• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ledlysrör

rogart-63

Pandion
Finns det nån som kan lite om lysrör eller elektronik ? Jag köpte ett par ledlysrör till badrumsarmaturen. Ville att dom skulle tända snabbt. Men håller på att bli tokig. Ibland tänds dom . Men kan lika gärna stå och blinka . Då får man slå av och på igen . Lysrören är gjorda för att bara bytas ut i befintlig 18w fästen . Fråga mig inte vad dom heter . Följde med en ny glimtändare . Som jag monterat. Tror problemet fanns innan. Då dom gamla vanliga lysrören oxå gjorde likadant ibland men dom tändes efter att ha blinkat en kvart . Kan det vara fel på drosseln? Vaktmästaren har byt kontakt på väggen.

Det kan vara lite lurigt med badrumsarmaturer! Vanliga lysrör är antingen serie eller singel kopplade och i det ena fallet behöver man koppla om lite.
Jag skall leta upp ritningen jag använde för har gjort det!
Återkommer!

Vår hade rören i serie blir lägre spänning över varje, så jag tog bort drosseln som inte gör någon nytta samt koppla om så rören ligger parallellt.
Enligt denna bild!
9F8F953D-864F-4D43-81A7-E0F4F3A8769F.jpeg

Finns det nån som kan lite om lysrör eller elektronik ? Jag köpte ett par ledlysrör till badrumsarmaturen. Ville att dom skulle tända snabbt. Men håller på att bli tokig. Ibland tänds dom . Men kan lika gärna stå och blinka . Då får man slå av och på igen . Lysrören är gjorda för att bara bytas ut i befintlig 18w fästen . Fråga mig inte vad dom heter . Följde med en ny glimtändare . Som jag monterat. Tror problemet fanns innan. Då dom gamla vanliga lysrören oxå gjorde likadant ibland men dom tändes efter att ha blinkat en kvart . Kan det vara fel på drosseln? Vaktmästaren har byt kontakt på väggen.
Det finns olika lysrör vissa gjorda för elektroniska drivdon och vissa är gjorda för järnkärnstrafo aka drossel. Börjar med att kolla att du har rätt rör och är det så går det koppla förbi drosseln då ledrören endast behöver 230V och den kan jag hjälpa dig med isåfall.

Det kan vara lite lurigt med badrumsarmaturer! Vanliga lysrör är antingen serie eller singel kopplade och i det ena fallet behöver man koppla om lite.
Jag skall leta upp ritningen jag använde för har gjort det!
Återkommer!
Dom är seriekopplade . Tar man ut ett slocknar lampan. Kan det vara att det är det som är felet. Lysrören är ett par Osram led substitute Pro . Kolla en hel del innan. För det finns ju lite olika varianter Men dessa skulle funka utan att behöva göra nåt . Vad händer om man tar bort drosseln? Kan nåt få sönder. Som tex lysrör. Vore ju det enklaste. Så kan jag ev återställa om jag flyttar. Så ingen monterar ett par vanliga lysrör.

Kopierat från nätet:
Observera att vid installation av ledlysrör i seriekopplade armaturer, främst 18w armaturer så krävs det att man tar bort drosseln samt byglar fasen. Dessa gäller som sagt i regel endast armaturer där du har 2 st lysrör som drivs av en drossel. 36w och 58w lysrör har en drossel till varje lysrör och där behövs inga modifieringar av armatur och inte heller på 18w armaturer där du endast har 1 lysrör. te.x. badrums- & underskåpsarmaturer.

Det finns olika lysrör vissa gjorda för elektroniska drivdon och vissa är gjorda för järnkärnstrafo aka drossel. Börjar med att kolla att du har rätt rör och är det så går det koppla förbi drosseln då ledrören endast behöver 230V och den kan jag hjälpa dig med isåfall.
Rören heter Osram led substitute . Och fattade som det det bara skulle gå att byta utan att göra nån moddning. Men kanske måste man parallell koppla dom. Eller bara använda ett .

Drossel funktion är för begränsa spänningen då ett lysrrör inte har tillräckligt med motstånd medans dioder har.

Dom är seriekopplade . Tar man ut ett slocknar lampan. Kan det vara att det är det som är felet. Lysrören är ett par Osram led substitute Pro . Kolla en hel del innan. För det finns ju lite olika varianter Men dessa skulle funka utan att behöva göra nåt . Vad händer om man tar bort drosseln? Kan nåt få sönder. Som tex lysrör. Vore ju det enklaste. Så kan jag ev återställa om jag flyttar. Så ingen monterar ett par vanliga lysrör.
Tror att det måste kopplas om så det blir 230v på varje rör och bort med drosseln.
Sen funkar det tyvärr inte med vanliga rör längre!
Var ett par år sedan jag bytte kollade efter rör då som gick utan att koppla om men hittade inte några! Är Osram jag med har och funkar fint med bra lyse men behövs båda rören för det!
Du kan väll sätta någon lapp att det är ombyggt så man använder rätt rör vid byte!
Är ju en uppgradering!

Tror att det måste kopplas om så det blir 230v på varje rör och bort med drosseln.
Sen funkar det tyvärr inte med vanliga rör längre!
Var ett par år sedan jag bytte kollade efter rör då som gick utan att koppla om men hittade inte några! Är Osram jag med har och funkar fint med bra lyse men behövs båda rören för det!
Du kan väll sätta någon lapp att det är ombyggt så man använder rätt rör vid byte!
Är ju en uppgradering!
Tycker det. Borde hålla bra mycket längre än vanliga.

Vanliga lysrör kommer väll troligen att försvinna så småningom tänker jag.
Enligt specen har led rören super lång brinntid det är nog lite glädje kalkyl men mycket bättre är de säkert ändå!
Hade ett över mekbänken. Skulle brinna i 10000 timmar. Men gick sönder efter 2 år. Så det ska man nog ta med en nypa salt. Höll betydligt längre än ett vanligt.
Får hjälp med lysröret av en kompis på forumet. Ska se om vi slår våra kloka huvuden ihop . Så löser vi nog det.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp