• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

"Lider" ni också av G.A.S ??

Termen har jag fått från gitarrvärlden men det kan appliceras på vad somhelst såsom klockor tex.

Gear/guitar Acquisition Syndrome

och det är det här ständiga drivet att köpa prylar och tillbehör ! Jag är drabbad ! Men jag har blivit bättre, sjukdomen är i remission.

Det landar väl i att man får försöka vara nöjd med det man skaffat och försöka chilla....Men det är jättesvårt. Jag 6-7 klockor redan, senaste inköpet var ju bara häromdagen, min första automatiska. Men direkt började GAS:en göra sig påmind, inom loppet av några dagar köptes 3-4 verktyg och tillbehör och 4 Natoband. har redan börjat snegla på klockboxar och ..... Det som utlöser det här inlägget WINDERS *facepalm ..... 😂

Så hur är det med er andra, har vi fler insjuknade som kan berätta om sina toppar och dalar i karusellen som är dena svåra (psykiatriska?) sjukdom ? =)

Oja. Hårt drabbad av detta. Eller framförallt min ekonomi. Klockor och prylar. Men har blivit lite bättre med åren.

Brukar oxå lugna ner sig lite om man är i ett förhållande. :)

Jag trodde min GAS hade lugnat sig och jag hade återfått kontrollen, tills jag hamnade i G-Shock tråden, asballa klockor som
inte kostar en förmögenhet. Nu sitter jag här med mina vanliga klockor och dessutom ett tiotal plastklockor...

Gissar att många, likt mig, lever för själva jakten också.

Viss antiklimax att faktiskt få hem det där man längtat efter så det gäller att ha minst två till på G varje gång man köper något.

Så fort jag sagt ja eller ens fått veta vilken dag jag kommer ha något nytt i min ägo så börjar jag scanna igen.

Viss antiklimax att faktiskt få hem det där man längtat efter så det gäller att ha minst två till på G varje gång man köper något.

Så fort jag sagt ja eller ens fått veta vilken dag jag kommer ha något nytt i min ägo så börjar jag scanna igen.

Ja haha det är ju så det går !!

"scanna" 😂 😂 😂 👌

Exakt - själva letandet och jämförandet - är en stor del av processen. Då man har fått hem det man suktat efter börjar det om...

Då säljer man och börjar om.... Jag har ägt samma modell av klocka flera gånger om :eek: Seikos 6105-modeller t ex. Jag är inne på min tionde, eller elfte. Sjukt.
Just den delen av sjukdomen har jag inte kommit till än😁. Varför gör man det egentligen? Det finns väl annat att prova och om man flippat modellen tidigare antar jag att man inte gillade den... Eller hur funkar det här fördjupade sjukdomsstadiet?

Då säljer man och börjar om.... Jag har ägt samma modell av klocka flera gånger om :eek: Seikos 6105-modeller t ex. Jag är inne på min tionde, eller elfte. Sjukt.
Just den delen av sjukdomen har jag inte kommit till än😁. Varför gör man det egentligen? Det finns väl annat att prova och om man flippat modellen tidigare antar jag att man inte gillade den... Eller hur funkar det här fördjupade sjukdomsstadiet?

Kan inte försvara eller förklara men jag är inne på min 8e speedy (och den hänger löst). I det fallet tror jag också det är att det (för mig) är för mycket pengar att ha liggandes på något jag inte använder. Så är det bättre att sälja/byta och reversera efter något år när man längtar tillbaka. Funkar ju bäst med modeller som håller värdet hyfsat förstås

Skulle nog sträcka mig till 100% och den sista % som du pratar om är bara in denial. :angel:
Skitsnack :D Jag har en vintage tudor prince oysterdate som jag bär dagligen samt en nasabrandad Casio när jag är på äventyr och det räcker gott och väl!

En vintage tudor sub hade iof varit fint men det är mer nice to have :)

Skitsnack :D Jag har en vintage tudor prince oysterdate som jag bär dagligen samt en nasabrandad Casio när jag är på äventyr och det räcker gott och väl!

En vintage tudor sub hade iof varit fint men det är mer nice to have :)
Här har vi undantaget som bekräftar regeln! 😄

Skämt och sido tror jag att det är extremt vanligt här på forumet. Tankarna kring att vara OWG finns där, men i vår materialistiska värld är det ganska ovanligt.

Kan inte försvara eller förklara men jag är inne på min 8e speedy (och den hänger löst). I det fallet tror jag också det är att det (för mig) är för mycket pengar att ha liggandes på något jag inte använder. Så är det bättre att sälja/byta och reversera efter något år när man längtar tillbaka. Funkar ju bäst med modeller som håller värdet hyfsat förstås
Ja möjligheten att förlora pengar på att återköpa samma modell blir ju rätt stora!
Tänker ändå att normalt sett förlorar man ju lite på varje affär (vissa märken undantagna) o det känns ju trist att tappa pengar åtta gånger på samma modell. Bättre att behålla den till man verkligen på riktigt tröttnat. Eller den blir en keeper på riktigt. Meeen samtidigt vet jag att detta intresset knappast drivs av rationella hänsyn 🤣

Ja möjligheten att förlora pengar på att återköpa samma modell blir ju rätt stora!
Tänker ändå att normalt sett förlorar man ju lite på varje affär (vissa märken undantagna) o det känns ju trist att tappa pengar åtta gånger på samma modell. Bättre att behålla den till man verkligen på riktigt tröttnat. Eller den blir en keeper på riktigt. Meeen samtidigt vet jag att detta intresset knappast drivs av rationella hänsyn 🤣

Nej rationalitet ska vi nog inte blanda in här. Till mitt försvar har jag hittills inte förlorat några pengar på en enda speedy men den senaste köptes ny så där får jag väl kanske bekänna färg om den ryker (borde ju vara ett incitament att behålla om vi nu ska försöka vara rationella)

Nej rationalitet ska vi nog inte blanda in här. Till mitt försvar har jag hittills inte förlorat några pengar på en enda speedy men den senaste köptes ny så där får jag väl kanske bekänna färg om den ryker (borde ju vara ett incitament att behålla om vi nu ska försöka vara rationella)
Bra jobbat där 🙂. Tur att du inte återköpt nya Aquaracer till list... 🙈

Tillbaka
Topp