• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Laser welding

Lingrush

Silver
2-Faktor
Hej allihopa,

Jag har en fråga kring laser welding.
Vet inte om ni alla är medvetna om vad det är. Hursomhelst är det en teknik/service som används för att täppa igen dings där man därefter polerat dessa. Jag tänker att man egentligen skulle kunna uppge att en klocka är ”NOS” eller att den är oanvänd.

Min fråga lyder: är det någon av er som vet om hur man kan identifiera om en klocka har genomgått detta? Eller är det helt enkelt omöjligt att se och där det viktigaste helt enkelt blir att öppna klockan för att kunna identifiera om den har gått något eller ej?

Mvh zerglingrusha early game

Hur ska jag tolka det 🤣? Du menar öppna skiten
Han menar röntgen. Dvs att man kan se om metallens struktur har ändrats genom exempelvis lasersvetsning genom röntgenundersökning av metallen. Vet inte vad du menar med att ”öppna skiten” men om det är en så stor skada att det påverkat boettens insida är det såklart ett alternativ.

Han menar röntgen. Dvs att man kan se om metallens struktur har ändrats genom exempelvis lasersvetsning genom röntgenundersökning av metallen. Vet inte vad du menar med att ”öppna skiten” men om det är en så stor skada att det påverkat boettens insida är det såklart ett alternativ.

Alright, trodde det var ironi men det låter logiskt. Alltså med andra ord väldigt svårt att veta. Eftersom det kanske enbart kommer göras på en väldigt dyr klocka för att vara säker

Det svåra är inte att få tag på en lasersvets utan att kunna hantverket att polera riktigt bra.
Jag har sett en snubbe i England som är helt otroligt bra på detta. Folk tar in alla möjliga klockor hos honom. Han visar före och efter bilder. Det nakna ögat skulle aldrig kunna se det. Man får egentligen hoppas att säljaren är ärlig med status kring klockan.

Att kunna återställa ett sunkigt case är ju golden. Hittar man en Sub från -65 med perfekt orört case……i förhållande till klockans övriga komponenter……så får man inte vara oslug. För moderna klockor är de ju ganska egalt skulle jag säga….

ja här ser man i förhållande till annat att den har weldats. Tänker mer en sub som har rejält bra skick men åkt på sig en del stryk lite överallt men overall 3.5-4/5 k skick. Där man i princip skulle kunna skugga allt med att welda.

ja här ser man i förhållande till annat att den har weldats. Tänker mer en sub som har rejält bra skick men åkt på sig en del stryk lite överallt men overall 3.5-4/5 k skick. Där man i princip skulle kunna skugga allt med att welda.
Antar att du menar ”svetsa” när du skriver ”welda”. Personligen har jag inget problem om restaurering av skadade boetter görs bra så att de blir bättre än innan.

Antar att du menar ”svetsa” när du skriver ”welda”. Personligen har jag inget problem om restaurering av skadade boetter görs bra så att de blir bättre än innan.
Stämmer. Inte jag heller. Däremot har jag ett problem med att klockan kan säljas dyrare än vad det egentliga marknadsvärdet bör vara pågrund av att man manipulerat det faktiska skicket. Dock tänker jag att man nog bör göra sin egna research först innan man köper klockan. Skick, servicehistorik, klockans urverk osv.

När det gäller en nyare klocka ser jag det inte som så problematiskt att reparera boetten, men om det är ngt riktigt dyrt vintage (t.ex. en vintage Daytona) så tycker jag nog att det är ngt annat.

Hej. Är intresserad av din klocka, skicka gärna röntgenbilder på caset i lite olika vinklar pls?
😃

1692976333171.png

Tillbaka
Topp