• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Lissabon, dag 2

Pappi

Bib Fortuna
2-Faktor
Andra dagen skulle vi ses i José Carlos Saldanhas butik för att gå och äta lunch tillsammans med några andra klockentusiaster. Tyvärr blev det lite tjall på tidsschemat så vi hoppade över lunchen och stannade istället i butiken. Det kom tre, fyra andra medlemmar och såvitt jag förstår fungerar det i Lissabon ungefär som i Sverige när man träffas och pratar klockor. Det diskuteras, byts, köps och säljs. Allt under trevliga former. José är en passionerad Omegasamlare som har flera hundra Omega och även om det finns massor med Omega i butiken så säljer han inte alla. De finaste vill han ha kvar. Andra klockmärken säljs dock. Han har t.o.m. nyare ur. Jag såg t.ex. två st. moderna DD på länk. Priserna verkar ligga lite lägre än vad man är van att se på Chrono24.

En lustig detalj är att alla portugisiska klockor från före diktaturens fall 1974, är stämplade - även stålklockorna. Det har att göra med att man ville ha in importskatter samtidigt som smugglingen var stor. Stämpeln sitter ofta på utsidan av det ena bandhornet. Personligen tycker jag att det ger lite mer genuin känsla över en portugisisk vintageklocka som har stämpel.

Jag kan varmt rekommendera en resa till Lissabon och då är ett besök i Josés butik inte att missa.

Lite fler bilder.
DSC00338_75.jpg
DSC00339.JPG
DSC00340_L.jpg
DSC00342_L.jpg
DSC00343_L.jpg
DSC00344_L.jpg
DSC00345_L.jpg
DSC00352_L.jpg
DSC00359.JPG


Bumper
DSC00360_L.jpg


DSC00361_L.jpg


DSC00363_L.jpg


DSC00364_L.jpg


DSC00365_L.jpg


DSC00366.JPG


Det kommer lite till :)
 

jabla

Sarlacc
Låter som ett trevligt besök, tiden har en förmåga att gå väldigt fort vid sådana tillfällen.
 
Topp