• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Letar klocka till Svärfar, max 8000 kr typ

Hej letar efter present till Pappa/Svärfar i 60års present. Tänkt typ 8000 kr.

Denna gilla vi, är denna nåt vettigt, vill gärna ha en klocka som kan hålla värde och som är bra :)

unnamed.jpg

Det är vldigt svårt med klockor som håller värdeni den klassen. Svårt för begagnade klockor över lag skulle jag säga.

Frågan är vilken typ av person svärfar är och vad han gillar/hur han klär sig samt typ av jobb han har(om klockan skall bäras hela tiden)

Inget fel på den certinan som ni kikar på, men mitt tips är att sätta sig in i vad han gillar. Jag vet själv hur lätt det är att gå på vad man själv gillar när man skall köpa åt nån annan 🙂

Håller värdet är det absolut ingenting som gör i den prisklassen. Och vad spelar det för roll om det är en present?

Certina är bra. Speciellt för gubbar runt 60. De känner igen märket och förknippar det med kvalitet. Vill ni ta steget upp ett par tusen kan ni kolla Sjöö Sandström jubilee steel med kvartsverk. Skulle säkert kunna uppskattas.

Lycka till

Nu är det oklart vilken typ av klocka han önskar sig men som enda klocka skulle jag valt denna Citizen nb1050-59e. Finns även med vit och blå urtavla. Borde fungera till det mesta… finns att beställa från Gnomon med snabb leverans.

Om ni kan tänka er en bättre begagnad klocka så är detta ett tips. Kommer nog hålla värdet bra också, om svärfar skulle visa sig vara en flippare 😃

Kolla in Hamilton Jazzmaster och Longines Conquest. Infogade bild på bruna läderarmband och vit tavla pga mina fördomar om 60+ åriga män, men dessa modeller finns i alla varianter så borde inte vara svårt att hitta rätt kombination för hans specifika klädstil och livsstil.

h1.JPG
h2.JPG

Tror man behöver ha ett klockintresse för qtt palla med vintage. Hur snyggt det än är.

Svärfar har en gamal Zenith i guld som han ärvt. Men den kommer bara fram för att jag och frugan påpekar hur snygg den är, och bara på högtider. Så mer ett smycke än en klocka egentligen.
Tror att en stabil och problemfri tillvaro är bättre om man köper till nån som i te är klocknörd.

Nja, håller inte med alls om en vintage seamaster. För någon med måttligt klockintresse känns en vintageklocka snarare som ett uselt alternativ enligt mig. Bör väl överväga om svärfar överhuvudtaget vill ha en automatisk klocka, eller om en Quartz är ett bättre alternativ? Folk utan djupare klockintresse kan tycka det är bra märkligt med en klocka som inte håller tiden ordentligt :) Min röst går till valfri Certina från butik, ger mycket för pengarna och finns flera fina modeller beroende på vilket stil man uppskattar. och bör tilltala 60+ gubbar om vi ska generalisera.

Annars kanske en Seiko Baby Alpinist kan vara ett alternativ? Visserligen aningen under din budget, men det behöver ju inte vara en nackdel.

Tillbaka
Topp