• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Lange 37mm - nu blev man sugen...

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Ska inte putta in mer bajs i den här gödselbollen, men bara för att designen är för ren/enkel behöver den inte vara billigare än en normal eller plottrig klocka att framställa.

Det är jag helt med på. Jag förstår kostnaden som sagt. Jag förstår inte varför man lägger så mycket pengar på något så simpelt som - enligt mig - är tråkigare/ser likadan ut som något du kan få för 5k. (Om vi bortser från äkta guld).
Ang DW biten så har utvecklingen kostat strunt jämfört med va de stora märkena lägger - egen billig snabbt gjord design tillsammans med låg kinesisk/taiwan produktion och off the shelf urverk för att tjäna så mycket som möjligt är en grym affärsidé. Men tex. Lange skulle nog gjort samma sak om det va målet. Tyskarna är stolta över sina hemodlade märken!

Jag jämförde inte DW med Lange som klockor, utan som vad jag ser rent designmässigt (och lite på skämt).
 
  • Like
Reactions: JLW

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
Det är jag helt med på. Jag förstår kostnaden som sagt. Jag förstår inte varför man lägger så mycket pengar på något så simpelt som - enligt mig - är tråkigare/ser likadan ut som något du kan få för 5k. (Om vi bortser från äkta guld).


Jag jämförde inte DW med Lange som klockor, utan som vad jag ser rent designmässigt (och lite på skämt).
Design kopieras ju hejvilt, det skulle aldrig förekomma jämförelser med Invicta i en Submarinertråd på sättet som du beskrev:"kan någon förklara vad som motiverar prisskillnaden förutom urverk, guld och storlek? Och säg inte "finish" för det skulle ni ändå inte se skillnad på om ni fick se två millimeter av botten"
Det är faligt att skämta på KS ;):angel:
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Det är jag helt med på. Jag förstår kostnaden som sagt. Jag förstår inte varför man lägger så mycket pengar på något så simpelt som - enligt mig - är tråkigare/ser likadan ut som något du kan få för 5k. (Om vi bortser från äkta guld).


Jag jämförde inte DW med Lange som klockor, utan som vad jag ser rent designmässigt (och lite på skämt).

Du är ute på djupt vatten med dina uttalanden i den här tråden. Det är som att jämföra konstverk med en inramade posters. Låt människor som uppskattar riktig konst göra det.
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Du är ute på djupt vatten med dina uttalanden i den här tråden. Det är som att jämföra konstverk med en inramade posters. Låt människor som uppskattar riktig konst göra det.
Design kopieras ju hejvilt, det skulle aldrig förekomma jämförelser med Invicta i en Submarinertråd på sättet som du beskrev:"kan någon förklara vad som motiverar prisskillnaden förutom urverk, guld och storlek? Och säg inte "finish" för det skulle ni ändå inte se skillnad på om ni fick se två millimeter av botten"
Det är faligt att skämta på KS ;):angel:

Ni missförstår mig grovt. Jag är jävligt dålig på att förklara vad jag menar i text men har uppenbarligen misslyckats så jag lämnar det där helt enkelt...
 

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
Ni missförstår mig grovt. Jag är jävligt dålig på att förklara vad jag menar i text men har uppenbarligen misslyckats så jag lämnar det där helt enkelt...
Olika inriktningar på samma intresse är svårt, mycket som jag inte förstår också. Men intressen utvecklas! En dag kanske du sitter med 7st cleana dressare i lådan ;)
 

point1

Cartier
image.jpeg


Nu lär jag väl få brinna men...

Verkligen ingen förespråkare för modeklockor men kan någon förklara vad som motiverar prisskillnaden förutom urverk, guld och storlek? Och säg inte "finish" för det skulle ni ändå inte se skillnad på om ni fick se två millimeter av botten.

Ja du kan ju lägga till att Langen är tillverkad helt i Tyskland av arbetare med skäliga löner, att urverket är konstruerat och utvecklat av dom själva och inte massproducerat.
 

point1

Cartier
Det där har jag hajjat hela tiden och inte sagt något emot.

Ok varför postar du såna frågor då? Utseendet är ju rätt irrelevant när det kommer till kostnad. Det är ju inte designen som kostar i det här fallet och det är ju rätt uppenbart att det är andra saker som driver priset på Langen, t.ex. hantverk, konstruktion, utveckling, material, löner och produktion.
 

MånsT

Rolex
Det är jag helt med på. Jag förstår kostnaden som sagt. Jag förstår inte varför man lägger så mycket pengar på något så simpelt som - enligt mig - är tråkigare/ser likadan ut som något du kan få för 5k. (Om vi bortser från äkta guld.
Hela branschen bygger i mångt och mycket på djupt intresse och passion som skapas hos kunder/entuasiaster. Mekaniska klockor är totalt ologiska i och med kvarts- och mobilklockor men ändå är det en miljardindustri eftersom folk är känslosamma. Därför finns det även folk som betalar sexsiffriga belopp för något Svensson inte ens lägger märke till.
 
  • Like
Reactions: JLW

Mattan

Panerai
Lange gör många fina ur men personligen hade jag inte gett dom pengarna för ett så "enkelt" ur. Lite tråkig i mina ögon.
 

Espresso

Cartier
Jag köper att människor har olika smak, tur är väl det, men jag förstår inte hur man helt onyanserat kan ha så starka åsikter om en klocka/klockmärke utan erfarenhet. Att alla inte kan ha ägt en Lange är ju rätt givet sett till prisbild men om man aldrig sett en klocka live, haft den på handleden och testat hur kan man då så tydligt säga att "den ser ut som en DW", "den är för tråkig", "Den är platt utan sekundvisaren".

Spontant skulle jag säga att alla 3 argument ovan faller efter att man haft en Lange på sig och faktiskt upplevt den.
 

LJS

Omega
Lange gör många fina ur men personligen hade jag inte gett dom pengarna för ett så "enkelt" ur. Lite tråkig i mina ögon.
Håller med fullständigt. Billiga kvartsur som DW har tyvärr förändrat min perception av "rena" dress ur som denna. Inte för att smutskasta Lange, de är absolut i toppen på alla faktorer. Men I detta fall, när det handlar om ~125k, skulle jag ALDRIG kunna köpa något som denna, med vetskapen av vad man kan få i det prisintervallet. Jag är benägen att hålla med om att VC's alternativ är mycket mer inbjudande, eller något som en Breguet Classique som har distinkta designelement.
 

Mattan

Panerai
Jag köper att människor har olika smak, tur är väl det, men jag förstår inte hur man helt onyanserat kan ha så starka åsikter om en klocka/klockmärke utan erfarenhet. Att alla inte kan ha ägt en Lange är ju rätt givet sett till prisbild men om man aldrig sett en klocka live, haft den på handleden och testat hur kan man då så tydligt säga att "den ser ut som en DW", "den är för tråkig", "Den är platt utan sekundvisaren".

Spontant skulle jag säga att alla 3 argument ovan faller efter att man haft en Lange på sig och faktiskt upplevt den.
Fast nu har jag provat en Lange(dock inte den på bilden) och jag står fast vid att för dom pengarna skulle jag mycket hellre köpt något annat. Säger inte att klockan inte är fin men inget för mig.
 

Sputniq

Panerai
Jag köper att människor har olika smak, tur är väl det, men jag förstår inte hur man helt onyanserat kan ha så starka åsikter om en klocka/klockmärke utan erfarenhet. Att alla inte kan ha ägt en Lange är ju rätt givet sett till prisbild men om man aldrig sett en klocka live, haft den på handleden och testat hur kan man då så tydligt säga att "den ser ut som en DW", "den är för tråkig", "Den är platt utan sekundvisaren".

Spontant skulle jag säga att alla 3 argument ovan faller efter att man haft en Lange på sig och faktiskt upplevt den.

Dessvärre skulle nog forumet bli en väldans massa tråkigare om man endast fick uttala sig om klockor man haft på handleden.

Jag tycker fortfarande att designen är för enkel baserat på bilderna, men det är mycket möjligt att en 37 mm klocka gör sig alldeles utmärkt med så avskalad design. Men som någon sa här ovanför så hade nog även jag gått på en Blancpain eller Breguet med tydligare designelement om jag sökte ett oroligt cleant dressur. Eller en Calatrava :)

EDIT: Ju mer man kollar på DW'n och jämför den med Langen inser man verkligen hur ful DW'n är :D
 
Senast ändrad:

Espresso

Cartier
Fast nu har jag provat en Lange(dock inte den på bilden) och jag står fast vid att för dom pengarna skulle jag mycket hellre köpt något annat. Säger inte att klockan inte är fin men inget för mig.

Var inte dig jag explicit menade i kommentarerna ovan.

Dessvärre skulle nog forumet bli en väldans massa tråkigare om man endast fick uttala sig om klockor man haft på handleden.

Jag tycker fortfarande att designen är för enkel baserat på bilderna, men det är mycket möjligt att en 37 mm klocka gör sig alldeles utmärkt med så avskalad design. Men som någon sa här ovanför så hade nog även jag gått på en Blancpain eller Breguet med tydligare designelement om jag sökte ett oroligt cleant dressur. Eller en Calatrava :)

EDIT: Ju mer man kollar på DW'n och jämför den med Langen inser man verkligen hur ful DW'n är :D

Det är väl i viss mån sant men jag tycker fortfarande det känns lite märkligt att ha så starka åsikter om en klocka man inte sett. Hade samma kommentar gjort på ex. en Rolex så vill jag tro att det hade varit större andel människor som kommenterat om det sjuka i jmf. om man inte sett klockan. Men visst, jag ska väl inte klaga, om man hellre köper en DW eller annat från Ur&Penn så minskar ju min eventuella kötid. :)
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
För att försöka förstå så klart. Nu är det inte dressur överlag jag inte klarar av, utan extremt enkla dressur (designmässigt) med väldigt hög prislapp.

Fast varför då välja kommentera i en sådan tråd om du ändå ogillar den utan att ens ha provat/inte det minsta intresserad av elegant/enklare design? Att sedan provat en liknande design kontra Lange är ju två olika saker med. Hur tråkig designen än kan va gör finish mkt för känslan. Sen om den är värd sitt pris det vet jag inte...
 
Topp