• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Lat och tummen mitt i handen

MrGoodkat

Basic
Jag är total nybörjare på detta med klockor, och är dessutom lite lat och otekniskt lagd. Jag tänkte ge mig på att skaffa en klocka, och funderar på vad man ska skaffa.

Automatiskt urverk tilltalar mig verkligen, men då kommer vi till rubriken för denna tråd. Hur mycket jobb är det med en automatisk klocka? Jag tänker att jag kanske ska ha några olika klockor så småningom, och då kommer jag inte ha samma klocka hela tiden. Är det okej att en automatisk klocka stannar ibland, eller kan det vara skadligt för urverket? Hur ofta måste man i så fall ”sätta igång” den? Vad finns det mer att tänka på om man skaffat en automatisk klocka?

Jag är total nybörjare på detta med klockor, och är dessutom lite lat och otekniskt lagd. Jag tänkte ge mig på att skaffa en klocka, och funderar på vad man ska skaffa.

Automatiskt urverk tilltalar mig verkligen, men då kommer vi till rubriken för denna tråd. Hur mycket jobb är det med en automatisk klocka? Jag tänker att jag kanske ska ha några olika klockor så småningom, och då kommer jag inte ha samma klocka hela tiden. Är det okej att en automatisk klocka stannar ibland, eller kan det vara skadligt för urverket? Hur ofta måste man i så fall ”sätta igång” den? Vad finns det mer att tänka på om man skaffat en automatisk klocka?
Ingen fara att en automatare står still ibland. Kanske lite jobbigt om den har datum, gäller framförallt om den är äldre utan snabbinställning (quick-set). Botemedlet är att ha en winder, som håller den vid liv.

Automatiska urverk kräver betydligt dyrare service och underhåll än quartz (som för det mesta bara kräver ett batteribyte för någon hundring eller två). Åsikterna går isär kring hur ofta man bör serva sina klockor och vilka tecken som tyder på att de behöver omsorg men tillverkarna rekommenderar generellt 5-10 år som serviceintervall.

Automatiska urverk är dessutom inte gjorda för att vridas upp manuellt för ofta så se till att bara vrida upp dem en liten bit och/eller vifta lite på klockan för att få igång den efter att den har stannat.

Skulle börja med batterier om du inte vill lägga några större belopp på din klocka i framtiden. Räkna med att du måste serva din automatiska klocka typ vart 5e år som kommer kosta dig ett par tusenlappar vid varje tillfälle

Tillbaka
Topp