• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Latcho gammalt flexband

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Fick hem några nya klockor i kväll och hittade denna lösning på flexband - likt flexlänk fast denna är i svinälder. Metall-"länken" mellan lädret är inte flexigt utan det sitter fjädrar inne i bandet på varje sida.

IMG_6761.JPG
IMG_6762.JPG
IMG_6763.JPG
IMG_6759.JPG

Bandet som är ett "open end" för fasta bandhorn är 16mm och kom med en tettiotals (?) Moser &Cie i 14K. Bandet är lite stelt men ser ut att vara i nyskick.
Någon som sett ett likadant förut?

//Rozzy

Fick hem några nya klockor i kväll och hittade denna lösning på flexband - likt flexlänk fast denna är i svinälder. Metall-"länken" mellan lädret är inte flexigt utan det sitter fjädrar inne i bandet på varje sida.

IMG_6761.JPG
IMG_6762.JPG
IMG_6763.JPG
IMG_6759.JPG

Bandet som är ett "open end" för fasta bandhorn är 16mm och kom med en tettiotals (?) Moser &Cie i 14K. Bandet är lite stelt men ser ut att vara i nyskick.

//Rozzy
Nytt för mig, men jäkligt ballt. Läcker klocka också, wristshot med detta band! :)

IMG_6761.JPG
IMG_6762.JPG
IMG_6763.JPG
IMG_6759.JPG

//Rozzy
Kul, jag är dock mer intresserad av klockan. Vad är det för verk i denna? Något från FEF? FEF 100?

Det ser mycket riktigt ut att vara baserat på Felsa 107 och mer bearbetat. Kring 1925 alltså. Vad tror du, är gammel Moser bra skit?
Ja, jag har ingen skit i min samling. ;)
H. Moser är ett relativt svårbedömt företag vad gäller kvalitet, likt P. Buhre som också sålde mycket i Ryssland. Å ena sidan tillverkade de onekligen klockor av högsta klass, men också ett mycket stort antal rent mediokra klockor. Min uppfattning är att de gjorde detta redan innan de kastades ur Ryssland år 1918.
Nu är dock sannolikt inte exemplen nedan jämnåriga, men jämför ändå dessa:
45718gallery3.jpg

HENRY-MOSER-Antike-Savonette-Taschenuhr-pocket-watch-_57.jpg

Säg ett annat företag, än P. Buhre och H. Moser, där man kan hitta sådana skillnader?

Ja, jag har ingen skit i min samling. ;)
H. Moser är ett relativt svårbedömt företag vad gäller kvalitet, likt P. Buhre som också sålde mycket i Ryssland. Å ena sidan tillverkade de onekligen klockor av högsta klass, men också ett mycket stort antal rent mediokra klockor. Min uppfattning är att de gjorde detta redan innan de kastades ur Ryssland år 1918.
Nu är dock sannolikt inte exemplen nedan jämnåriga, men jämför ändå dessa:
45718gallery3.jpg

HENRY-MOSER-Antike-Savonette-Taschenuhr-pocket-watch-_57.jpg

Säg ett annat företag, än P. Buhre och H. Moser, där man kan hitta sådana skillnader?
Ja, det var lite skillnad. Känns som om min är någostans mittemellan. Jag kan inte historian om utkastade ur Ryssland. Har du någon informativ länk?

Tillbaka
Topp