• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Lite AP-funderingar

Spindel

KS vulkanolog på Island
Varför ser man aldrig några AP på detta forum förutom RO?

Missförstå mig inte, det är inget fel på RO (förutom alla jätteblaffiga avarter som jag personligen inte gillar för att de upplevs dom så stora) och att just den är en ikon. Men AP har ju andra modeller.

Är det en prisfråga?
Jag har inte kollat vad alla modeller kostar, men jag vet att vissa ligger i en sådan prisklass att jag inte skulle lägga upp en bild att jag har en på internet. Men det kan väl inte gälla alla modeller, eller?

Eller är det helt enkelt så att man enbart är ute efter internetcred när det gäller AP och då är RO det enda som gäller.

(sen har ju AP några hiskeligt fula modeller på 47 mm som ser ut att vara "designed by Diesel". Men vi pratar inte om dem ;) )

Några exempelbilder:
image.png
image.png
image.png
image.png
image.png
image.png
image.png
 

Hugii

Audemars
Det som jag snarare undrar är varför så få dressur på KS och i Sverige överlag.
Allt jag ser är dykare...dykare....dykare (AP, PP, VC, omega, rolex)......
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Smaskens dinkor spindel, kikt på de flesta modeller men man inser att en sketen väskedängare enbart kan drömma om dessa pärlor :(
 

Hugii

Audemars
En hel del reversos iof. Men även dom såg man mer av för ett år sedan. (Subjektiv uppfattning)
det var bara en fluga.. den är fortfarande fin i mina ögon...
men alla de här dussinmärken (AP, PP, VC, omega, rolex) forumet har jätte fina dressur... men sällan som man får se nån mångfald :) (nästan så att panerai är dressur här) :)
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det som jag snarare undrar är varför så få dressur på KS och i Sverige överlag.
Allt jag ser är dykare...dykare....dykare (AP, PP, VC, omega, rolex)......

En hel del reversos iof. Men även dom såg man mer av för ett år sedan. (Subjektiv uppfattning)

Åja, en del dressiga Jaeger som inte är Reverso och en grabbnäve Royal Capital har vi väl ändå på forumet?

För att inte tala om allt dressigt som visas i Vintage... ;)
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Nu råkade det bli så att jag bara la upp dressur som exempel men det finns ju fler AP modeller :p

Jag håller med om att det är dålig variation på klockor på KS. Det är samma med VC, där är det också bara en modell som verkar gälla (som dessutom är VC tråkigaste modell enligt mig).
 

Jerico

Frank Andersson
2-Faktor
Åja, en del dressiga Jaeger som inte är Reverso och en grabbnäve Royal Capital har vi väl ändå på forumet?

För att inte tala om allt dressigt som visas i Vintage... ;)
Jo det finns säkert en del. Men håller med nu när jag tänker efter samt fuskkollat lite i "vad gör du och din klocka nu, dagens klocktråd" att det inte är så mycket dressat. Men det kanske är så just nu.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Åja, en del dressiga Jaeger som inte är Reverso och en grabbnäve Royal Capital har vi väl ändå på forumet?

För att inte tala om allt dressigt som visas i Vintage... ;)
Vintage finns det väl nästan bara sånt som idag klassas som dress :p

(Gamla vardagsur var små och tunna, dress var det om det hade komplikation så t ex månfas)
 

Hugii

Audemars
Åja, en del dressiga Jaeger som inte är Reverso och en grabbnäve Royal Capital har vi väl ändå på forumet?

För att inte tala om allt dressigt som visas i Vintage... ;)
10,000 medlemmar och vi pratar om ...25-35st? :) :)
räknar inte vintage, för det är nåt annat....

Jag älskar dressur och gråter av glädje varje gång jag ser en paketöppningstråd :)
 

MånsT

Rolex
Prisbilden kan mycket väl vara en faktor, eller kanske bristen på "bang per buck". Jag säger inte att en dress-AP är kass på något vis men den billigaste klockan du hade på bilderna kostar en kvarts miljon. Har för mig att det är i runda slängar vad en Nautilus kostar, en klocka som i mina ögon är avsevärt mer mångsidig och användbar.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Väldigt få på forumet som har dressare för 200k++. AP:s klassiska dressur är fantastiskt fina men känns mer som klockor som förmögna köper när de ska ha en riktigt fin klocka. Inte direkt som ett ur som en vanlig klocksamlare lägger till som en fjärde, femte klocka. De som samlar på dessa har nog skaffat det mesta annat redan och sist jag kollade så var det inte så många på forumet som svingar i dessa nivåer. Niklas är väl där och nafsar men jag har svårt att komma på fler som köper dressare i dessa trakter. Det finns rätt många som har dyra sportisar men då är sportklockor förmodligen något som passar den genomsnittlige klocksnackaren klart bättre. Personligen så är den enda dressaren som jag skulle överväga Patek 5970 och det är iaf för mig alldeles för mycket pengar i en klocka då jag skulle behöva ge upp alla andra klockor jag äger för att ens kunna fundera på det. Så roliga är inte dressare i mina ögon. Jag tror att många delar den uppfattningen när man väger nöje vs pris på dessa dyrgripar.

Sen så ska man inte underskatta att halvdyra dressare är som nya bilar. När de är uttagna så faller de som en sten om man inte gått efter modeller som är galet eftertraktade. Och de fåtal som faktiskt är det är också antingen omöjliga att få tag på eller så är de ohemult dyra till att börja med.
 

Jerico

Frank Andersson
2-Faktor
Prisbilden kan mycket väl vara en faktor, eller kanske bristen på "bang per buck". Jag säger inte att en dress-AP är kass på något vis men den billigaste klockan du hade på bilderna kostar en kvarts miljon. Har för mig att det är i runda slängar vad en Nautilus kostar, en klocka som i mina ögon är avsevärt mer mångsidig och användbar.
Fair point.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jo det finns säkert en del. Men håller med nu när jag tänker efter samt fuskkollat lite i "vad gör du och din klocka nu, dagens klocktråd" att det inte är så mycket dressat. Men det kanske är så just nu.

Vintage finns det väl nästan bara sånt som idag klassas som dress :p

(Gamla vardagsur var små och tunna, dress var det om det hade komplikation så t ex månfas)

10,000 medlemmar och vi pratar om ...25-35st? :) :)
räknar inte vintage, för det är nåt annat....

Jag älskar dressur och gråter av glädje varje gång jag ser en paketöppningstråd :)

Tänker väl mest att det inte är helt tomt på dressiga klockor på forumet. Men sportstålisar oavsett märke verkar ju vara mest poppis bland samlare och nördar. Rent generellt. Där särskiljer sig nog inte KS. :)
 
Senast ändrad:

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Minns jag rätt tillverkar AP runt 30 000 klockor per år. Misstänker att större delen av dessa är RO eller ROO. Helt enkelt så att AP:s dressare spelar i den högre ligan och något man köper när man nått toppen.
 

Apansson

Torpare
Nu råkade det bli så att jag bara la upp dressur som exempel men det finns ju fler AP modeller :p

Jag håller med om att det är dålig variation på klockor på KS. Det är samma med VC, där är det också bara en modell som verkar gälla (som dessutom är VC tråkigaste modell enligt mig).
Finns väl iaf en VC-dressare här på forumet. VC är ju lite knepigt märke, då de likt lange är mest dressare. Vill man ha en allround-klocka är det inte så mycket att välja på. Overseas trehandare har rent ut sagt varit dåliga innan SIHH i år, jag tror vi kommer se fler från den nya Overseas-kollektionen här på forumet.
 

Apansson

Torpare
TS: Alla du lagt upp bilder på ser ut som billig modeklockor.

@Apansson
Håll inte andan för länge bara.
Nu är du lite larvig Y :)
Många produktbilder på dressklockor ser jäkligt osexiga ut, men AP's dressare är faktiskt fina i verkligheten. Sen är det som @Per säger - kvalitetsdressare är knepigt för den gemene klocksamlaren, och jag tror andelen som kan på något sätt "rättfärdiga" att äga dem är ganska få här på forumet.

Vad gäller Vacheron för att gå OT, så måste du väl ändå hålla med om att kronografen är den som har bäst allround-känsla av overseas-modellerna? Jag älskar både traditionelle och patrimony, men än en gång, problemet att äga en dressare. Dessutom tycker jag Journe eller Lange är betydligt roligare märken om vi snackar läderband-klockor. Riktigt bitter över att Chronometre Bleu inte fanns i lager när jag var i London...
 
Topp