• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Limiterade klockor som håller värdet

par

Patek
2-Faktor
Det släpps hela tiden flera "limiterade" modeller på marknaden. Jag kommer på huvudsakligen 3 märken som jobbar på det här sättet; Omega, hublot och Ap.
Ofta ser man tex Ap släppa väldigt extrema dyra limiterade klockor döpta efter idrottsstjärnor de pumpat fulla med pengar. Sedan tillverkas de i 200-500 modeller (okej omega jobbar med tusental).


Så fort modellerna är ute hittar man ofta dem till kraftigt rabatterade priser. Känslan är att trots att 200-500 ex är låga volymer så räcker det utan tvekan till att fylla upp efterfrågan och mer därtill. Man har alltså mjölkat ur begreppet och snarare ändrat betydelsen till "tillfällig modell" istället för "begränsad modell"


Nu till frågan, vilka klockor har släppts som har en större efterfrågan än antalet som släpps? Dvs vilka ökade i värde så fort de var ute?

Jag tar det första exemplet jag kommer på. Det handlar inte om mycket pengar men den här LIMITERADE Seikon har åtminstone dubblat i värde sen de släpptes(var det 7-8 mån sen?).




seiko-speedmaster-7a28-6000.jpg
 

Wesslan

Cartier
2-Faktor
Hade tidigare en Omega Seamaster Planet Ocean Liquidmetal (långt namn) Inte den "nya" liquidmetal utan förra modellen med 2500 verket. Nypriset var 2700eur. Finns 2 på chrono24 nu för 42k och 47k. Jag sålde min för 33. Denna var tillverkad i 1948st efter årtalet seamaster kom.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

par

Patek
2-Faktor
Ne, inte i ex. men tidsperiod

Jag förstår vad du menar men alla klockor byggs i princip under en viss tid eller förändras osv. 16610Lvn har ökat i värdet sen den släpptes pga Rolex höjt priserna och beg hängt på. Jag tänker på klockor med en direkt värdeökning där de ex som sålts ökat i värde pga det finns färre än vad kunderna efterfrågar.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ett exempel där det har funkat är ju på ett par limiterade Glycine-modeller (ex Airman Special II och Vintage V). Dessa släpptes iofs bara i typ 50-100 ex vardera och är svåra att få tag på (åtminstone sist jag kollade).

I Glycines fall annars kan man väl säga att deras LE's i princip matchar antalet intresserade redan från början….. :)
 

Wesslan

Cartier
2-Faktor
Hade tidigare en Omega Seamaster Planet Ocean Liquidmetal (långt namn) Inte den "nya" liquidmetal utan förra modellen med 2500 verket. Nypriset var 2700eur. Finns 2 på chrono24 nu för 42k och 47k. Jag sålde min för 33. Denna var tillverkad i 1948st efter årtalet seamaster kom.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Rättar mig själv eftersom ingen annan gjort det :) Nypriset var 3700Eur, så ökningen var inte lika kraftig. Men fortfarande mycket bra värdehållning/ökning mot en vanlig PO. Skickar med en bild.

COikURd.jpg
 
Mer eller mindre alla Panerai är limiterade. Men i olika många antal givetvis. Är dom inte limiterade så görs dom bara över några år och i kanske 3-5 tusen ex ändå bara.. Och nästan ALLA Special Editions bara ökar i värde.. Jag har stött på EN modell som inte ökat i värde.. Annars så är det bokstavligen bättre än pengar på banken.. Vi kan ta det senaste och bästa exemplen nu med PAM382 Bronzo. Listpris runt 85 tusen.. Ett år därefter så fick du betala 3 gånger mer för den. Nu ligger dom runt 200 000kr.

En Special Edition Panerai är oftast i max 500ex.
Sen har vi vissa riktigt unika grejer som inte bara sålts i under 50ex utan till handplockade köpare också.
 
Topp