• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Letar "jobbarklocka"

Hej KS

Sitter just nu med min SKX009 på handleden och nästan allt är frid och fröjd. Jag gillar den men är även på jakt efter ett komplement till denna. Hade tänkt mig något i stil med SKX031. Alltså något tunnare, och lite lite mindre. Får gärna vara quartz för att få ner tjockleken. En klocka jag inte behöver vara så rädd om och som lätt glider in under skjortärmen.
SKX031 är svårfångad, likaså en Seiko Sports 150 Quartz som jag hittat här att någon sitter inne på. Har kikat lite på Tisell Marine Diver men klickar inte helt hundra. Prisbild är ~2000 kr.
Langa iväg era bästa tips! Tack!

Underskatta inte en hederlig Casio G-shock fyrkant / a.k.a square!
Ser större och tjockare ut än vad den är men går lätt under skjortärmen. Väger inget och tål stryk. Och skönt retro. :D

DW 5035.jpg

CWC G10 (W10) givetvis. Finns ingen bättre, fräckare och roligare klocka för den pengen. Dessutom med en kittlande historia. Här är min, Issued to the Brittish forces, från - 85.
DSC_0070-03.jpeg

Finns många sköna kvarts-Timex i den prisklassen!
Jag har aldrig haft någon Timex men har läst att de har ett rätt karaktäristiskt (läs: högljutt) tickande, enligt vissa så pass störande att man inte ens kan sova med klockan på armen. Det spelar i och för sig igen roll om man bara använder den dagtid men tänkte att någon annan här på forumet kanske har erfarenhet av Timex och kan kommentera ljudnivån.

Annars håller jag med @spammerstakeahike om att en G-shock square är den ultimata beatern. Många G-shocks är tyvärr rätt stora och fula (ja, nu sa jag det alla tänker, deal with it :cool:) men just squares tycker jag gör sig riktigt bra och är som sagt lite härligt retro i stilen. De finns dessutom i en hel drös olika färger och har smidiga funktioner som radiosynk, soldrift osv.

Det låter dock som att du mer är ute efter något analogt? I så fall har både Seiko och framför allt Citizen ett stadigt utbud av soldrivna quartz (hos Citizen kallas de för Eco drive) i alla möjliga utföranden från dress till dykare.

Glöm heller inte allas vår terrorist!
Den i plåt är oerhört tålig!
Tyvärr upplevs den, åtminstone av mig, som väldigt plastig och lågkvalitativa (vilket den egentligen är) och jag hade även problem med att man kom åt knapparna titt som tätt. I så fall slår jag hellre ett slag för Casios World timer som även den är retrotuff och finns i metall (stål?) om man gillar det. Jag har inte haft någon själv men den kanske har samma problematik med oskyddade knappar.

serveimage(17).jpg

Tack för svaren! @HSK , ja, analogt var tanken från början. Men nu när ni drog upp G-Shocken så blev jag riktigt sugen.
Den som ligger ute på sälj kan väl vara ett bra val?
https://klocksnack.se/threads/casio-g-shock-5610.110574/
Den borde väl vara någon av de minsta g-shocksen?
Det finns även en fräck Walter ute på K&S med liknande dimensioner om man vill ha något lite annorlunda. Kan kanske upplevas som lite väl retro av vissa men jag tycker att den är superfräck!
https://klocksnack.se/threads/g-shock-dw-5900-walter.108589/

Så jäkla coola. Finns de att få tag i hör i Europa? Jag minns att jag kikade på en variant i titan men det var någon slags begränsad upplaga som endast såldes i Japan. Det kanske finns flera olika varianter?
Det stämmer att just dessa med radiokontroll och duratect behandlat titan är JDM, men dom går givetvis att beställa. Tror de utan radiokontroll är exportmodeller. Men dom är stentuffa, även den äldre ”Ray Mears” är coola

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp