• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Lat och tummen mitt i handen

MrGoodkat

Basic
Jag är total nybörjare på detta med klockor, och är dessutom lite lat och otekniskt lagd. Jag tänkte ge mig på att skaffa en klocka, och funderar på vad man ska skaffa.

Automatiskt urverk tilltalar mig verkligen, men då kommer vi till rubriken för denna tråd. Hur mycket jobb är det med en automatisk klocka? Jag tänker att jag kanske ska ha några olika klockor så småningom, och då kommer jag inte ha samma klocka hela tiden. Är det okej att en automatisk klocka stannar ibland, eller kan det vara skadligt för urverket? Hur ofta måste man i så fall ”sätta igång” den? Vad finns det mer att tänka på om man skaffat en automatisk klocka?

Jag är total nybörjare på detta med klockor, och är dessutom lite lat och otekniskt lagd. Jag tänkte ge mig på att skaffa en klocka, och funderar på vad man ska skaffa.

Automatiskt urverk tilltalar mig verkligen, men då kommer vi till rubriken för denna tråd. Hur mycket jobb är det med en automatisk klocka? Jag tänker att jag kanske ska ha några olika klockor så småningom, och då kommer jag inte ha samma klocka hela tiden. Är det okej att en automatisk klocka stannar ibland, eller kan det vara skadligt för urverket? Hur ofta måste man i så fall ”sätta igång” den? Vad finns det mer att tänka på om man skaffat en automatisk klocka?
Ingen fara att en automatare står still ibland. Kanske lite jobbigt om den har datum, gäller framförallt om den är äldre utan snabbinställning (quick-set). Botemedlet är att ha en winder, som håller den vid liv.