• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Limited Editions

Buckshot

Silver
Vad är er erfarenhet av LE? Är det lönt att köpa dessa för vanligtvis mera pengar? Kommer dom att vara värda mera om jag vill sälja om några år? Eller är det bara ett säljargument för att bli av med svårsålda klockor och bortkastade pengar?

Se det från företagens sida. Varför skulle de limitera en modell om det går att sälja fler? Det är affärsdrivande företag och gruppen som söker limiterade vill betala för känslan av att äga något unikt. Det finns undantag från den regeln, men de är inte många. Limiterade modeller är en ny företeelse i klockhistorien och är mer kopplat till ett lönsamt företagande än till klockindustrins historia. Modeller som inte tillverkas länge för att de inte sålde tillräckligt bra och som sen blir riktigt värdefulla, är något annat. Troligen kommer moderna limiterade modeller inte att ha något mervärde om fyrtio år, förutom några få undantag.

Handlar uteslutande om vilket märke och vilken modell, och inte minst huruvida man lyckas köpa berörd klocka direkt från boutique eller AD.

Mina två Pannor är båda limiterade. Bronzon genererar ett premium på minst 60% så fort man kliver ur butiken, medan 911 är så pass ny att tiden kommer få utvisa andrahandsvärdet. Men med tanke på att modellen mottagits oerhört väl och är limiterad till endast 500 ex är jag tämligen övertygad om att även denna kommer bli en vinstaffär (om än klart måttligare än Bronzon) om jag någon gång skulle få för mig att sälja..

PAM671
IMG_4548.JPG

PAM911
IMG_3437.JPG

Limiterat är riktigt coolt! Men jag vill kunna använda klockan, tänk snoopy... knappt nån som vågar ta den ur boxen. Hade inte jag heller gjort.

Denna dock, en riktig WIS LE för 4 laxxar med axxar kan jag använda stenhårt.
F5F93FB2-70EC-454B-B073-A784218574F3.png

1381/2000

3A7F599E-F184-4814-9151-3AA32F7E4912.jpeg

Kan vara en "kul grej", men oftast svårt att motivera som rättfärdigande av "bra investering" annat än för visa "hypade" modeller av de stora (läs dyra) märkena. Har haft lite LE's bara för att de hade någon extra "knorr" jag gillade, annan färg kombo etc. jämfört med std. modellen.

Håller med @Palenkovich
Det är väl alltid kul med limiterade varor som inte alla kan få tag i, eftersom de är slutsålda och numrerade, men det förutsätter att det inte är för många gjorda.

Jag tror inte företag limiterar för att de räknar mad att sälja dåligt, tvärtom, utan de limiteras för att ta bättre betalt.

De som löpande sänder ut limiterade upplagor lär väl knappast bli så väl mottagna till slut och de kunde nog lika gärna köra utan limit för folk inser att det inte blir någon värdestegring om det är för många gjorda. Ungefär som med konst och litografier med få ex.
Är dessutom upplagorna på de limiterade stora att de aldrig blir slutsålda så ger det väl inget premiumvärde.

Tycker Seiko skickar ut för mycket Liniterade utgårvor. Jag gillar vissa utav dom och äger till och med en.
För mig handlar det inte om exklusiviteten. Tycker snarare det är synd att det så få exemplar.

Dessutom fick jag en skada på bezeln. Skulle kosta 2000:- för att laga den. ( bara materaliet) för klocka som kostade 4500. Så dom kan ta ut dyra pengar för reservdelar.

Jag äger en LE. Köpte den av den tarvliga anledningen att den var min absoluta favorit i färgsättning för modellen. Sen är jag så full i fan så jag använder den också, trots alla risker det medför värdemässigt. Jag är helt crazy!

Enda moderna limiterade jag har ägt, limiteringen påverka ej mitt köp, utan det var den inv. Panda tavlan och rätt balla logon :) 50ex enbart
F1CC29EC-110D-4BFB-B6FB-C6F0447D65CF.jpeg

Vintage var denna limiterad till 1000 ex
2128503E-6884-446B-AB90-967BD629F073.jpeg

Min generella åsikt kring limitering är väl att det allt som oftast är trams, men givetvis med undantag som bekräftar regeln. Tex. kermit :)

Både och ...
Ser inte Omegas alla limited av speedmaster som i stort sett är likadana förutom en något annorlunda färg/detalj på tavla /insert och kanske någon annan text på yttre pappasken och som görs i 10.000 tals ex som något speciellt alls om man inte just söker precis den färgen osv men å andra sidan skulle jag inte ha något emot tex Omegas seamaster som gjordes 1958 för Melbourne OS främst eftersom man på den tiden knappast gjorde limited klockor annars i branchen.

vissa märken tex Blancpain verkar seriösare med limited klockor då de görs i mindre upplagor , roligare avvikelser ( måste ha en FF med propeller-rotorn nån gång) och dessutom pressar de inte ut dem via massiv reklam utan smyger ut dem på marknaden så man uppmärksammar dem först när upplagan kan vara slut )

Det finns ju två typer av ”limiterade”. Dels de som släpps på löpande band till affärer ala’ Omega. Men sen finns ju även företagsbeställda och samarbeten som inte säljs i affärer, men som ofta hittar ut på begagnadmarknaden med tiden.

De senare desto mer roligare imo.

Du gör bättre investering om du får tag i en SUB till listpris (om det är bara pengar som räknas). :)

Senast ändrad:
Trots låg limitering är den ju däremot inte värd mer än nypriset, inte än i alla fall.
Det är bra det, hoppas den sjunker som en sten så en annan kan få råd.:)
Sen får den gärna öka igen.
Om jag hade en sån där så vore det med största sannolikhet en keeper.
Den här perfekt storlek och är otroligt snygg, och borde inte vara spec svår att bära upp.
Hade de legat på 60 - 80k så hade det klart varit något jag redan börjat spara till. Men 140k, det känns som om det är för mkt, iaf för min ekonomi.

Hur som helst en jäkligt snygg klocka, och jag tkr det är märkligt att den du hade, den som ligger på K&S inte har blivit såld.. alla kan juh inte ha lika sur ekonomi som jag..?
(Men de flesta lär juh hålla med om den näst intill perfektion utseendemässigt)
:)
Mvh Roffe

Det är alltid tveksamt med medvetet limiterade utgåvor. Betalar man inte mer än för ordinarie modell så är det väl helt ok, annars känns det oftast som en blåsning.
Omega har faktiskt en hel del sjyssta LE som jag kan tänka mig, men jag skulle inte vilja betala premium för någon av dem.

Det finns ju två typer av ”limiterade”. Dels de som släpps på löpande band till affärer ala’ Omega. Men sen finns ju även företagsbeställda och samarbeten som inte säljs i affärer, men som ofta hittar ut på begagnadmarknaden med tiden.
De senare desto mer roligare imo.
Hear, hear! Hur superovanlig och eftertraktad är inte denna? Dessutom i samarbete med Skoda, detta legendariska märke som ligger bakom ikoner som 130 Rapid!
Och, nej, det är ingen idé att ni alla PM:ar mig om att få köpa klockan, den stannar!;):D
(@JensBP Jag skojar inte på din bekostnad, utan på bekostnad av min "exklusiva" klocka. Dessutom: 1) Jag skulle faktiskt aldrig sälja denna klocka för att det går inte att uppbringa en lika snygg svart kronograf med tre register på marknaden 2) Jag gillar faktiskt Skoda 130 Rapid!o_O)
0430-jpg.527644
skoda-130-rapid.jpg

Senast ändrad:
Somliga Schweiziska märken som gödslar med olika LE. Då är det inte så mycket limited längre. Alla som vill kan ha en LE.

20180519_173500.jpg
Jag har 4 limiterade och ingen av dom känns som om dom skulle bli speciellt eftertraktade i framtiden

Senast ändrad:
Det är bra det, hoppas den sjunker som en sten så en annan kan få råd.:)
Sen får den gärna öka igen.
Om jag hade en sån där så vore det med största sannolikhet en keeper.
Den här perfekt storlek och är otroligt snygg, och borde inte vara spec svår att bära upp.
Hade de legat på 60 - 80k så hade det klart varit något jag redan börjat spara till. Men 140k, det känns som om det är för mkt, iaf för min ekonomi.

Hur som helst en jäkligt snygg klocka, och jag tkr det är märkligt att den du hade, den som ligger på K&S inte har blivit såld.. alla kan juh inte ha lika sur ekonomi som jag..?
(Men de flesta lär juh hålla med om den näst intill perfektion utseendemässigt)
:)
Mvh Roffe
Det är en schysst klocka men man får många schyssta klockor för det priset. Personligen har jag svårt att motivera att ha fler klockor om jag har en klocka i den prisklassen. :)

Det är en schysst klocka men man får många schyssta klockor för det priset. Personligen har jag svårt att motivera att ha fler klockor om jag har en klocka i den prisklassen. :)
Ja, jag tänker nog mer såhär att hellre än en fin Jättedyr, för 140, 150. Så skulle jag köpa tre för 40 - 60k st. Jag har lite svårt att bära hålla mig till en. Och hade jag en sådan där, och sen ett par skitbeaters för runt en femma, så skulle den dyra mest troligt aldrig våga användas annat än på julafton/middagar/foton. Alternativt så skulle det bli den enda som användes, då jag skulle känna det nästan "pinssmt" (tyvärr) att bära nåt "billigt skit) efter att ha blivit så bortskämd med en fin klocka.
Dock tkr jag nog inte att just den här klockan är nån ultimat "GADA" klocka. Då får man nog bättre för 150k.
Men för samma kostnad som en Sub så valde jag hellre den här. Och det är väl där någonstans JAG kan rättfärdiga att den här sortens klocka kan vara värd (om jag själv ska använda klockan och inte köper/äger den för att den håller värdet eller ökar i värde, likt en Nautilus tex.)

Mvh Roffe

Handlar uteslutande om vilket märke och vilken modell, och inte minst huruvida man lyckas köpa berörd klocka direkt från boutique eller AD.

Mina två Pannor är båda limiterade. Bronzon genererar ett premium på minst 60% så fort man kliver ur butiken, medan 911 är så pass ny att tiden kommer få utvisa andrahandsvärdet. Men med tanke på att modellen mottagits oerhört väl och är limiterad till endast 500 ex är jag tämligen övertygad om att även denna kommer bli en vinstaffär (om än klart måttligare än Bronzon) om jag någon gång skulle få för mig att sälja..

PAM671
IMG_4548.JPG

PAM911
IMG_3437.JPG
Två goda exempel på undantag från regeln.

PAM671
IMG_4548.JPG

PAM911
IMG_3437.JPG
Den här bronzon är äckligt snygg. Jag skulle föredra den gröna tavlan och en diameter på -5mm.
Men man kan inte få allt, i detta fallet fick jag INGET! ;)

Men jag tkr utseendet är så fruktansvärt läckert på dessa, iofs så blev det inget köp för min del även om ett bra erbjudande dök upp då jag inte kan bära upp en så stor klocka.
Men hade vart fint om de ville släppa nån form av "snikmodell", för runtven femtiolapp, med samma utseende, men kanske 42mm.:)

Mvh Roffe

Tillbaka
Topp