• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

LIP General de Gaulle Automatic

percy

Basic
Modellnamn: GDG Automatic ”The presidents watch”
Tillverkare: lip
Referens: N/A
Årsmodell: 2012
Urverk: Miyota 8125, 42 timmars gångreserv, 21 juveler, datumvisning
WR: 30 m

Allmän beskrivning: Denna klassiska modell lanserades 1952 och var då världens första helt elektroniska klocka. Det tog nästan 8 år för ingenjörerna, med Albert Caquot i spetsen och med viss hjälp av svenska Ericsson, att lyckas pilla ihop detta urverk som då var helt unikt. Utvecklingen hade drivits av att hitta ett ännu mer exakt urverk än de dåvarande mekaniska diton.

Den första produktionsklara enheten fick president Général de Gaulle i gåva och gick sedermera med på denna revolutionerade klocka namngavs efter honom.
Andra presidenter som också haft denna klocka är Dwight Eisenhower och, i mer modern tid, Bill Clinton.

Mina intryck:
Personligen så tycker jag att den är snyggast med milanese-meshlänken som passar till det mesta. Trots sin ringa storlek (35 mm) så känns ändå klockan lagom och passar lika bra till kostymen som till vardags. Detaljfinish och ytmaterial känns bra och urverket är det beprövade Miyota 8125.
Just detta ex. ingår i min personliga samling men samma eller liknande går med fördel att köpa i min webbutik http://www.elevenfiftynine.se

Framifr%25C3%25A5n.jpg

bakifr%25C3%25A5n.jpg

boett.jpg

i%2520box.jpg

profil.jpg

snett%2520framifr%25C3%25A5n.jpg

Trist att se den här sortens oblyga reklam för en klocksäljare. Miyota 8125 känns som ett trist val av urverk, och har väl aldrig betraktats som särskilt revolutionerande.

China skrev:
Trist att se den här sortens oblyga reklam för en klocksäljare. Miyota 8125 känns som ett trist val av urverk, och har väl aldrig betraktats som särskilt revolutionerande.

Tråkigt att du känner så. Mycket riktigt så är inte Miyota 8125 inte direkt revolutionerande men det "elektroniska"-urvek som jag syftade på var det ursprungliga verket som satt i modellen (R27 tror jag att det var).

I och med 60-års jubileét av denna snygga och tidlösa modell gavs klockan ut i detta utförande som en hommage till Lips långa och intressanta historia.

Ha en trevlig helg!

percy skrev:
China skrev:

Tråkigt att du känner så. Mycket riktigt så är inte Miyota 8125 inte direkt revolutionerande men det "elektroniska"-urvek som jag syftade på var det ursprungliga verket som satt i modellen (R27 tror jag att det var).

I och med 60-års jubileét av denna snygga och tidlösa modell gavs klockan ut i detta utförande som en hommage till Lips långa och intressanta historia.

Ha en trevlig helg!

Nix urverket är i "visuellt" sammanhang ingen höjdare men ett stabilt verk är det (som med fördel kan bytas ut enkel vid reparation för några hundra). Sen är det ju lite svårt med recensionen då du säljer klockan på nätet men spontant ser den trevlig ut tycker jag om än lite liten för min smak. Index + visare var väldigt trevliga och formen likaså. Vet du om det är samma företag som LIP var förr eller är de uppköpta på senare år?

Fina bilder tycker jag du fått till också :)

Det kanske skulle vara till fördel för recensionen med en liten redigering av texten, för som det står nu, så uppfattar jag det som att denna klocka har någon typ av revolutionerande elektroniskt urverk.

Undrar även vad ett elektroniskt urverk är. Jag trodde Seiko Astron var den första quartz-klockan som producerades. Vad ett elektroniskt urverk är, har jag ingen aning om, så jag skulle gärna vilja ha en förklaring av vad det är.

yonsson skrev:
Jag skulle fortfarande vilja ha en liten utveckling eftersom jag trodde den första var Bulovas Accutron.

Wikipedia är väl itne världens bästa källa, men "the Accutron qualifies as the first "Electronic watch".
http://en.wikipedia.org/wiki/Bulova#Accutron

Enligt denna artikeln http://en.wikipedia.org/wiki/Lip_factory så släpptes ju Lip GDG 1952, vilket var åtta år före Accutron..
Dock står det i den att GDG inte var en elektrisk klocka utan en elektronisk.. Jag vet inte vad skillnaden är dock..

Knät skrev:
yonsson skrev:
Jag skulle fortfarande vilja ha en liten utveckling eftersom jag trodde den första var Bulovas Accutron.

Wikipedia är väl itne världens bästa källa, men "the Accutron qualifies as the first "Electronic watch".
http://en.wikipedia.org/wiki/Bulova#Accutron

Enligt denna artikeln http://en.wikipedia.org/wiki/Lip_factory så släpptes ju Lip GDG 1952, vilket var åtta år före Accutron..
Dock står det i den att GDG inte var en elektrisk klocka utan en elektronisk.. Jag vet inte vad skillnaden är dock..

LIP var tidigare än Accutron , och hade sina rötter i ett projekt som Elgin startade 1946. Det finns en riktigt bra sida med historik över både verk och olika varumärken.

http://www.electric-watches.co.uk/

Skillnaden mellan elektrisk och elektronisk;

In strict terms, "electric" watches are those without any electronic components i.e. no resistors, diodes or transistors; just a coil, contact and battery such as the Hamilton 500 and 505. But this site also includes the early "electronic" watches. Some key facts:

Hamilton : world's first electric watch
LIP : world's first watch to employ an electronic component (a diode to reduce sparking on the contacts)
Bulova Accutron : world's first watch to employ a transistor
ESA Dynotron : world's first watch to employ a balance wheel and a transistor

Tack för länken!

Riktigt cool och klockan är snygg! Det enda jag har lite svårt att gilla är att hela homagegrejen bygger på att originalklockan hade ett revolutionerande urverk, medan man slänger in ett automatiskt urverk i den nya versionen. :|

yonsson skrev:
Tack för länken!

Riktigt cool och klockan är snygg! Det enda jag har lite svårt att gilla är att hela homagegrejen bygger på att originalklockan hade ett revolutionerande urverk, medan man slänger in ett automatiskt urverk i den nya versionen. :|

Den finns ju i elektrisk variant också.. Dessutom billigare och med en blixt på tavlan..

Nix urverket är i "visuellt" sammanhang ingen höjdare men ett stabilt verk är det (som med fördel kan bytas ut enkel vid reparation för några hundra). Sen är det ju lite svårt med recensionen då du säljer klockan på nätet men spontant ser den trevlig ut tycker jag om än lite liten för min smak. Index + visare var väldigt trevliga och formen likaså. Vet du om det är samma företag som LIP var förr eller är de uppköpta på senare år?

Fina bilder tycker jag du fått till också :)

Det är inte samma företag som ligger bakom utan alla designer är köpta från konkursboet.
Lip hakade på quartztrenden men p.g.a. ökad konkurrens från USA och Japan så fanns inget annat alternativ än att inleda en likvidation 1973. Åren därpå kantades av stridigheter och många (ibland våldsamma) demonstrationer.

Ang. bilderna vill jag tacka för berömmet. Tro det eller ej så är de tagna med en kompaktkamera nämligen en Sony Cybershot DSC-RX100. Lätt mitt bästa teknikköp någonsin.

Kan varmt rekommenderas och man inte är sugen på att konka runt på en fullformatare.

/p

Tillbaka
Topp