• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Legitim eller skum Omega Speedmaster 145.022-68

Wboy

Panerai
Är rätt ny i Speedmaster-världen och har precis börjat känna lätt lockelse till modellen i vintageutförande.

Undrar därför vad mer insatta säger om detta pjäs:
https://www.chrono24.se/omega/speedmaster--id3785345.htm

Det som framförallt är intressant är kanske:
  • Serienummer 30580xxx, vilket borde placera den några år senare än 68-69. Jag har dock förstått det som att serienummer på verken kunde släpa åtminstone ett par år, så detta kanske går att förklara.
  • Målad och inte påklistrad metall-logo. Denna tid var precis i övergångsperioden från metall-logo till målad.
  • Kronogafvisarens (sekunden) bakdel är spetsig och inte fyrkantig. Även detta måste varit i övergångsskede vid denna tid.
Kan det vara så att detta fortfarande är en s.k. transitional 145022? eller är klockan ett ihopplock?
Har läst runt lite, t.ex. här: http://speedmaster101.com/145-022-transitional/ och enligt den länken ska -68 ha metall-logo och fyrkantig kronografvisare. När jag läser på lite forum verkar detta dock inte vara lika självklart.

Mvh
Wboy

edit: i den här diskussionen ser vi en liknande klocka med liknande serienummer. Den har målad logo, men fyrkantig kronografvisare. http://forums.watchuseek.com/f20/om...45-022-transitional-frankenwatch-1025406.html
 

Icaras

Rolex
Vad jag kan se är det en 145.022-69, hade det varit en 68/69 transitional hade den haft applied logo. Senare än 69 hade den inte haft DO90 tachy.

Nu kollade jag länken och det står 68, i så fall är det väl just en 145.022-68 med bytt tavla. Men det skulle i och för sig vara lite märkligt med tanke på att den fortfarande har step dial. Finns väl undantag, har inte grävt så djupt i MWO på denna referensen :)

@Patrik J någon idé?
 
Senast ändrad:

Wboy

Panerai
Vad jag kan se är det en 145.022-69, hade det varit en 68/69 transitional hade den haft applied logo. Senare än 69 hade den inte haft DO90 tachy.

Nu kollade jag länken och det står 68, i så fall är det väl just en 145.022-68 med bytt tavla. Men det skulle i och för sig vara lite märkligt med tanke på att den fortfarande har step dial. Ffinns väl undantag, har inte grävt så djupt i MWO på denna referensen :)

@Patrik J någon idé?

Tack för din input. Bytt tavla är ju inte så kul. :rolleyes:
 

Ryttaren

Rolex
145.022-68 har serienummer på verket inom intervallet 265xx - 277xx enligt MWO så jag tror det är en -69 med fel bakkåpa. Ska tydligen finnas några ex med 321 chronovisaren på ref -68 som den ovan har, även om det lika gärna kan vara hopplock.
 
Senast ändrad:

Wboy

Panerai
145.022-68 har serienummer på verket inom intervallet 265xx - 277xx enligt MWO så jag tror det är en -69 med fel bakkåpa. Ska tydligen finnas några ex med 321 chronovisaren som denna.
Så tänkte jag med, men fel bakkåpa känns lustigare än man spontant tänker. hur lätt försvinner rätt bakkåpa och varför ersätts den med en från en äldre "finare" klocka... det handlar ändå om en inte alltför dyr klocka där franken-risken borde vara begränsad.

Intervallen för serienummer kollade jag också på, samtidigt kan man läsa i länken till watchuseek att urverkens nummer kan variera och inte ska tas med för stor determinism inom ett par år.

Om det är en 69:a stämmer väl fortfarande inte kronografvisaren?
 

Patrik J

Rolex
Tavlan är bytt, förmodligen någon 70-talsvariant. Step-dial hängde väl med till mitten av 70-talet om jag minns rätt. Kronografsekunden blev rak något år tidigare än 68, men som alltid med Omega kan det ju vara en del överlappning, fast jag gissar att visarna också är bytta.
Annars ser den fin ut med en bra länk. Men å andra sidan känns det lite meningslöst att köpa just en -68a med bytt tavla.
 

Ryttaren

Rolex
Så tänkte jag med, men fel bakkåpa känns lustigare än man spontant tänker. hur lätt försvinner rätt bakkåpa och varför ersätts den med en från en äldre "finare" klocka... det handlar ändå om en inte alltför dyr klocka där franken-risken borde vara begränsad.

Intervallen för serienummer kollade jag också på, samtidigt kan man läsa i länken till watchuseek att urverkens nummer kan variera och inte ska tas med för stor determinism inom ett par år.

Om det är en 69:a stämmer väl fortfarande inte kronografvisaren?

Ja, det är en del frågetecken helt klart. Moonwatch only brukar ligga närmast i sina serienummer och 305xx är rätt långt ifrån. Och som du nämner 321 chronovisare fanns inte på -69.
 

Wboy

Panerai
Ja, hur jag än vänder på det är det inte bara en detalj utan minst två som jag inte får ihop.
 

Patrik J

Rolex
145.022-68 har serienummer på verket inom intervallet 265xx - 277xx enligt MWO så jag tror det är en -69 med fel bakkåpa. Ska tydligen finnas några ex med 321 chronovisaren på ref -68 som den ovan har, även om det lika gärna kan vara hopplock.
Så kan det givetvis också vara. Kanske till och med troligare med det serienumret, även om det känns lite bakvänt. Börjar luta åt ett hopplock...
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
Är du rätt ny, köp en speedy. FOIS är nice, börja sedan mecka på med vintage.
Länken på klockan ifråga var väl nice, hoppar ens att kommentera dinkan.
 

Wboy

Panerai
Är du rätt ny, köp en speedy. FOIS är nice, börja sedan mecka på med vintage.
Länken på klockan ifråga var väl nice, hoppar ens att kommentera dinkan.

Vet inte riktigt vad du vill ha fram? Att jag ska skaffa mig Omega-körkort? Står väl inte jättenära köp på en speedy, men om jag hade gjort det hade jag inte alls varit intresserad av en nyare speedy även om FOIS ser trevlig ut. Tråden var mer tänkt att diskutera och kanske lära mig och ett par andra här lite om sådant som ni invigda Speedynistas säkert redan vet. Givetvis är det fritt för dig att inte kommentera.
 
Topp