• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Lange 37mm - nu blev man sugen...

nissehult

Patek
2-Faktor
image.jpeg


Nu lär jag väl få brinna men...

Verkligen ingen förespråkare för modeklockor men kan någon förklara vad som motiverar prisskillnaden förutom urverk, guld och storlek? Och säg inte "finish" för det skulle ni ändå inte se skillnad på om ni fick se två millimeter av botten.
DWback.jpg

vs.

ALSback.jpg


Sen så går det inte att ignorera urverk och materialval.
 

MissDatejust

Rolex
2-Faktor
image.jpeg


Nu lär jag väl få brinna men...

Verkligen ingen förespråkare för modeklockor men kan någon förklara vad som motiverar prisskillnaden förutom urverk, guld och storlek? Och säg inte "finish" för det skulle ni ändå inte se skillnad på om ni fick se två millimeter av botten.
Tysk kvalité, behöver man säga mer?
 

Sputniq

Panerai
image.jpeg


Nu lär jag väl få brinna men...

Verkligen ingen förespråkare för modeklockor men kan någon förklara vad som motiverar prisskillnaden förutom urverk, guld och storlek? Och säg inte "finish" för det skulle ni ändå inte se skillnad på om ni fick se två millimeter av botten.

Saker som alla tenderar att glömma är;
1. Utvecklingen av klockan är bra mycket högre än i en DW
2. Varje klocka arbetas det på ofantligt mycket mer
3. Arbetet utförs av européer med minst 5 års utbildning, oftast mer. Det är skillnad på lönekostnaden mot ett lågkostnadsland där jag antar att DW tillverkas
4. Därtill kommer lokalkostnader och maskinpark, något DW inte behöver lägga lika mycket på per klocka
5. Tillgång efterfrågan

Sen säger inte jag att de går +-0 på den klockan, vilket många verkar vilja att det ska vara för att man ska kunna motivera en prissättning. DW har en 50% mariginal om jag inte minns fel, någon får gärna rätta mig.

Så visst kostar klockan betydligt mer än vad den kostar att tillverka, men det gör så gott som ALLA produkter man köper. Så även DW, som jag gissar ligger på högre vinstmariginal per klockan än Lange.
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Saker som alla tenderar att glömma är;
1. Utvecklingen av klockan är bra mycket högre än i en DW
2. Varje klocka arbetas det på ofantligt mycket mer
3. Arbetet utförs av européer med minst 5 års utbildning, oftast mer. Det är skillnad på lönekostnaden mot ett lågkostnadsland där jag antar att DW tillverkas
4. Därtill kommer lokalkostnader och maskinpark, något DW inte behöver lägga lika mycket på per klocka
5. Tillgång efterfrågan

Sen säger inte jag att de går +-0 på den klockan, vilket många verkar vilja att det ska vara för att man ska kunna motivera en prissättning. DW har en 50% mariginal om jag inte minns fel, någon får gärna rätta mig.

Så visst kostar klockan betydligt mer än vad den kostar att tillverka, men det gör så gott som ALLA produkter man köper. Så även DW, som jag gissar ligger på högre vinstmariginal per klockan än Lange.

Jojo, jag menar bara att för mig ser dom likadana ut. Lika tråkiga.
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Har du sett en Lange i verkligheten?
Nope. Kan mycket väl vara därför jag inte hajar. Men bilderna måste ju ändå säga något.

Många klockor jag provat har varit finare på bild än i verkligheten så har svårt att se att jag skulle tycka den var roligare på riktigt.

Har väldigt svårt för enkla dressare över lag.
 

Espresso

Cartier
Nope. Kan mycket väl vara därför jag inte hajar. Men bilderna måste ju ändå säga något.

Många klockor jag provat har varit finare på bild än i verkligheten så har svårt att se att jag skulle tycka den var roligare på riktigt.

Har väldigt svårt för enkla dressare över lag.
Du skulle jag rekommendera att först få möjlighet att se på en klocka live innan en av de mest kvalitativa märkena jmf. med DW. Det är rätt tydligt att de inte egentligen finns några likheter mer än att man har dem på armen.
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
Jag tror du underskattar hur snabbt en modern CNC-Maskin fräser en boett.
Fast det är väl bara 1/1000 av tiden/pengar det tar att bygga den klockan. Många ingenjörer som ritat, designat, materialval, tester, mer tester etc etc. Bara att få fram urverket från scratch är väääldigt dyrt och tar lång tid. Istället för att ringa in och beställa det billigaste verket som finns och montera det.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
image.jpeg


Nu lär jag väl få brinna men...

Verkligen ingen förespråkare för modeklockor men kan någon förklara vad som motiverar prisskillnaden förutom urverk, guld och storlek? Och säg inte "finish" för det skulle ni ändå inte se skillnad på om ni fick se två millimeter av botten.
Om man resonerar sådär i klockintresset, så är man ute på djupt vatten.. :)
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Om man resonerar sådär i klockintresset, så är man ute på djupt vatten.. :)
Ja alltså mina kommentarer blev fel och egentligen inte vad jag tänkte.

Mer såhär:

Det är sån simpel design och så lika varandra (vilket jag tycker är en tråkig design) som i sin tur gör att jag har extremt svårt att förstå varför man vill betala det där priset.

Det är såklart rent subjektivt även om vissa här verkar ha svårt att förstå det.

Alltså; jag förstår prisskillnaden (hantverk, material mm). Men jag förstår inte alls de som köper en med tanke på hur den ser ut. Mer logiskt?
 

Maverick

Omega
Är ett stort Lange-fan, men den här är alldeles för clean (och tråkig, men det vågar jag knappt skriva). Storleken är för liten också (det vågar jag knappt heller skriva på det här forumet). Sedan har jag aldrig förstått hur man kan leva utan sekundvisare.

*Går tillbaks till att dregla över andra Lange-modeller*
 

rillesnille

Panerai
2-Faktor
(........)

Sen säger inte jag att de går +-0 på den klockan, vilket många verkar vilja att det ska vara för att man ska kunna motivera en prissättning. DW har en 50% mariginal om jag inte minns fel, någon får gärna rätta mig.

Så visst kostar klockan betydligt mer än vad den kostar att tillverka, men det gör så gott som ALLA produkter man köper. Så även DW, som jag gissar ligger på högre vinstmariginal per klockan än Lange.
50% är ju nettomarginal för hela företaget så att säga, marginalen på varje klocka lär vara några hundra %...
 

Niklas

Rolex
2-Faktor
Är ett stort Lange-fan, men den här är alldeles för clean (och tråkig, men det vågar jag knappt skriva). Storleken är för liten också (det vågar jag knappt heller skriva på det här forumet). Sedan har jag aldrig förstått hur man kan leva utan sekundvisare.

*Går tillbaks till att dregla över andra Lange-modeller*

Alla är vi olika och tur är väl det :)
Nu är jag jävig som äger 40mm varianten men jag tycker den är alldeles underbar.

Man behöver komma ihåg att det är ett dress-ur och då tycker jag att den ska vara avskalad och clean.
En framrusande sekundvisare på en så minimalistisk design hade sett helt fel ut i mitt tycke.
Likaså mer utsmyckning eller komplikationer.

Ett dressur ska inte synas utan man ska på sin höjd kunna ana den under manschetten.
Den är till för bäraren som med ett litet lyft med armen låter den diskret titta fram för att visa tiden.
Jag likställer den med en välskräddad och välpressad kostym, diskret och med utsökt hantverk som får bäraren att känna sig som en kung :)

Bara mitt inlägg i debatten
image.jpeg

image.jpeg
 
Fast det är väl bara 1/1000 av tiden/pengar det tar att bygga den klockan. Många ingenjörer som ritat, designat, materialval, tester, mer tester etc etc. Bara att få fram urverket från scratch är väääldigt dyrt och tar lång tid. Istället för att ringa in och beställa det billigaste verket som finns och montera det.

Vilka innovationer innehåller klockan som har tagit dessa ingenjörers tid i anspråk?
 

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
Ingen kan motivera prisskillnaden, vinstmarginalen på den här klockan är minst lika hög som hos Daniel Wellington.

Ja alltså mina kommentarer blev fel och egentligen inte vad jag tänkte.

Mer såhär:

Det är sån simpel design och så lika varandra (vilket jag tycker är en tråkig design) som i sin tur gör att jag har extremt svårt att förstå varför man vill betala det där priset.

Det är såklart rent subjektivt även om vissa här verkar ha svårt att förstå det.

Alltså; jag förstår prisskillnaden (hantverk, material mm). Men jag förstår inte alls de som köper en med tanke på hur den ser ut. Mer logiskt?

Tänkte diskutera med er, men ångrade mig. Varför skriva i en tråd om dressur om man inte "förstår grejen"?

Just%2Bleave%2Bthis%2Bthread%2B_ed83710217b32a7bfba125fb62bb6037.jpg
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Tänkte diskutera med er, men ångrade mig. Varför skriva i en tråd om dressur om man inte "förstår grejen"?

Just%2Bleave%2Bthis%2Bthread%2B_ed83710217b32a7bfba125fb62bb6037.jpg
För att försöka förstå så klart. Nu är det inte dressur överlag jag inte klarar av, utan extremt enkla dressur (designmässigt) med väldigt hög prislapp.
 

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
För att försöka förstå så klart. Nu är det inte dressur överlag jag inte klarar av, utan extremt enkla dressur (designmässigt) med väldigt hög prislapp.
Ska inte putta in mer bajs i den här gödselbollen, men bara för att designen är för ren/enkel behöver den inte vara billigare än en normal eller plottrig klocka att framställa. Ang DW biten så har utvecklingen kostat strunt jämfört med va de stora märkena lägger - egen billig snabbt gjord design tillsammans med låg kinesisk/taiwan produktion och off the shelf urverk för att tjäna så mycket som möjligt är en grym affärsidé. Men tex. Lange skulle nog gjort samma sak om det va målet. Tyskarna är stolta över sina hemodlade märken!
 
Topp