• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Lilla tråden om Hajar på filmduken! 🦈

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Är faktiskt trist att de görs så få bra hajfilmer, de skulle kunna göra enorma filmer om Zambezihajen aka tjurhajen som faktiskt är ansvarig för de flesta hajattackern. Eller varför inte en om vitfenad oceanhaj som var den som dödade så många under andra världskriget.

Så många hajar, så få filmer, så lite fantasi från filmmakarna..

Håller med dig Spence i allt du skriver! Dock så omnämns dom (vitfenade oceanhaj) i första Hajfilmen :smug:, fast det är väl en j... klen tröst. I 12 days of terror så är det väl en tjurhaj som är boven om jag inte missminner mig.

Vi får skriva på ett manus här på KS om en riktig stökig och elak vitfenad oceanhaj :D!
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Håller med dig Spence i allt du skriver! Dock så omnämns dom (vitfenade oceanhaj) i första Hajfilmen :smug:, fast det är väl en j... klen tröst. I 12 days of terror så är det väl en tjurhaj som är boven om jag inte missminner mig.

Vi får skriva på ett manus här på KS om en riktig stökig och elak vitfenad oceanhaj :D!

Bra, vi sätter oss en helg med dryckjom. Skriver ihop en story. En ide, klimatet blir varmare, tjurhajar tål sötvatten.. Några släpps ut i Östersjön av en galen miljardär!
 

rogart-63

Patek
Kanske inte en hajfilm men lite åt samma håll. Har ni sett Moby Dick? Den nyare från 2010? Tycte den var rätt okej? Fast inget man blev rädd av direkt?
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Bra, vi sätter oss en helg med dryckjom. Skriver ihop en story. En ide, klimatet blir varmare, tjurhajar tål sötvatten.. Några släpps ut i Östersjön av en galen miljardär!

Låter SUPER! Vi borde kunna fixa hela manuset på 3 sagar :D. Härligt med lite klimatförändring, är ju många av oss som gillar värme. Första scenen kan inledas med några som står och fiskar med vadarstövlar någonstans i Stockholms skärgård. Var av en får ett jätte napp så flugspöt går av, så att alla börjar garva lite åt han! Medans alla skrattar gött, så är det ett par eller 2 snygga brudar eller killar med för den delen 150-200m där ifrån som ska ta sig ett dopp! BAAM! Där försvann en av dom på lågt vatten! Nu färgas vattnet rött, var av den andra personen skriker hysteriskt Shark, Shark! Det var en haj som tog han/hon/hen...:p.

Alla kommer tro att det skett ett mord, för vem kommer att tro på personen som såg en haj i Stockholms skärgård. Allt eftersom filmen rullar, så kommer det in rapporter om folk som försvinner när dom varit och badat eller fiskat...
 
Senast ändrad:

Jockinho

Patek
2-Faktor
Finns ju en lång gammal b-film om en haj som i slutet börjar gå på land (genmanipulerad), creatures tror jag den hette :bookworm: Värd att se en regnig dag :D
 

JohnDoe

Rolex
Min stora hobby är vind och kitesurfning. Jag undviker medvetet hajfilmer för dom ställer till det så mycket i hjärnan :arghh:
En av mina stora mardrömmar är när man är "ganska långt ut" på vattnet och det tillfälligt slutar blåsa, då får man snällt ligga där och flyta tills vinden kommer tillbaka. Medan man ligger där och guppar på djupt vatten ser man alla dessa skuggor röra sig böand vågorna och känner allt möjligt stöta emot våtdräkten... Allt detta är ju bara hjärnspöken, men inte desto mindre blir jag så grymt uppstressad. Tack för den Jaws...
Allt detta utspelar sig förresten oftast i Kalmarsund, men en större svensk insjö kan nog också funka...
"The Shallows" sparar jag alltså tills pension, vill inte fresta mer på hobbyn :nailbiting:
Tur hajarna i svenska vatten antingen är "snälla" eller går på djupet. Tycker det är kul med den där håkäringen som tydligen blir några hundra år gammal. Den käkar allt så den kan väl bli ett bra underlag till en film. Går bärsark på västkusten, gammal haj som varit med sedan Gustav Vasa eller så.

https://kit.se/2016/07/06/54006/ja-det-finns-hajar-i-svenska-vatten-men-fragan-ar-hur-lange-till/
http://surfsverige.se/index.php/artiklar/36-svenska-hajar
http://illvet.se/djur/havsdjur/hajar/hajar-i-sverige-fa-en-overblick-over-svenska-hajar
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Här kan vi rekommendera filmer med hajar i huvudrollen eller om dom bara finns med för att glufsa i sig lite människor så där, ja ni fattar nog vad jag är ute efter.

Då jag är sjukt fascinerad av hajar, för det har jag nog varit sen barnsben som jag kan komma ihåg. Allt som har med hajar att göra är fullt titt-bart. Dokumentärer som går på TV, när shark week går av stapeln på Discovery Channel så sitter man som gjuten framför rutan. Men nu handlar ju inte denna tråd om dokumentärer om hajar på TV, utan om Hajar som har kommit upp på filmduken.

Originalet från 1975 är ju en tidlös klassiker, ingen tvekan om det, rullen jag pratar om är naturligtvis filmen JAWS, men vad har kommit efter denna kultrulle?! Nja...inte är det mycket att hänga i julgranen, men visst finns det en och annan hajfilm efter JAWS som får en att dra upp benen från golvet när man sitter och tittar.

Det finns ett gäng filmer som man får ta det för vad det är, där är det ju mer humor än att det är för att skrämmas, det kan funka ibland faktiskt.

Här är dom filmer jag har. Som sagt så vill jag ha tips på filmer där det finns hajar med i rullen.
DSC_7702.JPG


En av dom klart obehagligaste hajfilmerna, den är ruggigt bra/väl inspelad, känns fan som det vore på riktigt då det inte verkar vara någon animerad hajkrake som är med, utan dom har klippt in en riktig ser det ut som.
IMG_2928.JPG


Affes topplista, gällande Hajfilmer.

  1. Hajen/JAWS, är nog 1:a för att den är klassikern, när det kommer till Hajar på film.
  2. THE REEF, snudd på att den tog första platsen, ruggigt bra är ingen överdrift att säga. Ska vara baserad på en verklig händelse.
  3. Open Water, den är också lite obehaglig, även denna ska vara baserad på en verklig händelse.
  4. 12 days of Terror, YES, även denna är baserad på verkliga händelser.
  5. Dagerous Water. Efter dessa fem filmer så är det lite svårare att ta ut någon, då dessa är rena c-filmerna, Haha.
  6. JAWS 2
  7. Shark Attack
  8. Deep Blue Sea
  9. Bait
  10. Malibu Shark Attack/Mega Shark in Malibu
  11. Jättehajen - Vinsurfarnas Skräck
  12. JAWS 3
  13. JAWS 4/The Revenge
  14. Swamp Shark
  15. Shark Night
  16. Jurassic Shark
  17. Delad 16 plats; Meda Shark vs Macha Shark, Mega Shark vs Giant Octopus, Sand Shar, Snow Shark, Sharknado, Sharknado 2, Sharkopus

Kom en hajrulle nu i somras The Shallows, har dock inte hunnit kolla in den filmen.
Only for you @Affe , dessa två Emmys är vunna för hajfilmande, i hög utsträckning för Shark Week. Tagna i februari hos frugans bästa kompis i Florida; vi åker dit igen nu i feb. Hennes make är en av de som står för en stor del av materialet till Shark Week och är en av världens vassaste hajfilmare. De hälsade på oss en sväng i somras också. Hyvens kille den här Andy! :)
Hans tredagarsstopp i Sverige kändes in mellan filmande i Sydafrika resp Mexiko. Kan säga att det inte är många dagar hemma med fru och barn för Andy under sommarhalvåret..

IMG_2756.JPG


Edit: ni kan gissa vad Andy tycker om alla hajfilmer som framställer hajar som blodtörstiga människoätare, han som verkligen älskar och kan hajar :p
 
Senast ändrad:

Heartcone

Cartier
2-Faktor
Only for you @Affe , dessa två Emmys är vunna för hajfilmande, i hög utsträckning för Shark Week. Tagna i februari hos frugans bästa kompis i Florida; vi åker dit igen nu i feb. Hennes make är en av de som står för en stor del av materialet till Shark Week och är en av världens vassaste hajfilmare. De hälsade på oss en sväng i somras också. Hyvens kille den här Andy! :)
Hans tredagarsstopp i Sverige kändes in mellan filmande i Sydafrika resp Mexiko. Kan säga att det inte är många dagar hemma med fru och barn för Andy under sommarhalvåret..

IMG_2756.JPG


Edit: ni kan gissa vad Andy tycker om alla hajfilmer som framställer hajar som blodtörstiga människoätare, han som verkligen älskar och kan hajar :p
Mäktigt! Undrar vad en sådan skulle kosta på svarta marknaden... :p
 

Jimpa

Panerai
The shallows är en Casio rulle rakt igenom
DSC_0045.JPG
jävligt modern film med en elak verklighets frånvarande jävel asså, hehe!
 
Senast ändrad:

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Only for you @Affe , dessa två Emmys är vunna för hajfilmande, i hög utsträckning för Shark Week. Tagna i februari hos frugans bästa kompis i Florida; vi åker dit igen nu i feb. Hennes make är en av de som står för en stor del av materialet till Shark Week och är en av världens vassaste hajfilmare. De hälsade på oss en sväng i somras också. Hyvens kille den här Andy! :)
Hans tredagarsstopp i Sverige kändes in mellan filmande i Sydafrika resp Mexiko. Kan säga att det inte är många dagar hemma med fru och barn för Andy under sommarhalvåret..

IMG_2756.JPG


Edit: ni kan gissa vad Andy tycker om alla hajfilmer som framställer hajar som blodtörstiga människoätare, han som verkligen älskar och kan hajar :p


Tackar! Fan va coolt, all heder åt Andy! Och jag håller med han att hajar inte är blodtörstiga människoätare, men, det gör det inte mindre kul att så dom på film som glufsande frossare på människokött :cool:, tyvärr så finns det för många som inte kan skilja på film och verklighet. Kul att du delade med dig.
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Skaffade mig en Regionsfri Blu-Ray spelare igår, en Oppo BDT-101, så nu kan jag börja beställa Hajfilmer hej vilt från ebay :D, köpte precis 2 nya från bukten... Synd att Herr Ministern bor i storstaden eller för den delen att man inte hade lägenhet där, för då kunde vi ha en helkväll med alkohol av olika dess lag och frosseri i förmodliga kalkonfilmer när det kommer till handling etc. Men det gör det ju inte mindre underhållande säkert, Haha...

s-l500.jpg
s-l500.jpg
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Skaffade mig en Regionsfri Blu-Ray spelare igår, en Oppo BDT-101, så nu kan jag börja beställa Hajfilmer hej vilt från ebay :D, köpte precis 2 nya från bukten... Synd att Herr Ministern bor i storstaden eller för den delen att man inte hade lägenhet där, för då kunde vi ha en helkväll med alkohol av olika dess lag och frosseri i förmodliga kalkonfilmer när det kommer till handling etc. Men det gör det ju inte mindre underhållande säkert, Haha...

s-l500.jpg
s-l500.jpg

Den övre ser grym ut även om den undre inte verkar gå av för hackorna. Ingen megalodonfilm i samlingarna?
 
Älskar hajfilmer och slukar allt som kommer. Du har dock missat Tintorera som kom strax efter Jaws. Tycker nog även att Deep Blue Sea borde åka upp på din lista. The Reef var grym och ser verkligen fram emot The Shallows.

Den här boken måste du dock skaffa!

image.jpeg

Helt sjukt att du har den. Min favoritbok efter jag såg hajen alldeles för tidigt som liten.
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Fan va NICE! Känns lite som julafton för farbror Affe :D, den har släppts i USA så den går att få tag på där, denna köpte jag igenom bukten, hoppas att den inte tar allt för många veckor på sig att komma till brevlådan :nailbiting:.

Väntar med spänning att få slänga på den med min nya Oppo spelare.
$_32.JPG
 
Topp