterade till exempel i fyra spår på Tina
Turners skiva Foreign Affair (1989), bland annat hiten Steamy Windows. Tinas manager blev så imponerad att han hjälpte till med att blåsa liv i
Tonys karriär igen. Det första resultatet blev skivan för dagen, som är den största kommersiella framgång han haft, med all rätt. Inte ett dåligt
spår utan ett rejält träskgung rakt igenom. Givetvis finns hans egen version av Steamy Windows med, men skivan är full med bra TJW-låtar.

Dom två tre efterföljande skivorna på 90-talet håller också hög klass, men sen har han inte lyckats få till det på samma sätt tyvärr.

IWC M 2017-04-11.jpg
 

corbendallasx

Friends of KS
Äh, lika bra att köra hela listan ju!
Det här är en guldgruva för musikälskare. För oss som inte har tillgång till dom där runda blanka tingestarna så finns dom flesta skivorna på Spotify.
Håll till godo och tack för tipsen Laketwig!

2016-09-26
Devon Allman - Ride or Die
https://open.spotify.com/album/7Cpr02cT8nhhclfTKcyM9s

2016-10-11
Eric Clapton - Live in Sn Diego
https://open.spotify.com/album/3eGHhpICuytpKNL1CBluOU

2016-10-18
Marillion - Misplaced CHildhood (1985)
https://open.spotify.com/album/6hAZj8L6V6XjochoLXf6WM

2016-11-01
RPWL - God Has Failed (2000)
https://open.spotify.com/album/02x3ZYMMigbHeF54GfRLcb

2016-11-08
Genesis - Selling England by the Pound (1973)
https://open.spotify.com/album/2tSRe2rkdJvZWMOIZpu6lk

2016-11-15
Santana: Santana IV Live at the House of Blues Las Vegas (2016)
https://open.spotify.com/album/1P6bQkdQZ6JMuy0ikZPEgO
(Osäker om den här är rätt)

2016-11-22
Rolling Stones - Havana Moon (2016)
https://open.spotify.com/album/4fhWcu56Bbh5wALuTouFVW

2016-11-29
Golden Earring - Moontan (1973)
https://open.spotify.com/album/4YsXD5Zmj8wjmPzPzUEDZh

2016-12-06
Bruce Springsteen - Hammersmith Odeon, London '75 (2006)
https://open.spotify.com/album/29HIscCMZKDTvGBWOQgbyf

2016-12-13
Dio - Holy Diver (1983)
https://open.spotify.com/album/167UPCjEEqXQKPJGZegOYc

2016-12-20
Supertramp - Crime of the Century (1974)
https://open.spotify.com/album/1TdDJPPEFZCV7Gu6dwYdOs

2017-01-03
Ayreon - Into the Electric Castle (1998)
https://open.spotify.com/album/4NbujDIZApLOjui4AIFuuu

2017-01-10
Black Sabbath - Black Sabbath (1970)
https://open.spotify.com/album/2T6jeELx5BqH4GMLObBy10

2017-01-17
Mike Oldfield - The Songs of Distant Earth (1994)
https://open.spotify.com/album/7AbAn57Y429agHSHIJXu8h

2017-01-24
Uriah Heep - Salisbury (1971)
https://open.spotify.com/album/3N6LZkne6bf50i2iWSVyaT

2017-01-31
IQ - Subterrania (1997)
Bandet finns på Spotify, men tyvärr inte just denna plattan. Länkar till bandet.
https://open.spotify.com/artist/0DQ9JcIWMGVzlQSfCVK4oN

2017-02-07
Wolfstone - Year of the Dog (1994)
Bandet finns på Spotify, men tyvärr inte just denna plattan. Länkar till bandet.
https://open.spotify.com/artist/6BFdmkhNHezhPxsTbLka1a

2017-02-13
Runrig - Once in a Lifetime (1988)
https://open.spotify.com/album/5WrFuu5Hbts4dnlIk20fTV

2017-02-21
Thunder - Rip it Up (2017)
https://open.spotify.com/album/70JzEEzoClYVhzBaGnWFWe

2017-02-28
Tom Cochrane - Mad Mad World (1991)
https://open.spotify.com/album/5PMU9v49i3qHuJEb9RVSmU

2017-03-07
Eagles - Desperado (1973)
https://open.spotify.com/album/09WBxbis5Sixt01FVMs8UM

2017-03-14
The Wallflowers - Bringing Down the Horse (1996)
https://open.spotify.com/album/1lvj6DJXQcGVkX1V6oaN76

2017-03-21
The Who - Quadrophenia; Live in London (2014)
https://open.spotify.com/album/15x78ENFnZFxy1ndHcu6XB

2017-03-28
Styx - Paradise Theater (1980)
https://open.spotify.com/album/7HfN3At27wxO3XpIiGkqh1

2017-04-04
Camel - A Nod and a Wink (2002)
Bandet finns på Spotify, men tyvärr inte just denna plattan. Länkar till bandet.
https://open.spotify.com/artist/3Uz6jx81OY2J5K8Z4wmy2P

2017-04-11
Tony Joe White - Closer to the Truth (1991)
https://open.spotify.com/album/16oWuGAB9zvkeKObHZfp0H
 

laketwig

Patek
2-Faktor
2017-04-18
Dags för en soloskiva från en av medlemmarna i Pink Floyd ...

Roger Waters - Amused to Death (1992): Som en av grundarna till Pink Floyd hade Roger Waters en mycket stor påverkan på musiken under bandets storhetstid. Utöver ett stort antal låtar skrev han i princip alla texter. Mastodontverket The Wall (1979) är till 90% en renodlad Watersskiva och den sista skivan som Pink Floyd gjorde med Waters är till 100% skriven av honom (The Final Cut från 1983. Passande titel ...). Efter långvarig oenighet om musikalisk inriktning, främst med David Gilmour, lämnade Waters officiellt Pink Floyd 1985. Ett år senare stämde han kvarvarande medlemmar om rättigheten till musiken och bandnamnet, en process han förlorade 1987 efter en förlikning utanför domstol.

Waters hade dock inte varit sysslolös efter The Final Cut eller under tiden som det legala bråket pågick. 1984 släppte han The Pros and Cons of Hitch Hiking, hans första riktiga soloskiva, med bl a Eric Clapton på gitarr. Ett konceptalbum som alla Waters soloskivor, här baserat på en (mar)dröm om att lämna allt det trygga för det okända. Skivan fick ingen vidare kritik när den släpptes men har omvärderats över tid. 1987 gjorde han ett nytt försök med Radio K.A.O.S. som handlar om en radiostation. Den skivan fick inte heller mycket uppmärksamhet. Han hade svurit på att inte spela The Wall igen förrän Berlinmuren föll, vilket den tack och lov gjorde 1989. Han höll sitt löfte och levererade tillsammans med andra kända artister en bejublad The Wall-konsert i Berlin sommaren 1990.

Äntligen framme vid dagens skiva (sorry, got a bit carried away ...:sorry: ). Amused to Death från 1992 är utan tvekan Waters största framgång som soloartist. En riktigt helgjuten skiva med ett uppbåd av duktiga musiker som medverkar. Som vanligt ett konceptalbum, den här gången en protest mot bl a Gulfkriget och inte minst krigets inträde som TV-underhållning. Låt oss hoppas att nästa skiva blir minst lika bra ...: ;)

"Is This the Life We Really Want? is a new studio album by British rock musician and former Pink Floyd member Roger Waters. It will be released on 19 May 2017 and will be his first rock album in nearly 25 years, since Amused to Death (1992)."

Rolex 2017-04-18 (small).jpg
 
Senast ändrad:

corbendallasx

Friends of KS
laketwig's klock- och skivtips

2016-09-26

Devon Allman - Ride or Die
https://open.spotify.com/album/7Cpr02cT8nhhclfTKcyM9s

2016-10-11
Eric Clapton - Live in Sn Diego
https://open.spotify.com/album/3eGHhpICuytpKNL1CBluOU

2016-10-18
Marillion - Misplaced CHildhood (1985)
https://open.spotify.com/album/6hAZj8L6V6XjochoLXf6WM

2016-11-01
RPWL - God Has Failed (2000)
https://open.spotify.com/album/02x3ZYMMigbHeF54GfRLcb

2016-11-08
Genesis - Selling England by the Pound (1973)
https://open.spotify.com/album/2tSRe2rkdJvZWMOIZpu6lk

2016-11-15
Santana: Santana IV Live at the House of Blues Las Vegas (2016)
https://open.spotify.com/album/1P6bQkdQZ6JMuy0ikZPEgO
(Osäker om den här är rätt)

2016-11-22
Rolling Stones - Havana Moon (2016)
https://open.spotify.com/album/4fhWcu56Bbh5wALuTouFVW

2016-11-29
Golden Earring - Moontan (1973)
https://open.spotify.com/album/4YsXD5Zmj8wjmPzPzUEDZh

2016-12-06
Bruce Springsteen - Hammersmith Odeon, London '75 (2006)
https://open.spotify.com/album/29HIscCMZKDTvGBWOQgbyf

2016-12-13
Dio - Holy Diver (1983)
https://open.spotify.com/album/167UPCjEEqXQKPJGZegOYc

2016-12-20
Supertramp - Crime of the Century (1974)
https://open.spotify.com/album/1TdDJPPEFZCV7Gu6dwYdOs

2017-01-03
Ayreon - Into the Electric Castle (1998)
https://open.spotify.com/album/4NbujDIZApLOjui4AIFuuu

2017-01-10
Black Sabbath - Black Sabbath (1970)
https://open.spotify.com/album/2T6jeELx5BqH4GMLObBy10

2017-01-17
Mike Oldfield - The Songs of Distant Earth (1994)
https://open.spotify.com/album/7AbAn57Y429agHSHIJXu8h

2017-01-24
Uriah Heep - Salisbury (1971)
https://open.spotify.com/album/3N6LZkne6bf50i2iWSVyaT

2017-01-31
IQ - Subterrania (1997)
Bandet finns på Spotify, men tyvärr inte just denna plattan. Länkar till bandet.
https://open.spotify.com/artist/0DQ9JcIWMGVzlQSfCVK4oN

2017-02-07
Wolfstone - Year of the Dog (1994)
Bandet finns på Spotify, men tyvärr inte just denna plattan. Länkar till bandet.
https://open.spotify.com/artist/6BFdmkhNHezhPxsTbLka1a

2017-02-13
Runrig - Once in a Lifetime (1988)
https://open.spotify.com/album/5WrFuu5Hbts4dnlIk20fTV

2017-02-21
Thunder - Rip it Up (2017)
https://open.spotify.com/album/70JzEEzoClYVhzBaGnWFWe

2017-02-28
Tom Cochrane - Mad Mad World (1991)
https://open.spotify.com/album/5PMU9v49i3qHuJEb9RVSmU

2017-03-07
Eagles - Desperado (1973)
https://open.spotify.com/album/09WBxbis5Sixt01FVMs8UM

2017-03-14
The Wallflowers - Bringing Down the Horse (1996)
https://open.spotify.com/album/1lvj6DJXQcGVkX1V6oaN76

2017-03-21
The Who - Quadrophenia; Live in London (2014)
https://open.spotify.com/album/15x78ENFnZFxy1ndHcu6XB

2017-03-28
Styx - Paradise Theater (1980)
https://open.spotify.com/album/7HfN3At27wxO3XpIiGkqh1

2017-04-04
Camel - A Nod and a Wink (2002)
Bandet finns på Spotify, men tyvärr inte just denna plattan. Länkar till bandet.
https://open.spotify.com/artist/3Uz6jx81OY2J5K8Z4wmy2P

2017-04-11
Tony Joe White - Closer to the Truth (1991)
https://open.spotify.com/album/16oWuGAB9zvkeKObHZfp0H

2017-04-18
Roger Waters - Amused to Death (1992)
https://open.spotify.com/album/5RqQH15mFgHI984n25pFg3
 

laketwig

Patek
2-Faktor
2017-04-25
Äntligen tisdag och idag blir det en skiva som har haft stor betydelse för mitt musikintresse.

Wishbone Ash - Argus (1972) [Remastered& expanded 2002]: Jag har haft nöjet att spela trummor i några olika band under en trettioårsperiod. I början på 70-talet spelade jag i ett band från Uppsala, det första "riktiga" band jag var med i. Vår musik var uppbygd runt två mycket duktiga gitarrister, precis som i bandet för dagen. Innan vi hunnit skaka fram tillräckligt mycket egenskrivet material lånade vi i början en hel del från Wishbone Ash. Det gällde ju att få ihop låtar så det räckte till spelningarna och merparten lånades just från dagens skiva.

Wishbone Ash bildades i England 1969 av Martin Turner och Steve Upton, bas respektive trummor. Man rekryterade dom båda gitarristerna Andy Powell och Ted Turner (no relation). Debutskivan, som bara bar bandets namn, släpptes 1970 och histora började skrivas. Inspirerade av Jeff Beck och Jimmy Page i Yardbirds, förfinade man vad som brukar kallas "harmony twin lead guitar", vilket blev bandets signum under kommande år. Året efter släpptes deras andra skiva (Pilgrimage) och ytterligare ett år senare kom dagens skiva. Med Argus träffade man helt rätt och den räknas som deras absoluta mästerverk. Den innehåller bl a dom klassiska WA-låtarna The King Will Come, Warrior och Throw Down the Sword, men alla spår är grymt bra. Min remastrade utgåva innehåller dessutom liveversioner av tre andra klassiska WA-låtar; Jail Bait, The Pilgrim och Phoenix, vilket nästan gör den till en "Greatest Hits". Utöver Argus brukar deras första liveskiva, Live Dates från 1973, räknas till dom skivor man måste ha av Wishbone Ash.

Till dags datum har man släpp ca 25 studioalbum och minst lika många liveskivor. Wishbone Ash är i högsta grad aktiva fortfarande, med Andy Powell som enda kvarvarande originalmedlem. Det är inte så ofta man släpper nytt studiomaterial, men livspelningar och liveskivor duggar fortfarande tätt. Det ska vi vara tacksamma för ... :happyhappy:
IWC A 2017-04-25.jpg


 

laketwig

Patek
2-Faktor
2017-05-02
Dags för något lite mera udda än vanligt idag, men som förtjänar bättre än att glömmas bort:

Warhorse - Outbreak of Hostilities (1991): Olika falla ödets lotter. Nick Simper spelade bas i Deep Purple på deras tre första skivor men fick sparken 1969, dvs ett år innan Deep Purple slog igenom stort med skivan In Rock. Under en kort tid spelade han sen i Marsha Hunts band, men när hon blev gravid och tog en paus från musiken, omformade han bandet till Warhorse med Ashley Holt på sång. Under en kort period var även keyboardvirtuosen Rick Wakeman med, för att nästan direkt gå över till Yes och där göra sig ett världsnamn.

Man fick skivkontrakt med det nybildade bolaget Vertigo (dvs svindel, som du fick om du tittade på skivetiketten när den snurrade på skivspelaren ... ;) ) och den första skivan, Warhorse, gavs ut 1970. Trots flitigt turnerande med uppskattade konserter sålde den inget vidare. Oenighet om inriktning ledde till byte av gitarrist innan skiva nummer två, Red Sea, gavs ut 1972. Tyvärr gick det inte bättre för den, så medlemmarna började skingras för vinden till andra band. Ashley Holt har t ex sjungit på flera av Rick Wakemans soloskivor.

Tjugo år senare gavs dagens skiva ut, som på en CD innehåller dom två skivor som Warhorse gjorde. Musiken påminner rätt mycket om Deep Purple, dvs klart bra gitarr- och orgeldriven hård rock. Med en annan producent och bättre uppbackning från skivbolaget kunde det varit Warhorse och inte Deep Purple som hade blivit ett jättenamn i rockvärlden. Olika falla som sagt ödets lotter ... :)

Rolex E 2017-05-02 (small).jpg
 

laketwig

Patek
2-Faktor
2017-05-09
Tisdag och dags för en av mina absoluta favoritskivor från 2016.

Georgius - String Theory (2016): Under en period reste jag flera gånger om året till Polen i tjänsten. Givet mitt musikintresse spenderade jag en hel del av min begränsade fritid i Warszawas mycket välsorterade skivaffärer. Det produceras otroligt mycket högkvalitativ musik i Polen, inte minst inom progresiv rock och jazz. Många band spelar lite väl komplex musik för min smak, men det finns också en hel bunt som är betydligt lättillgängligare. Av dom som även fått ett erkännande utanför Polen kan t ex nämnas Millenium, Quidam, Satellite, Riverside, Collage och Albion. Dom sistnämnda för oss över till dagens skiva.

Jerzy Antczak är den mycket begåvade gitarristen i Albion. 2014 släppte han sin första soloskiva (Ego, Georgius) som helt rättvist fick mycket bra recensioner. Förra året kom hans andra soloskiva, den här gången under artistnamnet Georgius. Fantastisk progresiv rock med låtar som fastnar direkt och ett gitarrspel som är bland det bästa jag hört. Normalt så skulle jag störa mig på hans polska brytning i den engelska sången, men till och med det passar in perfekt i helheten. Skivan är svår att få tag på, i alla fall fysiskt, men lyckas du väntar en högtidsstund och en dörröppnare till massor av bra polsk musik ... :happyhappy:

IWC I 2017-05-09.jpg
 

corbendallasx

Friends of KS
laketwigs klock- och skivtips
2016
2016-09-26

Devon Allman - Ride or Die
https://open.spotify.com/album/7Cpr02cT8nhhclfTKcyM9s

2016-10-11
Eric Clapton - Live in Sn Diego
https://open.spotify.com/album/3eGHhpICuytpKNL1CBluOU

2016-10-18
Marillion - Misplaced CHildhood (1985)
https://open.spotify.com/album/6hAZj8L6V6XjochoLXf6WM

2016-11-01
RPWL - God Has Failed (2000)
https://open.spotify.com/album/02x3ZYMMigbHeF54GfRLcb

2016-11-08
Genesis - Selling England by the Pound (1973)
https://open.spotify.com/album/2tSRe2rkdJvZWMOIZpu6lk

2016-11-15
Santana: Santana IV Live at the House of Blues Las Vegas (2016)
https://open.spotify.com/album/1P6bQkdQZ6JMuy0ikZPEgO
(Osäker om den här är rätt)

2016-11-22
Rolling Stones - Havana Moon (2016)
https://open.spotify.com/album/4fhWcu56Bbh5wALuTouFVW

2016-11-29
Golden Earring - Moontan (1973)
https://open.spotify.com/album/4YsXD5Zmj8wjmPzPzUEDZh

2016-12-06
Bruce Springsteen - Hammersmith Odeon, London '75 (2006)
https://open.spotify.com/album/29HIscCMZKDTvGBWOQgbyf

2016-12-13
Dio - Holy Diver (1983)
https://open.spotify.com/album/167UPCjEEqXQKPJGZegOYc

2016-12-20
Supertramp - Crime of the Century (1974)
https://open.spotify.com/album/1TdDJPPEFZCV7Gu6dwYdOs

2017
2017-01-03
Ayreon - Into the Electric Castle (1998)
https://open.spotify.com/album/4NbujDIZApLOjui4AIFuuu

2017-01-10
Black Sabbath - Black Sabbath (1970)
https://open.spotify.com/album/2T6jeELx5BqH4GMLObBy10

2017-01-17
Mike Oldfield - The Songs of Distant Earth (1994)
https://open.spotify.com/album/7AbAn57Y429agHSHIJXu8h

2017-01-24
Uriah Heep - Salisbury (1971)
https://open.spotify.com/album/3N6LZkne6bf50i2iWSVyaT

2017-01-31
IQ - Subterrania (1997)
Bandet finns på Spotify, men tyvärr inte just denna plattan. Länkar till bandet.
https://open.spotify.com/artist/0DQ9JcIWMGVzlQSfCVK4oN

2017-02-07
Wolfstone - Year of the Dog (1994)
Bandet finns på Spotify, men tyvärr inte just denna plattan. Länkar till bandet.
https://open.spotify.com/artist/6BFdmkhNHezhPxsTbLka1a

2017-02-13
Runrig - Once in a Lifetime (1988)
https://open.spotify.com/album/5WrFuu5Hbts4dnlIk20fTV

2017-02-21
Thunder - Rip it Up (2017)
https://open.spotify.com/album/70JzEEzoClYVhzBaGnWFWe

2017-02-28
Tom Cochrane - Mad Mad World (1991)
https://open.spotify.com/album/5PMU9v49i3qHuJEb9RVSmU

2017-03-07
Eagles - Desperado (1973)
https://open.spotify.com/album/09WBxbis5Sixt01FVMs8UM

2017-03-14
The Wallflowers - Bringing Down the Horse (1996)
https://open.spotify.com/album/1lvj6DJXQcGVkX1V6oaN76

2017-03-21
The Who - Quadrophenia; Live in London (2014)
https://open.spotify.com/album/15x78ENFnZFxy1ndHcu6XB

2017-03-28
Styx - Paradise Theater (1980)
https://open.spotify.com/album/7HfN3At27wxO3XpIiGkqh1

2017-04-04
Camel - A Nod and a Wink (2002)
Bandet finns på Spotify, men tyvärr inte just denna plattan. Länkar till bandet.
https://open.spotify.com/artist/3Uz6jx81OY2J5K8Z4wmy2P

2017-04-11
Tony Joe White - Closer to the Truth (1991)
https://open.spotify.com/album/16oWuGAB9zvkeKObHZfp0H

2017-04-18
Roger Waters - Amused to Death (1992)
https://open.spotify.com/album/5RqQH15mFgHI984n25pFg3

2017-04-25
Wishbone Ash - Argus (1972)
https://open.spotify.com/album/0VeymxQTfH6Mk6AovDlZw8 (Deluxe Edition)

2017-05-02
Warhorse - Outbreak of Hostilities (1991)
https://open.spotify.com/album/4kJgchQva6EmcQ4j3q3h2M

2017-05-09
Georgius - String Theory (2016)
https://open.spotify.com/album/7sM2jVzooAlisb6C3btgE6
(Tyvärr saknas dom två första låtarna, man får anta det har med rättigheter att göra)
 

laketwig

Patek
2-Faktor
2017-05-16
Dags att utbilda er lite mer inom det som brukar kallas neo-prog.

Pendragon - The Masquerade Overture (1996): Jag har nämnt Pendragon tidigare i mitt tips om en skiva med Marillion om jag minns rätt. Tillsammans med med Marillion, Arena och IQ räknas Pendragon som en av dom mera framgångsrika inom brittisk neo-prog. Det finns dessutom kopplingar mellan flera av banden. Pendragon bildades av Nick Barrett (gitarr, sång) 1978. Trögt i starten, men kariären tog fart när Clive Nolan (keyboard) blev medlem 1986. Clive Nolan är en erkänt duktig musiker som har haft stor betydelse för brittisk neo-prog. Utöver ett antal mindre sidoprojekt (Shadowland t ex) bildade han i mitten på 90-talet Arena tillsammans med Mick Pointer, Marillions ursprungliga trummis.

Åter till Pendragon. Det gick som sagt trögt i starten, då man hade lite svårt att hitta en distinkt egen stil. Man gjorde inget större avtryck på hemmamarknaden, men lyckades lite bättre i andra europeiska länder, framför allt i Polen. I början på 90-talet började det dock äntligen lossna, tack vare tre riktigt bra skivor på raken:

- The World (1991)
- The Window of Life (1993)
- The Masquerade Overture (1996)

Den sistnämnda är utan tvekan deras bästa och mest helgjutna skiva. Neo-prog när den är som bäst, med flera långa episka spår, grymma gitarrsolon och en perfekt produktion där alla instrumenten har sin givna plats. Gillar du musikstilen men missat den här skivan har du något att se fram emot ... :)

PS.
Pendragon har precis släppt en dubbel liveskiva där man firar 20- årsjubileumet av skivan i dagens skivtips, givetvis inspelad i Polen, där man som sagt har mest fans. CD 1 innehåller hela The Masquerade Overture med alla låtarna i mycket bra versioner.

Omega 2017-05-16 (small).jpg
 
Senast ändrad:

laketwig

Patek
2-Faktor
2017-05-23
Kom osökt att tänka på dagens skiva av någon anledning ... :)

Tyla Gang - Yachtless (1977): När dom engelska pubrockarna Ducks Delux splittrades 1975, startade frontmannen Sean Tyla ett löst sammansatt eget band under namnet Tyla Gang. Första resultatet blev dagens skiva, som tog flera år att spela in. Olika musiker från andra pubrockband som Brinsley Schwarz, Graham Parker & The Rumour, tidigare Ducks Delux och ett antal okända passerade för att vara med på några låtar. Slutresultatet blev trots detta mycket bra. Okomplicerad stampa-takten-med-foten pubrock med bra gitarrdriv, utan att gå till överdrift. Passar utmärkt i bil också!

Fotnot:
"Yachtless" är ett begrepp som representerar dålig finansiell status, vilket är lätt att hamna i när man hänger här ... ;)
Andra varianter är:
- Being in a No-Yacht situation
- Being in a No-Yacht income Group
- Having no Yacht
- Low on Yachts
- All out on Yachts
- Short on Yachts

Rolex YM 2017-05-23.jpg
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Jag har ända sen 60-talet haft ett stort musikintresse. Musiken räddade mig från idrotten som jag brukar säga ;). Att jag har spelat trummor i ett par olika band under totalt 30 år har givetvis bidragit, men sen jag för ca 15 år sedan fick ryggproblem har jag fått nöja mig med att lyssna på musik. Det har resulterat i en ansenlig och varierad samling CD'n (5.000++), varav ett antal får följa med till jobbet varje dag.

Man försöker ju förnya sig i "Dagens klocka-tråden" så en dag för ett år sedan placerade jag klockan på en av skivorna jag hade med mig till jobbet och tog kortet. Jag gjorde det ett par gånget till under våren men utan att kommentera varken klockan eller skivan. Nu i höstas började jag skriva lite om både klockan och skivan, mest som en kul grej bara. I början bara nån rad men sen har det utökats vartefter. Jag har fått en hel del positiva och uppskattande reaktioner på det här, vilket är fantastiskt kul, men också klagomål på att posterna försvinner snabbt i trådflödet. Därför har jag efter uppmaning från flera valt att starta den här tråden under Lifestyle, där mina klock- och skivtips kommer att samlas. Nåja, det blir väl mest skivtips nu, då jag gått runt ett varv i klocksamlingen.

Hur som helst, här kommer mina tips sen i höstas i repris. Håll till godo!

2016-09-26
Dagens skiv- och klocktips ... ;)
IMG_376.JPG


2016-10-11
Dags för ett klock- och skivtips igen. Nyligen släppt men inspelad 2007. Grymma versioner av hans mest kända låtar.
IMG_385.JPG


2016-10-18
Tisdag, så det är dags för laketwigs klock- och skivtips igen. Förutom att färgen matchar, klart trevlig klocka för en rimlig peng och klart bra skiva. En av de bättre skivor som gavs ut under 80-talet, här i remastrad version + extraskiva med outgivet material från samma period (1985).
IMG_391.JPG



2016-11-01
Missade mitt klock- och skivtips förra tisdagen beroende på tjänsteresa, så jag tar igen det med råge idag. :)
- Rolex SD i senaste utgåva. Letar du efter en rejäl dykare i anständig storlek med grym länk kan du sluta leta nu.
- RPWL - God Has Failed (2000). Saknar du också Pink Floyd och tycker att David Gilmours soloskivor är för mesiga ska du definitivt prova den här ... :happyhappy:
IMG_397.JPG


Ur

2016-11-08
Tisdag innebär laketwig's klock- och skivtips i den här tråden. Som vanligt, två höjdare:
- Den vita 42mm Explorer II'an behöver knappast någon närmare introduktion. Perfekt sommarklocka och resekompis. Storleken jämfört med den äldre på 40mm och färgen på urtavlan (vit eller svart) genererar lika många olika åsikter som folk man frågar. Jag tycker båda storlekarna och färgerna har sin plats, men som @Compiss sa i en tråd nyligen, den större ska vara vit och den mindre svart. Amen to that! :cigar:
- Genesis: Selling England by the Pound (1973). Vi som är uppvuxna med musiken under 70-talet vet att det fanns en tid innan Phil Collins tog över sångmikrofonen i Genesis och började dra mot pop. På deras sex första studioskivor (+ ett par live) är det Peter Gabriel som sjunger, som sedan gav sig ut på en mycket framgångsrik solokarriär. De flesta brukar anse att Selling England by the Pound är höjdpunkten på Gabriel-eran och därmed också det bästa som Genesis har gjort. Jag delar definitivt den åsikten ... :happyhappy:
IMG_401.JPG


2016-11-15
Bara halvvägs genom årets värsta månad kanske det piggar upp med laketwig's klock- och skivtips? Det är ju i alla fall tisdag ... ;)

IWC Ingenieur (aka "Ingy"): Den ultimata sportdressaren eller ...? Tunn men en otroligt gedigen sak med en av marknadens grymmaste länkar, som med bara en halvlänk kan vara lite svår att få till passformen på. Första intrycket kanske är lite platt och tråkigt, tills man upptäcker alla små detaljer. Folk brukar klaga på att det bara sitter en ETA-traktor i, men går alla lika bra som min (+ 1,3 spd) låter det som ett perfekt val av urverk. Vilken kombination av urtavla och visare man sen föredrar är en smaksak.

Santana: Santana IV Live at the House of Blues Las Vegas (2016): För en gångs skull plockar jag fram en nyligen utgiven skiva. För er som med välbehag minns "Abraxas" (1970) och "Santana III" (1971) väntar en högtidsstund. Carlos Santana har samlat ihop det ursprungliga bandet för en bejublad konsert i Las Vegas tidigare i år. Grymt är bara förnamnet ... :happyhappy:
IMG_405.JPG


2016-11-22
Två riktiga klassiker i senaste tappning i tisdagens klock- och skivtips från laketwig:
Omega SMPc: Mellanchefsklockan som många passerar på väg mot en sub, eller ...? Tycker nog att utförande och upplevd kvalitet står sig väl mot en sub, även om man inte väger in att den betingar ca halva listpriset mot en sub ... ;)
Rolling Stones - Havana Moon (2016): Liveskiva från en konsert på Kuba tidigare i år, den 25'e mars för att vara exakt. Rolling Stones fick nöjet att bli det första rockband som spelade en gratis utomhuskonsert på Kuba. Uppskattningsvis bestod publiken av ca 1,2 millioner personer ...! Jag tycker att dom låtit ganska trötta på de senaste skivsläppen, inte minst live, men här är dom i fin form och levererar kanonversioner av sina mest kända låtar.
IMG_409.JPG


2016-11-29
Tisdag och dags för ett nytt klock- och skivtips:

TAG Heuer Aquaracer (WAY2112): En mycket bra mellanprisdykare, men vad som gör att den står ut i mängden är givetvis den fantastiska urtavlan. Skiftar vilt från ljusblå till nästan svart beroende på ljus. Och så sunburst på det! Mycket tydlig och lättavläst oavsett ljusförhållande. Att mitt ex dessutom går +0,5 spd gör inte saken sämre ... :cigar:
Golden Earring - Moontan (1973): Jag antar att de flesta, oavsett ålder, minns monsterhiten "Radar Love" som kommer från den här skivan. Däremot är det nog färre som har hört hela skivan. Det borde ni göra, då nästan alla spår är grymt bra.

Frågan som kvarstår är om det går att klämma ut lite moonburst från TAG'en ...? ;)
IMG_413.JPG


2016-12-06

Tisdag och dags för ett nytt klock- och skivtips:

IWC Fliegeruhr Mark XVI (IW325504): Min första seriösa automatiska klocka, såld ny 2006 och jag köpte den begagnad men nyservad 2013. Ett klassiskt flygarur blir inte mycket bättre än såhär. Smidigt format, lättavläst och en av marknadens bästa och snyggaste länkar. En intressant historia bakom klockan också, som du kan läsa mera om i min recension här:
https://klocksnack.se/threads/iwc-fliegeruhr-mark-xvi-ref-iw325504.48323/

Bruce Springsteen - Hammersmith Odeon, London '75 (2006): 1975 var året då Bruce Springsteen med band för första gången tog steget ut från Nordamerika och landade i London. Med tre utgivna studioskivor var han redan en kultfigur för många i USA men knappt känd i Europa eller i resten av världen. Som tur var spelades Londonkonserten in och även filmades i sin helhet. Därefter låg materialet bortglömt i 30 år, tills Bruce 2005 började rota i sina arkiv efter tidigt material. Det ska vi vara tacksamma för, då detta är den ultimata liveskivan med Bruce Springsteen. Låtarna är givetvis från hans tre första skivor, som utan tvekan är hans bästa. Ni som trodde att hans karriär började 1984 med "Born in the U.S.A." har just fått en njutbar hemläxa ... ;)

2006 var ett bra år ... :happyhappy:
IMG_418-rätt.jpg


2016-12-13
Tisdag och dags för ett nytt klock- och skivtips igen. Jag gjorde ju kopplingen redan i fredagstråden, så dagens tips var givet:

Rolex Sea-Dweller 4000 (ref 116600): Efter att ha varit borta från marknaden under ett antal år släppte Rolex den nya Sea-Dwellern under Basel 2014. Jag hade haft den äldre versionen som slutmål medans jag provade mig igenom ett antal billigare dykare, men tillfälligheter ändrade på detta. En annan forummedlem lyckades få tag på ett av dom första svenska exemplaren men valde att behålla sin äldre 16600 istället. Jag högg direkt på annonsen "...and the rest is history". Ultimat dykare, byggd som en stridsvagn men som fungerar perfekt till vardags också. Inget fel på den äldre versionen, men den nya länken med glidelock motiverar mer än väl merkostnaden. En Holy Diver helt enkelt ... ;)

Dio - Holy Diver (1983): Ronnie James Dio (RIP) hade tre succéskivor med Ritchie Blackmore's Rainbow och två med Black Sabbath i bagaget när han 1983 släppte den första skivan under eget namn. Förväntningarna hos hårdrockarna var givetvis skyhöga, med all rätt. Dom blev inte besvikna, då skivan är en hårdrocksklassiker, med titellåten och Rainbow in the Dark med flera som höjdpunkter.
IMG_422.JPG


2016-12-20
Tre dagar till julledighet och dags för ett nytt klock- och skivtips igen, den här gången med en låneklocka som eventuellt ska inhandlas:

Rolex Explorer II (ref 16570): Har redan en vit 216570 som jag även har en svart tavla till. Efter att ha provat båda tavlorna en längre tid har jag kommit fram till att 216570 ska vara vit. Däremot ska 16570 vara svart, så när möjligheten att få prova ett fint ex från 2003 för ev köp dök upp tog jag givetvis chansen. Båda modellerna har sitt berättigande men upplevs ganska olika. 16570 är betydligt nättare i storlek medans länken till 216570 spöar skiten ur länken till 16570. Båda versionerna är mycket trevliga klockor, så vi får se om jag sitter med en av varje när veckan är slut. Svårt det här ... :nailbiting:

Supertramp - Crime of the Century (1974): Finansiellt uppbackade av en holländsk miljonär släppte Supertramp två skivor i början på 70-talet. Då ingen av skivorna sålde något värt att nämna drog han tillbaka sitt stöd 1972. Som tur var hade man ett skivkontrakt som två år senare resulterade i Crime of the Century, en av 70-talets bästa skivor, här i remastrad version med en extra liveskiva från en konsert 1975. Resten är, som dom säger, historia ... ;)
IMG_426.JPG


2017-01-03
Business as usual igen och dags för ett nytt klock- och skivtips, den här gången med två godbitar från 1998:

Breitling Aerospace Repetition Minutes (ref F65062): I slutet på 1997 satt jag och bläddrade i Eurocardtidningen med en Casio ana-digi på armen. Över en helsida var det en annons för Breitling Aerospace med blå urtavla. Har väl sällan känt ett sådant köpsug efter att ha sett en annons. Pallrade mig iväg till AD'n som fanns på min hemort, med nollkoll på vad seriösa klockor kostade. "Hur mycket sa du ...?" :banghead:. Som sagt, nollkoll. Nåja, nytt jobb med rätt OK lön, så man måste väl kunna unna sig något? Valde bort länken som jag inte gillade (snål?) och i januari 1998 kunde jag hämta ut mitt exemplar. Den har varit en trogen kamrat i snart 19 år nu och har sett alla världsdelar, då jag tidigare reste rätt mycket i tjänsten. Perfekt klocka på resande fot, med dubbla tidszoner, larm mm. Utöver batteribyte ca vart fjärde år har jag bara bytt packningar vid vartannat batteribyte. Har aldrig krånglat på något sätt. Väger 59 gr på tjockt flygarläder med viklås och är extremt tydlig och lättavläst. För mig är detta den ultimata versionen av Aerospacen. Senare modeller har blivit större och siffrornas typsnitt har ändrats till större och italic. Skulle den packa ihop en dag blir jag nog tvungen att snoka upp en till i samma färg, men kanske med länk den här gången ... ;)

Ayreon - Into the Electric Castle (1998): Den mycket begåvade holländska gitarristen och låtskrivaren Arjen Anthony Lucassen har gett ut ett stort antal skivor under artistnamnet Ayreon. Han han en stor fascination för rymden och science fiction, vilket återkommer som tema i många av hans skivor. Han har dessutom en förmåga att få gräddan av musiker att ställa upp och hjälpa till på skivorna. Den här, som kanske är hans bästa, är inget undantag ... :happyhappy:
IMG_431.JPG


2017-01-10
Dags för ett nytt klock- och skivtips. Jag har ingen brist på skivor men det börjar bli ont om klockor. Får lov att börja flippa mera om jag ska kunna hålla liv i detta ...: ;)

Scurfa Diver One: Min beater för trädgårdsjobb med mera där det finns risk för skador på klockan. Framtagen av Paul Scurfield, en professionell dykare, som ett svar på önskemål från kollegor om ett billigt men pålitligt och stryktåligt kvartsur. Diver One är den första modellen som togs fram men det finns ett par till, även med automatiska urverk. Namnet syftar på "Diver 1", vilket avser den dykare i en tregrupp som kontrollerar dyket. En mycket trevlig klocka i PVD'at stål som endast mäter 40mm men är mycket rejäl och lättavläst. Tyvärr slutsåld nu men den finns en liknande för strax över 2k som har gula visare. Den är dessutom godkänd för 300m jämfört med 200m för min. Se länk nedan för mera info:

http://scurfawatches.com/

Black Sabbath - Black Sabbath (1970): Sommaren 1970 var jag på språkresa till Torquay på engelska sydkusten. Populär sommarort så det fanns möjlighet att se och lyssna på en mängd olika band, vilket vi givetvis gjorde. En kväll hade vi köpt biljetter till en konsert med Juicy Lucy, som hade ett par hits på listorna just då. Förband var de totalt okända Earth, som visade sig vara riktigt bra, vilket även Juicy Lucy var. Lite senare på hösten stod jag som vanligt och bläddrade bland nysläppta skivor i min skivaffär, såg ett omslag som såg häftigt ut och bad att få lyssna på skivan. Kände direkt igen varje låt från konserten med Earth, fast nu hette dom Black Sabbath. Köpte givetvis skivan och resten är återigen historia ... :)
IMG_436.JPG


2017-0-17
Dags för ett sista klock- och skivtips, då jag nu har blivit så desperat att jag dragit in min frus klocka i det här. Fick dessutom till lite rymdkoppling till dagens skiva ...:

Fortis B-42: Inte det vanligaste märket på KS, men fina och prisvärda klockor är det definitivt. Fortis startades av Walter Vogt redan 1912 men är kanske mest känt för att sedan 1994 ha varit standardklocka för ryska kosmonauter. Deras flygarklockor är också mycket uppskattade, så mycket att man tilldelades Aviation Watch Award 2004. Modellen B-42 (42mm) finns i många varianter (dykare/flygare, GMT, kronograf) och i många färger. Min frus vita med vackert blånerade visare och index är dock en av de snyggare (enligt mig). Grym antireflexbehandling gör den dessutom otroligt lättavläst i alla situationer. Det enda jag kan klaga på är en ganska svag lume. Inget vidare andrahandsvärde heller, vilket gör en begagnad till ett klipp! :cigar:

Mike Oldfield - The Songs of Distant Earth (1994): Mike Oldfield och hans skiva Tubular Bells kan till stor del skyllas för skivbolaget Virgins framgångar och därmed Richard Bransons förmögenhet. Han har dock under åren givit ut ett stort antal skivor som spänner över allt från komplex instrumentalmusik till trallvänlig pop med Maggie Reilly. Dagens skiva kan dock snarare klassas som filmmusik, dock till en film som ännu inte spelats in. Titeln kommer från en science fiction-bok som Arthur C. Clarke (RIP) gav ut 1986. Handlingen utspelar sig i en avlägsen framtid och beskriver den kulturkrock som uppstår när ett rymdskepp med emigranter från den döende jorden anländer till en koloni grundad av människor i ett annat solsystem. Mike Oldfield blev så fascinerad av boken att han skrev och spelade in komplett musik till en eventuell framtida film. Arthur C. Clarke lär ha sagt att om han själv hade kunnat komponera musik till den tänkta filmen skulle den ha låtit precis såhär. Själv vet jag bara att den mestadels instrumentala musiken är bedövande vacker och det mest helgjutna som Mike Oldfield har gjort. :happyhappy:

Coda: Slut i klocklådan nu, men om ni inte har något emot det fortsätter jag gärna med skivtips ihop med dagens klocka på tisdagar. Antalet gilla kommer att avgöra ... ;)
IMG_441.JPG


2017-01-24
Jag tolkar bunten med gilla och ett par glada tillrop som att mina skivtips uppskattas, så här kommer ett till. Det är ju i alla fall tisdag ...:

Uriah Heep - Salisbury (1971): Bandet bildades 1969, som en sammanslagning av bitar från dom två engelska banden Spice och The Gods. Namnet togs från en välkänd person i boken David Copperfield. Man hade stora framgångar under 70-talet men två medlemmar dog av sprit- och drogproblem (David Byron, sång och Garry Thain, bas). 80-talet vill nog Uriah Heep helst glömma (och jag med ... :D ) men med lite nytt blod så har man haft förnyade framgångar från 90-talet och är fortfarande i högsta grad verksamma.
Skivan för dagen är deras andra, utgiven 1971. Hela skivan är bra, men titelspåret på nära 17 minuter är fantastiskt. Där spelar man tillsammans med en 40-mannaorkester och får till en perfekt mix av rock och klassiskt. Sommaren 1971 hade jag av en ren slump möjligheten att höra dom live i Rimini, Italien. Man spelade bland annat alla spåren från Salisbury, titelspåret dock utan orkester. I pausen stannade Mick Box kvar och pratade med publiken via sin gitarr och en talkbox. Sen avslutade man med att spela några spår från den kommande skivan Look at Yourself som släpptes senare på hösten 1971. Jag hade redan deras två första skivor och skaffade givetvis den nya direkt när den släpptes. Har du inte hört Salisbury tidigare så finns det ingen anledning att vänta längre ... ;)
IMG_445.JPG


2017-01-31
Trots ny klocka blir det bara ett skivtips idag. Har inte haft tid att rota fram mera info om klockan (bara njutit :happyhappy: ) än vad skrev i min paketöppning, som du hittar här:
https://klocksnack.se/threads/iwc-trippeln-fullbordad-igen-paketöppning.67013/

IQ - Subterrania (1997): Då jag är uppvuxen med musiken under andra halvan av 60-talet och hela 70-talet, var merparten av det som gavs ut under 80-talet en stor besvikelse. Punk och syntar för hela slanten. Det fanns i alla fall några undantag, främst inom den stil som brukar kallas "neo-prog". Stilen uppstod i England i början av 80-talet som en andra progressiv våg efter att Genesis framgångar i det facket hade ebbat ut. Utöver IQ brukar Marillion, Pendragon, Pallas med flera räknas dit.

IQ bildades 1981 av Mike Holms (gitarr) och Martin Orford (keyboard), som en nystart på deras tidigare band The Lens. Trots ett antal utgivna skivor och mycket uppskattade liveframträdanden, uteblev dom stora framgångarna tills Subterrania gavs ut 1997. Det är ett konceptalbum över ca 100 minuter som innehåller allt man kan önska sig av den här typen av musik, vilket en samstämmig kritikerkår för en gångs skull håller med om. Lätt på min lista över tio album att ta med sig till en öde ö.

Uppskattar du Genesis när Peter Gabriel fortfarande var kvar, eller Marillion med Fish på sång, då kan IQ definitivt vara något för dig. I så fall är Subterrania den perfekta skivan att börja med, då den enligt mig är deras definitiva höjdpunkt. Den finns också i en liveversion från 1999 (Subterrania: The Concert). Vilken man föredrar är en smaksak, då båda är grymma ... :happyhappy:
IMG_449.JPG


2017-02-07
Sorry, bara ett kort skivtips idag, då jag har lite mycket annat att stå i.

Wolfstone - Year of the Dog (1994): Innan det mesta gick att hitta på nätet brukade jag låna skivor på biblioteket för att kunna hitta lite nya saker. Dagens skiva hade jag ratat många gånger i tron att det var nån typ av hårdrock. En gång när jag inte hittade något annat fick den till slut följa med hem i alla fall. Tur var väl det, för jag hade helt fel när det gäller typ av musik. Wolfstone bildades 1989 in Inverness och spelar keltisk rock, dvs en blandning av skotsk folkmusik och rock. En mycket njutbar blandning som är perfekt representerad på den här skivan, den tredje av sju utgivna studioalbum. Internationellt har Wolfstone tyvärr hamnat i lite oförtjänt bakvatten efter sina mera framgångsrika skotska kollegor i Runrig. På hemmaplan däremot är det en jämnare kamp mellan två läger, lite som förr i tiden mellan SAAB och Volvo i Sverige. Om musikstilen låter intressant är Year of the Dog en utmärkt dörröppnare som kommer att ge mersmak. :happyhappy:
IMG_453.JPG


Fortsättning följer ... ;)

Ursäkta att jag pajar tråden. Men var bara tvungen att leta upp gamla bilder som jag tog från en Marillion konsert i Gbg (Liseberg tror jag). Har för mig att det var 1986! "Welcome to the garden party". Vilken kul tråd som väcker gamla minnen!:)

DSCF3768.JPG


DSCF3766.JPG
 
Topp