Laddar...
Nymans Ur 1851

limma akrylglas - UV?

Diskussion i 'Hemslöjd, modd och fix' startad av plattfot, 30 maj 2016.

  1. plattfot
    Trådstartare

    plattfot X-Wing Pilot

    Inlägg:
    1.778
    Från:
    Norrort Sthlm
    Behöver fästa ett glas som har en tendens att vrida sig i boetten trots rätt storlek.
    Vet att det finns ett lim som inte avger ångor och därmed missfärgar/immar vid härdning. Någon som har tips på ett bra lim att använda?
     
  2. swedesoc

    swedesoc Y-Wing pilot

    Inlägg:
    967
    GS Hypocement?
     
    eriksson850 gillar detta.
  3. plattfot
    Trådstartare

    plattfot X-Wing Pilot

    Inlägg:
    1.778
    Från:
    Norrort Sthlm
    Det har jag hemma men tror det skapar en mjölkig hinna på akrylen nära limstället när det härdar? Jag får testa på ett gammalt glas.
     
    swedesoc gillar detta.
  4. swedesoc

    swedesoc Y-Wing pilot

    Inlägg:
    967
    Har aldrig testat det på just glas/plexi men det ska vara skonsamt annars.
    Ge gärna besked hur det gick.
     
  5. eriksson850

    eriksson850 Jek Porkins

    Inlägg:
    11.131
    Från:
    烏普薩拉
    Är du säker på att det är rätt storlek? Hypo cement fungerar men limmet syns självklart när det torkar (om det är på ett synligt ställe). Nu kommer ju klockan inte att bli vattentät ändå, så om du bara vill förhindra att glaset snurrar i boetten så räcker det kanske med en liten fästpunkt.

    Edit: jag hade nog ändå testat med ett 1-2mm större glas istället.
     
  6. plattfot
    Trådstartare

    plattfot X-Wing Pilot

    Inlägg:
    1.778
    Från:
    Norrort Sthlm
    Du har rätt - skall testa med ett större glas - men bara 0,1-0,2 mm större. Tror inte jag får dit större.
     
    eriksson850 gillar detta.
  7. eriksson850

    eriksson850 Jek Porkins

    Inlägg:
    11.131
    Från:
    烏普薩拉
    Sorry, menade såklart 0,1-0,2 ;)
     
    plattfot gillar detta.
  8. McGyver

    McGyver X-Wing Pilot

    Inlägg:
    1.602
    Från:
    Lund
    @eriksson850 - tror du menar 0.1-0.2mm ;)

    Både GS Hypocement och UV-Lim fungerar.
    GS är ett acetonbaserat lim och börjar härda så fort det kommer i kontakt med luften=>kan bli segt och "trådigt" och du bör jobba hyfsat snabbt.
    UV-lim har fördelen att det är mer lättjobbat, du kan torka bort överflöd innan du härdar, flytta runt/ändra läge/fixera och sedan belysa => klart!
     
    Minuteman, alexndr, swedesoc och 4 andra gillar detta.