• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Lemania Viggen 5500 €

marce33

Breitling
Hej !
Hittade en Viggen till salu men 5500 €....wow !!!

http://www.hodinkee.com/blog/whats-selling-where-four-vintage-black-dial-chronographs
http://romainrea.com/montres/montre-collection-lemania-swedish-air-force-791.html

P1310594.JPG
 

hejo

Panerai
Den har legat länge på romainrea och jag har dessutom för mig att jag sett att den är såld (även om den är kvar på sidan).

Priset känns dessutom inte speciellt relevant. Dock är det helt uppenbart att intresset för "Viggen" har ökat rätt dramatiskt
det senaste året. För sissådär 2 år sedan låg värdet på 20-25 (vet om ett par som såldes inom det spannet) och sen har vi
den som gick på Kaplans för styvt 40 000:-.

Skulle jag ge mig på en gissning så ligger värdet på runtikring vad som gavs på Kaplans även om det känns i högsta laget.

Veta kan vi nog göra när nästa Viggen säljs på offentlig auktion :happyhappy:

Någon annan som vågar sig på en gissning?
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Var inne hos Romain Rea i somras. Väldigt, väldigt mycket fina klockor!

Frugan är i Paris nu så jag får väl säga åt henne att köpa den till min 45årsdag i mars:)

Du sitter på en jäkla massa visdoms ord du :D Frågan är hur många misstag och dåliga beslut du varit med om för att komma ut med all denna visdom! ;)
You are talking to the master of misstag and dåliga beslut:)
 

fc2

Rolex
5500€ må vara rekord i dag men kommer vara standardpris om 5 år. Hade turen att få hem en för 20 men den prissättningen är sedan länge förbi.
 
Verkar vara ett dyrt ställe, såg en Bell&Ross för €2500, som finns på Chrono24 för €1750.
Nåväl , skall till Paris om en månad och kommer att bo i närheten, så jag får kika in och kolla upp den....om den finns kvar förstås.
 

Diving

Breitling
Jag har en Lemania "viggen" klocka, M nummer samt tre kronor stämpeln finns, men är väldigt svaga (går att se med lupp). Denna klocka har använts av en yrkesofficer i och efter pension, därav är den nästan helt blank på baksidan. Originalarmbandet som (enligt mina källor) skall vara svart gummi eller nylån saknas, har ett brunt snyggt läderarmband idag (klockan används inte i vardagligt bruk idag).
Den fungerar bra, men jag står i valet och kvalet om jag skall lämna in den till en urmakare för att snygga till den ännu mer och justera så att knapparna går lite mjukare. Eller sälja den. Om någon är sugen att köpa den så hör av er. Sätter inget pris, men enligt Svenska forum samt internationella så är en rimlig summa mellan 35 000-45 000 kr. Vi får se hur jag gör :)
Lasse
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Jag har en Lemania "viggen" klocka, M nummer samt tre kronor stämpeln finns, men är väldigt svaga (går att se med lupp). Denna klocka har använts av en yrkesofficer i och efter pension, därav är den nästan helt blank på baksidan. Originalarmbandet som (enligt mina källor) skall vara svart gummi eller nylån saknas, har ett brunt snyggt läderarmband idag (klockan används inte i vardagligt bruk idag).
Den fungerar bra, men jag står i valet och kvalet om jag skall lämna in den till en urmakare för att snygga till den ännu mer och justera så att knapparna går lite mjukare. Eller sälja den. Om någon är sugen att köpa den så hör av er. Sätter inget pris, men enligt Svenska forum samt internationella så är en rimlig summa mellan 35 000-45 000 kr. Vi får se hur jag gör :)
Lasse
Ska du sälja den så är mitt tips att du skippar service. Du får inte tillbaka pengen och risken är att urmakaren byter någon del som samlare hellre haft kvar. Mitt tips är att du istället för att bumpa en menlös tråd postar till 20 inlägg och sen sätter ut klockan för ett vettigt pris på Köp&Sälj och försöker maximera. Uppenbarligen är efterfrågan hög på dessa. Kvittar pengarna så antar jag det bara är att sitta lugnt och vänta på första bästa skambud i PM.

Välkommen och lycka till!
 

Diving

Breitling
Ska du sälja den så är mitt tips att du skippar service. Du får inte tillbaka pengen och risken är att urmakaren byter någon del som samlare hellre haft kvar. Mitt tips är att du istället för att bumpa en menlös tråd postar till 20 inlägg och sen sätter ut klockan för ett vettigt pris på Köp&Sälj och försöker maximera. Uppenbarligen är efterfrågan hög på dessa. Kvittar pengarna så antar jag det bara är att sitta lugnt och vänta på första bästa skambud i PM.

Välkommen och lycka till!

Ja, det kanske är det bästa, funderar på att ta den till Kaplans. Tack för ditt svar.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor

Diving

Breitling
Jag har en Lemania "viggen" klocka, M nummer samt tre kronor stämpeln finns, men är väldigt svaga (går att se med lupp). Denna klocka har använts av en yrkesofficer i och efter pension, därav är den nästan helt blank på baksidan. Originalarmbandet som (enligt mina källor) skall vara svart gummi eller nylån saknas, har ett brunt snyggt läderarmband idag (klockan används inte i vardagligt bruk idag).
Den fungerar bra, men jag står i valet och kvalet om jag skall lämna in den till en urmakare för att snygga till den ännu mer och justera så att knapparna går lite mjukare. Eller sälja den. Om någon är sugen att köpa den så hör av er. Sätter inget pris, men enligt Svenska forum samt internationella så är en rimlig summa mellan 35 000-45 000 kr. Vi får se hur jag gör :)
Lasse


bild 5.JPG
 

Bilagor

  • bild 1.JPG
    bild 1.JPG
    221.1 KB · Visningar: 195

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Alltid lika kul när ett okänt (?) ex dyker upp.
Den ser ut att ha levt ett hårt liv och det ser ut att vara ett ex ut batch II.
Skulle du kunna prestera ett kort på baksidan? Går det att se individnummret? Står det något mellan bandhornen?


...höll inte du på med en sammanställning av dessa? ...när kommer "hela listan"? :)
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Om man säger som så så trillar det inte in nya exemplar på denna lista varje dag..... hoppas dock på en ny nu.
Får fundera på det där med publicering :angel:


...hehe, du är en sån räv som sitter på nogsamt hopsamlad information o bara gottar dig åt att vara den som vet utan att andra vet att du vet liksom....
 

Diving

Breitling
Alltid lika kul när ett okänt (?) ex dyker upp.
Den ser ut att ha levt ett hårt liv och det ser ut att vara ett ex ut batch II.
Skulle du kunna prestera ett kort på baksidan? Går det att se individnummret? Står det något mellan bandhornen?
Hej
Baksidan ser man en del av M numret, mellan bandhornen står det 063.
Den fungerar och visst är den väl använd i statens tjänst :)
Lasse
 
Topp