• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Lemania tg 195?

janjanjan

Breitling
Hej!
Är helt ny på klockor och har bara använt dem sporadiskt då jag oftast glömmer att sätta på mig dem. När jag dock använt klocka har det varit en gammal armeklocka som jag fått av min pappa. Tydligen en Lemania tg 195. Igår gick jag in till en klockaffär och tänkte köpa ett skinnarmband till klockan då det gamla 70 tals armbandet som sitter på håller på att vittra sönder. Han som jobbade i affären förklarade då för mig var det var för klocka och han tyckte jag skulle lämna in den och "fixa" till den. Jag har ju alltid trott att det var gammalt skrot, men tyckt att klockan är väldigt vacker. Blev ju minst sagt förvånad när jag förstod att det fanns ett visst värde i klockan.
Nu till min fråga. Glaset på klockan är väldigt slitet och det finns två krossmärken/sprickor. Min fråga är kan man byta glas eller ska man inte ändra orginaldetaljer. Jag tänker rent värdemässigt vill man ju inte göra något dumt. För min del spelar det ingen roll att det är en lite spricka, men han i butiken sa att det fanns risk för fukt osv.
Mvh
John
 

denjohan

Rolex
Pledge Member
Kul fynd, grattis. Börja med att lägga upp en bild så är det lättare att skaffa sig en uppfattning om skick och vad som eventuellt behöver göras.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Hej!
Är helt ny på klockor och har bara använt dem sporadiskt då jag oftast glömmer att sätta på mig dem. När jag dock använt klocka har det varit en gammal armeklocka som jag fått av min pappa. Tydligen en Lemania tg 195. Igår gick jag in till en klockaffär och tänkte köpa ett skinnarmband till klockan då det gamla 70 tals armbandet som sitter på håller på att vittra sönder. Han som jobbade i affären förklarade då för mig var det var för klocka och han tyckte jag skulle lämna in den och "fixa" till den. Jag har ju alltid trott att det var gammalt skrot, men tyckt att klockan är väldigt vacker. Blev ju minst sagt förvånad när jag förstod att det fanns ett visst värde i klockan.
Nu till min fråga. Glaset på klockan är väldigt slitet och det finns två krossmärken/sprickor. Min fråga är kan man byta glas eller ska man inte ändra orginaldetaljer. Jag tänker rent värdemässigt vill man ju inte göra något dumt. För min del spelar det ingen roll att det är en lite spricka, men han i butiken sa att det fanns risk för fukt osv.
Mvh
John
Grymt kul. Bild!!!

Finns någon som för register över serienummer här har jag för mig. Kul om en helt okänd dyker upp
Och välkommen
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Hej!
Är helt ny på klockor och har bara använt dem sporadiskt då jag oftast glömmer att sätta på mig dem. När jag dock använt klocka har det varit en gammal armeklocka som jag fått av min pappa. Tydligen en Lemania tg 195. Igår gick jag in till en klockaffär och tänkte köpa ett skinnarmband till klockan då det gamla 70 tals armbandet som sitter på håller på att vittra sönder. Han som jobbade i affären förklarade då för mig var det var för klocka och han tyckte jag skulle lämna in den och "fixa" till den. Jag har ju alltid trott att det var gammalt skrot, men tyckt att klockan är väldigt vacker. Blev ju minst sagt förvånad när jag förstod att det fanns ett visst värde i klockan.
Nu till min fråga. Glaset på klockan är väldigt slitet och det finns två krossmärken/sprickor. Min fråga är kan man byta glas eller ska man inte ändra orginaldetaljer. Jag tänker rent värdemässigt vill man ju inte göra något dumt. För min del spelar det ingen roll att det är en lite spricka, men han i butiken sa att det fanns risk för fukt osv.
Mvh
John
Välkommen John. Grattis till en fin gåva från din far. Byta glas kan du göra och låta någon rengöra/serva urverket. Men undvik polering av klockan och låt för allt i världen visare och tavla vara.
Släng gärna upp en bild på klockan:)
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Grattis till fin gåva! Låt någon kunnig serva urverket vid behov och sätta i ett korrekt glas, men låt allt annat vara. Det gamla bandet kan du byta mot något nyare, men spara det gamla om det hör till, även om det är superslitet. Släng gärna upp lite bilder på klockan och bandet!
 

mglaum

Panerai
Hej och välkommen!

Förbannat rolig klocka. Har själv sneglat på dem. Lämna in den till en verkstad med bra omdöme, till exempel farfars ur.

Med vänliga hälsningar,
 

janjanjan

Breitling
Hej! Tack för svaren. Jag har hört mig för lite och det lutar åt att byta glas samt serva urverket. Finns det någon urmakare att rekommendera i skånetrakten?
 

Quaker

Panerai
2-Faktor
Grattis till en fin klocka och välkommen,
Be om att få alla delarna som byts ut så kan du alltid återställa den, uppvisa vad som är gjort om nån frågar. Sedan skall du även vara på din vakt på folk som vill köpa den billigt utav dig.
 

janjanjan

Breitling
image.jpg
Nätet laggade, men nu kom den upp...
 
Topp