• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Legal eagles, kan någon förklara.

För drygt 3 veckor sedan blev min 13 årige son nedslagen och rånad på väg hem från skolan.
Kräken (2st) fick med sig hans väska med dator och hemnycklar.
Grabben lämnade enligt polis en mycket bra beskrivning på gärningsmännen både vid första förhöret hemma och även vid efterföljande videoförhör på stationen.
Igår lägger åklagaren ner utredningen efter att vad jag fattar att man haft någon/några misstänkta inne på förhör.
Polispatrullen fick enligt polisrapporten 2 namn på personer som stämde väl in på beskrivningen av ett närliggande fritidshem.
Vad jag ställer mig frågande till är varför grabben inte fått möjlighet till fotokonfrontation?
C133090E-F1E8-4328-97DE-5CE09C03BA9E.jpeg

Kan inte hjälpa till men blir verkligen förbannad. Dels på idioterna som rånade honom men även på hur kasst rättsväsendet är ibland. Är varken jurist eller polis men i mina öron låter det ju definitivt som att det finns goda grunder för att ta utredningen vidare med en sån god beskrivning.

Tråkigt det som hände grabben - hoppas han mår fint.

Kan inte hjälpa till men blir verkligen förbannad. Dels på idioterna som rånade honom men även på hur kasst rättsväsendet är ibland. Är varken jurist eller polis men i mina öron låter det ju definitivt som att det finns goda grunder för att ta utredningen vidare med en sån god beskrivning.

Tråkigt det som hände grabben - hoppas han mår fint.
Tyvärr så gör han inte det. Tittar sig ständigt över axeln och vågar inte gå till affären själv längre, något han gjort sedan 7 års åldern.
Dom små asen tog hans trygghet!
Han går hos kurator i skolan samt även hos brottsofferjouren, förhoppningsvis bleknar minnet över tid......

Tyvärr så gör han inte det. Tittar sig ständigt över axeln och vågar inte gå till affären själv längre, något han gjort sedan 7 års åldern.
Dom små asen tog hans trygghet!
Han går hos kurator i skolan samt även hos brottsofferjouren, förhoppningsvis bleknar minnet över tid......
Fy. Kan förstå det. Måste vara väldigt traumatiskt. Hoppas tryggheten hittar tillbaka och att han blir vän med tanken att risken att det händer honom igen är extremt liten. Men är väl lättare sagt än gjort...

Riktigt tråkigt att höra om din son, hoppas verkligen att han så småningom kan komma över händelsen. Det går att få ett beslut om nedlagd förundersökning omprövad eller överprövad.

Riktigt tråkigt att höra om din son, hoppas verkligen att han så småningom kan komma över händelsen. Det går att få ett beslut om nedlagd förundersökning omprövad eller överprövad.
Skall ringa åklagaren på måndag för en motivering. Sen kommer ju frågan om det är värt att dra sonen igenom fler förhör etc etc. För hur gärna jag än vill ha asen dömda så är det trots allt juniors välbefinnande som kommer först.

Beklagar händelsen. En 13-åring, eller någon annan för den delen, skall inte behöva uppleva sådant. Hoppas svinen får vad de förtjänar till slut.

Ser detta ungefär en till två gånger i veckan. Spontant gissar jag på att det handlar om begränsade resurser. Men det är bara en gissning från min sida.

Ser detta ungefär en till två gånger i veckan. Spontant gissar jag på att det handlar om begränsade resurser. Men det är bara en gissning från min sida.
För några år sedan när jag var ute och gick, plötsligt hörde jag ett skrik, vände mig om och såg två flickor i 10 årsåldern som var hysteriska samtidigt såg jag en yngling i 15-18 årsåldern som sprang därifrån.

Jag sprang fram till flickorna och frågade och dem mumlade om någon telefon. Kutade efter ynglingen mem han hade ett försprång på ca 15 sek och jag tappade bort honom.

Jag kom tillbaka och hjälpte flickorna att ringa till ena flickans mamma.

Detta var vid en av Sthlms värsta förorter.

Fan att jag inte fick tag på fanskapet;)

Så är det antagligen men för mig som lekman både vad det gäller juridik och polisiärt arbete så finner jag det iaf jävligt märkligt att grabben inte fått chansen att identifiera gärningsmännen.
Om det hade visat sig att han inte kunde det så fine, då förstår jag att man lägger ner.
Om det hade varit jag som blivit nerslagen och rånad på fyllan så hade jag haft ett uns förståelse men nu handlar det om ett barn!

Så är det antagligen men för mig som lekman både vad det gäller juridik och polisiärt arbete så finner jag det iaf jävligt märkligt att grabben inte fått chansen att identifiera gärningsmännen.
Om det hade visat sig att han inte kunde det så fine, då förstår jag att man lägger ner.
Om det hade varit jag som blivit nerslagen och rånad på fyllan så hade jag haft ett uns förståelse men nu handlar det om ett barn!

Svårt att greppa och jag lider med dig och grabben. Hoppas folk tar sitt sunda förnuft tillfånga när de går till valurnan i höst för det är illa just nu. Har daglig kontakt med poliser och åklagare och det är inget kul man får höra dessvärre.

Tillbaka
Topp