• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Lemania och Omega, orginal länk?

Torulf

Basic
2-Faktor
Det säljs två stycken fina vintage ur på en lokal auktion som jag är mycket intresserad av. De kommer båda på länk och frågan till er vintage mästare är om det är original länkar som de sitter på? Om det är svårt att avgöra utifrån bilderna finns det något jag kan titta efter vid en visuell inspektion? Som nyfrälst klocknörd har jag väldigt sällan sett dessa på länk och mitt googlande ger mig inget vettigt resultat.

Tack på förhand :)
omega vintage.jpg

Den högra Lemania, tissoten är mindre intressant.
Lemania vintage.jpg

Dom är inte original på det sättet att dom kommer från Omega eller Lemania men dom kan ha köpts till klockorna när dom var nya. Det är så kallad flexilänk (eller gubblänk) och var otroligt poppis på 50-60-talet. En stor tillverkare var tex Speidel men det fanns flera. Nuförtiden är dom inte poppis och ökar inte värdet på klockan, dom flesta byter ut sin flexilänk illa kvickt när dom råkar på någon.

Dom är inte original på det sättet att dom kommer från Omega eller Lemania men dom kan ha köpts till klockorna när dom var nya. Det är så kallad flexilänk (eller gubblänk) och var otroligt poppis på 50-60-talet. En stor tillverkare var tex Speidel men det fanns flera. Nuförtiden är dom inte poppis och ökar inte värdet på klockan, dom flesta byter ut sin flexilänk illa kvickt när dom råkar på någon.
Tack för ett bra svar :)

Tillbaka
Topp