• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Laser på vintageboetter - vad tycker vi?

thomastheswede

Audemars
...dök upp en annons i min Rolex-bevakning på Blocket från Guldsmed.com. Gick in på hemsidan och där fanns lite före/efter-bilder på laserarbeten på gamla boetter.

http://www.guldsmed.com/kategori/renovering-klockor/

Har ju sett en del från gänget i LA men visste inte att det fanns någon i Sthlm som jobbade med detta mer ”professionellt”.

Man får ju lite lätt panik när man ser vad som kan göras (dyker ju upp väldigt många gamla klockor som ser i stort sett nya ut hos t.ex. HQ Milton) då det rimligen bör vara ganska svårt att se om klockan blivit ”spacklad” eller ej när man köper det man tror är en orörd boett. Eller ser man det, @Per? (som har koll på det mesta)

Just det här med orörda och opolerade boetter är ju numera en rätt het potatis där VRM t.ex. ”förbjudit” säljarna att använda den termen i annonser.

Att det inte är OK att undanhålla info om att ett objekt är laserpimpat är självklart.

Men hur känner ni för detta fenomen?

-Helt ok, precis som att fixa en gammal bucklig vintagebil och lacka om den?

-Eller katastrof och förstörelse av vårt klockarv?
 
Senast ändrad:

marconimotet

Vacheron
2-Faktor
Jag hade personligen inte valt laser utan hellre letat efter ett ex i gott original skick men om man skulle sitta på ett risigt ex som man av någon anledning vill behålla så är väl laser ett bra alternativ. Det är dock riktigt läskigt när folk inte ärliga utan säljer en sådan lasrad klocka som orörd. Det är ju rent bedrägligt.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Man ser det. Jag har svårt att förstå varför folk betalar dyra pengar för att fixa dåliga klockor istället för att bara lägga på det man är villig att spendera på ett bättre ex till att börja med.

Jag ser noll charm i nyskurna eller lasrade saker. Jag köper det i de fall där det inte finns några alternativ.

Exemplet i Sverige ser ju seriöst ut som skit. Jag föredrar den orörda före-bilden.

E9CC3F81-9AEE-4373-87D3-B370EF7526DF.jpeg
 

rogart-63

Patek
Ponera att du äger en fin Rolex . Du råkar göra ett märke i ett bandhorn . Den blir helt osäljbar eller förlorar massa i värde vid en ev försäljning . Du lämnar in den och får den fixad med lasersvets. Skadan blir helt osynlig. Om man då skriver i annonsen att den är lagad så skulle säkert många dra öronen åt sig och värdet på klockan sjunka ändå. Är det bra gjort ska det inte väl inte vara nån nackdel att den är svetsad.
 

evki

Audemars
2-Faktor
t. Jag har svårt att förstå varför folk betalar dyra pengar för att fixa dåliga klockor istället för att bara lägga på det man är villig att spendera på ett bättre ex till att börja med.

Fast det inte är samma pengar... Skicket sänker priset rejält när vi snackar klockor som går för 100k+

För en diehard vintage samlare är lasersvets en mardröm - så många fina klockor blir ”förstörda” då skicket kommer aldrig bli orörd igen. Men för en vanlig klockfantast, som jag själv till exempel, är detta en stor fördel - jag behöver inte bekymra mig över en hack på min helguldares glasring eller bandhorn - 6-7k och den är som ny igen. Och jag skulle föredra den andra bilden (charmigt blir klockan igen efter jag har burit den ett tag :) ).

Däremot känner jag lite press ändå - jag skulle gärna restaurerat urtavlan på min gammal pilot och tagit bort den radioaktiva lysmassan - men det gör jag inte eftersom den dagen jag vill sölja klockan kommer värdet att sjunka - ”renoverad urtavla och visare” är nog sämre än ”skadad urtavla och visare”
 
Senast ändrad:

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Fast det inte är samma pengar... Skicket sänker priset rejält när vi snackar klockor som går för 100k+

För en diehard vintage samlare är lasersvets en mardröm - så många fina klockor blir ”förstörda” då skicket kommer aldrig bli orörd igen. Men för en vanlig klockfantast, som jag själv till exempel, är detta en stor fördel - jag behöver inte bekymra mig över en hack på min helguldares glasring eller bandhorn - 6-7k och den är som ny igen. Och jag skulle föredra den andra bilden (charmigt blir klockan igen efter jag har burit den ett tag :) ).

Däremot känner jag lite press ändå - jag skulle gärna restaurerat urtavlan på min gammal pilot och tagit bort den radioaktiva lysmassan - men det gör jag inte eftersom den dagen jag vill sölja klockan kommer värdet att sjunka - ”renoverad urtavla och visare” är nog sämre än ”skadad urtavla och visare”
Well.. Få eller ingen lasrar orörda klockor. Det mesta som skärs eller lasras är redan polerat. Ofta dåligt dessutom.

Jag förstår inte varför man lasrar något halvdåligt eller köper en nyskuren för pengar som man kan hitta bra för istället. Det är enda poängen jag försöker göra. Har man ett ex som man överväger lasra så är det förmodligen en bättre affär att sälja den och lägga till restaurationskostnaden för att köpa något som i slutändan är trevligare än det som är restaurerat.

Som samlare så är jag ganska så lugn över vad som sker. Jag är fullt medveten om vad som är möjligt och jag vet hur jag kan känna igen tillfixade saker.

Att sedan laga trasiga saker med modern teknik. Det är en annan sak än de som försöker sminka upp sämre klockor för att bli bra.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Ponera att du äger en fin Rolex . Du råkar göra ett märke i ett bandhorn . Den blir helt osäljbar eller förlorar massa i värde vid en ev försäljning . Du lämnar in den och får den fixad med lasersvets. Skadan blir helt osynlig. Om man då skriver i annonsen att den är lagad så skulle säkert många dra öronen åt sig och värdet på klockan sjunka ändå. Är det bra gjort ska det inte väl inte vara nån nackdel att den är svetsad.
Visa mig något som är lagat som inte syns. Detta är lite av en icke-fråga överlag. Klart folk ska få laga skador om de vill det. Låt oss bara inte luras att ingen kan se jobbet. :)
 

Berns

KS Explorers Club
OWG March
Som vintage-nörd så skär det i hjärtat när jag hör om lasrade boetter. Men samtidigt har jag inga problem med ett putsat plexi eller en färgad lumeplupp på en sportrolex för att matcha gulnande index.
Känner mig inkonsekvent, för vad är skillnaden egentligen?
 

evki

Audemars
2-Faktor
Well.. Få eller ingen lasrar orörda klockor. Det mesta som skärs eller lasras är redan polerat. Ofta dåligt dessutom.

Jag förstår inte varför man lasrar något halvdåligt eller köper en nyskuren för pengar som man kan hitta bra för istället. Det är enda poängen jag försöker göra. Har man ett ex som man överväger lasra så är det förmodligen en bättre affär att sälja den och lägga till restaurationskostnaden för att köpa något som i slutändan är trevligare än det som är restaurerat.

Som samlare så är jag ganska så lugn över vad som sker. Jag är fullt medveten om vad som är möjligt och jag vet hur jag kan känna igen tillfixade saker.

Att sedan laga trasiga saker med modern teknik. Det är en annan sak än de som försöker sminka upp sämre klockor för att bli bra.

Vi pratar om olika saker, eller snarare om samma sak från olika vinklar. Jag menade att köpa en 1675 med bra tavla och härjad boett som sedan ska lagas är nog billigare än att jaga en i orörd skick som är tom opolerad.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Vi pratar om olika saker, eller snarare om samma sak från olika vinklar. Jag menade att köpa en 1675 med bra tavla och härjad boett som sedan ska lagas är nog billigare än att jaga en i orörd skick som är tom opolerad.
Tveksamt. Inte som att den heller blir som orörd efter att den är tillfixad. Jag tror att de 10+ man betalar för renoveringen räcker ganska så långt till en bättre klocka.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
En bra möjlighet som många luras av. Lurar dock bara människor med skeva uppskruvade krav. Man kan ta defekta boetter och få dem lika fina som lätt polerade klockor. Om någon kan få upp rätt finish som opolerade vet jag inte men ser det inte som en omöjlighet. Många klockor man ser som är nyhyvlade är inte lasrade, inte heller från LAWW.
 

evki

Audemars
2-Faktor
Tveksamt. Inte som att den heller blir som orörd efter att den är tillfixad. Jag tror att de 10+ man betalar för renoveringen räcker ganska så långt till en bättre klocka.

10k+ låter saftigt. Fick ett helt annat prisförslag från två olika ställen och för en boett i 18k - runt 5-6k. Dock ingen Rolex.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
En bra möjlighet som många luras av. Lurar dock bara människor med skeva uppskruvade krav. Man kan ta defekta boetter och få dem lika fina som lätt polerade klockor. Om någon kan få upp rätt finish som opolerade vet jag inte men ser det inte som en omöjlighet. Många klockor man ser som är nyhyvlade är inte lasrade, inte heller från LAWW.
De flesta är inte lasrade. Det är ett jäkla jobb att lägga till material. Däremot går det att skära och få saker att se fetare ut genom att leka med vinklar och grejer. Det där vet du dock redan om. :)
 

thomastheswede

Audemars
Då jag (tror jag) aldrig sett en ”lasrad” boett så vet jag inte hur svårt/lätt det är att se att någon bättrat på den. Tacksam att vi har Per i gänget som kan bringa lite klarhet kring det. Magiskt om vi kunde få se lite bilder som visar hur man kan se att det är påbyggt med hjälp av laserteknik.

Själv kan jag känna att om jag ramlade över en vintageklocka som jag verkligen skulle vilja ha och som dessutom såg ut att vara opolerad, så skulle jag nobba den direkt om jag fick reda på att den var laserfixad. Jag tycker att boetterna ska vara ärliga dvs är den sliten och full av battle scars så låt den vara det. Är den opolerad och i superskick, grattis.

Hur kul hade t.ex. denna varit om den såg ny ut, nu berättar boetten en historia och man blir sjukt nyfiken på vad den varit med om. (Fick ju dessutom reda på det i just det här fallet).
FEEC054B-AAF8-41F8-BA86-C6AF281B72AC.jpeg
F521250F-D310-4828-9B54-8B5FE3EA19DA.jpeg
 

thomastheswede

Audemars
Som vintage-nörd så skär det i hjärtat när jag hör om lasrade boetter. Men samtidigt har jag inga problem med ett putsat plexi eller en färgad lumeplupp på en sportrolex för att matcha gulnande index.
Känner mig inkonsekvent, för vad är skillnaden egentligen?
Intressant det där, känner igen mig. Vissa saker är helt ok att byta och fixa men boetten känns lite helig.
 

evki

Audemars
2-Faktor
Allt beror väl på jobbet och den som gör det. Det är iaf inte billigt. Återigen så blir resultatet aldrig som ursprunget. :)

Kan du utveckla lite - varför blir det inte som ursprunget när vi pratar om en djup hack i en glasring? Och vad är det som är så svårt med att lägga till materialet? Jag är genuint nyfiken.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Kan du utveckla lite - varför blir det inte som ursprunget när vi pratar om en djup hack i en glasring? Och vad är det som är så svårt med att lägga till materialet? Jag är genuint nyfiken.
Du kan säkert få en glasring att bli lik originalet. Det är svårare att polera en boett till rätt form och få till rätt finish. Dessutom så vill du ju gärna att ytan blir tidstypisk. Dvs får patina. En NOS klocka från 1960 ser fortfarande inte ut som en perfekt nyslipad klocka.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Då jag (tror jag) aldrig sett en ”lasrad” boett så vet jag inte hur svårt/lätt det är att se att någon bättrat på den. Tacksam att vi har Per i gänget som kan bringa lite klarhet kring det. Magiskt om vi kunde få se lite bilder som visar hur man kan se att det är påbyggt med hjälp av laserteknik.

Själv kan jag känna att om jag ramlade över en vintageklocka som jag verkligen skulle vilja ha och som dessutom såg ut att vara opolerad, så skulle jag nobba den direkt om jag fick reda på att den var laserfixad. Jag tycker att boetterna ska vara ärliga dvs är den sliten och full av battle scars så låt den vara det. Är den opolerad och i superskick, grattis.

Hur kul hade t.ex. denna varit om den såg ny ut, nu berättar boetten en historia och man blir sjukt nyfiken på vad den varit med om. (Fick ju dessutom reda på det i just det här fallet).
FEEC054B-AAF8-41F8-BA86-C6AF281B72AC.jpeg
F521250F-D310-4828-9B54-8B5FE3EA19DA.jpeg
Det du ser är om klockorna är polerade/skurna. För att veta om något är lasrat så ska det antingen varit kasst gjort så det är material där det inte borde vara eller så kanske man kan se det med teknisk utrustning. Typ en röntgen. Personligen så räcker det för mig att något är nyskuret. Jag kan inte påstå att det spelar någon roll om någon lagt till lite metall för att sedan skära till det eller om någon bara skurit till det som fanns tillgängligt.
 

evki

Audemars
2-Faktor
Du kan säkert få en glasring att bli lik originalet. Det är svårare att polera en boett till rätt form och få till rätt finish. Dessutom så vill du ju gärna att ytan blir tidstypisk. Dvs får patina. En NOS klocka från 1960 ser fortfarande inte ut som en perfekt nyslipad klocka.

Då fattar jag. Glömmer hela tiden att tråden handlar om vintage och trender som gäller i dessa kretsar. En klocka som är redan sönderpolerad är det nog ingen ide att lasersvetsa men en skadad boett som är ok för övrigt - varför inte. Ju, kanske för att den förlorar en del av sitt värde. För mig är fina ytor och rätt geometri viktigare än vintage patina, om man inte har råd med båda. Att klockan ska se NOS ut är helt irrelevant för eget bruk.
 

Psykel

Patek
Personligen skulle jag kunna tänka mig laserfix om det handlar om en ren reparation, typ pajade bandhorn eller problematiska bandstifthål eller liknande. Exempelvis skulle jag gärna få min Reverso fixad bättre. Den har nån gång under sitt snart 90-åriga liv fått bandhornen reparerade, dock ser insidorna, mot bandstiften, inte helt fantastiska ut (för att inte tala om rent farliga, då det finns en risk att bandstiften lossnar).
 

Seikosthlm

Miyamoto Musashi
Pledge Member
2-Faktor
Man ser det. Jag har svårt att förstå varför folk betalar dyra pengar för att fixa dåliga klockor istället för att bara lägga på det man är villig att spendera på ett bättre ex till att börja med.

Jag ser noll charm i nyskurna eller lasrade saker. Jag köper det i de fall där det inte finns några alternativ.

Exemplet i Sverige ser ju seriöst ut som skit. Jag föredrar den orörda före-bilden.

E9CC3F81-9AEE-4373-87D3-B370EF7526DF.jpeg
Kan bara hålla med. Herregud vilket övergrepp.
 
  • Like
Reactions: Per
Topp