• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Limiterade och "rare" klockor tråden ⏱

Chuck

Patek
2-Faktor
har blivit smått intresserad av limiterade/ovanliga nya klockor. Något som inte finns i stora serieproducerade upplagor eller modeller som är kända men klassas som ovanliga. Intresset för detta började egentligen med PADI
image.png
och har sedan dess kikat lite på olika modeller. Behöver inte nödvändigt vara några lyx priser för det ska vara roligt.

Vilka klockor kan du tipsa om? Vi kan väl samla klockor här löpande.

Hittat några som jag drömmer om nedan:


Speedmastern med emalj tavla ( 1957 exemplar)
image.jpeg



Sinn U1 cammo (500 exemplar)

image.jpeg






Seiko SBEX 001 (700 exemplar)
image.jpeg


Doxa 1500T (1500 exemplar)
image.jpeg
 
Senast ändrad:
D

Deleted member 4412

Guest
Ploprof600 gjordes i ca 3000 ex mellan 70-79 varav 4 olika tavlor. Mark1 tavlan den första och mest ovanliga.
Skulle lätt ha klassats som "limited edition" idag av Omega..
 
D

Deleted member 4412

Guest
Ok, han svara själv först.
Men Swatch släpper väl en del limiterade klockor till väldigt bra priser?
Kanske inte sååå roliga men ändå;)
 
D

Deleted member 4412

Guest
Sen håller jag lätt med dej om att dyrt inte alltid behöver vara roligare än billigt haha.
 
D

Deleted member 4412

Guest
Som nybliven Paneristi så skulle jag annars tipsa om ett gång limiterade modeller men de är ju tyvärr inte billiga:(
 
D

Deleted member 4412

Guest
Annars var jag själv nära på en sån här för ett tag sen:
image.jpeg

Cool historia, limiterad till, just det, 1973 ex. Bara att israeliska armén körde originalet är värt de ca 12'-18' de kostar:)
 
D

Deleted member 4412

Guest
Var även sjukligt nära en Pam624 som släpptes som en hylling till sajten paneristi.com i 500ex. Tydligen "slogs" folk om de ex som släpptes till priset av ca 35':nailbiting:
image.jpeg

Den jag budade på låg runt 50' vilket får anses som "billigt".
 
D

Deleted member 4412

Guest
Fler limiterade modeller av Panerai känns väl nästan bara överflödigt:oops:.
Lite coolare med udda märken ju som dessutom är prisvärda..
 
D

Deleted member 4412

Guest
När vi ändå är inne på military spåret känns den här rätt cool oxå även om det är en pilotklocka men med militär historia:
Longines Avigation Maxi
image.jpeg

image.jpeg

Japp! Endast 500exmen ett begpris runt 25'-30'
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Efter ha sett @Ernesto röda letade jag rätt på denna, 26 ex!

Tycker den är ascool!
image.jpeg
image.jpeg

Min röda är ändå rätt rare :D

Vi är ca sju st i Sverige med den röda och två på forumet som är öppna med ägandet av en röding. Såldes officiellt bara under tre år - skriver "officiellt" då jag köpte min på KRONS ett år efter att den blev discontinued. JLC tillverkar ju inte så många klockor per år och den röda är en boutique edition, precis som den vackra gröna. Boutique edition betyder att den egentligen bara får säljas i JLC's egna butiker. Men med goda kontakter går allt att lösa, som mamma alltid sagt...

image.jpeg

Jaeger-LeCoultre Grande Reverso Ultra-Thin Edition Spéciale Rouge, 76.000 kr

Min förra diamant-DJ var även den ovanlig. Nymans Ur satte in den tavlan i en 116200, som egentligen inte får ha något annat än standardtavlorna. Vad jag vet finns det numera en till 116200 med diamanter på forumet som jag löste åt en forumbroder, också via Nymans Ur. Datejust må vara en vanlig klocka men min gamla blåa och den andra svarta är de enda 116200 med fabriksdiamanter som jag har sett. Fick veta att Rolex eventuellt ska förbjuda de tavlorna till 116200 så vill man ha en får man agera, för säkerhetsskull...

Antar att alla inte är krävande och jobbiga kunder :D

image.jpeg

Rolex Datejust 116200, ~75.000 kr

Fortsätter jag på JLC-spåret har vi min gamla Master Calendar med meteorittavla. Där alla tavlor är unika. Citerar @StarMan nedan då han förklarade så bra.

"Man tror att detta är den äldsta meteoriten som träffat jorden. Meteoriter finns i huvudsak med två sammansättningstyper: stenmeteoriter och järnmeteoriter. Meteoriterna som når jorden är rester av en förstörd planet i vårt solsystem där stenemeteoriterna är rester av planetens jordskorpa och järnmeteoriterna resterna av planetens kärna och mycket ovanliga."

Tavlan är alltså en järnmeteroit - den ovanliga typen. Jag jämförde två stycken innan köp och har tidigare klämt på två andra. Alla tavlor ser helt olika ut. Ena ljus medan den andra nästan kan vara helt grå.

image.jpeg

Jaeger-LeCoultre Master Calendar, 112.000 kr
 
Topp