• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Last/lådcykel

mackan_108

Cartier
Hej
Tänkte kolla om någon har efranehet av last/lådcykel.
Jag har kollat in Bullitt, varför jag undrar är för jag har börjat cykla till jobbet (40km enkel resa) där jag har barnen bakom mig i vagn 17 km av dessa.

Vill ha bättre uppsikt av dem och samtidigt ha nått lite ”sportigt” därför försvinner allt som har med 3 hjul att göra.

Har du erfarenhet av annan cykel? Ja kasta in lite om din erfarenhet där med :)

B357CE15-146C-4E80-AAC7-22DCAB751FB1.jpeg
AA4EC2F8-046C-4869-9E97-E889B9259D24.jpeg
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Ät också sugen på något liknande på sikt!

Har dock bara googlat lite på Bullit samt några av de märken som erbjuder e-alternativ.
 

frere

Audemars
2-Faktor
Äntligen en lådcykeltråd! Vi gjorde rätt mycket research innan vi landade i en Bakfiets Cruiser/Gamla Enskede med elmotor och hela klabbet. Jag förespråkade nog egentligen en bullitt utan motor eftersom jag i grunden gillar analoga grejer med minimalt potentiellt krångel och är rätt skeptisk till hela konceptet elcykel. Min fru var däremot mindre sugen på att trampa med tre barn, bråte, matkassar osv i uppförsbackarna och så här i efterhand får jag nog lov att erkänna att jag kör en del med elassistansen jag med, i synnerhet med tung last. Kan tänka mig att det är rätt schysst med lite el (ebullitt finns ju också numera) om man ska 17 km med last, men ser man det som ett träningspass och är van att köra med kärra är kanske lådcykeln en lättnad i vilket fall.
614-bakfiets-2017-005-cargobike-long-cruiser-nn7d-creme.jpg

Tvåhjuling är helt rätt väg att gå tycker jag. Har testat trehjulingar men det går bort helt för mig. Lutar inget i kurvor och år "fel" håll på väg, känns inget vidare om man tänker cykla lite snabbare. Kanske stabilare med riktigt mycket last (brorsan har kört 150 kg i sin och då är det säkert skönt med extra stabilitet) men annars ser jag ingen poäng med det så länge det är sommarväglag. Framhjulssladd på tvåhjuling är iofs oskönt men det är nog inte meningen att man ska köra dem i svensk vinter egentligen... (Jag kör fortfarande cykelkärra om det är riktigt grisväglag.)
 
Senast ändrad:

RobinW

Cartier
2-Faktor
Om jag hade 40 km enkel resa hade jag köpt en cross och hängt en vagn jag kan lämna på skolan och cykla 23 km utan släp....
Men bullit är cool
 

Rearden

Cartier
Hej
Tänkte kolla om någon har efranehet av last/lådcykel.
Jag har kollat in Bullitt, varför jag undrar är för jag har börjat cykla till jobbet (40km enkel resa) där jag har barnen bakom mig i vagn 17 km av dessa.

Vill ha bättre uppsikt av dem och samtidigt ha nått lite ”sportigt” därför försvinner allt som har med 3 hjul att göra.

Har du erfarenhet av annan cykel? Ja kasta in lite om din erfarenhet där med :)

B357CE15-146C-4E80-AAC7-22DCAB751FB1.jpeg
AA4EC2F8-046C-4869-9E97-E889B9259D24.jpeg
Flakmoppe?
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Äntligen en lådcykeltråd! Vi gjorde rätt mycket research innan vi landade i en Bakfiets Cruiser/Gamla Enskede med elmotor och hela klabbet. Jag förespråkade nog egentligen en bullitt utan motor eftersom jag i grunden gillar analoga grejer med minimalt potentiellt krångel och är rätt skeptisk till hela konceptet elcykel. Min fru var däremot mindre sugen på att trampa med tre barn, bråte, matkassar osv i uppförsbackarna och så här i efterhand får jag nog lov att erkänna att jag kör en del med elassistansen jag med, i synnerhet med tung last. Kan tänka mig att det är rätt schysst med lite el (ebullitt finns ju också numera) om man ska 17 km med last, men ser man det som ett träningspass och är van att köra med kärra är kanske lådcykeln en lättnad i vilket fall.
614-bakfiets-2017-005-cargobike-long-cruiser-nn7d-creme.jpg

Tvåhjuling är helt rätt väg att gå tycker jag. Har testat trehjulingar men det går bort helt för mig. Lutar inget i kurvor och år "fel" håll på väg, känns inget vidare om man tänker cykla lite snabbare. Kanske stabilare med riktigt mycket last (brorsan har kört 150 kg i sin och då är det säkert skönt med extra stabilitet) men annars ser jag ingen poäng med det så länge det är sommarväglag. Framhjulssladd på tvåhjuling är iofs oskönt men det är nog inte meningen att man ska köra dem i svensk vinter egentligen... (Jag kör fortfarande cykelkärra om det är riktigt grisväglag.)

Jag tänker egentligen som dig, cykling är vardagsmotion och gillar utseendet på Bullit. Men har sneglat på elvarianterna just pga att lastkapaciteten och att man faktiskt tar sig längre bort.

Jag cyklar året runt - och har också tänkt på det där ned vinter: är det möjligt öht att cykla lådcykel vid snöigt väglag?

Edit: tvåhjuling alltså, vilket är det enda jag kan tänka mig.
 

Ako

Rolex
2-Faktor
Min kollega har en bullitt , har lånat den ibland, man får köra med hårt pumpade däck om det ska gå snabbt, jag hade själv en Nihola tidigare , cyklade denna 20km med grabben (25kg) en dag, inget som jag skulle vilja göra på daglig basis , segt i motvind. Bullitt är klart bättre isf.
 

frere

Audemars
2-Faktor
Jag tänker egentligen som dig, cykling är vardagsmotion och gillar utseendet på Bullit. Men har sneglat på elvarianterna just pga att lastkapaciteten och att man faktiskt tar sig längre bort.

Jag cyklar året runt - och har också tänkt på det där ned vinter: är det möjligt öht att cykla lådcykel vid snöigt väglag?

Edit: tvåhjuling alltså, vilket är det enda jag kan tänka mig.
Nja, de är nog tänkta för slaskvinter i amsterdam och inte jättekul i snömodd. Tycker den går lite som en militärcykel, stadigt så länge man har fart men inget att trixa sig fram med direkt. Med barn i blir man lite extra osugen på att lägga ner cykeln så dubbdäck fram är nog vettigt...
 

Camo00

Patek
Håller inte med alla ovan!
Kör en CargoBike Classic Electric sen ett år tillbaka, istället för bil (och buss). Oerhört användarvänlig i alla lägen: Sväljer fyra ungar med packning, storhandlingar, Ikea osv utan problem, och man kan köra andra vuxna. Elen är ovärderlig med tung last, uppför, i motvind eller på väg till möten i ljus skjorta. Trampar själv gör jag när jag har träningskläder på...
Räckvidd ca 20 km på enbart el, och den lutar år rätt håll i kurvorna om man vill... :)
Cargobike-Classic-Electric.jpg
 

RosaCasio

Cartier
Håller inte med alla ovan!
Kör en CargoBike Classic Electric sen ett år tillbaka, istället för bil (och buss). Oerhört användarvänlig i alla lägen: Sväljer fyra ungar med packning, storhandlingar, Ikea osv utan problem, och man kan köra andra vuxna. Elen är ovärderlig med tung last, uppför, i motvind eller på väg till möten i ljus skjorta. Trampar själv gör jag när jag har träningskläder på...
Räckvidd ca 20 km på enbart el, och den lutar år rätt håll i kurvorna om man vill... :)
Cargobike-Classic-Electric.jpg

Man.måste själv trampa får jag tillägga

3ans hjälp= 16-19 km/h
4ans hjälp= 20-23 km/h
5ans hjälp= 24-27 km/h
 

Chattras

Cartier
Jag har bestämt mig för att köpa en lådcykel. Kommer ha för att ta mig till och från kontoret och eftersom jag har hund med mig så känns det som bra val. Men, när man kolla runt lite så skiljer det så satans i pris på tillsynes identiska cyklar. Finns det någon anledning till att lägga 35k på en Christianabike istället för 20k för en Cargobike?
 

frere

Audemars
2-Faktor
Jag har bestämt mig för att köpa en lådcykel. Kommer ha för att ta mig till och från kontoret och eftersom jag har hund med mig så känns det som bra val. Men, när man kolla runt lite så skiljer det så satans i pris på tillsynes identiska cyklar. Finns det någon anledning till att lägga 35k på en Christianabike istället för 20k för en Cargobike?
De jag känner som kör cargobike är nöjda. Samtidigt är det ganska mycket man sparat in på, inte bara monteringen. Jag skulle själv inte pruta på bromsarna (lådcykel = stor rörelsemängd!) och om cargobikes fortfarande kör med mekaniska framtill så är det lite väl sniket kan man tycka. Till skillnad från en normal cykel använder man frambromsen rätt mycket. Den största prisskillnaden sitter säkert ändå i batteri + motor där det står mellan kinesiska Bafang i cargobike och förhoppningsvis Shimano Steps eller Bosch i Christianian med tanke på priset. (Överlag är lådcyklar lite som barnvagnar - omöjligt att hitta en vettig spec och ibland ser man förvånansvärt dålig kvalitet och finish i förhållande till pris när man jämför med "normala" cyklar.)

Ett bra tips är förresten att dyka upp på en lådcykelträff nånstans! Det är lite som en subkultur och man provkör glatt varandras cyklar. Det är också socialt accepterat att hejda en lådcyklist på gatan och prata cykel, det händer faktiskt titt som tätt...
 

mackan_108

Cartier
Varför jag just kollat på Bullitt är ju att den är robust!
Tanken är att el konvertera en egen! varför? varför inte köpa en Ebullitt d? frågar många men svaret är enkelt!
Man får bättre grejer för mindre pengar att göra det själv!
Jag har ganska långt och ett par jobbiga j**la uppförsbackar att trampa mig upp för, Med standard motorn ger inte detta så mycket men den motorn jag har liggandes ger en bättre kraft i dessa lägen och behagligare cykling när jag inte använder motorn.
Kommer också konvertera till rem drift och finns inte på Ebullitt tyvärr.
 

Stup

Panerai
2-Faktor
Vi har en cargobike Classic med elmotor. Funkat kanon i flera år med hämtningar och lämningar på skolor, dagis och fritidsaktiviteteter. Samt ibland till veckohandlingen. Elmotor är ett måste när man släpar på 200 kilo last. Det märks ju att cargobike är billig men den har funkat bra. Vi valde den främst för att frugan är för kort för de andra modellerna vi tittade på. Ungarna älskar den!

/ P
 

Nygren

Audemars
2-Faktor
Jag har bestämt mig för att köpa en lådcykel. Kommer ha för att ta mig till och från kontoret och eftersom jag har hund med mig så känns det som bra val. Men, när man kolla runt lite så skiljer det så satans i pris på tillsynes identiska cyklar. Finns det någon anledning till att lägga 35k på en Christianabike istället för 20k för en Cargobike?
Har haft Cargobike på jobbet och det har funkat bra. Men jämför elkomponenter, bromsar mm. Finns stora kvalitetsskillnader. Om du inte är i behov av en gigantisk lådcykel så kan det vara värt att kolla på Nihola. Fortfarande en cykel med stor kapacitet, men i ett betydligt rimligare format. Man kan få in den genom en vanlig dörr och därmed i cykelkällaren om man bor i lägenhet. Nihola finns dessutom med hundlucka
 

Camo00

Patek
Jag har bestämt mig för att köpa en lådcykel. Kommer ha för att ta mig till och från kontoret och eftersom jag har hund med mig så känns det som bra val. Men, när man kolla runt lite så skiljer det så satans i pris på tillsynes identiska cyklar. Finns det någon anledning till att lägga 35k på en Christianabike istället för 20k för en Cargobike?
Nej, ökad stöldrisk bara. Kör min cargobike upp till 40 km/h och den stannar så fort Du vill, med skivbromsar runt om!
 

Stup

Panerai
2-Faktor
Glömde att skriva att företaget bakom cargobike har väldigt bra service. De har skickat reservdelar gratis flera gånger.värt att tänka på är att en lådcykel slits mer än en vanlig cykel. Bromsklossar går åt mycket för oss. Jag har även bytt bakväxel, däck och några ekrar. Snart är det dags att byta kedja och drev också.

/ P
 
Är också sugen på en lådcykel m el. Två barn som ska till dagis kommer vara den primära lasten. Ingen som har erfarenhet av Livelo?
 

carlanton

Audemars
Håller inte med alla ovan!
Kör en CargoBike Classic Electric sen ett år tillbaka, istället för bil (och buss). Oerhört användarvänlig i alla lägen: Sväljer fyra ungar med packning, storhandlingar, Ikea osv utan problem, och man kan köra andra vuxna. Elen är ovärderlig med tung last, uppför, i motvind eller på väg till möten i ljus skjorta. Trampar själv gör jag när jag har träningskläder på...
Räckvidd ca 20 km på enbart el, och den lutar år rätt håll i kurvorna om man vill... :)
Cargobike-Classic-Electric.jpg


Köpte en sån till företaget (dock med annan branding) och är inte alls nöjd! Framförallt har jag problem med motorn. Den är väldigt svår att förutse, ofta funkar den superbra på platten (om jag trampar löst), men hjälper knappt alls i uppförsbackar. Dessutom tycker jag den blir mycket sämre så fort batteriet börjar gå under ca 50%, vilket är svårt att veta eftersom batteriindikatorn inte visar rätt. Dessutom är ju alla andra komponenter också av rätt låg kvalitet: bromsar (min har V-bromsar...), sadel, växelreglage osv är ju ungefär samma som på en Biltema-cykel. Å andra sidan kostar ju en Bullit med el-motor typ 3 gånger så mycket, så det kanske är lite svårt att jämföra.

Men storleken är grym, jag har skjutsat allt från kylskåp till flickvän i den. Kör i princip alla våra leveranser i den!
 

mackan_108

Cartier
Köpte en sån till företaget (dock med annan branding) och är inte alls nöjd! Framförallt har jag problem med motorn. Den är väldigt svår att förutse, ofta funkar den superbra på platten (om jag trampar löst), men hjälper knappt alls i uppförsbackar. Dessutom tycker jag den blir mycket sämre så fort batteriet börjar gå under ca 50%, vilket är svårt att veta eftersom batteriindikatorn inte visar rätt. Dessutom är ju alla andra komponenter också av rätt låg kvalitet: bromsar (min har V-bromsar...), sadel, växelreglage osv är ju ungefär samma som på en Biltema-cykel. Å andra sidan kostar ju en Bullit med el-motor typ 3 gånger så mycket, så det kanske är lite svårt att jämföra.

Men storleken är grym, jag har skjutsat allt från kylskåp till flickvän i den. Kör i princip alla våra leveranser i den!


Låter lite som du jämför äpplen med päron tyvärr!
Bullitts elcykel är fantastisk! jag valde bara att bygga om en vanlig pga att jag vill ha längre räckvidd och en kraftigare motor!
Jag kommer utan problem 13 mil på en laddning med min.
Jag har 8 mil dagligen med cykeln och den är grym måste jag säga :D
 

Camo00

Patek
Köpte en sån till företaget (dock med annan branding) och är inte alls nöjd! Framförallt har jag problem med motorn. Den är väldigt svår att förutse, ofta funkar den superbra på platten (om jag trampar löst), men hjälper knappt alls i uppförsbackar. Dessutom tycker jag den blir mycket sämre så fort batteriet börjar gå under ca 50%, vilket är svårt att veta eftersom batteriindikatorn inte visar rätt. Dessutom är ju alla andra komponenter också av rätt låg kvalitet: bromsar (min har V-bromsar...), sadel, växelreglage osv är ju ungefär samma som på en Biltema-cykel. Å andra sidan kostar ju en Bullit med el-motor typ 3 gånger så mycket, så det kanske är lite svårt att jämföra.

Men storleken är grym, jag har skjutsat allt från kylskåp till flickvän i den. Kör i princip alla våra leveranser i den!
Det låter inte som samma cykel. Jag har tre skivbromsar och stannar på två meter från 30 km/h. Bra driv i motorn utan pedalbelastning, ända ner till nästan tomt batteri, och god hjälp i de flesta uppförsbackar.
 

mackan_108

Cartier
Nej men om du läser tidigare längre upp så skrev att han "Köpte en sån till företaget (dock med annan branding) och är inte alls nöjd!"
Efter jag skrev om bullitt! så min tolkning blev en tvåhjulig lastis, å ja det går att köra kylskåp och flickvän i en sådan med ;)
 

carlanton

Audemars
Det låter inte som samma cykel. Jag har tre skivbromsar och stannar på två meter från 30 km/h. Bra driv i motorn utan pedalbelastning, ända ner till nästan tomt batteri, och god hjälp i de flesta uppförsbackar.

Min heter Orion, men det ser ut att vara exakt samma. Gissar att man köper i bulk från Kina och brandar själv. Min finns både med skiv- och v-broms. Fast det kan ju faktiskt vara ett sämre batteri eller motor i min!

Hur mycket vikt brukar du köra? Jag brukar oftast köra ca 65 kg last + 60 kg kollega + mig själv som väger 78, och då blir uppförsbackarna väldigt svåra. Men det kanske är mer vikt än den är specad för... Upplever också att den funkar så att ju hårdare man trampar, desto mindre assist får man.

Fast överlag är det ett helt geniaiskt fordon och helt nödvändigt för vår verksamhet. Hade aldrig kunnat köra leveranser i Stockholms innerstad med bil!
 
Topp