• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Lemania Tg 195 - Tavlan renoverad/ommålad?

Har blivit erbjuden att köpa denna, men är lite osäker på tavlan.
Herr Kaliber på Nymans skriver att han har sett det stora "G:et" i TG 195, men misstänker att de då varit ommålade.

http://blog.nymansur.com/2014/03/07/apropa-lemania-tg-195/

Någon som har koll på detta, eller har varit i kontakt med en tavla med stort "G"?
Baklocket pryds av siffrorna 54-846, enligt henne (kan inte riktigt avgöra vad som står).
Hennes man fick klockan i tjänsten, och hon kan inte minnas att den ens har varit inne på en service - någonsin.

Tacksam för svar!
IMG_2438.JPG
IMG_2439.JPG
IMG_2440.JPG

Bilder lånade från Nymans blogg:
DSC_11901.jpg

DSC_11791.jpg

Senast ändrad:
Det finns ur med både versalt "G" och gement. Jag tycker du ska göra "allt" för att få en proveniens på uret. Du har ju kontakt med säljaren och att få en skriftlig dokumentation vore ju fantastiskt och unikt. Dels betyder ju proveniensen mycket vad gäller värdet och dessutom är en historia bakom uret det som jag tycker är det intressanta med gamla ur. Det finns inte så många ur med en fin historia så hoppas du kan få en i och med din kontakt med frun.

Spännande!

Tack för svar, och det var en mycket bra idé! Om affären blir av ska jag definitivt be om en dokumentation.
Vad tycker ni är ett rimligt pris? Vad skiljer prismässigt mellan de 3 olika "släppen"?

Då det finns många skrönor om Tg uren och lite kunskap så har där ej uppstått några prisskillnader mellan de olika batcherna, finns en tendens att folk vill betala mindre för den ej kronmärkta modellen utan Tg på tavla som antagligen är sen minst levererade.

Tack för svar, och det var en mycket bra idé! Om affären blir av ska jag definitivt be om en dokumentation.
Vad tycker ni är ett rimligt pris? Vad skiljer prismässigt mellan de 3 olika "släppen"?
Håller med @Kamelen men när jag själv letade tyckte jag att de tidigare med stora kronor på baklocket var stiligast.

Kolla Kaplans och Bukowskis i helgen vad gäller pris. De har gått för mellan 20-30-tusen senaste året. Trevligt om änkan kan få ordentligt betalt för sin makes gamla tjänsteur!
IMG_9166.JPG

Håller med @Kamelen men när jag själv letade tyckte jag att de tidigare med stora kronor på baklocket var stiligast.

Kolla Kaplans och Bukowskis i helgen vad gäller pris. De har gått för mellan 20-30-tusen senaste året. Trevligt om änkan kan få ordentligt betalt för sin makes gamla tjänsteur!
IMG_9166.JPG

Jo, instämmer på bägge punkter. Stora kronor är trevligast. Har sett att den liksom (alla?) andra militärmodeller har ökat rejält under sista åren. Tänkte mest om det skiljde någonting prismässigt mellan just dessa modeller, men nu har jag ju fått svar på detta.

..och självklart ska hon få betalt i ett marknadsmässigt och bra pris! Löser hon en dokumentation dessutom så vore det ju helt fantastiskt :)

Om du köper uret och ordnar en proveniens är skillnaden i pris på de olika släppen mindre viktig. Jag kan inte nog understryka hur viktig proveniensen är, speciellt när det gäller ett militärt armbandsur. Du har kontakt med ägarens fru, om hon är resonabel i pris så köp uret och ordna dokumentationen så har du en klenod!
Kan bara hålla med! :)

Jo, instämmer på bägge punkter. Stora kronor är trevligast. Har sett att den liksom (alla?) andra militärmodeller har ökat rejält under sista åren. Tänkte mest om det skiljde någonting prismässigt mellan just dessa modeller, men nu har jag ju fått svar på detta.

..och självklart ska hon få betalt i ett marknadsmässigt och bra pris! Löser hon en dokumentation dessutom så vore det ju helt fantastiskt :)
Bra, men det är låångt ifrån självklart här i klockköparkretsar ;) Lycka till, hoppas du får till det. Trevliga klockor!

Det blev affär, bägge parter nöjda, men det har varit en lång och nervös vecka. Försändelsen har inte fått en enda uppdatering sedan söndags, då den lämnades in. Har kontaktat posten under veckan som också tyckte det var väldigt märkligt (samt med vetskapen av att Posten eller numera Postnord inte är vad de en gång var).
Trots detta har jag hela veckan gått runt redo med ett MN-strap i jackfickan, i hopp om att klockan ska hitta sitt nya hem. Försändelsen var givetvis försäkrad, men det skiter väl jag i?! Vill ju ha klockan, inte plåster på såren!

Men så, för en knapp timme sedan, fick jag ett sms. Den hade anlänt.

Blev en ganska aggressiv paketöppning, fanns varken tid eller lust att dra ut på det mer.
Sitter som ett smäck på handleden. Fantastisk storlek för sin tid. Komplikationen fungerar och jag märker hur jag nästintill småfnissar av glädje.
Har nog aldrig varit så nöjd över en klocka (jag vet, det har knappt gått en timme, döm mig gärna).

Bjuder på det förstknäppta fotot, det lär nog komma fler bilder framgent!

Amen & trevlig helg! :)

IMG_2532.JPG

Det blev affär, bägge parter nöjda, men det har varit en lång och nervös vecka. Försändelsen har inte fått en enda uppdatering sedan söndags, då den lämnades in. Har kontaktat posten under veckan som också tyckte det var väldigt märkligt (samt med vetskapen av att Posten eller numera Postnord inte är vad de en gång var).
Trots detta har jag hela veckan gått runt redo med ett MN-strap i jackfickan, i hopp om att klockan ska hitta sitt nya hem. Försändelsen var givetvis försäkrad, men det skiter väl jag i?! Vill ju ha klockan, inte plåster på såren!

Blev en ganska aggressiv paketöppning, fanns varken tid eller lust att dra ut på det mer.
Sitter som ett smäck på handleden. Fantastisk storlek för sin tid. Komplikationen fungerar och jag märker hur jag nästintill småfnissar av glädje.
Har nog aldrig varit så nöjd över en klocka (jag vet, det har knappt gått en timme, döm mig gärna).

IMG_2532.JPG
Gläds med dig! Väldigt fin!

IMG_2532.JPG
WOW!!!!
Stort grattis, fantastiskt fin.
/j

IMG_2532.JPG
Kul att du fick hem den!

Gläds med dig! Väldigt fin!

Kul att det blev affär ändå! Visarna kan man alltid lösa på något sätt om man stör sig på dom. Putsa upp glaset så har du inte en så dum klocka. Grattis!

Grattis! Jättefin:) ångrar att jag inte han med en sådan innan priserna urartade.

WOW!!!!
Stort grattis, fantastiskt fin.
/j

Kul att du fick hem den!

Thank y'all :) TG:en fick jobba nattklubb igår! (förmodligen första gången den är ute i svängen, trots att hon har haft åldern inne rätt länge)

TG 195 finns det många dåliga exemplar av och roligt att du gillar ditt fina ur! Hur gick det med historiken från frun?
I really do! En dokumentation var inga som helst problem, och jag följde ditt råd att, jag citerar dig ordagrant;
"tala med "frun" via telefon och i lugn och ro anteckna det hon vill berätta. När detta är gjort kan du skriva en proveniens, skicka den via brev och i samråd med henne kanske få henne att signera den och verifiera denna".

Föreslog att vi gjorde detta efter jag mottagit klockan, så kan jag även lägga in en bild på klockans serienummer i dokumentationen (vet inte, det kanske är överkurs?)

@Joakim C Köpte förresten en annan klocka med rätt intressant historia. Kanske bör fixa en dokumentation även där?

Säljaren är en gammal FN-soldat och köpte klockan runt julafton 1961 i Gaza, där han var tjänstgjorde under 1,5 år (om jag minns rätt).
Han berättade att FN hade en egen butik på plats. Utöver klockan som han köpte där fanns även kameror andra härligheter. Som soldat fick man endast köpa en sak i butiken, och hans val föll på en automatisk Omega Seamaster (tyvärr ingen militärmodell, men den användes alltjämt som en sådan). Han hade t.o.m varit nere i vatten med den, vid några tillfällen under tjänstgöringen.

Den fungerar alldeles utmärkt men behöver givetvis en service och nytt glas.
1.JPG

Tillbaka
Topp