• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Limited Editions??

Portofino

Panerai
Hur går era tankar kring Limited editions? Jag insåg igår att jag börjat tröttna på AP.. mkt på grund av alla dessa limited/special editions som de släpper. Ett segellopp - en limiterad, en NBA spelare - en limiterad, ett fotbollslag - en limiterad etc. etc. Är det bara jag som tycker att det hela känns lite "billigt"? Att de gör det lite lätt för sig?

En annan typ av limiterad utgåva som jag personligen uppskattar mer är om ett märke, tex Patek, säger att de ska göra en Calatrava i stål. "Men vi kommer bara göra den i 200 ex. Varför? Tja, därför."

Hur ser ni på dessa limiterade ur som sprutar ut från vissa märken i en högst olimiterad takt?
 

k0nkas

Audemars
2-Faktor
Jag går inte i gång på limiterat. Hublot är också väldigt duktiga i denna gren.
 

Isodor

Audemars
Alla får ha sin åsikt. Onekligen finns det ju underlag för detta så vissa gillar väl det.

Jag gillar det i viss mån om det finns en riktigt bra story bakom det. Dvs inte en aktuell idrottstjärna...
 

Guinness

Cartier
Som jag ser det är limiterat mot ett lag eller land (pride of russia) hyllningsmodeller och blir därmed limiterade endast i bemärkelsen att antalet gjorda passar antalet potentiella köpare. Det går inte att prångla ut fler eftersom att efterfrågan saknas. Detta gäller ex. APs modeller med prisnivå 200k+. Limiterat i en vanlig modell ex PP ovanför ger en annan situation där produkten riktas mot en större marknad och därmed ger en viss tyngd i det begränsade utbudet. Oftast när det handlar om uttryckt limiterad utgåva är det dock tal om specialmodeller vilket inte ökar efterfrågan (ex speedmaster varianter).

De främsta limiterade utgåvorna är de modeller som har tillverkats i begränsad upplaga utan att för den del märkas som limiterade. Ex Yonssons GMT etc. Frågan är väl om dessa ens kan räknas som limiterade?
 

Johan M

Cartier
Bryr mig inte så mycket om det där. Om den är limiterad eller ej bekommer mig inte om jag vill ha den. Om en klocktillverkare vill lansera en specialmodell som inte är tänkt som en modell i det ordinarie sortimentet så är det ju rätt rimligt att den blir limiterad. De klockorna ser jag mer som bonus utöver det ordinarie sortimentet.
 

Apansson

Torpare
Ser inte poängen med det om den limiterade utgåvan ges ut i fler än ett tvåsiffrigt antal egentligen...då är den inte så "limited"
 
Det mest komiska är när något random, hyffsat okänt företag släpper en limited edition i upplaga på säg 500 exemplar av en riktigt ful och udda modell och tar hutlöst betalt för det. Skrattar alltid inombords när man inser att det inte finns en chans i världen att de kommer sälja så många och de ska ha tur om de typ får sålt 2 st.
 
Bryr mig inte så mycket om det där. Om den är limiterad eller ej bekommer mig inte om jag vill ha den. Om en klocktillverkare vill lansera en specialmodell som inte är tänkt som en modell i det ordinarie sortimentet så är det ju rätt rimligt att den blir limiterad. De klockorna ser jag mer som bonus utöver det ordinarie sortimentet.


Skriver under på detta. Är väl kul att kunna lansera lite alternativa varianter istället för att inte göra det. Problemet är väl när man skall tillskriva ett "extra" värde i det limiterade, då blir det ofta fel.
Sen kan jag iofs också vara rätt likgiltig inför APs släpp av limiterade modeller, men det är nog mest för att jag inte går igång så mycket på deras större sportklockor (vanliga Divern untantagen).
 
Topp