• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Le tråd om Le Clip

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Jag bytte till mig det här åttiotalsunderverket av @oftast för ett tag sedan men det var först för ett par dagar sedan som jag började läsa på lite om Le Clip. Tydligen är den en skapelse av Michel Jordi, som nuförtiden pysslar med betydligt exklusivare ur. Man kunde bära dem litegrann man ville och t ex knipsa fast dem i en ficka, på en hörlurssladd, eller i en snodd att hänga runt halsen som fanns som tillbehör om man ville likna Flavor Flav. Jag tror det är bättre att jag hänvisar till Mark Hills utmärkta artikel om dem än att jag svamlar vidare. Har vi några fler Le Clip på KS? Posta dem gärna nedan!

Min klocka, en lite ovanligare variant med alarm som kom något år eller så efter den vanligare time only:
89F7FBB5-5686-4E0C-9DD1-88AE8AE54A31.jpeg

C91A9590-C831-43CB-B1D1-092EBBF6CE5B.jpeg
062B05E7-7879-4884-9A88-38DA785819E6.jpeg

Den ännu ovanligare väggvarianten. Jag vet inte om de såldes till allmänheten eller endast var avsedda att skylta med i butik. (Bild stulen på Internet):
s-l1600_8.jpg

Reklam från när det begav sig:
30AA97FD-FE4E-43FD-8808-34B0B74DF56A.jpeg

Om någon blev sugen så dyker de up på eBay då och då, och Zeno Watch har ett sortiment av NOS-exemplar i sin webbshop.
Kostar lite mindre än en Swatch har jag för mig. :)

Edit: Jag är senil. Det är Zeno Watch som säljer dem. Adderade en länk.

Senast ändrad:
Skral utdelning på den här trådstarten måste jag säga. Är jag verkligen ensam om att ha en? De verkar ha varit något av en storsäljare i slutet av 80-talet. Men jag gissar att det inte fanns en agent i Sverige? Bumpar med en rolig bild från någon slags introduktion. Tydligen kunde man bära dem i håret också.
new-swiss-watch-le-clip-presented-in-amsterdam-date-november-5-1986-location-amsterdam-noord-h...jpg

Tickar de högt? Borde funka bra som resealarmklocka annars?
Tickar inte högt men alarmsignalen är ganska försynt så det vill till att man inte sover tungt. Vidare så kan man nog diskutera hur klokt det är att förlita sig på en så gammal klocka för att komma i tid till flyget…

• Like
Reactions: bag
Tillbaka
Topp