• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Letar första "riktiga" klockan

xevz

Omega
Ja, jag vet att det finns en massa sådana här trådar, men tyvärr har ju alla olika smak så det är svårt att hitta något "för mig". :(
Jag har försökt surfa runt mycket och leta alternativ, men det är ju ett ganska stort hav att rota igenom...

I allmänhet skulle man kunna säga att jag gillar enkla, "funktionella" klockor. Mina klockor hittills (som jag minns) har varit en Casio MTP-1200A och en Seiko 5 7009-3130. Drömklockan är en Omega Speedmaster Professional och jag blev nyligen hemskt intresserad av Longines Conquest. Även IWC Portuguese med blå visare är galet snygg, trots att jag har lite svårt för vita urtavlor.
Av dessa är väl det egentligen Omegan som sticker ut mest iom alla komplikationer, men jag tycker den är hemskt vacker och jag älskar dess historia (man är ju lite rymdnörd). :)

Budgetmässigt var min ursprungstanke max 4 500 kronor, möjligen sträckas lite mer om rätt klocka hittades, men jag har haft problem att hitta något av intressant där. :(

Tankarna på att köpa begagnat finns självklart, men som första klockan känns det väldigt lockande med ett skinande nytt ur.
Har även funderat på den här med tillverkare har jag funderat en del på. Jag har ingenting emot "underdogs" så länge kvaliteten är schysst, men det är ju något visst med logotyper som man sett på diverse idolers handleder och som sponsorer på olika tävlingar man följt (Longines i gymnastiken, Rolex, Certina, Seiko, Omega, m.fl. inom motorsport).

Kort sagt, jag vet inte exakt vad jag vill ha, men jag gillar inte tokigt överdrivna klockor och inte heller för minimala.
Ett annat problem är storleken, jag har väldigt smala handleder (strax över 15 cm ungefär), så vissa klockor kan nog tyvärr se väldigt stora ut.

Sååå, efter den här lilla uppsatsen, har ni några tips? :)
 

JAkesson

Omega
Kika jag lite fort på dina preferenser så verkar du vilja ha rund boett, länk. Max 5000 och jag har antagit självuppdragande eller mekaniskt urverk. Jag satte diameter 39-43 nedan men du kan justera detta.

Uret-sökning med 199 träffar:
http://www.uret.se/watchfinder.html...=31&buckle_type=46&price=0,5000,0&s=0&d=0&p=1

På rak arm bland sökningarna så tycker jag du skall kika på Certina DS1, Seiko versionerna i sökningen t.ex. SNZG13K1 eller SARB033. Om du kan tänka dig en quartz-are så kan jag tipsa om min present för några år sedan, Tissot PRC 200 som jag fortfarande gillar.

Säljes-sektionen här på KS är intressant annars om du kan tänka dig lite begagnat.. finns ju en seiko 5 på länk för 300 pix t.ex.
http://www.klocksnack.se/threads/seiko-5-day-date.28325/ Kanske inte helt helt frisk enligt annonsen men kanske bra nog för att ha på sig medan man funderar?
 

xevz

Omega
Kika jag lite fort på dina preferenser så verkar du vilja ha rund boett, länk. Max 5000 och jag har antagit självuppdragande eller mekaniskt urverk. Jag satte diameter 39-43 nedan men du kan justera detta.

Uret-sökning med 199 träffar:
http://www.uret.se/watchfinder.html...=31&buckle_type=46&price=0,5000,0&s=0&d=0&p=1

På rak arm bland sökningarna så tycker jag du skall kika på Certina DS1, Seiko versionerna i sökningen t.ex. SNZG13K1 eller SARB033. Om du kan tänka dig en quartz-are så kan jag tipsa om min present för några år sedan, Tissot PRC 200 som jag fortfarande gillar.

Säljes-sektionen här på KS är intressant annars om du kan tänka dig lite begagnat.. finns ju en seiko 5 på länk för 300 pix t.ex.
http://www.klocksnack.se/threads/seiko-5-day-date.28325/ Kanske inte helt helt frisk enligt annonsen men kanske bra nog för att ha på sig medan man funderar?
Som vanligt missar man att skriva ner hälften av sakerna man tänker på i ursprungsinlägget, tack för input. :)
Jag har redan tittat på de klockor du nämner, ingen av dem trycker på de rätta knapparna, tyvärr. Seiko 5:an jag nämnde i första inlägget har jag kvar och den fungerar (gillar Casion mer men den är trasig) så jag är inte i ett jättebehov av klocka.

I övrigt har du nog rätt med preferenserna, rund boett och stållänk är närmast krav.

Jag hade sagt att du skulle spara till en begagnad Omega Speedmaster.
Är det en drömklocka kommer du inte kunna släppa den och du kommer tillslut köpa den ändå.
Självklart kan man göra det, men som jag skrev så "känns" det inte helt rätt att köpa begagnad förstaklocka, framförallt inte drömklockan, men det får man väl vidare fundera mer på. :)
Men ja, den kommer troligen införskaffas förr eller senare i vilket fall.
 

Brogren

Cartier
Självklart kan man göra det, men som jag skrev så "känns" det inte helt rätt att köpa begagnad förstaklocka, framförallt inte drömklockan, men det får man väl vidare fundera mer på. :)
Men ja, den kommer troligen införskaffas förr eller senare i vilket fall.


Jag ser faktiskt inte fördelen med att köpa den nya Speedmastern med nya boxen för 5000:- extra.
Visst att den ska kännas fantastisk men 5000:- är för häftigt i mina ögon. :)
 

xevz

Omega
Jag ser faktiskt inte fördelen med att köpa den nya Speedmastern med nya boxen för 5000:- extra.
Visst att den ska kännas fantastisk men 5000:- är för häftigt i mina ögon. :)
Det har väl mer att jag inbillar mig att den där "öppna boxen för första gången och finna den inplastade nya, fräscha klockan"-känslan skulle kännas så mycket mer magisk än "öppna boxen och finna klockan uppackad"-känslan. :D
 

Cryssarn

Rolex
Som vanligt missar man att skriva ner hälften av sakerna man tänker på i ursprungsinlägget, tack för input. :)
Jag har redan tittat på de klockor du nämner, ingen av dem trycker på de rätta knapparna, tyvärr. Seiko 5:an jag nämnde i första inlägget har jag kvar och den fungerar (gillar Casion mer men den är trasig) så jag är inte i ett jättebehov av klocka.
VÄNTA bara tills du fastnar i träsket :p Efter jag köpte min Black Bay så tyckte jag samma sak. Sen blev det "bara en till", och här sitter jag nu 6 månader senare med 5 klockor.
Alltid roligt med nytt som första. Jag hade kunnat få en Explorer 2 för samma eller lägre pris gentemot Tudorn, men körde på nytt. Resten har dock varit beggat.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Äh skippa första steget med att köpa nytt! Jag rekommenderar att du kikar på en vintageklocka, det är ändå där i träsket du kommer att hamna tillslut! ;)

Tissot kronograf från 70-talet är ett tips att kika närmare på, ligger runt 40mm, Lemaniaverk (samma leverantör som till tidiga speedmaster) och massor med sportreferenser... Vill du ha ett riktigt snyggt exemplar får du kanske sträcka dig någon 1000 lapp till.

Välkommen till forumet!
 

JayJay

Rolex
Jag har under mina år som klockintresserad köpt några klockor nya och flera begagnade... för mig är skillnaden stor. Bandet jag får med en klocka som jag själv plastat av är ganska väsensskillt från det jag får med "någon annans" klocka som jag köpt i 2:a, 3:e... led. Den här delen av klockägandet är väldigt individuell och för vissa personer är helt nytt viktigt alldeles oavsett vad alla begagnatförespråkare vill pracka på sin omgivning. Med det sagt tycker även jag att beg bör vara ett alternativ som ska övervägas inför dom allra flesta klockköpen.
 

Bexa

Omega
Om det är Omega som är favoriten så spara till den alla gånger.

Ska idag ner och jaga speedmastern på stan. :)
 
Det har väl mer att jag inbillar mig att den där "öppna boxen för första gången och finna den inplastade nya, fräscha klockan"-känslan skulle kännas så mycket mer magisk än "öppna boxen och finna klockan uppackad"-känslan. :D

Den känslan ÄR fantastisk, men känslan när du ska sälja klockan sen och inse att man har förlorat halva klockans värde på ibland en VÄLDIGT kort tid är däremot inte lika kul...känslan att köpa beggat och sedan när man säljer få tillbaka samma pengar är inte helt fel...och bra för plånboken...

men 'Each to his own'...
 
Har förstått att du kanske inte vill köpa en beggad klocka, men kolla in Glycine Combat Sub Goldeneye. En riktigt snygg och prisvärd klocka!

Jag tror att David har en ute på köp & sälj.
 

xevz

Omega
Den känslan ÄR fantastisk, men känslan när du ska sälja klockan sen och inse att man har förlorat halva klockans värde på ibland en VÄLDIGT kort tid är däremot inte lika kul...känslan att köpa beggat och sedan när man säljer få tillbaka samma pengar är inte helt fel...och bra för plånboken...

men 'Each to his own'...
Hehe, förstår vad du menar. :)
Å andra sidan är man väl lite naiv och försöker inbilla sig att drömklockan kommer vara för evigt. :D

Har förstått att du kanske inte vill köpa en beggad klocka, men kolla in Glycine Combat Sub Goldeneye. En riktigt snygg och prisvärd klocka!

Jag tror att David har en ute på köp & sälj.
Jag är tyvärr inte helt såld på den "klassiska" dykarlooken.

EDIT: Angående "spara till Omega", pengarna finns men jag har för tillfället inte riktigt förlikat mig med de summorna för en klocka. Tankarna var lite att "börja långsamt", men med tanke på hur prisutvecklingen gått i mitt huvud kanske det blir så till slut ändå. :D
 

xevz

Omega
Var över hos Rob idag och försökte kika på Longinesen, men de hade tyvärr inte exakt den modellen innan. Provade ett par andra 41 mm som såg ut att ha liknande boett däremot och tja, tunna handleder suger. :(
De visste inte säkert om de skulle få in de jag letade efter till utställning, men Franks Ur trodde att de skulle få in 39 mm-versionen i nästa vecka så vi håller tummarna.

Under tiden tar jag gärna tips på fler klockor i mindre storlekar, jag tror att 40 mm är max som fungerar för mig, så länge boetten (eller åtminstone bandhornen) är hyfsat nätt.
Kan dock säga att jag inte riktigt kommer överens med stilen på exempelvis Nomos Tangente, tycker det är lite för minimalistiskt.
 

xevz

Omega
Jag fortsätter väl monologen med att jag var runt idag också och hittade slutligen klockan inne hos NK så man kunde prova. :)
Blev mycket positivt överraskad över att GMTn hade snällare bandhorn vilket gjorde att den passade min handled bättre än icke-GMT, t.om. såpass att jag utan tvekan kan tänka mig bära den. :D

Nu är bara frågan, varför ska man köpa i butik vs. köpa på internet. Skiljer drygt 2 000 kronor (listpris, har inte pratat pris med någon butik än).
Är det någon mening med att förhandla om priset på den här nivån eller brukar de skicka med något extra? Kanske lite rabatterad första service? Eller betalar man helt enkelt för den personliga servicen och att man får länken inpassad medan man väntar samt kanske ett lite extra snällt leende nästa gång man kommer in?
 

Bilagor

  • IMG_20140911_174758.jpg
    IMG_20140911_174758.jpg
    195.8 KB · Visningar: 87

Hugii

Audemars
Det är nog ett ämne som har avhandlat lika många gånger som "vad är äldst? Ägget eller hönan?"

Jag tror att det är svårt att ge ett generellt svar. Väldigt många olika faktorer som spelar in. Är det en modell som är svårt att sälja? Är det rätt säljare? Klikade personkemin mellan köparen å säljarenn osv.


Men varför skulle man inte kunna försöka? Vad har du att förlora på det? Men man får självklart vara smidig och ödmjuk och respektera säljaren för hans roll och uppdrag :) man kan ibte inleda samtalet med "vad är ditt sista pris" :)
 

xevz

Omega
Var inne på Rob Engström idag och beställde klockan, utmärkt service än så länge, som många vittnar om. :)
Nu håller vi tummarna för att de får hem den fort!
 
Topp