• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Le Grand Seiko Bleu. Paketöppning

Geparden

Audemars
En trevlig sak med Grand Seiko är att deras officiella färg är blå. Boxar, böcker och bakgrundsfärger är alltid blåa.
En och annan urtavla är blå också och iom att det är ”deras” färg anstränger de sig att få till dessa. Många är mycket bra, några något bättre.
Jag gillar blått. Jag anser också att man som GS-intresserad egentligen borde ha någon blå klocka i lådan. Nu är det så illa att jag själv varken har eller haft någon blå GS även om det hela tiden legat där i bakhuvudet och gnagt..

En annan trevlig sak med Grand Seiko är att deras limiterade serier oftast inte har ett högre pris än standardmodellen. Detta gör dock att de säljer slut ganska fort om det är en lyckad skapelse, något jag smärtsamt fick erfara för några år sedan då den vackra SBGA129 dök upp och raskt försvann på den japanska marknaden. Lovade mig själv att inte missa tåget någon mer gång då.


Nå, vad är det då jag fått hem? Vi börjar här:

2009 återuppstod efter 41 år frånvaro den stolta traditionen att ha en high-beat kaliber i Seikos stall. Detta i form av det nya verket 9S85.

SBGH001 och SBGH005 såg världen ljus och blev GS välförtjänta flaggskeppsmodeller.
SBGH001.jpg SBGH005.jpg


Jag har själv erfarenhet av SBGH005 och kan skriva under på att det är en mycket kompetent klocka. Förutom det fantastiska urverket så faller förpackningen helt i min smak. Boettens härliga former med modernt utvecklade gener i sig från förr är en fröjd att se på. Långa, raka, smala index och de vackra dauphinevisare vi är vana vid, allt självfallet med den utsökta finish man kan förvänta sig av GS.
Love it! helt enkelt, kanske rent av världens bästa sportis.

Sen dess har det kommit en hel del limiterade tavelkonfigurationer till denna boett i stål.

SBGH003 200st.jpg
SBGH003. 200st

SBGH009 25st.jpg
SBGH009. 25st

SBGH015 300st.jpg
SBGH015. 300st

SBGH017 150st.png
SBGH017. 150st

SBGH023 35st.jpg
SBGH023. 35st

SBGH025 25st.jpg
SBGH025. 25st

SBGH031 200st.jpg
SBGH031. 200st

SBGH047 150st.jpg
SBGH047. 150st

I början på detta år kom den senaste versionen. I veckan kom den till mig.

Jag nämnde ju blått tidigare.. och det här är verkligen blått!


CXoA1LW.jpg

SBGH051

Levereras i den lite större/lyxigare limited-lådan.
5e5maWf.jpg


Ganska säker på att detta måste vara den ”skrikigaste” blåa tavla GS gjort, SBGM031 t.ex såg närmast svart ut side by side.
dpI4hB0.jpg


Skiftar så klart väldigt i nyanser beroende ljus men när solen eller annat starkt sken kommer ”poppar” tavlan fullkomligt.
FBxCVhB.jpg

06PkzQd.jpg

dpI4hB0.jpg



Att blanda metaller och få smakfull balans är knepigt och misslyckas oftast men här funkar det mer än väl. ”Seiko”, ”GS” och sekundvisare i guld blir ett utmärkt bryt mot det blå, samtidigt som det inte heller stör stålet.
f4p3vsT.jpg



Vid första anblick ser tavlan porslinsslät ut men tittar man noga ser man en mycket subtil sunburst.
ZDLOBEm.jpg

GpiY3ws.jpg

0tOac2s.jpg



Som vi alla vet är ingen klocka perfekt, så heller inte denna. Tack och lov sitter det jag stör mig på i detta fall på baksidan i form av ett stort guldtryck över glasskivan som jag verkligen kunde varit utan.
XzlyGUF.jpg



Här tillsammans med sin något mer lågmälde storebrorsa.
hXiRZHU.jpg


Hur många som är gjorda är lite oklart då Seiko vill inte avslöja den totala produktionen. Bekräftat är dock att 35st tilldelades den amerikanska marknaden.
Har läst 50st worldwide någonstans men tror nog det kan vara fler än så om det nu är en global produkt.

Lite kopierad info:
Caliber No. 9S85
Case Stainless steel
Case back See-through screw case back with sapphire crystal
Glass High definition dual-curved sapphire crystal with anti-reflective coating
Bracelet Solid stainless steel
Buckle Stainless steel with three-fold clasp with push button release
Accuracy +5 ~ -3 seconds/ day
Water resistance 10 bar
Magnetic resistance 4800 A/m (60 gauss)
Weight 151g
Case thickness 13.0 mm
Case diameter 40.0mm



Passande nog dök även ett GS-ställ upp i posten. Tack @yonsson !
Inget svårt val av vem som skulle äntra tronen först.
vgYLqTN.jpg


Får avsluta med att det känns mycket bra just nu, har inte varit så här laddad under ett Seikoköp sen jag råkade spontanhandla en SBDX001 i Globen för ett gäng år sedan.
Trevlig helg på er, over and out.
img_1046-jpg.659808
 
Senast ändrad:

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Fantastiskt blå tavla som man lätt kan drunkna i! Grattis till en mycket fin och ovanlig klocka.
Jag håller med om att trycket på boettens baksida är osnyggt.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Skit läcker, och fina bilder! Alltid roligt med fina närbilder på GS. Jag förstår din förtjusning över den blåa färgen, personligen tycker jag boetten är vansinnigt läcker. Grattis :)
 
Topp