• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

lasersvetsning, före/eftertråd

bluetrain

Cartier
Sökte men hittade ingen bra sammanfattande tråd i ämnet. (Om det finns en sådan tråd, hänvisa gärna till rätt då..! :)) så tänkte det kunde vara sin plats med en bildtråd där de som gjort detta gärna får dela sin erfarenhet och lägga upp lite före och efterbilder. Tycker personligen det är superfascinerande att denna möjlighet finns och att dings och repor nu inte längre är "hela världen" utan kan tas bort om man skulle vilja...

Kan för all del börja med en fråga som jag funderat på. Spelar det någon roll vilken typ av stål (ex 904L) som klockan är gjord av? Kan det bli nyansskillnader?
 

rogart-63

Patek
Har oxå lasersvetsa några boetter . I hemslöjdsdelen. Inte märkt nån skillnad i färg. Förutom när jag laga en guld på stål som hade slitna hål för bandstiftet.
 

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
Har oxå lasersvetsa några boetter . I hemslöjdsdelen. Inte märkt nån skillnad i färg. Förutom när jag laga en guld på stål som hade slitna hål för bandstiftet.
Guld på stål är lurigt, annars beror det ibland vilken nivå kunden förväntar sig och vad som utlovats. Det kan bli skillnad även på stål.
Det klurigaste kan emellanåt vara att fixa ytorna snyggt efter jobbet beroende på vad som önskas, borstat, blästrat, mattslaget och blankt.
 

bluetrain

Cartier
Jo, det kan bli färgskillnad om man sätter till ny metall. Det kan också bli porer i fogen. Det finns annars likartad frågeställning här.
https://klocksnack.se/threads/går-låset-att-rädda.78379
https://klocksnack.se/threads/g%C3%B6r-inte-s%C3%A5h%C3%A4r-om-bandstiften-tagit-slut.78307/

Vad vill du reparera?

Mkt bra! Tackar. Har fått en pyttenltien ding och en inbuktning på bezel min speedmaster. Har lärt att leva m det men på sikt nån gång skulle jag nog vilja åtgärda det.
 

rogart-63

Patek
Svetsade en 6105 för ett tag sen. Som hade några ganska fula märken. Blev rätt hyfsat. Lite halvtaskiga bilder. Finns märken kvar men dom allra värsta försvann.
7UVdBSj.jpg
vBy4Aru.jpg
PPY8dqa.jpg
 

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
Den var väldans välanvänd @theargonaut ... :nailbiting:
Vissa mässinglegeringar är svåra. Kan gå att fixa men tar säkert många timmar. Vill till att klockan har ett högt värde, emotionellt och/eller ekonomiskt. Sedan har vi det där med att efteråt kroma om.
 
Senast ändrad:

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Den var väldans välanvänd @theargonaut ... :nailbiting:
Vissa mässinglegeringar är svåra. Kan gå att fixa men tar säkert många timmar. Vill till att klockan har ett högt värde, emotionellt och/eller ekonomiskt. Sedan har vi det där med att efteråt kroma om.
Ok. Klockan har väl inget större värde, men skulle gärna få den tillfixad. Något du eller någon annan kunnig ex. @rogart-63 skulle kunna hjälpa mig med?
 
Som verktygsmakare skickar vi en hel del till lasersvetsning, nyansskillnader/ytskillnader uppstår både på grund av olika materialsammansättning och olika hårdhet, bäst döljs detta av borstat/putsat.
 

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
Jag står nog över den @theargonaut Den är alltför sliten för att jag ska kunna lämna ifrån mig ett bra arbete. En vild gissning, penningmässigt tror jag att med kromjobbet och monteringar så det istället nästan skulle kunna gå att köpa en pie-pan i stål. En gissning till är att efteråt kan det bli lurigt att få boettlock och glas att sitta bra.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Tror inte jag fixar det faktiskt . Svetsa i mässing brukar sällan funka nåt bra . Det ser väldigt tunt ut oxå . Annars hade man kanske kunnat löda dit ett rör . Så avstår nog .
Ok, tack ändå!
Ja, @rogart-63 . Mässinglegeringar är ett h-vete att svetsa i. Jag brukar fuska med sterling på mässing för det fäster bättre när man behöver bygga upp nya metallytor.
Något du skulle kunna tänka dig att göra ett försök på? Behöver som sagt inte bli perfekt finish osv.
@theargonaut , en "enkel" lösning för dig är annars att löda fast ett par mässingsrör av lämplig storlek!
Hahaha... "Enkelt" för en som kan, men för mig låter det omöjligt. Kan du tänka dig att hjälpa mig?
 

MrAndersson

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Jag har en gammal tank med fasta bandstift och jag märkte igår att det ena stiftet lossnat på en sida...:(
Är det enkelt att svetsa ihop igen med lasersvets? Boetten är i stål.
Har ni tips på vart jag kan vända mig?
Det är det övre högra enligt bilden nedan.
IMG_0775.JPG
 

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
Jag har en gammal tank med fasta bandstift och jag märkte igår att det ena stiftet lossnat på en sida...:(
Är det enkelt att svetsa ihop igen med lasersvets? Boetten är i stål.
Har ni tips på vart jag kan vända mig?
Det är det övre högra enligt bilden nedan.
IMG_0775.JPG
Om jag får gissa fritt så har stiftet gått av för att det är slitet och då ser det nog bara en tidsfråga innan det går av på något av de andra tre fästpunkterna på bandhornen. Två nya stift skulle jag tro är det bästa i längden.
 

MrAndersson

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Går i sätta ett par punkter så den sitter fast. Annars går det löda fast .
Om jag får gissa fritt så har stiftet gått av för att det är slitet och då ser det nog bara en tidsfråga innan det går av på något av de andra tre fästpunkterna på bandhornen. Två nya stift skulle jag tro är det bästa i längden.

Super, tack!
Fixar en vanlig urmakare detta eller vart är det bäst att vända sig?
 
Topp