• Välkommen till Klocksnack, Gäst!

    På förekommen anledning vill vi påminna alla medlemmar om att ta en extra titt på reglerna för de olika forumdelarna.
    T.ex. kan du inte skapa en sälj/köpes-annons det första du gör. Det är gratis att annonsera hos oss, men vi tänker att det är trevligt om man bidragit lite till forumet innan.

    Vi hoppas att du kommer trivas på Klocksnack

    /Ledningen
  • Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Avslutad Lemania Tg 195

Fabian

Patek
2-Faktor
Lemania Tg 195, ca 1957 "tre kronor" (Stora) med det härliga cal 2225 tickandes inuti. Klockan är som sagt manuell och 40 mm stor. Plexiglaset har en liten reva kl 9, annars i bra skick. Sekundvisaren skall egentligen ha en 2 mm stump som sticker ut andra hållet från axeln men måste ha brytits av under årets lopp. Då dessa visare är sköra som knäckebröd så tyckte Farfars klocka (Urmakare på södermalm i Stockholm) att dessa original skulle få sitta kvar då andra originalvisare är svåra att få tag på. Farfars klocka har precis genomfört en helservice som blev klar i måndags.

innan service drog den cirka 13 sekunder/ dag. Ställde klockan igår kväll och kan nu på morgonen se att den fortat sig 5 sek. alltså otroligt bra för en klocka som är så pass gammal. Boetten har flera dings och repor. jag låter därför bilder tala för skicket, och om någon vill ha flera så säg till! Sist när två Lemania Tg 195 gick på Kaplans klockkvalité i Maj detta år, såldes dom 12.200 kr/ st. vilket ger ett slutpris på 14.640 kr inkl. provision.

Jag väljer därför att sälja min helt nyservade Lemania Tg 195 för 14.000 kr 13.500 kr inkl frakt i Sverige. Klockan kan skickas som Head only eller med mitt svettiga och välanvända Skinn-nato från singular i orginalfärg Natur (jämför färgerna från singulars hemsida så ser ni hur snyggt patinerat bandet har blivit)

tack för mig!











OBS! om någon tvivlar på äktheten har jag ett värderingsintyg från Kaplans, utskrivet i 2012-09-20. Där anges 13.000kr som marknadsvärde och detta var alltså innan klockan var servad.
 

Fabian

Patek
2-Faktor
och här ser ni hur sekundvisaren egentligen ska se ut. hade själv ingen aning om det förrän en annan medlem påpekade det för två veckor sedan!
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Ursäkta kladd :)
Nedan är citerat från Sveriges kanske största Lemania samlare, 25års samlande ca.

Hur kommer det sig att de gjorde klockor för bla engelska och svenska armén?
– Armén accepterar inte skitklockor!

Vad tycker du om OMEGA?
– Överskattade klockor! Faktiskt var det Lemania som levererade råverken till de flesta av OMEGAS mest kända kronografer. Omega råkar bara vara på modet. Lemania är minst lika bra – om inte bättre!

Med det sagt, en grym klocka :)
 
Topp